زنده‌یاد عزت ‌الله انتظامی ۲۰ سال قبل در مراسم افتتاح موزه سینما در باغ فردوس خواسته بود که به یادگارهای این موزه با چشم دل نگاه شود.

چارسو پرس: سال ۱۳۷۷ موزه سینما با تلاش شورای برپایی موزه، متشکل از عزت‌الله انتظامی، جمال امید، بهزاد رحیمیان، عزیز ساعتی و امیر اثباتی در عمارتی بازسازی شده در کوچه پیرنیا، واقع در خیابان لاله‌زار افتتاح شد و حسن حبیبی -معاون اول رییس جمهور وقت - تحت عنوان "برداشت اول" کلاکت آن را زد!

در آن دوران به دلیل کمبود فضا و مساحت کم ساختمان، به پیشنهاد سیف‌الله داد - معاون وقت امور سینمایی - مقرر شد باغ فردوس که مرکز آموزش فیلم‌سازی بود، در اختیار موزه قرار گیرد؛ جایی که پیشینه‌ی عمارت آن به زمان قاجار و دوستعلی‌خان معیرالممالک می‌رسید. در باغ فردوس در دوران پهلوی اول، مدرسه شاپور تأسیس شده بود و در سال ۱۳۵۰ پس از مرمت و بازسازی به ستاد جشن هنر شیراز تبدیل شد و بعد به عنوان یک مرکز فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار گرفت که تا انقلاب ۱۳۵۷ ادامه پیدا کرد.

اما سرانجام در سال ۱۳۸۱، پس از دو سال بررسی و مطالعه‌ی بنا با کمک سازمان میراث فرهنگی و طراحی مناسب و منطبق با مختصات فضا، انتقال موزه سینما به محل جدید تحقق یافت و طی مراسمی با حضور عزت‌الله انتظامی و ترانه علیدوستی، اولین و آخرین بازیگرانی که تا آن زمان موفق به کسب جوایز بین‌المللی شده بودند، کلاکت "برداشت دوم" موزه با حضور سیدمحمد خاتمی زده و موزه سینما رسماً افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه موزه در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۱ عزت‌الله انتظامی در سخنانی گفته بود: «سینمای ایران در جهان کنونی (آن زمان) جایگاه بسیار باارزشی دارد و ما سال‌هاست که در زمره ۱۵ کشور نخست دنیا قرار داریم؛ البته از نظر فیلم سینمایی، نه سالن سینمایی. امروز با گشایش موزه سینما از منظر داشتن موزه سینمایی در ردیف کشورهای استثنایی قرار داریم و به نسل تازه، برومند و بالنده‌ی این کشور کهن اما جوان، می‌گویم که با چشم دل به آثار و یادگارهای موزه نگاه کنید.»

در ادامه فیلم سخنان انتظامی را می‌بینید:

https://aparat.com/v/Jz32r

///.