«ما از این دریچه نگاه نکرده بودیم و عمدی در ایجاد فضای وحشت نداشتیم. ولی مثلاً در جایی که تغییر فضا هست و یک مقدار دلهره آور شده، دلیلش این است که ما به دو فضا احتیاج داشتیم.ببینید، زن شرقی تا وقتی در فضای ماورالطبیعه است، قدرتمند است ولی زمانی که روی زمین می‌آید، بیشتر تحت سلطه مرد است. این دو فضا باید تفکیک می‌شدند. به هر حال ما نمی‌خواستیم کسی را بترسانیم»

پایگاه خبری تئاتر: کارگردان و نویسنده نمایش «عروسک‌های سکوت» چهارشنبه شب با حضور در برنامه زنده «مجله تئاتر» در شبکه 4 سیما، درباره اجرای عمومی این جشنواره صحبت کردند.

سمانه زندی نژاد کارگردان این نمایش، با اشاره به تفاوت‌هایی که بین اجرای جشنواره و اجرای عموم این نمایش وجود دارد، گفت: «تاثیرگذاری و سرراستی قصه در اجرای اخیر بیشتر دیده می‌شود. یک بازیگر هم اضافه کردیم و این به جز با همکاری نویسنده و بازیگران و طراحان صحنه، امکان نداشت».

فرزانه سهیلی، نویسنده و بازیگر این نمایش درباره نمایشنامه عروسک‌های سکوت گفت: «این داستان بر اساس تجربه‌ای که یکی از دوستانم برایم تعریف کرده بود و خیلی مرا تحت تاثیر قرار داده بود، نوشته شد. داستان روند خطی ندارد. با یک قصه چند تکه مواجه هستیم. در اجرای جشنواره‌ای دریافت قصه خیلی سخت‌تر بود ولی با تغییراتی که انجام دادیم، دریافت قصه در اجرای عموم خیلی راحت‌تر شده است».

سهیلی در پاسخ به این که به نظر می‌آید شخصیت‌پردازی در داستان صورت نگرفته، برای شخصیت‌های دیگر داستان کلیدهای وجود دارد اما مخصوصا شخصیت پدر به نظر مقوایی و بدون عمق می‌آید، گفت: «اصولا شخصیت‌های داستان‌های مدرن، داستان‌هایی که روایت غیرخطی دارند، قرار نیست مثل شخصیتهای نمایشنامه های کلاسیک پشتوانه داشته باشند. در عصری زندگی می‌کنیم که همه چیز سریع اتفاق می‌افتد. برای ما مهم این بود که در ذهن مرد چه اتفاقی می‌افتد. این مهم است و این که چه شده که این اتفاق افتاده».

زندی‌نژاد، در پاسخ به این که چرا دیدن نمایش را برای افراد زیر 15 سال ممنوع اعلام کرده‌اند، گفت: «وقتی کار را بازبینی کردند، تلخی کار بازبین ها را ناراحت کرد. از ما خواهش کردند که به دلیل این تلخی، بنویسیم برای زیر 15 سال تماشای کار ممنوع است».

او در پاسخ به این که رگه‌هایی از وحشت و تعمد برای ایجاد دلهره در مخاطب، در نمایش وجود دارد، تاکید کرد: «نمایش عروسک‌های سکوت در ژانر وحشت نیست. هیچ سعی‌ای نداشتیم که نمایش در ژانر وحشت باشد.  چون اصلاً به نظرم ژانر وحشت در ایران وجود ندارد».

سهیلی هم در تکمیل صحبت‌های زندی نژاد گفت: «ما از این دریچه نگاه نکرده بودیم و عمدی در ایجاد فضای وحشت نداشتیم. ولی مثلاً در جایی که تغییر فضا هست و یک مقدار دلهره آور شده، دلیلش این است که ما به دو فضا احتیاج داشتیم.ببینید، زن شرقی تا وقتی در فضای ماورالطبیعه است، قدرتمند است ولی زمانی که روی زمین می‌آید، بیشتر تحت سلطه مرد است. این دو فضا باید تفکیک می‌شدند. به هر حال ما نمی‌خواستیم کسی را بترسانیم»