توقع می‌رفت با کاهش شیوع کرونا شاهد حضور مجدد مردم در سینماها باشیم اما به اعتقاد تعدادی از تهیه کنندگان سینما، مشکلات اقتصادی باعث شده که این اتفاق محقق نشود.

چارسو پرس: با پایان بیماری کرونا انتظار می‌رفت سینماها به روزهای عادی خود برگشته و مجدد شاهد حضور گسترده مردم در سالن‌های نمایش باشیم، اما آمارها نشان می‌دهد نه تنها این اتفاق رخ نداده است بلکه شاهد کاهش شمار تماشاگران سینماها نسبت به دوران کرونا نیز هستیم. برای رفع این معضل از سوی کارشناسان راه‌های متفاوتی پیشنهاد شده تا بتوان مجدد مردم را به سالن‌های نمایش کشاند که یکی از آن‌ها کاهش قیمت بلیت است. این گزارش نظر پنج تن از سینماگران را در این زمینه جویا شده که در ادامه با آن همراه می‌شویم.

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما درباره این موضوع اظهار کرد: بیش از اینکه قیمت بلیت روی کاهش میزان مخاطبان سینما تاثیر منفی داشته باشد، به نظرم حاشیه‌هایی که هنر هفتم را در بر گرفته، به این هنرصنعت ضربه زده است، زیرا وقتی مردم می‌بینند اهالی سینما به یکدیگر رحم نمی‌کنند طبیعتا از آن گریزان شده و به آن روی خوش نشان نمی‌دهند.

او افزود: برای آشتی مجدد مردم با سینما، راه‌حل‌های متعددی پیشنهاد می‌شود که یکی از آن‌ها کاش قیمت بلیت است که من با آن موافق نیستم. دلیلم برای این گفته نیز این است که در شراط فعلی سه‌شنبه‌ها سینماها نیم‌بها است و همچنین تا قبل از ظهر نیز فیلم‌ها نیم‌بها به نمایش درمی‌آیند. آیا رونقی ایجاد شده است؟ جواب خیر است. برای همین این مساله راه چاره معضل به‌وجودآمده نیست.

علی‌رضا سبط احمدی تهیه‌کننده سینما نیز با بیان اینکه تنها کاهش قیمت بلیت راهکار افزایش مخاطب سینما نیست، بیان کرد: ما می‌توانیم با کاهش قیمت بلیت، مخاطب را به سینماها بکشانیم، اما قبل از آن باید ببینیم قادریم دیگر هزینه‌ها را هم کاهش دهیم؟ آیا می‌توانیم هزینه فیلمسازی را برای عوامل سینما کاهش دهیم؟ آیا قادریم هزینه‌های جانبی خانواده‌ها برای سینما رفتن را کاهش دهیم؟ جواب این سوال‌ها به ما نشان می‌دهد تنها با پایین آمدن قیمت بلیت وضعیت سینما بهبود پیدا نمی‌کند.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: سوالی در ذهن من پیش آمده است؛ چرا وقتی صحبت از گرانی یا مباحث اقتصادی می‌شود، اولین حوزه‌ای که مورد نقد قرار می‌گیرد، بخش فرهنگ است. بخش‌های فرهنگی از نگاه من جزو کم‌خرج‌ترین قسمت‌هاست، اما نمی‌دانم چرا کاهش هزینه‌های آن همیشه جزو اولویت‌هاست؟ جواب این سوال روشن است. ما چندان فرهنگ را نیاز مردم نمی‌دانیم و تلاش می‌کنیم به هر بهانه‌ای آن را از سفره مردم حذف کنیم.

این سینماگر ادامه داد: باید توجه داشته باشیم اگر قیمت بلیت را هم کاهش دهیم، باز هم مخاطب به سینما نخواهد آمد، چون وقتی تورم بسیار شدید شده و هزینه‌های زندگی بالا رفته، مخاطب عام سینما حاضر نخواهد شد کمترین پولی برای سرگرمی خود خرج کند.

مهدی عظیمی تهیه‌کننده سینما و از مدیران عامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس جزو موافقان این طرح است. او با بیان اینکه کاهش قیمت بلیت یکی از راهکارهای آشتی مردم با سینماست، بیان کرد: این نکته را پیشتر هم گفته‌ام، وقتی محصولی فروش نمی‌رود، بهترین راهکار برای فروش آن پایین آوردن هزینه‌های آن است. این وضعیت در سینما نیز وجود دارد، یعنی وقتی برای سینما از طرف مردم کمتر هزینه می‌شود، با کاهش قیمت بلیت می‌توانیم آن‌ها را مجدد به سمت سالن‌های سینما بکشانیم.

او افزود: متاسفانه قیمت بلیت به اندازه‌ای شده که دیگر خانواده‌های متوسط و ضعیف نمی‌توانند سینما رفتن را در سبد خرید خود قرار دهند برای همین باید سیاستی اندیشید تا خانواده‌ها بتوانند حداقل ماهی یک بار سینما بروند. البته در کنار کاهش بهای بلیت، با برنامه‌های فرهنگی هم می‌توان به افزایش مخاطب در سینما کمک کرد.

مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان نیز درباره این موضوع چنین اظهارنظر کرد: متاسفم که این را می‌گویم، اما به دلیل مسائل و فشارهای اقتصادی، توده مردم سینما رفتن را از سفره خرید خود خارج کرده‌اند. این امر هم نکته‌ای نیست که بتوان حاشا کرد. برای همین کاهش قیمت بلیت یکی از مسیرهایی است که انتظار می‌رود مجدد مردم را به سالن‌ها نزدیک کند. لازم به ذکر است اینکه توقع داشته باشیم تنها با پایین آمدن قیمت بلیت، سالن‌ها پر شود، خواسته‌ای نامعقول است چون باید کارهای فرهنگی و تبلیغی هم در این رابطه انجام شود.

او تصریح کرد: سینما یکی از عوامل شادابی در جامعه است، به همین دلیل باید آن را جدی بگیریم و تنها نسبت به آن دید اقتصادی نداشته باشیم. بنابراین مدیران فرهنگی باید در این رابطه هزینه‌های لازم را انجام دهند، چون تاثیرات مثبت رونق هنر هفتم، همه بخش‌ها را در بر خواهد گرفت.

امیرحسین شریفی تهیه‌کننده سینما نیز درباره کاهش قیمت بلیت در سینماها توضیح داد: معتقدم کاهش تماشاگران سینما چندان ربطی به قیمت بلیت ندارد. البته نسبت به مسائل اقتصادی آگاهی لازم را دارم، اما باورم این است اگر سینما بتواند محصولات خوبی در اختیار مردم قرار دهد، کارهای مربوط تماشاگر خود را خواهد یافت.

او در پایان گفت: سینما از نگاه من عملا در تعطیلی به سر می‌برد. دلیل این امر نیز آن است که آدم‌هایی در این حوزه فعال هستند که ربطی به سینما ندارند.


منبع: خبرگزاری صبا