سروناز امتیازی، طراح حریم تئاتر شهر تهران گفت: حریم پیرامونی بنای ساختمان تئاتر شهر با هدف کمترین اثرگذاری بر محیط اطراف و ممانعت از دید نسبت به بنا و ایجاد مرز غیررسمی و لمسی با شهر در نظر گرفته شده است.

چارسو پرس: مدت کمی از کلنگ‌زنی ایجاد حریم اطراف تئاتر شهر، قلب تپنده تئاتر تهران، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد که شائبه‌های زیادی در زمینه حصارکشی و مسائل دیگر طراحی و معماری این بنا مطرح شده است.

سروناز امتیازی طراح حریم تئاتر شهر تهران گفت: تئاتر شهر بستر شکل گیری رویداد‌های هنری و فرهنگی است که در شکل گیری، ثبت و انتقال خاطره جمعی جایگاه ویژه‌ای دارد و با این هدف طراحی و ساخته شده است.

وی در ادامه افزود: موقعیت قرارگیری این مجموعه در مرکز ثقل ساختار عملکردی فضایی شهر و همچنین دستکاری‌هایی در ساختارآن، موجب مخدوش شدن امنیت، امنیت محیطی، آسیب برای مخاطبان و کاربران اصلی فضا یعنی جامعه تئاتر شده است. این تغییرهویت، هدف اصلی شکل‌گیری و عملکردی تئاتر شهر را در شرف تهدید از دست دادن حیات خود داده است.

امتیازی یادآور شد: با توجه به ویژگی‌های یادمانی و نشان شهری و مدنظرداشتن ابعاد کالبدی، عملکردی و معنایی تئاترشهر، پرسش‌های بنیادین مطرح شده است. نخست اینکه کدام ویژگی‌های محیط پیرامونی تئاتر شهر به تبلور و حفظ هویت مکان کمک می‌کند و دوم آیا ماهیت و خود تئاتر شهر در تعامل با فضای شهری حفظ شده است؟

وی در پاسخ به این سوالات عنوان کرد: آنچه مسلم است خاطره، بی‌واقعه در خیال نقش نمی‌بندد و بدون واقعه معنا ندارد و تئاتر شهر صرفا یک نشان شهری و مفهوم انتزاعی و ذهنی نیست بلکه قرارگاه ارتباط مستقیم با هنر‌های نمایشی است و محل زندگی اصحاب هنر است و به همین دلیل سرشار از معنا، واقعیت‌های کالبدی و تجربه‌های فردی و جمعی است که رابطه عاطفی عمیقی با محیط دارند و نمی‌توان آن را یک موقعیت جغرافیایی صرف فرض کرد و به عبارت دیگر خاطره و حس مکان به پشتوانه مکانی نیازدارد.

امتیازی اظهار داشت: نتایج مطالعات امکان سنجی نشان می‌دهد ایمنی و امنیت محیطی در سطح نامطلوبی قرار دارد و نتیجه این عوامل باعث اختلاطِ ناسازگارِ فعالیت‌ها و کاربُردها، چه برای کارکنان و افراد ساکن در محیط پیرامون شده که ویژگی‌های کالبدی و عملکردی تئاتر شهر با آسیب‌های جدی مواجه است. از این رو برنامه‌ریزی و طراحی یک فضای میانجی با مجموعه‌ای از فرم‌ها در یک ساختار واحد بر اساس دستورالعمل‌های حریم میراث فرهنگی پیشنهاد شد.

این طراح و معمار گفت: حریـم پیرامـونی بنـای ساختمان با هدف کمتریـن اثرگذاری بر محیط پیرامون و ممانعت از دیـد نسبت بـه بنا و ایجاد مرز غیر رسمی و لمسی با شهر و تحت تاثیرکانسپت معنایی (فضا / تئاتر)، در شان مخاطبین مجموعۀ تئاتر شهر در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: بنا به موقعیت قرار گیری حریم تئاتر شهر در نقشه‌ها و اسناد، ملاحظات لازم طراحی از قبیل برگشت پذیری، متناسب بودن با زمینه، توجه به مقیاس انسانی، منطبق بر اصالت طرح و هم‌چنین، ایجاد مرز غیر رسمی، کنترل دسترسی، توجه به سلسله مراتب ورودی‌ها، بازشوها، اهمیت و تقویت ارتباط بصری حریم با تاتر شهر مرتبط با هدف زنده‌سازی و امنیت محیطی دوبارۀ مجموعه تئاتر شهر با اهمیت است.

امتیازی در پایان گفت: بعد از مطالعات تاریخی، اجتماعی، شهرسازی، تئوری‌ها، ضوابط و... تحلیل همه جانبه از نقاط ضعف و قوت، مطالعات میدانی، گزارشات وغیره همراه با پیشنهادات متریالی و سازه‌ای و بررسی تاسیسات شهری و معارضات شهری از جمله مترو و... توسط تیم طراحی و مطالعاتی متخصص انجام شد و ارائه راهکار‌های طراحی هم راستا با دستورالعمل‌های سازمان‌های مربوطه و با توجه به اهداف مجموعه تئاتر شهر، به طرح فعلی منتج و در کنار طرح‌های دیگراز دفاتر و مشاوران ارائه شد.


منبع: آنا