پنجشنبه , ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 37
اهل فکر مشارکت سازنده در برنامه‌های توسعه کشور ندارند یکشنبه 19 خرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با روح‌الله جعفری، پژوهشگر و کارگردان تئاتر

اهل فکر مشارکت سازنده در برنامه‌های توسعه کشور ندارند

یکی از پاشنه‌های آشیل ما در تئاتر، نداشتن گروه‌های تئاتری منسجم و به رسمیت نشناختن آن‌ها از سوی حاکمیت است.

ناگفته‌های کمال تبریزی از یک جلسه بازجویی تا حکایت سینمای «کوته‌بین» یکشنبه 19 خرداد 1398 00:00

ناگفته‌های کمال تبریزی از یک جلسه بازجویی تا حکایت سینمای «کوته‌بین»

در جلسه‌ای در خانه سینما از ما پرسیدند چرا قیمت دستمزدهای بازیگران فیلم شما اینقدر بالاست و شما باعث تغییر دستمزدها شدید. ما گفتیم آماده‌ایم راجع به آنها صحبت کنیم اما این نباید اولین و آخرین بازجویی باشد و بعد از ما سراغ دیگران هم بروید؛ ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد

در سرخ‌پوست مسأله‌ام ، فستیوال‌ها نیستند شنبه 18 خرداد 1398 00:00
نیما جاویدی، کارگردان سینما :

در سرخ‌پوست مسأله‌ام ، فستیوال‌ها نیستند

در درجه اول برای برقراری ارتباط با مخاطب، داستان را می‌نویسم و بعد از آن یک‌سری مسائل هم وجود دارد که مخاطب براساس دیدگاه و شیوه ارتباطش با فیلم می‌تواند تعبیر خودش را داشته باشد و اینکه به‌عنوان فیلمساز بخواهم بگویم که در مورد این موضوع یا آن موضوع می‌توانیم صحبت کنیم، علاقه‌ای به این کار ندارم و به نظرم این کار خوب هم نیست.

روایت کارگردان هزارپا از سینمای کمدی ایران و ابتذال در آن شنبه 18 خرداد 1398 00:00

روایت کارگردان هزارپا از سینمای کمدی ایران و ابتذال در آن

ابوالحسن داوودی ، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما معتقد است سطح سلیقه مردم به شدت نازل شده و در همین راستا تاریخچه سینمای کمدی ایران، سینمای ابتذال و دلایل آن پرداخته است.

اگر گاو، هامون و لیلا امروز ساخته می‌شدند، نمایش داده نمی‌شدند شنبه 14 اردیبهشت 1398 00:00

اگر گاو، هامون و لیلا امروز ساخته می‌شدند، نمایش داده نمی‌شدند

آناهید آباد معتقد است که چرخه اکران سینمای ما ناسالم، بی‌درایت و بی‌مدیریت و برخلاف چهره‌ای است که در دنیا از سینمای ایران می‌شناسند. در این مسیر گروهی عمدا نمی‌خواهند مردم فیلم‌های آگاهی‌بخش تماشا کنند.

از صد و خرده‌ای نمایش که هر شب روی صحنه می‌رود چند موردشان یک انسان دردمند را تصویر می‌کنند؟ جمعه 13 اردیبهشت 1398 00:00
آرش عباسی:

از صد و خرده‌ای نمایش که هر شب روی صحنه می‌رود چند موردشان یک انسان دردمند را تصویر می‌کنند؟

آرش عباسی می‌گوید: در اینکه تئاتر نتوانسته آدم‌های جامعه‌اش را به خوبی روی صحنه نشان دهد و در این زمینه کم‌کاری کرده هیچ شکی ندارم اما مگر همه کارها در جامعه با شعارهای اولیه‌اش مطابقت داشته که این یکی هم باشد؟

بالاترین لذت برایم خنداندن دیگران است/ از کارنامه تئاتری‌ام راضی هستم سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 00:00
امیرمهدی ژوله:

بالاترین لذت برایم خنداندن دیگران است/ از کارنامه تئاتری‌ام راضی هستم

امیرمهدی ژوله گفت: نقشی که من در یک ساعت آرامش دارم، نقشی است که صحنه را می‌گرداند و جاهایی که لازم است خنده بگیرد، خنده‌اش را می‌گیرد و مخاطب را جذب می‌کند.

با خودسانسوری توانستم «غلامرضا لبخندی» را اجرا کنم یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 00:00

با خودسانسوری توانستم «غلامرضا لبخندی» را اجرا کنم

کهبد تاراج که نمایش «غلامرضا لبخندی» را با محوریت شخصیت خفاش شب در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده، می‌گوید برای دریافت مجوز اجرای این اثر، دست به خودسانسوری زده است.

گفت‌وگوی احمد غلامی و صادق زيباکلام درباره سياست در فيلم «غلامرضا تختی»/ بازگشت سیاسی ‌تختی سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 00:00

گفت‌وگوی احمد غلامی و صادق زيباکلام درباره سياست در فيلم «غلامرضا تختی»/ بازگشت سیاسی ‌تختی

زيباکلام: تختي هم اگر نفس مي‌كشد، براي مردم است، در فيلم به‌درستي نشان داده مي‌شود كه اگر مدال مي‌گيرد و كشتي مي‌گيرد، براي مردم است. در فيلم به‌خوبي نشان داده مي‌شود كه تختي براي مردم زنده است و به‌نوعي شباهت‌هايي هم با مصدق پيدا مي‌كند. مصدق هم مدام از مردم سخن مي‌گويد. اينجا كمي نگران مي‌شوم؛ چون به ايران 98 پل مي‌خورد. من به‌عنوان استاد علوم سياسي از جاهايي نگران مردم مردم گفتن مصدق‌ها، طالقاني‌ها و تختي‌ها مي‌شوم. براي اينكه خيلي وقت‌ها بايد چيزي بگوييد كه مردم خوششان نمي‌آيد و دوست ندارند آنها را از زبان شما بشنوند.

فیلم‌های خوب را قطعا اسم‌های بزرگ نمی‌سازند / امسال،سال خوب بازار جشنواره‌ی جهانی فجر سه شنبه 27 فروردین 1398 00:00

فیلم‌های خوب را قطعا اسم‌های بزرگ نمی‌سازند / امسال،سال خوب بازار جشنواره‌ی جهانی فجر

دبیر جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر در آستانه‌ی آغاز این رویداد سینمایی گفت: باید این عادت را کنار بگذاریم که فیلم‌های خوب را اسم‌های بزرگ می‌سازند.

حديث غربت و تنهایی تئاتر دانشجويی دوشنبه 26 فروردین 1398 00:00
گفت‌وگو با مدير مركز تئاتر مولوی به بهانه نزديك شدن به جشنواره تئاتر دانشجويی

حديث غربت و تنهایی تئاتر دانشجويی

در حال حاضر شرايط توليد تئاترمان چندان بسامان نيست. مولفه‌هايي كه بيشتر جنبه‌هاي حاشيه‌اي در توليد تئاتر دارد به محورهاي اصلي تبديل شده است و آرام آرام خودش را نهادينه و تبديل به الگويي مي‌كند كه مي‌تواند خطرات جدي‌اي را در ساحت انديشه‌ورزي تئاتر در پي داشته باشد. قطعا تئاتر دانشگاهي مي‌تواند با تكيه بر تحقيق و پژوهش الگوهاي مناسبي را در همه ابعاد هنرهاي نمايشي ايجاد و پيشنهاد كند تا ديگر مراكز هم عرض هم با استفاده از اين الگوها فعاليت‌هاي هدفمند خود را دنبال كنند.

فیلم‌سازی بر اساس غریزه/ فیلم‌ساز محبوبم «نگهدار جمالی‌» است یکشنبه 25 فروردین 1398 00:00
گفت‌وگویی با کامران حیدری به بهانه‌ی نمایش فیلم‌هایش در آمریکا

فیلم‌سازی بر اساس غریزه/ فیلم‌ساز محبوبم «نگهدار جمالی‌» است

کامران حیدری، مستندساز ایرانی می‌گوید: بر اساس غریزه‌ام فیلم می‌سازم و فیلم‌هایم بسیار شخصی و براساس زندگی خودم هستند. بیشتر از سینما و یا هر فیلمسازی، بیشتر تحت تأثیر مردم پیرامونم هستم و این روش فیلمسازی را به من دیکته می‌کند.

داستان نمی‌خوانيم، با ادبيات آشنا نيستيم و نمی‌خواهيم باشيم یکشنبه 25 فروردین 1398 00:00
ميزگردی با حضور سعيد عقيقی و محمدعلی سجادی درباره اقتباس در سينمای ايران

داستان نمی‌خوانيم، با ادبيات آشنا نيستيم و نمی‌خواهيم باشيم

اگر يك اثر ادبي خوب در دست يك فيلمنامه‌نويس ضعيف كه ادبيات نمي‌فهمد و ذات داستان را نمي‌فهمد، قرار بگيرد آن وقت چه اتفاقي مي‌افتد؟ قطعا منجر به برگردان خوبي نمي‌شود. لزوما داستان خوب نمي‌تواند مبدل به يك اثر سينمايي موفق شود. نمونه‌اي كه الان به ذهنم مي‌رسد «كوري» ساراماگو است. اين رمان درخشان آن ور دنيا بازتاب خوبي دارد اما در برگردان سينمايي‌اش عقيم باقي مي‌ماند. يا «بار هستي» نوشته ميلان كوندرا... يا آثار ديگري كه هنوز از آن استفاده مي‌شود .

افتخار می‌كنم در روزگار شوخی‌های سخيف شعار بدهم یکشنبه 25 فروردین 1398 00:00
گفت‌وگو با آرش عباسی، كارگردان نمايش «هفت دقيقه» كه با نقش‌آفرينی بازيگران افغانستانی روی صحنه است

افتخار می‌كنم در روزگار شوخی‌های سخيف شعار بدهم

حتي اگر شعار داده باشم با افتخار مي‌گويم بله! شعار دادم، اصلا فرياد زدم. فراموش نكنيد ما نمايشي با محوريت مسائل كارگري روي صحنه آورده‌ايم كه ضعيف‌ترين قشر اين جامعه محسوب مي‌شوند و كافي است ذره‌اي به وضعيت كارگران در همين جامعه كنوني خودمان توجه كنيد. به وضعيت همين شش ماه و يك‌سال قبل كارگران در نقاط مختلف ايران كه چه مصيبت‌ها و رنج‌هايي متحمل شدند.

تئاتر کارگری دغدغه‌‌ام است / نوشتن برای من عرق‌ریزان روح است شنبه 24 فروردین 1398 00:00
لیلی عاج:

تئاتر کارگری دغدغه‌‌ام است / نوشتن برای من عرق‌ریزان روح است

تئاتر کارگری دغدغه‌ من است؛ اما نگاهم سیاسی نیست، چون اصلا سواد این نگاه را ندارم برای من فقط این موضوع مهم است که معیشت یک خانواده کارگر چگونه می‌تواند تبدیل به بحران و درام شود.

انتشارات نمایش و یک دهه انتقاد با گفتاری از نصرالله قادری چهارشنبه 22 اسفند 1397 00:00

انتشارات نمایش و یک دهه انتقاد با گفتاری از نصرالله قادری

انتقادها از دوره کاری نصرالله قادری در انتشارات نمایش بسیار است؛ اما او معتقد است بدون بودجه مکفی نمی‌شود انتظارها را برآورده کرد.

گفت‌وگو با سياوش اسعدی کارگردان فيلم سينمايی «درخونگاه»/ آدم بدبينی نيستم دوشنبه 15 بهمن 1397 00:00

گفت‌وگو با سياوش اسعدی کارگردان فيلم سينمايی «درخونگاه»/ آدم بدبينی نيستم

کارنامه سياوش اسعدي در طول سال‌ها فعاليتش براي اهالي سينما و منتقدان بحث‌برانگيز بوده است؛ آثاري مبتني‌بر تجربه‌گرايي که مورد توجه انجمن منتقدان نيز قرار گرفت. سياوش اسعدي بعد از ساخت «جيب‌بر خيابان جنوبي» سرگرم ساخت فيلمي به نام «سال‌تحويل» شد که به دلايل زیادی، از جمله نبود بودجه کافي نيمه‌کاره رها شد و بعد از آن نگارش فيلم‌نامه «درخونگاه» آغاز شد؛ تجربه‌اي مشترک به قلم سياوش اسعدي و نيما نادري که اقتباسی از نمايش‌نامه «يوبيتسومه» است که نيما نادري سال‌ها پيش نوشت و به صحنه برد. سال گذشته «درخونگاه» به دليل ادامه‌دارشدن فيلم‌برداري و تکميل‌نبودن مراحل فني فيلم به جشنواره فيلم فجر نرسيد و امسال در فهرست نهايي هيئت انتخاب جشنواره سي‌وهفتم فيلم فجر قرار گرفت.

مدیران تلویزیون از یک دوره‌ای بچه‌ها را دیگر رها کردند/ جناب‌خان و کلاه‌قرمزی برای کودک نیست چهارشنبه 7 شهریور 1397 00:28
به بچه‌هایمان یاد ندادیم مملکت‌شان را دوست داشته باشند

مدیران تلویزیون از یک دوره‌ای بچه‌ها را دیگر رها کردند/ جناب‌خان و کلاه‌قرمزی برای کودک نیست

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی معتقد است مدیران کنونی تلویزیون از جنس فرهنگ نیستند. آنها برای کودکان برنامه‌ای ندارند. او می‌گوید جشنواره عروسکی به سبب ویژگی‌های منحصربه‌فردش می‌تواند تبدیل به یک همدلی ملی شود.

تهمینه میلانی: نگذاشتند درباره‌ی «ایدز» فیلم بسازم سه شنبه 6 شهریور 1397 15:59

تهمینه میلانی: نگذاشتند درباره‌ی «ایدز» فیلم بسازم

تهمینه میلانی گفت: درباره ایدز ۶ فیلمنامه نوشتم که مانع از ساخت آن شدند. توجیه‌شان هم این بود که آبروی ما در دنیا می‌رود و قبح آن می‌ریزد.

اصغر خلیلی: اغلب هنرمندان خطوط سانسور را می شناسند دوشنبه 5 شهریور 1397 22:32

اصغر خلیلی: اغلب هنرمندان خطوط سانسور را می شناسند

خلیلی با استفاده از تئاتر کمدی سیاسی «داریو فو»، کمدی رفتاری «کمدیا دل‌آرته» و کمدی کلامی نمایش ایرنی «روحوضی» و شیوه‌های دیگر کمدی تلاش می‌کند به موضوعات سیاسی بپردازد که دستمایه اصلی او هم دوران دیکتاتوری آدولف هیتلر است. به همین مناسبت پای صحبت‌های اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان این نمایش نشسته‌ایم که در چند سال اخیر تئاتر سیاسی را دنبال کرده است.