کارگردان «آکتور» با بیان این که از نظر ساخت سریال‌های ایرانی در ورطه تکرار افتاده‌ایم گفت: آکتور ذائقه جدیدی به مخاطبان می‌دهد تا چیزی تازه و منحصر به فرد به آنها عرضه کند.

نیما جاویدی کارگردان آکتور که به همراه مجید مطلبی تهیه‌کننده این مجموعه در بخش رقابتی جشنواره سریزمانیا در فرانسه حضور دارند گفته ما دستکم از نظر سریال‌سازی ایرانی در ورطه تکرار افتاده‌ایم. بنابراین فکر می‌کنم آکتور طعم جدیدی به مخاطبان برای این که چیزی تازه و متحصر به فرد به آنها عرضه کند، ارائه می‌دهد.

نیما جاویدی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران که با وجود دانش‌آموختگی در رشته مهندسی مکانیک پا به عرصه فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی گذاشته این روزها با سریال آکتور مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. اگرچه پیشتر با سرخپوست در سینمای ایران شهرت یافت.

نخستین فیلم سینمایی او با نام ملبورن که تور جهانی‌اش را با جشنواره فیلم ونیز به عنوان فیلم افتتاحیه هفته منتقدین این جشنواره آغاز کرد، بعد از حضور در ۴ جشنواره الف از ۴ قاره دنیا با کسب ۱۱۳ جایزه بین‌المللی و بیش از ۶۰ حضور بین‌المللی، تحسین منتقدان جهانی را به همراه داشت.

جاویدی فعالیت‌های سینمایی خود را از سال ۱۳۷۸ با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرد. او که عضو رسمی آکادمی آسیا پاسیفیک است، برای فیلم ملبورن موفق به کسب جوایز جهانی مهمی چون هرم طلایی بهترین فیلم از جشنواره فیلم قاهره، جایزه بهترین فیلمنامه از مراسم سینمایی آسیا پاسفیک و جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم استکهلم شده‌است.

نیما جاویدی: آکتور ذائقه جدیدی به مخاطبان ارائه می‌کند/ همه نقش بازی می‌کنند

جاویدی در سال ۱۳۹۷ و در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سرخپوست حضور یافت. او در سال ۲۰۱۶ عضو هیات داوران بخش اصلی پنجاه و چهارمین دوره جشنواره فیلم گیخون اسپانیا بود.

نخستین تجربه او در ساخت سریال، در پلتفرم نمایش خانگی با تهیه کنندگی مجید مطلبی به نام آکتور بود که پخش آن در بهمن ۱۴۰۱ در پلتفرم های فیلیمو و نماوا آغاز شد.

جاویدی که در فرانسه حضور دارد در گفت و گو با ورایتی گفته از دیدگاه نویسندگان داستان‌های تخیلی، کارآگاه خصوصی می‌تواند به عنوان یک راهنما عمل کند، راهنمایی بی‌واسطه که آزادانه در موقعیت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی در حرکت است. از نگاه نیما جاویدی که آکتور او به عنوان نخستین اثر ایرانی در بخش شیدایی جشنواره فرانسوی به نمایش درمی‌آید، آکتور می‌تواند نقشی این چنینی ایفا کند.

جاویدی خاطرنشان کرد: شکسپیر می‌گوید تمام دنیا صحنه نمایشی است که مردان و زنان، بازیگران آنند و بسته به موقعیت‌هایشان و آنچه می‌خواهند به آن برسند، نقش‌های متفاوتی را عهده‌دار می‌شوند.

او می‌گوید من هم فکر می‌کردم (قرار دادن بازیگران در نقش‌های کارآگاه خصوصی برای غلبه بر موانع، حل مشکلات و نجات خود و دیگران از مشکلات با استفاده از توانایی‌های بازیگری‌شان، جذاب است.

از نگاه نیما جاویدی، این نوع نقش‌آفرینی در زندگی واقعی می‌تواند برای همیشه و با فرض اشکال مختلف جریان گسترده داشته باشد. او می‌گوید: برخلاف شرلوک هلمز که از هوش خود بهره می‌گیرد یا ابرقهرمانانی که با قدرت باورنکردنی شان مردم را نجات می‌دهند، علی و مرتضی مشکلات را از سر راه برمی‌دارند و با هنرنمایی که دارند ماجراجویی و برای رهایی خود و دیگران از مشکلات اقدام می‌کنند.

نیما جاویدی: آکتور ذائقه جدیدی به مخاطبان ارائه می‌کند/ همه نقش بازی می‌کنند

کارگردان آکتور این را هم گفته که صحنه، خود بازیگران و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرد برای او الهام‌بخش است.

او می‌گوید هر چه پیش می‌رویم بیشتر متوجه خواهیم شد که تمامی شخصیت‌ها در حال ایفای نقش هستند و از نگاهع من، این کاملا از حقیقت برگرفته شده است. اگر چه امکان دارد داستان کمی اغراق‌آمیزتر از دیگر داستان‌ها باشد اما در حقیقت، همه روی این سیاره نقش بازی می‌کنند.

داستان آکتور درباره زندگی پر فراز و نشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است که بعد از پیشنهادی که به آن‌ها می‌شود زندگی‌شان دستخوش ماجراهایی پیچیده می‌شود. چند جوان در هیاهوی جامعه و مشکلات مختلفی که با آن درگیر هستند، ناچارند برای گرفتن حقشان با جریان هایی درگیر شوند.

نوید محمدزاده، هستی مهدوی فر، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، گلاره عباسی و هومن برق نورد بازیگران این سریال هستند.