در سالی که گذشت سینمای ایران با اتفاقات مختلفی از استقبال مخاطبان از فیلمهای کمدی روی پرده گرفته تا کسب سومین جایزه اسکار برای ایران روبهرو بود.
افزایش قیمت بلیت سینماها معمولاً هر ساله اتفاق افتاده است. ضیاء هاشمی، رئیس جامعه صنفی تهیهکنندگان با بیان این که قیمت سال جدید هنوز قطعی نشده، درباره طرح موجود گفت: بلیتهای سینمای سال آینده از 6 هزار تومان تا 26 هزار تومان متغیر هستند.
کارگاه از «ایده تا فیلمنامه» با حضور هادی مقدم دوست در سینما آزادی برگزار میشود.
«پارادایس» یکی از آثاری است که بعد از پشت سر گذاشتن حواشی بسیار، سرانجام از بهمن امسال اکران شد؛ اثری که بهدلیل داستان اصلیاش و پرداختن به بخشی از زندگی دو طلبه جوان و یک رئیس حوزه علمیه بعد از چهار سال روی پرده سینما رفت.
چند سالی است، لباس هنرپیشهها روی فرش قرمز جشنوارههای فیلم فجر و فستیوالها واکنشهای بسیاری را داشته و این واکنشها هم با باز شدن پرونده جشنواره بعدی بیشتر و با تمام شدن این رویداد میخوابد. امسال هم پوشش بازیگران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حاشیههایی داشت.
هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهناز افشار و محمدرضا فروتن چهار بازیگر مطرحی که در نیمه دوم دهه هفتاد و در قامت «ستاره» مطرح شدند، چه کارنامهای در جشنواره فجر امسال دارند؟
تهیهکنندگان فیلمهای راه یافته به جشنواره سیوهفتم فیلم فجر به ابهامات و سوالات درباره شرایط مالی تولید این آثار پاسخ میدهند.
فهرست نمایشهای راهیافته به جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نشاندهنده حضور بسیاری از نویسندگان جوان کشور در این دوره از جشنواره است.
سومین روز از سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که آرامآرام بازار رقابت فیلمها بر سر جلبنظر منتقدان داعتر میشود.
در حالی که غیبت فیلمنامهنویسان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر مشهود است، اغلب کارگردانان آثار حاضر در این جشنواره ترجیح دادهاند خودشان، فیلمنامههایشان را بنویسند.
در دومین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم جنجالی «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد رونمایی شد و انتقادات شدیدی را برانگیخت، تا جایی که از آن به عنوان «بدترین فیلم جشنواره» یاد شد. در حاشیه نیز، مسعود فراستی پس از گمانهزنیهای فراوان، به میز نقد برنامه «هفت» بازگشت و فیلم «سرخپوست» را «شوک امسال سینمای ایران» نامید. بینظمی در اکرانها و پدیده «سانسهای شانسی» در پردیس ملت همچنان ادامه دارد.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی روز نخست را پشت سر گذاشت که هنوز تنور رقابت فیلمها گرم نشده و فعلا «حاشیهها» گوی سبقت را از متن جشنواره ربودهاند.
در اولین روز جشنواره فیلم فجر، فیلمهای «خانهای برای تو»، «غلامرضا تختی»، «سال دوم دانشکده من» و «معکوس» اکران شدند.
لیست کامل فیلمهای جشنواره فجر امسال همراه با عوامل، بازیگران و اتفاقات زمان تولید فیلم و حاشیههای همراه فیلم از زمان تولید تا زمان نمایش در جشنواره.
مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
این یک داستان قدیمی است. حتی زمانی که صنعت سرگرمی دايم از اهمیت تنوع جنسیتی و نژادی سینماگران در پشت دوربین میگوید، باز هم این فیلمسازان زن هستند که از برخی جوایز ومراسم سینمایی مهم سال بیرون میمانند. تارنمای ماهنامه فیلم اخیرا در گزارشی به موضوع حذف و نادیده گرفتن زنان در اسکار پرداخته است.گزارشی که در آن نشان میدهد چگونه در سال 2018 فیلمسازان زن از اکثر جوایز مهم جامانده اند. در ادامه این گزارش را می خوانیم. در سال ۲۰۱۸، گلدن گلوب، جوایز انتخاب منتقدان، اتحادیه کارگردانان و بفتا،همه از نامزد کردن یک فیلمساز زن در رشته بهترین کارگردان بازماندند(گلدن گلوب، جوایزانتخاب منتقدان و بفتا،حتی آثار کارگردانان زن را در رشتههای بهترین فیلم سال هم نامزد نکردند و فقط لین رمزی با هرگز واقعا اینجا نبودی در رشته «فیلم شاخص بریتانیایی» در بفتا نامزد شد).
مراسم معرفی کاندیداهای دریافت جوایز «اسکار 2019» عصر سهشنبه هفته گذشته در شهر لسآنجلس امریکا برگزار شد و «روما» ساخته نوستالژیک آلفونسو کوارون مکزیکی و «محبوب» فیلم درباری و سرشار از حقایق تلخ تاریخی یورگوس لانتیموس یونانی پیرامون «ملکه آن» حاکم لرزان قرن هفدهم بریتانیا هر یک با کسب 10 نامزدی پیشتاز جوایز امسال شدند؛ جوایزی که صبح دوشنبه 6 اسفند در تالار کداک تیاتر شهر لسآنجلس به برندگان نود و یکمین دوره این رقابت بشدت معروف اما تبلیغاتی و جهت دار اهدا خواهد شد.
پنج سینماگر و هنرمند باسابقهی سینما در حالی در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر ویژه قرار میگیرند که هر کدام آثار ماندگاری را در سینمای ایران خلق کردهاند و اگرچه سنگینی ترازوی کارشان با یکدیگر متفاوت است، اما هر یک به تنهایی جایگاهی ارزشمند در سینما دارند.
در سال ۹۷ شاهد حضور فیلمهایی بر پرده سینماها بودیم که بیش از آنکه هر یک به فیلمهای قبلی سازندگانشان شباهت داشته باشند، گویی منطبق بر فرمولی مشترک به تولید رسیدهاند!
«سامانه چگونه کار میکند؟ شما حق دارید از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائهدهنده خدمات عمومی، درخواست اطلاعات کرده و پاسخ را دریافت کنید. درخواست شما به اجراییشدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات کمک میکند. اطلاعات درخواستی به صورت برخط در سامانه منتشر خواهد شد.» کاربران به محض ورود به «سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» با این عبارات مواجه خواهند شد؛ عباراتی که نهتنها مدعی شفافیت مالی در سیستم اقتصادی ایران هستند، بلکه مخاطبان را به پرسشگری در اینباره دعوت میکنند.
ردپاي وحشت در تاريخ سينما ،در نقاطي پررنگ و در برهه اي كمرنگ و حتي محو مي شود؛ ردپايي كه نشأت گرفته از تغيير و دگرديسي است؛ تغييري وابسته به نشانه هاي فرهنگي و سياسي، اگر سينماي ايران را به يك كشتزار بزرگ و فيلمسازان را به کشاورزاني كه از ترس خسارت ديدن،تنها به كشت چند محصول تكراري و آزموده شده بسنده مي كنند تشبيه كنيم ،شايد بتوان مثال ساده اما خوبي پيدا كرد كه بتوان آن را به خالي ماندن جاي ژانر وحشت در سينماي ايران بسط داد