جیمز کامرون درباره اکران مجدد «آواتار» صحبت کرد و گفت نسل جوان این فیلم را ندیده است.

چارسو پرس: جیمز کامرون سازنده «آواتار» گفت ممکن است نسل جوان بگویند فیلم را دیده‌اند؛ ولی در واقع چنین نیست چون وقتی آن را در سینما ندیده باشید انگار آن را واقعاً ندیده‌اید.

جیمز کامرون به تازگی یک نسخه ترمیم شده از «آواتار» را با فرزندانش دوباره روی پرده بزرگ تماشا کرد و با تماشای تاثیر آن در فرزندانش گفت هیجان‌زده است تا این فیلم دوباره در سینماها اکران شود.

فرزندان کامرون مانند بسیاری از مردم که «آواتار» را سال ۲۰۰۹ در سینماها دیدند، آن را تماشا نکرده بودند و تنها آن را به صورت استریم یا بلوری تماشا کرده بودند. وقتی آنها در یک سالن سینما با پدرشان به تماشای این فیلم نشستند تازه متوجه عظمت فیلم شدند و کامرون گفت برای همه آنهایی که به تماشای این فیلم در سینما می‌روند امیدوار است همین تجربه رخ دهد.

«آواتار» قرار است از ۲۳ سپتامبر دوباره اکران شود.

کامرون در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفته است که نسخه ترمیم شده این فیلم بسیار مناسب است و در کیفیت آن تاثیر دارد.

وی در این مصاحبه تاکید کرده که سینمای امروز با زمانی که «آواتار» اکران شد فرق دارد و امروز بسیاری از مردم برای تماشای فیلم‌ها به سرویس استریم و تماشا در خانه اکتفا می‌کنند.

وی گفت: ما جهان را به سمتی برده‌ایم که دسترسی آسان در خانه وجود داشته باشد و این هم به افزایش استریمینگ و هم به پاندمی کرونا مرتبط است چون به معنی واقعی کلمه به حفظ جانمان بستگی داشت و نمی‌توانستیم برای رفتن سینما زندگی‌مان را به خطر بیندازیم.

وی به احیای دوباره تماشای فیلم در سینما تاکید کرد و گفت باوجود اینکه خیلی از مردم به سینما بازگشته‌اند، اما هنوز سطح تماشاگران سینما ۲۰ درصد پایین‌تر از دوران پیش از کروناست.

سازنده «تایتانیک» با این حال گفت مردم علاقه به رفتن به سینما دارند و به آرامی در حال انجام این کار هستند و تاحدودی هم مشکل سینما نرفتن به این دلیل است که فیلم‌هایی که مردم دوست داشته باشند در سینما ببینند کم هستند، اما «آواتار» فرزند سینماست و همان فیلمی است که باید در سینما تماشا کرد.

«آواتار» داستان سالی با بازی سم ورتینگتون را تصویر می‌کند که عاشق نیتیری با بازی زویی سالدانا است و آنها تلاش دارند تا با هم پاندورا یا محیط زندگی‌شان را نجات دهند. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینماست و مهم‌ترین پیامش درباره حفظ محیط زیست است.

اما کامرون می‌گوید احساس گناه نمی‌کند که «فیلم او جهان را نجات نداد» زیرا برای حفظ محیط زیست باید مردم سبک زندگی خود را تغییر دهند و این کار بسیار دشوار است.

این برنده اسکار گفت: مطمئناً من تنها کسی نیستم که به مردم می‌گوید باید تغییر کنند اما تغییر الگوهای رفتاری به طور اساسی برای مردم سخت است.

با اشاره به مواردی مانند موج گرما در چین، آمریکای شمالی و اروپا، همچنین سیل در پاکستان، وی گفت همه این‌ها نشان دهنده این است که مردم از محیط زیست به درستی مراقبت نمی‌کنند؛ اما در نهایت یا تغییر خواهیم کرد یا خواهیم مرد.

کامرون گفت: «آواتار» سعی نمی‌کند به شما بگوید به طور مشخص چه کاری انجام دهید، فقط یادآوری می‌کند که داریم چه چیزی را از دست می‌دهیم و دوباره آن حالت کودکانه شگفت‌انگیز بودن جهان را به یاد ما می‌آورد. تا زمانی که آن زیبایی هنوز در درون ما وجود داشته باشد، جای امید هست.

«آواتار» اصلی ۳ ماه پیش از اکران دنباله آن یعنی «آواتار: راه آب» که قرار است در ماه دسامبر اکران شود، راهی سینماها می‌شود.

دیزنی و قرن بیستم ماه پیش اعلام کردند از ۲۳ سپتامبر اکران مجدد «آواتار» ترمیم شده با کیفیت بالا را دوباره به سینماها می‌برند. گفته می‌شود غرض از این کار این است که در آستانه اکران فیلم دوم «آواتار»، به بازاریابی آن کمک کنند.

پس از اکران اصلی «آواتار» این فیلم در سال ۲۰۱۰ هم یک بار دیگر به سینماها برگشت و در آمریکا ۱۰.۷ میلیون و در بازارهای دیگر ۳۴ میلیون فروش کرد و اکران آن در اوایل سال ۲۰۲۱ در چین ۵۷.۷ میلیون فروخت.

۴ دنباله بعدی «آواتار» بر سالی و نیتیری و فرزندان آنها تمرکز دارد که تلاش دارند بتوانند سالم به زندگی خود ادامه دهند.