«از متلک گفتن خوشم نمیآید»
فرهاد آییش این روزها مشغول بازی در نمایش«سقراط» نوشته و کار نمایش«سقراط» است. او در این نمایش نقش «سقراط» را بازی میکند؛ فیلسوفی که گرچه فیلسوف مورد علاقه او نیست اما در میان فیلسوفان آن دوره یونان،«سقراط» را بیش از دیگران دوست دارد.
دنبال بلیط مهمان میگردند؛ انتظار دارید عکس تئاتر بخرند؟!
ببینید، تا زمانی که مدیران و مسئولان به این نتیجه نرسند که عکاسی تئاتر جزیی از تئاتر است، هیچ کاری نمیشود کرد. مثلاً ما در هیچ کدام از جشنوارههای تئاتری که در اصفهان برگزار میشود بخشی به نام عکس نداریم.
زنجانپور: چخوف برای هیچچیز نسخه نمیپیچد
اکبر زنجانپور کارگردان نمایش "دایی وانیا " که به تازگی اجرای آن در تئاترشهر آغاز شده است با اشاره به ویژگی های آثار آنتوان چخوف و اینکه شخصیتهای این نمایش گویی در سراب زندگی می کنند عنوان کرد در این اثر تلاش کرده به جای تحلیل به کشف و واکاوی پرسوناژها برسد.
اجرای عمومی در خارج از کشور، یک رویا است/ شیوه اجرایی «خواهرانه ...» را به هیچکس پیشنهاد نمیکنم
کارگردان نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» گفت: این تفکر باید در تولید و اجرای آثار نمایش ما در بخش بین الملل وجود داشته باشد که ما ایرانی هستیم و با یک پشتوانه عظیم و تمدن کهن قرار است خودمان را در حوزه بینالمللی معرفی کنیم.
نمیخواستم برای "سقراط" هوو بیاورم/ از موی فرفری و دماغ پهن خبری نیست
فرهاد آییش که این روزها مشغول تمرین نقش سقراط در نمایشی به همین نام است از چالشهایش برای بازی در این نقش، اینکه سقراط بینی پهن و قد کوتاهی داشت و او باید بدون شباهت ظاهری به این شخصیت سقراط خودش را بازی کند و همچنین اعتماد به کارگردان نمایش سخن گفت.
دامینگر: تئاتر ایران خیلی به سیاست وابسته است
از خارج دارند با این موضوع کنار میآیند که تئاتر ایران بتواند بیشتر خودش را نشان بدهد، اثر زیادی بر تئاتر ایران خواهد داشت. شجاعت کسانی که به تئاتر کودکان در ایران مشغولند بیشتر شده. چون حالا میتوانند به خارج چیزی را نشان بدهند. ایدهها و تصورات جدیدی پیدا کردهاند و شجاعت این را پیدا کرده اند که راه دیگری بروند.
گفتوگو با «سمانه زندينژاد» کارگردان نمايش «عروسکهاي سکوت»
من معتقدم هر کاري خودش را خودش تعريف ميکند. ما قبل از اينکه به اجراي عمومي برسيم، يکسري اجراي تمريني داشتيم که آنجا ريتم کار بالا ميرفت. من به بازيگران ميگفتم اين کار را نکنيد، چون «عروسکها... » نمايشي است که تماشاگر بايد آن را خوب ببيند و لحظه به لحظهاش را گوش بدهد اگر اين ريتم تماشاگر را خسته ميکند، حتما يک جاي کار ميلنگد اما اگر ريتم لنگ نزند، پس درست است.
خمسه: حضور در ژانرهای کمدی ضروریتر است
انتخاب من برای این نقش از سوی آقای پسیانی مربوط به خاصیتی است که در این نقش شاهد آن بودیم.
پسیانی : مثل باغبان باید نقشها را هرس کرد
بعضی وقتها بازیگرانی هستند که با دنیای ذهنی خودشان وارد کار نمیشوند. نمونهاش دختر خود من ستاره با دنیای ذهنی خودش وارد کار نمیشود. برعکس در طول تمرینها سعی میکند که بازیگر تخریبی و انفجاری باشد. این جنس بازیگری هم به نظر من خیلی سازنده است. به همین خاطر همیشه سر تمرین چیزی که ساخته میشود را منفجر میکند و آنچه را به وجود آورده، خراب میکند.
امید نیاز: وقتی با تورناتوره مینشینم دیگر به حرفهای فلان مرد موی سپید تئاتر اصفهان فکر نمیکنم
آثار انتخابی جشنواره همدان بسیار ضعیف بودند. سطح آثار بسیار پایین بود. خیلیهایشان فقط در حد جُنگ بودند. این را من فقط نمیگویم داورها هم میگفتند که کارهای جُنگی زیاد بودند و خیلیها به بازبینها اعتراض میکردند میگفتند شما دارید الگوسازی میکنید. حضور آدمی که تجربه داوری نداشت و فقط وجه اداری داشت، در بخش کودک اعتراض خیلیها را به دنبال داشت.
گفتوگو با هانيه توسلي، بازيگر نمايش قرار
«هانيه توسلي» گرچه در سينما پركارتر بوده و عموم علاقهمندان به هنرهاي تصويري و نمايشي او را به عنوان بازيگر سينما و تا حدودي تلويزيون ميشناسند ولي او تجربههاي مهم و گرانقدري هم در تئاتر داشته است كه بيشك همان تجربهها امروز از توسلي بازيگري درجه يك ساخته است. مقوله تئاتر براي اين بازيگر، يك فعاليت هنري جدي است كه با وجود فضاي نامطلوب اقتصادي، هميشه از پيشنهادهاي خود در اين زمينه استقبال ميكند. با اين حال، به خاطر وسواس و سختگيرياش در انتخاب نمايشها و نقشها، او دير به دير بر صحنه تئاتر ظاهر ميشود. اين شبها آخرين تجربه تئاتري او با نام «قرار» به كارگرداني «سيامك احصايي» در تالار حافظ اجرا ميشود يك نمايش واقعگرا با روايت و ماجرايي تلخ و غافلگيركننده. هانيه توسلي براي بازي در اين نقش، تنديس بهترين بازيگر زن را از جشنواره سيويكم تئاتر فجر دريافت كرد. به بهانه اجراهاي «قرار»، ما هم قراري با توسلي گذاشتيم و پاي حرفهايش درباره اين نمايش و حرفه بازيگرياش نشستيم.
هادی عامل: نمایشهای آیینی و سنتی درام محسوب نمیشوند
با محدود کردن تخت حوضی به سالنی در جنوب شهر ما به یک نوع طبقهبندی فرهنگی دست زدهایم. یعنی اینکه مردم جنوب شهر باید نمایش تخت حوضی ببینند و مردم بالای شهر باید نمایشهای کلاسیک، غربی و مدرن ببینند.
ناظرزاده کرمانی:نمایش دینی از سبکهای مهم تئاتر جهان است
فرهاد ناظرزاده کرمانی معتقد است؛ ادبیات نمایشی ایمان گرایی یا به طوری کلی تئاتر دینی مذهبی یکی از پویشها و پیمایشهای کلان، گسترده و دراز مدت در تئاتر جهان به شمار می رود.
قادر آشنا: نباید تغییر و تحولات ارشاد در ابهام باشد
رئیس مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه سر سوزنی نگران رفتن از اداره کل نیستم و برای ماندن تلاشی نخواهم کرد، گفت: بهتر است برای اینکه از فضای شایعهپراکنی بیرون بیایم، وزارت ارشاد تصمیم بگیرد و نباید این تصمیمات در ابهام نیز باشد.
جلال مشتاقیان: نمایش خوبی بود ولی جایزهای ندادند!
کار من در مریوان تشویق همگان را به همراه داشت حتی در روز اختتامیه قبل از اعلام نتایج همه به من تبریک میگفتند؛ حتی بازرس جشنواره هم به من گفت که کارت خیلی خوب بود ولی متاسفانه به گروه من هیچ جایزه ای ندادند و به نظر من همه اینها به سلیقه داورها بستگی دارد.
ولی باز خدا را شکر میکنم که به عنوان گروه میهمان به فجر معرفی شدیم ولازم به ذکر است که نمایش من و دیگر کارها بدون در نظر گرفتن اولویت به فجر معرفی شدند.
آرش عباسی: عجلهای برای کار کردن ندارم
آرش عباسی نویسنده و کارگردان تئاتر همیشه به این متهم بود که زیاد مینویسد اما او که برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفت، سعی کرد این اتهام را از خود دور کند و حالا میگوید که هیچ عجلهای برای کار کردن ندارد.
خمسه: آرزوي خنداندن تماشاگــر را دارم
ما هنرمندان هيچوقت از هنر فاصله نميگيريم. اغلب مشغول انجام چند كار به صورت همزمان هستيم. فاصلهيي كه در اين چند سال از تئاتر گرفتهبودم به علت نبودن شرايط مناسب در تئاتر بود
مهتاب نصیرپور سکوت 4سالهاش را شکست
کلاس تئاتر فقط برای بازیگری نیست. قرار نیست در یک کلاس بازیگری همه بازیگر شوند. تعدادی متوجه میشوند برای این کار مناسب نیستند و خودشان را میسنجند. اینکه اول کلاس کسی را رد کنم کار درستی نیست و به نظرم همان یک نفر استثنا ما را مجاب میکند که راه را برای بچهها نبندیم.
اشمیت: فقط 1 درصد از اجراهای نمایشنامههایم را میبینم
نمایشنامههای من دربارهی وضعیت بشر، روابط احساسی، جنسیت، عرفان، خدا، شک، نبود ایمان و موضوعهای اینچنینی هستند و در این نمایشنامهها کلی سئوال دربارهی همین موضوعات مطرح میشود و در نهایت هم جوابی به هیچکداماشان داده نمی شود. وقتی آدم میفهمد که این سئوالها از عمق وجود ایرانیها هم شنیده میشود، احساس شعف میکنم چون به من ثابت میشود که فرضیات و اعتقادات امانیستیام درست است.
فریدون سورانی: تئاتر گفت و گو و فرهنگ است، نه پول درآوردن
تئاتر کنونی اصفهان با آنچه که پیش تر و در سال های قبلی اجرا می شد، می توانم بگویم، تئاتر اصفهان ضعیف شده؛ از نمایشنامه هایی که برای اجرا انتخاب می شد، تا خود اجراها، در گذشته، مقام های بیشتری می آوردیم.