مدیرکل هنرهای نمایشی از انتخاب ترکیب جدید اعضای شورای حمایت از آثار نمایشی گفته و یادآور می‌شود سیاست‌های این شورا دچار تغییر نخواهد شد.

 پایگاه خبری تئاتر: مدیرکل هنرهای نمایشی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از عدم تغییر گسترده در سیاست‌های حمایتی دولت از آثار نمایشی می‌گوید.

«کاظم نظری» با اشاره به اینکه به زودی ترکیب جدید اعضای شورای حمایت از آثار نمایشی مشخص می‌شود، از نام بردن این گروه خودداری کرده و معتقد است «امری درون سازمانی» محسوب می‌شود: برای ترکیب جدید، تصمیماتی گرفته‌ایم که بر اساس آن، تیمی حرفه‌ای‌تر و چابک‌تر، بتواند درخواست هنرمندان را بهتر از پیش فراهم کند.

او که پیش از این، درباره حمایت از تولیدات تئاتر در تهران و شهرستان‌ها با تاکید بر عدالت فرهنگی و توزیع بودجه و امکانات از توجه به تئاتر حرفه‌ای در تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود گفته بود، تصریح کرد: در سازوکار حمایت از گروه‌های نمایشی شاهد تغییر و تحول گسترده نخواهیم بود و به همان شکل سابق از گروه‌هایی که اجرا می‌روند حمایت‌های لازمه را بر اساس فروش، ‌میزان اثرگذاری و مخاطب‌سنجی‌شان انجام می‌دهیم و تغییری در این زمینه اتفاق نمی‌افتد.

این مدیر تئاتری درباره پرداخت مطالبات هنرمندان، یادآور شد: بر اساس بودجه‌ای که داشتیم تا دی ماه سال ۱۴۰۰ این مطالبات را پرداخت کردیم. پرونده‌های باقی مانده از اجراهای آن زمان تا امروز هم به شورای حمایت می‌رود و بر این اساس با گروه‌ها تسویه خواهد شد.

نظری در پاسخ به سوالی درباره معیارهایی که بر اساس آن حمایت صورت می‌گیرد و رسیدگی به مناقشاتی از قبیل مبالغ اندک حمایت از آثار دانشجویی که همواره در این زمینه وجود دارد، گفت: در خصوص حمایت از گروه‌های دانشجویی یا گروه‌هایی که نتوانسته‌اند در گیشه فروش خوب یا مخاطب قابل توجهی داشته باشند تمهیداتی خواهیم داشت.

او که پیش از این از زمینه‌سازی برای ایجاد عدالت فرهنگی مورد تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود تا «بودجه تئاتر فقط به قشر خاصی محدود نشود»، ادامه داد: این حمایت‌های مالی باید کمک کند به کیفیت برنامه‌های نمایشی. به همین ترتیب، قطع به یقین نیروهای جوان‌تری که کارشان از نظر کیفی در سطح مطلوبی قرار دارد باید حمایت بیشتری شوند و من اطلاع دارم که انشاءالله شورای حمایت جدید به نکته‌ای که به درستی به آن اشاره کردید، توجه بیشتری خواهد کرد تا کسانی که نیاز به حمایت بیشتری دارند بتوانند از این حمایت بهره لازم را ببرند.

نظری تصریح کرد: اما این حمایت‌ها نباید ملاک تولید برنامه‌های نمایشی قرار بگیرد چون این امر هم آسیب‌رسان است.

مدیرکل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: این حمایت‌های ویژه در دوره کرونا و اعمال محدودیت‌ها تصویب شد و دولت خودش را مکلف به کمک مالی به گروه‌ها کرد. تا زمانی که محدودیت‌های کرونایی وجود داشته باشد این حمایت ادامه دارد اما الان چون کم کم داریم به سمتی می‌رویم که برای تمام صندلی‌ها بلیت فروشی شده و در واقع از ظرفیت صد در صدی سالن‌ها استفاده می‌شود، باید خود گروه‌های نمایشی هم به اقتصاد تئاترشان فکر کنند.

نظری ادامه داد: اینکه هنرمندان تمام مصائب‌شان را به حمایت اداره کل هنرهای نمایشی و دولت گره زده و بخواهند بر این امر تاکید داشته باشند به نظر من ظلم به تئاتر است و در آینده ما را دچار بحران‌های دیگری خواهد کرد.

او تاکید کرد: ما باید بخش حمایتی را به بخش‌های تبلیغاتی در سطح شهر و حوزه‌های دیگر در اقتصاد هنر سوق دهیم تا بتوانند اقتصاد خودشان را خودکفا کنند و کمتر نیاز به حمایت دولتی داشته باشند. چون به هر حال با تولید یک کالای فرهنگی روبه‌رو هستیم که اگر به آن توجه شود می‌تواند اقتصاد خودش را تامین کند.

 مدیرکل هنرهای نمایشی از ضرورت برقراری عدالت فرهنگی در اختصاص سالن‌های دولتی و خصوصی به تئاترها گفته و در پاسخ به این سوال که «آیا مداخله دولت در امور اداره سالن‌های خصوصی برای ایجاد عدالت فرهنگی، اتفاق شایسته‌ای است؟» گفته بود: «ما دخالت نمی‌کنیم. اما مدیر سالن هم باید به این نکته توجه کند و صرفا بازار فروش را مدنظر قرار ندهد که چون یک کار زیاد دارد فروش می‌رود آن را همین‌طور ادامه دهم.» مداخله‌ای که به نظر می‌رسد با گفته‌های دیگر او درباره خودکفایی مالی هنرمندان و البته تماشاخانه‌دارها در تناقض باشد.

کاظم نظری پیش از این هم بر خودکفایی مالی هنرمندان تاکید کرده و گفته بود: «گروه‌های نمایشی فقط به بودجه اداره کل تکیه نکنند بلکه خود نیز به دنبال اقتصاد کار خویش باشند.» اما هم‌زمان «جستجوی ساز و کاری برای سر و سامان دادن به تئاتر حرفه‌ای»، «توجه به تئاتر استان‌ها» البته بدون اختصاص بودجه به آن‌ها، «اصلاح ساختار اداری اداره‌کل هنرهای نمایشی» و تولید تئاترهایی «در قامت و وزن جمهوری اسلامی» را جزو برنامه‌های اصلی خود برشمرده بود.


منبع: خبرگزاری ایلنا