چهارمین جشنواره تئاتر شهر از 26 شهریور تا 2 مهر در 14 سالن و مجموعه فرهنگی هنری شهرتهران برگزار می شود.



به گزارش سایت خبری تئاتر: چهارمین جشنواره تئاتر شهر در حالی اغاز می شود که هشت هیات داوری بخش های مختلف جشنواره را قضاوت می کند.

 

داوران بخش های رقابتی جشنواره تئاتر شهر

 هیات داوران بخش سابقه تئاتر صحنه‌ای شامل هنرمندان شناخته شده ای همچون  ایرج راد بازیگر و کارگردان تئاتر و مدیر عامل خانه تئاتر ، دکتر قطب‌الدین صادقی نویسنده ، کارگردان ، بازیگر و استاد دانشگاه و حمیدرضا نعیمی نویسنده ، کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر است که از امروز کار خود را آغاز می کنند.

در بخش تئاتر باران نیز که به نمایش هایی با موضوعات مذهبی اختصاص دارد سه هنرمند شناخته تئاتر به عنوان داور معرفی شده اند. اصغر همت بازیگر و مدرس تئاتر , دکتر رحمت امینی مدرس تئاتر , نویسنده و کارگردان و مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری و علی موذنی بازیگر و نویسنده تئاتر مجموعه آثار را داوری خواهند کرد.

هیات داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌خوانی را نیز داریوش مودبیان نویسنده ،کارگردان ، بازیگر و مترجم تئاتر،  رویا افشار مدرس و بازیگر شناخته شده تئاتر و مریم معترف کارگردان ،  بازیگر و مدیر اداره برنامه های تئاتر بر عهده دارند.

در بخش مسابقه تئاتر کودک و نوجوان نیز هنرمندانی همچون بهرام شاه‌محمدلو مدرس ، پژوهشگر و بازیگر تئاتر، رضا فیاضی بازیگر و کارگردان تئاتر و لیلی رشیدی بازیگر شناخته شده تئاتر و تلویزیون داوری خواهند کرد.

داوری بخش خیابانی نیز بر عهده حسین عاطفی کارگردان ، بازیگر و نویسنده تئاتر، محمدمهدی خاتمی کارگردان و نویسنده تئاتر و دکتر گلبرگ ابوترابیان نویسنده ، پژوهشگر و کارگردان تئاتر گذاشته شده است.

مسابقه عکاسی جشنواره تئاتر شهر را سه هنرمند شناخته شده این رشته سیف‌الله صمدیان، محمود کلاری و فردین خلعتبری داوری کرده اند و بخش های رالی عکاسی نیز توسط دو هیات داوری متفاوت قضاوت می کنند.

داوری بخش عکاسان صحنه‌ای توسط مریم زندی، حسن غفاری و ابراهیم حسینی انجام می‌شود.

 داوری مسابقه عکاسی تئاتر خیابانی نیز به عهده ابراهیم حسینی، ابراهیم سیسان و شکوفه هاشمیان است.

داوری بخش رالی عکاسی مدرسه تئاتر همچون اجراهای صحنه ای در طول جشنواره انجام خواهد شد.

 

هما جدیکار: تئاتر شمال و جنوب ندارد

هما جدیکار، کارگردان و کارشناس تئاتر عروسکی، می‌گوید: تئاتر شمال و جنوب ندارد و برای همه است.
 جدیکار هر حرکتی را که موجب رشد هنر نمایش شود مثبت دانست و افزود: جشنواره‌ها محل تعامل‌اند و به شکوفایی استعداهای جوان کمک می‌کنند. جشنواره تئاترشهر نیز محملی را ایجاد کرده که اهالی جوان تئاتر تفکرات خود را در آن بازتاب دهند.

این استاددانشگاه با ابراز خرسندی از استقبال هنرمندان جوان از جشنواره تئاترشهر گفت: باید به این افراد فرصت تجربه راه و شیوه‌های جدید را بدهیم تا در ارتباط با مخاطب متوجه شوند چقدر در کار خود موفق‌اند و این مسیر را با نگاهی متفاوت طی کنند.

کارگردان «هفت خوان رستم» پیشنهاد داد جشنواره تئاترشهر با تمرکز بر یک موضوع برگزار شود و ادامه داد: جشنواره تئاترشهر پتانسیل این کار را دارد. وقتی جشنواره بر یک جریان متمرکز باشد متفاوت نیز می‌شود. امیدوارم این رویداد راهی باشد تا از طریق هنر نمایش بتوان معظلات شهری را مطرح کرد و در جهت برطرف کردن آن قدم برداشت.

جدیکار به حمایت اجرای آثار برگزیده جشنواره توسط متولیان آن تاکید کرد و افزود: هدف برگزارکنندگان جشنواره نباید فقط برپایی یک رویداد تئاتری باشد. مهم است به حمایت و تولید اثر به عنوان مهم‌ترین مسئله نگاه شود و به کارهای خوب سالن اجرا بدهند.

وی یادآور شد: تئاتر شمال و جنوب ندارد و برای همه است. همه باید در جشنواره شریک باشند. این هنر خط کشی‌ها را از بین برده و همه جا می‌تواند باشد.

چهارمین جشنواره تئاتر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هشت بخش تخصصی تا 2 مهر ماه ادامه دارد.

 

‌پونه عبدالکریم‌زاده: هنر نمایش به اداره کردن شهر کمک می‌کند

پونه عبدالکریم‌زاده، کارگردان و استاد دانشگاه، می‌گوید: مشکلات و معظلات شهر می‌تواند درهنر نمایش مطرح شود تا در جهت اداره بهتر شهر به کار گرفته شود.

 عبدالکریم‌زاده با توجه به این که در دوره پیشین جشنواره داور بوده توضیح داد: آثاری که تماشا کردم خوب بودند. سخت بود از بین این کارها چند نمایش را انتخاب کنیم و ساعت‌ها بحث می‌شد تا انتخاب صورت بگیرد. سطح برخی از نمایش‌ها از کارهای حرفه‌ای که دیدم بالاتر بود.

بازیگر «دایی وانیا» با بیان این که آثار با علاقه تولید شده بودند و پایه علمی داشتند، گفت: مشخص بود گروه‌ها مدت زمانی با هم کار کرده‌اند و انتخاب عوامل به درستی صورت گرفته بود.

بازیگر«یه حبه قند» با این توضیح که باید تسهیلاتی فراهم شود تا گروه‌های بیشتری در جشنواره امکان اجرا داشته باشند، افزود: به لحاظ مالی باید در بخش‌های مختلف طراحی لباس و دکور از گروه‌ها حمایت شود. این هنرمندان با علاقه کار می‌کنند و باید پشتیبانی شوند تا هنر نمایش گسترش یابد و پیشرفت کند.

وی با بیان این که جشنواره تئاترشهر به هر اندازه گسترش یابد و باشکوه‌تر برگزار شود مفیدتر است، اظهار داشت: از دل این جشنواره‌ها نویسنده، بازیگر و کارگردان‌های موفق و مشهور بیرون می‌آید.

بازیگر «فاکتور هشت» اضافه کرد: خوب است در جشنواره تئاترشهر متن و اجراها در جهت کارهای شهری باشند. مشکلات و معظلات شهر می‌تواند درهنر نمایش مطرح شود تا در جهت اداره بهتر شهر به کار گرفته شود. هنر نمایش می‌تواند به شهرداری جهت بهتر کردن شرایط کمک کند.

چهارمین جشنواره تئاتر شهر از 26 شهریور تا 2 مهر در 14 سالن و مجموعه فرهنگی هنری شهرتهران برگزار می شود.


 

اخبار مرتبط:

مهلت ارسال آثار به دومين سوگواره نمايشي «خمسه» تمديد شد

اجرای نمایش «خُمره» در فرهنگسرای نیاوران

تغییر در میزانسن‌های یک نمایش در پی آسیب‌دیدگی بازیگر

آیین رونمایی از وب‌گاه بانک نمایش‌نا‌مه برگزارمی‌شود

بهروز غریب‌پور برنامه‌های‌ جدید رپرتوآ تئاتر «آران» را تشریح کرد

آغاز اجرای «مجلس انتقام‌جویی هملت» با حضور شمس لنگرودی

ابتلای بیش از ۳۰ عضو خانه تئاتر به بیماری‌های خاص

معرفی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

نقد «پیرمرد و ببر» توسط کانون ملی منتقدان تئاتر

بازگشایی تالار مولوی از دوم مهرماه

نمایشنامه‌های منتخب بخش صحنه‌ای تئاتر مقاومت اعلام شد

برنامه تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

مشکل هنرمندان ایرانی از زبان رییس خانه تئا‌تر فرانکفورت