شنبه , ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 35
آیا تمام آثار غلامحسین ساعدی منتشر شده است؟ جمعه 4 مرداد 1398 00:00

آیا تمام آثار غلامحسین ساعدی منتشر شده است؟

حمید تبریزی گفت: ساعدی اصلا در پی تجدید چاپ آثارش نبود و فقط نوشتن برایش مهم بود و هر جا که می‌شد نوشته‌هایش را منتشر می‌کرد. به نظر می‌رسد که هر روزنامه و مجله‌ای که از او مطلب می‌خواسته، با آنها همکاری می‌کرده و پیشنهادشان را رد نمی‌کرده است.

گفت‌وگو با كارگردان «اين يك كنفرانس از شكست ماست» / تئاتر كار خودش را انجام می‌دهد چهارشنبه 2 مرداد 1398 00:00

گفت‌وگو با كارگردان «اين يك كنفرانس از شكست ماست» / تئاتر كار خودش را انجام می‌دهد

من بيشتر اوقات با قطار سفر مي‌كنم. صداي قطار و ريتم آن در گوشم موج مي‌زند. اگر دقت كنيد در شروع كار يك كندي عجيب و غريبي وجود دارد. انگار قطاري به سختي در حال آغاز حركت است. البته گاهي اوقات حوصله تماشاگر هم سر مي‌رود. با اين حال، ريتم و تمپو به يك باره سرعت بالايي پيدا مي‌كند. اجراي نمايش «اين يك كنفرانس از شكست ماست» بر اساس ريتم قطار است.

افسانه کمالی: دلم می‌خواهد که روی ژانر ترس کار کنم دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

افسانه کمالی: دلم می‌خواهد که روی ژانر ترس کار کنم

کارگردان جوان تئاتر پس از تجربه نمایشی درباره اوتیسم، از اهمیت ژانر وحشت و علاقه‌اش به تولید نمایشی در این حوزه می‌گوید

خودم را وجه‌المعامله قرار نمی‌دهم دوشنبه 31 تیر 1398 00:00
گفت‌وگو با سعيد اسدی، مدير مجموعه تئاترشهر در سالگرد پذيرش مسووليت

خودم را وجه‌المعامله قرار نمی‌دهم

آقاي كرمي از من خواست به تئاترشهر بيايم، ابتدا قصد نداشتم بپذيرم، دقيقا به دليل همين نكته چون قبلا تئاترشهر را به عنوان مخاطب و همكار ديده‌ بودم ولي اينجا لايه‌هايي دارد كه تا در آن كار نكنيد متوجه نمي‌شويد. پذيرش مديريت تئاترشهر به دليل همكاري با آقاي كرمي بود، اتفاقا خيلي هم علاقه داشتم آقاي شريعتي به كارشان ادامه دهند. عملا شايد بتوان گفت يك هفته فرصت برنامه‌ريزي داشتم و در بدو ورود هم جدول آماده‌اي وجود داشت كه بخشي به دوران حضور آقاي كرمي بازمي‌گشت و تعهد ما به حساب مي‌آمد.

ترجيح می‌دادم نمايش «نان» هرگز اجرا نمی‌شد دوشنبه 31 تیر 1398 00:00
گفت‌وگو با نصير ملکی‌جو، کارگردان نمايش «نان»

ترجيح می‌دادم نمايش «نان» هرگز اجرا نمی‌شد

شرايط بازتوليد، هميشه ايجاب مي‌کند که بخشي از بازيگران به‌دليل گذشت زمان و غير‌قابل‌دسترس‌بودن، تغيير کنند. البته در اين نمايش، بازيگران به صورت کلي عوض شده‌اند. گروه تازه، شرکت‌کنند‌گان در ورک‌شاپ اخير من بوده‌اند و همه با انگيزه و نيرويي مضاعف به نمايش اضافه شده‌اند که فکر مي‌کنم در روند تازه‌سازي نمايش سهيم خواهند بود.

فاجعه بی‌توجهی مدیران ارشاد به سرمایه‌های مشکوک دوشنبه 31 تیر 1398 00:00
گفت‌وگو با حامد عنقا، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون

فاجعه بی‌توجهی مدیران ارشاد به سرمایه‌های مشکوک

مردم ایران وقتی به مشکلی برمی‌خورند فورا می‌گویند دولت مقصر است. تو حاضر نیستی سر چراغ قرمز به بغل دستی‌ات راه بدهی. اما درباره تساهل و تسامح در کشور حرف می‌زنی؟ همیشه عادت کرده‌ایم از بالا چیزی به ما تزریق شود. اما ارشاد هم عادت کرده همیشه از خودش رفع مسئولیت کند. استعلام سرمایه‌گذار برای نهادهای امنیتی کار سختی نیست. وقتی شما می‌خواهید مثلا در حراج تهران شرکت کنید، از چند روز قبل که فرم را پر می‌کنید از شما حساب بانکی می‌خواهد که اهلیت اینکه در این معامله باشید را دارید یا نه. چرا ارشاد از من نمی‌پرسد تو که می‌خواهی وارد ساخت یک سریال شوی، این اهلیت را داری که سرمایه‌اش را جمع کنی؟ مهم‌ترین موضوع اهلیت است.

يك ساقی آسمان‌جل كه از قضا اورهان پاموك می‌خواند دوشنبه 31 تیر 1398 00:00
گفت‌وگو با خسرو معصومی كارگردان فيلم «كار كثيف»

يك ساقی آسمان‌جل كه از قضا اورهان پاموك می‌خواند

وقتي مناسبات اجتماعي غلط است و شغلي و درآمدي كه پدر دارد و چرخه‌اي كه پدر در آن زندگي مي‌كند درست تعريف ‌نشده است چه مي‌تواند بكند؟ يكي از عوامل اين چرخه معيوب به حقوقي است كه پدر خانواده مي‌گيرد كه با يك‌ميليون و دويست تومان خانواده بزرگي را بچرخاند كه نمي‌تواند. اين بلايي است كه اكثر خانواده‌ها با آن درگير هستند.

بیضایی وضعیت امروز سینمای ایران را پیش‌بینی کرده بود/ مدیران و سرمایه‌گذاران علاقمند به ستاره‌ها هستند نه سینما یکشنبه 30 تیر 1398 00:00

بیضایی وضعیت امروز سینمای ایران را پیش‌بینی کرده بود/ مدیران و سرمایه‌گذاران علاقمند به ستاره‌ها هستند نه سینما

روند تولید فیلم و ورود تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران غیرمتخصص تولید را در سینمای ایران برای کارگردان‌های فیلم اول بسیار سخت کرده است

رحمت امینی: به درام‌نویسان ایرانی ادای دین کردم/نمی‌توانم با سلبریتی‌ها کار کنم شنبه 29 تیر 1398 00:00

رحمت امینی: به درام‌نویسان ایرانی ادای دین کردم/نمی‌توانم با سلبریتی‌ها کار کنم

رحمت امینی، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه عنوان کرد: هدف از اجرای نمایش‌های ایرانی ادای دین به درام‌نویسانی است که سال‌ها پیش کار کردند، اما نخواستم درام ایرانی را زیر و رو کنم بلکه تلاش کردم متن را چون یک بنای تاریخی مرمت کنم.

دوست خوب بچه‌ها، کودکی نکرد پنجشنبه 27 تیر 1398 00:00

دوست خوب بچه‌ها، کودکی نکرد

من‌ هادی و هدی را از ‌سال ٦٠، ٦١ دارم، یعنی این شخصیت‌ها را خلق کرده بودم و در رادیو اجرا می‌کردم، تا این‌که یکی از مسئولان تلویزیون از این داستان خوشش آمد و گفت که آن را تبدیل به تصویر کنیم. خلاصه گروهی تشکیل دادیم و سری اول من کارگردان صدا‌ها و نویسنده بودم. در دوره بعد آقایی به نام شریفی به گروه اضافه شد و برای من حاشیه درست کرد. می‌گفت فیاضی چون دستمزد نویسندگی می‌گیرد، دیگر نباید پول کارگردانی را هم بگیرد، درحالی‌که من در این پروژه سه تا کار انجام می‌دادم، ولی در هر حال من خودم را کنار کشیدم و فقط به خاطر ‌هادی و هدی و بچه‌هایی که آنها را دوست داشتند.

تئاتر ما به نهاد داوری بها نداده است / خانه تئاتر نتوانسته نقش ریش‌سفیدی‌اش را ایفا کند چهارشنبه 26 تیر 1398 00:00

تئاتر ما به نهاد داوری بها نداده است / خانه تئاتر نتوانسته نقش ریش‌سفیدی‌اش را ایفا کند

مهدی کوهیان (حقوق‌دان) بر اهمیت و جایگاه مغفول نهاد داوری در تئاتر تاکید کرده و می‌گوید: رای داور در قوانین، از رای قاضی بالاتر در نظر گرفته شده و در اجرای حکم هم برایش تمهیداتی اندیشیده شده اما تئاتر ما آنچنان که باید به نهاد داوری بها و ارزشی نداده است.

ميزگردی با حضور سيروس الوند و جواد طوسی درباره ديروز و امروز سينمای بدنه ايران چهارشنبه 26 تیر 1398 00:00

ميزگردی با حضور سيروس الوند و جواد طوسی درباره ديروز و امروز سينمای بدنه ايران

سيروس الوند: اما سينماي اصلي هر كشوري، سينماي بدنه است. به نظر من يكي از فيلمسازان خوب بدنه سينماي جهان، هيچكاك است. در قياس با آنتونيوني يا فليني. يا در فرانسه فيلمسازي مثل ملويل، فيلم‌هايش جزو سينماي بدنه است، اما فيلم‌هاي گدار، جزو فيلم‌هاي بدنه نيست.

از سينماي بدنه چماق درست كردند و آن را سر فيلمساز مي‌كوبند. اصلا سينماي بدنه وقتي معنا دارد كه سينماي شما سر و ته داشته باشد. الان جوري شده اگر به كسي بگويند سينماي بدنه كار مي‌كند، به او بر مي‌خورد و ناراحت مي‌شود. خود من هم ناخودآگاه ناراحت مي‌شوم از اينكه به من بگويند سينماي بدنه كار مي‌كنی.

نمی‌خواستیم یک فیلم خنثی بسازیم سه شنبه 25 تیر 1398 00:00
مهدی رحمانی، ندا جبرائیلی و منصور شهبازی کارگردان و بازیگران فیلم «کارت پرواز» از تجربه ساخت و حضور در این فیلم می‌گویند

نمی‌خواستیم یک فیلم خنثی بسازیم

«کارت پرواز» هم در گذر زمان تأثیر می‌گذارد. مثل «نفس عمیق». همان زمان که «نفس عمیق» اکران شد من همراه 6 نفر از دوستانم به سینمای میدان شهدا رفتیم. اما اپراتور سیستم را روشن نکرد و گفت برای 6 نفر فیلم را نمایش نمی‌دهیم. از سالن که بیرون آمدیم گفتم تازه اول اکران است. یعنی فیلم فراموش شد و پرونده‌اش بسته شد؟! یکی از دوستانم که فیلم را خیلی دوست داشت گفت این فیلم یواش یواش و در طول زمان در ذهن مخاطبان خودش می‌ماند من فکر می‌کنم برای «کارت پرواز» هم همین اتفاق بیفتد.

گفت و‌گو با سحر قریشی درباره کارگردان شدنش / فیلم‌هایی که نگذاشتند بازی کنم را خودم می‌سازم سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

گفت و‌گو با سحر قریشی درباره کارگردان شدنش / فیلم‌هایی که نگذاشتند بازی کنم را خودم می‌سازم

در طول این چند سال، کارگردانان بنام و قدیمی با من تماس گرفتند. کارگردان‌هایی که حتی کارهایشان در جشنواره جایزه گرفته است. خیلی جالب است که برای من دارد چنین اتفاق‌هایی می‌افتد. خودشان با من تماس می‌گیرند و عذرخواهی می‌کنند و می‌گویند می‌خواهیم این فیلم را بسازیم ولی فلان خانم بازیگر رفته با سرمایه‌گذار صحبت کرده که تو نباشی، ما دوست داریم که تو باشی اما واقعیت را به تو گفته‌ایم و بدان که دشمن داری. من اخلاقی که دارم این است که به‌خاطر آدم‌ها، برای خودم گناه نمی‌خرم.

داروغه‌زاده: به عهدم وفادار ماندم/ فیلم توقیفی دیگر دغدغه نیست سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

داروغه‌زاده: به عهدم وفادار ماندم/ فیلم توقیفی دیگر دغدغه نیست

ابراهیم داروغه‌زاده با بیان اینکه تلاش کرده به عهد خود که همان صیانت از مجوزهای سازمان سینمایی و رعایت قانون بوده وفادار بماند می‌گوید: امروز دیگر فیلم‌های توقیفی دغدغه اصلی سینما نیستند و فضای مساعدی برای ساخت فیلم‌های انتقادی در سازمان سینمایی وجود دارد.

با فاصله صد سال، نگاه کمال‌الوزاره را دراماتورژی کردم سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

با فاصله صد سال، نگاه کمال‌الوزاره را دراماتورژی کردم

رحمت امینی گفت: یک مترجم هر چقدر تلاش کند که متنی را با توجه به نیازهای جامعه ما ترجمه کند، اندیشه‌اش از جایی دیگر آمده است. اما متون ایرانی، کاراکترهایی که خلق می‌کنند با تمام ضعفی که در شخصیت‌پردازی دارند، حاصل یک اندیشه ایرانی هستند.

«آبی مایل به صورتی» را با تاکید بر فضای مصاحبه‌های اجتماعی نوشته‌ام سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

«آبی مایل به صورتی» را با تاکید بر فضای مصاحبه‌های اجتماعی نوشته‌ام

ساناز بیان گفت: «آبی مایل به صورتی» پیش از هر چیزی یک نمایش و یک درام است. هیچ وقت بافت گزارش و تجربه روزنامه‌نگارانه بر تئاتر نمی‌چربد.

آثار بیضایی و ساعدی مصداق تلاش برای فرار از اختناق سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ بود/ فرایند خلق اسطوره را در ایران متوقف کرده‌اند سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

آثار بیضایی و ساعدی مصداق تلاش برای فرار از اختناق سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ بود/ فرایند خلق اسطوره را در ایران متوقف کرده‌اند

قهرمان و ضد قهرمان در ادبیات نمایشی ایران چگونه شکل می‌گیرد؟ طول عمر قهرمان‌های نمایشنامه‌های متاثر از شرایط ملتهب سیاسی چقدر است؟ چرا ادبیات ایرانی دست به خلق اسطوره‌های جدید نمی‌زند؟ اینها سوالاتی است که ایوب آقاخانی (نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر) به آنها پاسخ داده است.

آخرين گفت‌وگو با سام شپارد/ اثری خانوادگی‌تر از «اوديپ» سراغ نداريم یکشنبه 23 تیر 1398 00:00

آخرين گفت‌وگو با سام شپارد/ اثری خانوادگی‌تر از «اوديپ» سراغ نداريم

ژانويه 2016 نمايش «كودك مدفون» سام شپارد در نيويورك روي صحنه رفت و به همين مناسبت الكسيس سولوسكي، خبرنگار نيويورك تايمز با او به گفت‌وگو نشست.

دلبستگانِ رويای امريكايی همه چيز را از دست می‌دهند یکشنبه 23 تیر 1398 00:00
گفت‌وگو با اشكان خطيبی كه نمايشنامه «نفرين قحطی زدگان» را روی صحنه برده است

دلبستگانِ رويای امريكايی همه چيز را از دست می‌دهند

اگر بخواهيد جهان جديدي به تماشاگر نشان بدهيد، به يك‌باره پس مي‌زند. تئاتر ايران به صورت ناگهاني تغيير كرده است. ما نزديك به دو دهه تئاترهاي خيلي قديمي داشتيم و رابطه‌مان با جهان قطع بود؛ بعد، به يك‌باره اجراهاي خيلي جديد را روي صحنه برديم. گاهي اروپايي‌ها هم مي‌گويند اجراها و تئاترهاي ايراني چقدر عجيب هستند!