چهارشنبه , ۹ آبان, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 38
نمایش‌های کمدی در ۱۰ سال اخیر به سمت افول رفته/ برای بازگشت تئاتر به ریل اصلی نیازمند ایثار هستیم جمعه 24 خرداد 1398 00:00

نمایش‌های کمدی در ۱۰ سال اخیر به سمت افول رفته/ برای بازگشت تئاتر به ریل اصلی نیازمند ایثار هستیم

کوروش نریمانی که سال‌های زیادی از فعالیت هنری خود را صرف اجرای تئاترهای کمدی کرده است، می‌گوید: احساس می‌کنم داریم راه غلطی در کمدی می‌رویم و نگاه غلطی در حوزه تئاتر کمدی دنبال می‌شود. چاره‌ای نیست جز اینکه در این شرایط، خلاف جریان آب شنا کنم. چون تبعات نگاه غلط به کمدی و فروش صرف نمایش‌ها را خیلی خوب می‌شناسم و می‌دانم در نهایت ضربه مهلک خود را بر بدنه تئاتر ما وارد خواهد کرد.

ناگفته‌های صدرعرفایی از «غمناز» و خطر افراطی‌گری چهارشنبه 22 خرداد 1398 00:00

ناگفته‌های صدرعرفایی از «غمناز» و خطر افراطی‌گری

فرشته صدرعرفایی که در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نقشی متفاوت را بازی کرده با ابراز امیدواری از اینکه مردم با تماشای این اثر خطر افراطی‌گری را دریافت کنند، می‌گوید: دلیل کم بودن نقش‌های خاص سینمایی برای زنان را باید در محدودیت‌هایی که در انتخاب سوژه‌ها و سانسور و خودسانسوری است جست‌وجو کرد.

پيكرِ هنرمند در نبرد فرم و فروش گيشه چهارشنبه 22 خرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با مهدی صباغی، كارگردان و شيرين اسماعيلی، بازيگر نمايش «لانه خرگوش»

پيكرِ هنرمند در نبرد فرم و فروش گيشه

چطور مي‌توان گفت نمايش‌ها، نمايشنامه‌ها، فيلم‌ها، رمان‌هاي نوشته‌شده به سبك رئاليستي در تاريخ هنر طول عمر معيني دارد و بعد از آن مدت به پايان مي‌رسد؟ قطعا چنين نيست و رد و تاييد ماجرا هم توسط ما خللي در تاريخ هنر ايجاد نمي‌كند، اين مكتب هميشه جاري بوده و تا امروز كار خودش را كرده است. به اين هم دقت داشته باش كه تازه 10 سال از نگارش نمايشنامه «لانه خرگوش» گذشته و ظرف اين مدت فقط بيش از 80 بار در برادوي به صحنه رفته است.

گفت‌وگو با نيما جاويدی، كارگردان فيلم «سرخ‌پوست»/ به قول بيلی وايلدر هيچ‌كس كامل نيست سه شنبه 21 خرداد 1398 00:00

گفت‌وگو با نيما جاويدی، كارگردان فيلم «سرخ‌پوست»/ به قول بيلی وايلدر هيچ‌كس كامل نيست

اگر چند فیلم ببینم و بخواهم از میان آنها امتیاز دهم قطعا بالاترین امتیاز را به فیلم داستان‌گو می‌دهم، آن‌هم برای اینکه علاقه و سلیقه من این مدل فیلم‌هاست و واقعیتش را بخواهید اولویتم در فیلمسازی سینمای داستان‌گو است و از آنجایی ‌که خودم را فیلمنامه‌نویس می‌دانم تا کارگردان این مساله از این‌ جهت برایم پررنگ‌تر می‌شود.

تئاتر كارگری شعارزده است؛ چه خوش‌مان بيايد چه نيايد سه شنبه 21 خرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با ليلی عاج نویسنده و كارگردان نمايش «كميته نان»

تئاتر كارگری شعارزده است؛ چه خوش‌مان بيايد چه نيايد

تئاتر در ايران براي طبقه متوسط است. طبقه «اليت» و «مرفه» جامعه به تئاتر كاري ندارد. آنها پول و قدرت دارند. اين طبقه اصلا به نقد و دغدغه و تئاتر كاري ندارد. آنها در ثبات هستند. طبقه كارگر و پايين جامعه هم نمي‌تواند به ديدن تئاتر برود. آنها خسته و فرسوده هستند. تئاتر بايد به ديدن كارگر برود نه اينكه كارگر به ديدن تئاتر برود.

وابسته نيستم، همسر و پدرم هم تهيه‌كننده نيستند سه شنبه 21 خرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با بهنوش صادقی كارگردان فيلم «خانه ديگری»

وابسته نيستم، همسر و پدرم هم تهيه‌كننده نيستند

من در زمره فيلمسازان وابسته نيستم. فيلمسازي نيستم كه همسرم يا پدرم تهيه‌كننده باشد. به همين جهت بايد با شرايط كنار بيايم. در غير اين صورت معلوم نبود كه شرايط بهتري چه زماني برايم فراهم مي‌شود و آيا اساسا شرايط بهتر براي من و امسال ما وجود دارد يا خير؟ به همين جهت وقتي اين فرصت طلايي براي من پيش آمد از آن نهايت استفاده را بردم و اينجا با تاكيد مي‌گويم كه شايد استاندارد‌هاي لازم را اين فيلم نداشته باشد ولي فيلم الكن نساختم چون در اين صورت 5 عضو شوراي نمايش به اين فيلم راي اكران نمي‌دادند. حتما سر و شكلي دارد كه روي پرده عريض سينما قرار گرفته است.

هر كاری می‌كنم تا همه‌چيز ترسناك و چندش‌آور باشد دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با كوئنتين تارانتينو درباره فيلم تازه‌اش؛ روزی روزگاری در هاليوود

هر كاری می‌كنم تا همه‌چيز ترسناك و چندش‌آور باشد

فيلم عصر معصوميتِ پيش از جنبش «من‌هم» را تداعي مي‌كند؛ زماني كه مخاطب‌ها به فيلم‌هاي باشكوه جذب مي‌شدند، وقتي وست‌وود از سينماروها پر مي‌شد. مي‌گويد: «اين فرهنگ ديگر وجود ندارد. حتي اگر يك ميلياردر خل‌وضع تمام سالن‌هاي سينماي بلوار هاليوود را بخرد و آنها را به شكوه سابق‌شان برگرداند، فكر نمي‌كنم كسي قدم در آنها بگذارد. اگر بگذارند، من هم مي‌روم. من هم سهم خودم را ادا مي‌كنم. اما آن دوره گذشته است.» تارانتينو در تحقيقاتش تحت‌تاثير يافته‌هايش قرار گرفت: از چهره‌هاي جنبش «من هم» تا نژادپرستي‌هاي محرز در تبليغات. مي‌گويد: «به برنامه راديويي KHJ آن سال گوش مي‌دادم كه به بيل كازبي، جان فيليپس و تقريبا همه اشاره مي‌كرد. همه اين آدم‌ها، چهره‌هايي نابغه بودند كه با زمان گره خورده‌اند.»

نقد و بررسی عملكرد گروه سينمايی هنر و تجربه/ زير تيغ دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00
ميزگردی با حضور ايرج تقی‌پور و كاوه سجادی حسينی

نقد و بررسی عملكرد گروه سينمايی هنر و تجربه/ زير تيغ

وقتي فيلمي در گروه «هنر و تجربه» اكران مي‌شود به جاي معرفي فيلم، ما بيشتر تبليغ خود «هنر و تجربه» را مي‌بينيم. يعني «هنر و تجربه» است كه دائم جلب ‌توجه مي‌كند و مدام معرفي مي‌شود نه فيلم‌هايي كه در اين گروه اكران شده‌اند.

گفت‌وگو با پگاه ارضی، كارگردان فيلم «نبات»/ من فيلمسازم، نه فمينيست دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00

گفت‌وگو با پگاه ارضی، كارگردان فيلم «نبات»/ من فيلمسازم، نه فمينيست

كار ما فيلمسازها فقط اين نيست كه خشونت و مردهاي بد جامعه را به مخاطب نشان دهيم. در فيلم‌ها اغلب زن‌ها و مردهايي را با رفتارها و سكنات غيراخلاقي مي‌بينيم. من در اين فيلم با خودم گفتم كه چه نيازي است مرد داستان من بد باشد. اساسا مگر همه مردها بد هستند؟

خانواده دچار يك زلزله دوازده ريشتری شده است دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با محسن عبدالوهاب، كارگردان فيلم «به دنيا آمدن»

خانواده دچار يك زلزله دوازده ريشتری شده است

بزرگ‌ترين دغدغه من اين است كه وقتي فيلمنامه را مي‌نويسم، چگونه مي‌توانم سرمايه آن را تهيه كنم.

بخش تهيه سرمايه فيلم دشوارترين بخش ساختن يك فيلم براي من است. هر فيلمي كه مي‌سازم شبيه يك معجزه است.

تن به ابتذال نمی‌دهم دوشنبه 20 خرداد 1398 00:00
گفت‌ و گو با مسعود كرامتی به بهانه اجرای نمايش «تراس»

تن به ابتذال نمی‌دهم

وقتي تئاتر كار مي‌كنم بيش از هر چيز به اين باور دارم كه مشغول فعاليت فرهنگي هستم. قطعا هم با اين جريان عجيب و غريبي كه در سينما، تلويزيون و بالطبع هر دو در تئاتر ما روز به روز بيشتر خودش را جا مي‌اندازد همراه نخواهم شد.

تئاتر مردمی، فرهنگ را متعالی می‌کند نه مبتذل! / محورهای آثار تالار مولوی جنبه تزییناتی ندارد یکشنبه 19 خرداد 1398 00:00

تئاتر مردمی، فرهنگ را متعالی می‌کند نه مبتذل! / محورهای آثار تالار مولوی جنبه تزییناتی ندارد

امیرحسین حریری،مدیرمرکز تئاتر مولوی عنوان کرد: فارغ از مسائل تکنیکی و آموزشی برای دانشجویان، تئاتر می‌بایست به عنوان یک اثر هنری خود را با مخاطب عادی مواجه کند و برآمده از دغدغه‌ها،‌مسائل و مشکلات مردم و زندگی روزمره آنها باشد.

اهل فکر مشارکت سازنده در برنامه‌های توسعه کشور ندارند یکشنبه 19 خرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با روح‌الله جعفری، پژوهشگر و کارگردان تئاتر

اهل فکر مشارکت سازنده در برنامه‌های توسعه کشور ندارند

یکی از پاشنه‌های آشیل ما در تئاتر، نداشتن گروه‌های تئاتری منسجم و به رسمیت نشناختن آن‌ها از سوی حاکمیت است.

ناگفته‌های کمال تبریزی از یک جلسه بازجویی تا حکایت سینمای «کوته‌بین» یکشنبه 19 خرداد 1398 00:00

ناگفته‌های کمال تبریزی از یک جلسه بازجویی تا حکایت سینمای «کوته‌بین»

در جلسه‌ای در خانه سینما از ما پرسیدند چرا قیمت دستمزدهای بازیگران فیلم شما اینقدر بالاست و شما باعث تغییر دستمزدها شدید. ما گفتیم آماده‌ایم راجع به آنها صحبت کنیم اما این نباید اولین و آخرین بازجویی باشد و بعد از ما سراغ دیگران هم بروید؛ ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد

در سرخ‌پوست مسأله‌ام ، فستیوال‌ها نیستند شنبه 18 خرداد 1398 00:00
نیما جاویدی، کارگردان سینما :

در سرخ‌پوست مسأله‌ام ، فستیوال‌ها نیستند

در درجه اول برای برقراری ارتباط با مخاطب، داستان را می‌نویسم و بعد از آن یک‌سری مسائل هم وجود دارد که مخاطب براساس دیدگاه و شیوه ارتباطش با فیلم می‌تواند تعبیر خودش را داشته باشد و اینکه به‌عنوان فیلمساز بخواهم بگویم که در مورد این موضوع یا آن موضوع می‌توانیم صحبت کنیم، علاقه‌ای به این کار ندارم و به نظرم این کار خوب هم نیست.

روایت کارگردان هزارپا از سینمای کمدی ایران و ابتذال در آن شنبه 18 خرداد 1398 00:00

روایت کارگردان هزارپا از سینمای کمدی ایران و ابتذال در آن

ابوالحسن داوودی ، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما معتقد است سطح سلیقه مردم به شدت نازل شده و در همین راستا تاریخچه سینمای کمدی ایران، سینمای ابتذال و دلایل آن پرداخته است.

اگر گاو، هامون و لیلا امروز ساخته می‌شدند، نمایش داده نمی‌شدند شنبه 14 اردیبهشت 1398 00:00

اگر گاو، هامون و لیلا امروز ساخته می‌شدند، نمایش داده نمی‌شدند

آناهید آباد معتقد است که چرخه اکران سینمای ما ناسالم، بی‌درایت و بی‌مدیریت و برخلاف چهره‌ای است که در دنیا از سینمای ایران می‌شناسند. در این مسیر گروهی عمدا نمی‌خواهند مردم فیلم‌های آگاهی‌بخش تماشا کنند.

از صد و خرده‌ای نمایش که هر شب روی صحنه می‌رود چند موردشان یک انسان دردمند را تصویر می‌کنند؟ جمعه 13 اردیبهشت 1398 00:00
آرش عباسی:

از صد و خرده‌ای نمایش که هر شب روی صحنه می‌رود چند موردشان یک انسان دردمند را تصویر می‌کنند؟

آرش عباسی می‌گوید: در اینکه تئاتر نتوانسته آدم‌های جامعه‌اش را به خوبی روی صحنه نشان دهد و در این زمینه کم‌کاری کرده هیچ شکی ندارم اما مگر همه کارها در جامعه با شعارهای اولیه‌اش مطابقت داشته که این یکی هم باشد؟

بالاترین لذت برایم خنداندن دیگران است/ از کارنامه تئاتری‌ام راضی هستم سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 00:00
امیرمهدی ژوله:

بالاترین لذت برایم خنداندن دیگران است/ از کارنامه تئاتری‌ام راضی هستم

امیرمهدی ژوله گفت: نقشی که من در یک ساعت آرامش دارم، نقشی است که صحنه را می‌گرداند و جاهایی که لازم است خنده بگیرد، خنده‌اش را می‌گیرد و مخاطب را جذب می‌کند.

با خودسانسوری توانستم «غلامرضا لبخندی» را اجرا کنم یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 00:00

با خودسانسوری توانستم «غلامرضا لبخندی» را اجرا کنم

کهبد تاراج که نمایش «غلامرضا لبخندی» را با محوریت شخصیت خفاش شب در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده، می‌گوید برای دریافت مجوز اجرای این اثر، دست به خودسانسوری زده است.