سه شنبه , ۱۳ آبان, ۱۴۰۴
گفتگو | صفحه 43
کرمی: از جشنوارهٔ کودک رفتم چون احساس می‌کردم حضورم مفید نیست پنجشنبه 21 دی 1396 19:25

کرمی: از جشنوارهٔ کودک رفتم چون احساس می‌کردم حضورم مفید نیست

شهرام کرمی پس از شش دوره برگزاری جشنواره تئاتر کودک همدان با آن خداحافظی کرد. او معتقد است جشنواره کودک باید توسعه پیدا کند و در صورت حضور در همدان نیاز به توسعه زیرساخت‌ها دارد.

سیاه‌بازی‌هم در جهان متکثر امروز، جایگاه خودش را دارد سه شنبه 28 شهریور 1396 11:25
گفت‌و‌گو با افشین هاشمی و گلاب آدینه به بهانه اجرای «شیرهای خان‌بابا‌سلطنه» در پرديس تئاتر شهرزاد

سیاه‌بازی‌هم در جهان متکثر امروز، جایگاه خودش را دارد

«شیرهای خان‌بابا‌سلطنه» نمایشی که افشین هاشمی آن را نوشته و اخیرا با کارگردانی و بازی خودش در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برده است، ویژگی منحصربه‌فردی دارد؛ این ویژگی، سیاه بازی گلاب آدینه است؛ گلاب آدینه هر شب (و بعضی شب‌ها در دو اجرا) به مدت ١٢٠ دقیقه بی‌وقفه روی صحنه، پس از سه، چهار دهه تجربه بازیگری، همچنان برای ایفای نقش پر از جنب‌وجوش و تحرک است. نقشی که در ابتدا قرار بوده مهدی هاشمی ایفاگر آن باشد، طی یک رخداد جالب به هم‌بازی سالیانش در صحنه زندگی و تئاتر، گلاب آدینه می‌رسد و او امروز هیجان‌زده و خوشحال از ایفای این نقش پررنگ و لعاب است. با گلاب آدینه و افشین هاشمی به بهانه اجرای «شیرهای خان‌باباسلطنه» که وامدار سنت‌های نمایشی ایران است، گفت‌وگو کردیم.

تماشاگر باید شگفت‌زده شود سه شنبه 31 مرداد 1396 00:00
گفت‌و‌گوی رامتین شهبازی با حسین کیانی، نویسنده و کارگردان تئاتر «روز عقیم»

تماشاگر باید شگفت‌زده شود

شعار زمانی اتفاق می‌افتد که یک مفهوم چندین بار تکرارشده، دوباره با لحنی دیگر بیان شود، پس امر شعار در محتوا اتفاق می‌افتد نه در قصه و شکل. من بخش‌هایی از واقعه‌ای را که باعث شده این زن‌ها دچار این وضعیت شوند، بیان می‌کنم؛ حالا اگر در بخش‌هایی به دلیل نمایشی‌بودن غلو‌آمیز می‌شود، بحث دیگری است.

گفت‌وگو با حمید امجد / تلاش برای دوری از زد و بندها سه شنبه 16 شهریور 1395 11:35

گفت‌وگو با حمید امجد / تلاش برای دوری از زد و بندها

حمید امجد بعد از 13 سال به تئاتر بازگشت تا نمایش «سه خواهر و دیگران» را اجرا کند، این نمایش این روزها روی صحنه تالار اصلی تئاترشهر است.

گفتگو با مترجم آثار یعقوبی به ترکی استانبولی یکشنبه 6 دی 1394 19:30

گفتگو با مترجم آثار یعقوبی به ترکی استانبولی

مترجم نمایش‌نامه‌های محمد یعقوبی به زبان ترکی استانبولی گفت‌: بعضی آثار ادبیات نمایشی ایران با آثار بر‌تر نمایشی سایر کشورها قابل مقایسه است.

فاطمه معتمدآریا از اختلاف طبقاتی و مازراتی‌سوارها در تئاتر می‌گوید شنبه 18 بهمن 1393 11:59
گفت و گو با فاطمه معتمد آریا

فاطمه معتمدآریا از اختلاف طبقاتی و مازراتی‌سوارها در تئاتر می‌گوید

فاطمه معتمدآریا: ما تا وقتي تعريف درستي از این حرفه نداشته باشيم، وارد كردن بخش خصوصي بادكنكي است كه بادش مي‌كنيم. ما ابتدا بايد ريشه‌ها را درست كنيم. چرا تئا‌تر شهر بخشي از بودجه خود را از طريق درصد فروش بليت تامين مي‌كند؟ چيزهاي ديگري هم هست كه ترجيح مي‌دهم راجع به آنها حرف نزنم.

فریندخت زاهدی: باید تحمل مخاطب تئاتر را بالا ببریم شنبه 11 بهمن 1393 11:33
گفت و گو با فریندخت زاهدی، کارگردان نمایش «رویای پاییزی»

فریندخت زاهدی: باید تحمل مخاطب تئاتر را بالا ببریم

فریندخت زاهدی در گفت و گو با سایت خبری تئاتر با تاکید بر کارکرد تئاتر به عنوان ابزاری برای به تفکر واداشتن، گفت: متاسفانه تئاتر ما الان یک مقدار تئاتر سرگرم کننده شده. تئاتری که حتماً باید تماشاگر را بخندانی تا بنشیند و تا آخر دنبال کند. باید حرکت‌های غلو شده و تئاتر عجیب و غریب داشته باشی تا بتوانی مخاطب را نگه داری.

مساوات: همه می‌گفتند خطرناک است/ ما تماشاگران خوبی داریم چهارشنبه 8 بهمن 1393 16:52
گفت و گو با کارگردان نمایش «خانه واده»

مساوات: همه می‌گفتند خطرناک است/ ما تماشاگران خوبی داریم

سید محمد مساوات در گفت و گو با سایت خبری تئاتر گفت: ما خیلی از خلاقیت می‌شنویم. این که یک نمایشنامه خلاقه چیست؟ بازی خلاقه و تئاتر خلاقه چگونه است؟ من خیلی اعتقادی به کنکاش در خلاقیت ندارم ولی معتقدم با دقت به کلیشه‌ها می‌توان زوایایی را کشف کرد که در نهایت خلاقیت خود به خود شکل بگیرد. از این رو به شدت دارم این روزها به قصه شنگول و منگول فکر می‌کنم!

گفت‌وگو با محمد چرم‌شیر/ زیر فشار اتاق بغلی! چهارشنبه 8 بهمن 1393 12:06

گفت‌وگو با محمد چرم‌شیر/ زیر فشار اتاق بغلی!

نمی‌توان محمد چرم‌شیر را از نمایشنامه‌نویسی و تئاتر ایران حذف کرد، هم به لحاظ حجم نوشته‌ها و شاگردانی که از طریق کلاس‌های دانشگاهی و کارگاه‌های آزاد تعلیم داده است و هم به خاطر ارتباط گسترده‌ای که با نسل جدید و قدیم تئاتر ایران دارد و همراهی‌ها و همکاری‌هایی که در طول سال‌ها با گروه‌های تئاتری داشته و دارد.

اکبرلو: جای کودکان و نوجوانان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خالی است سه شنبه 7 بهمن 1393 11:59
گفت و گو با منوچهر اکبرلو درباره نمایشنامه «به کفشات نگاه کن»

اکبرلو: جای کودکان و نوجوانان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خالی است

منوچهر اکبرلو در گفت و گو با سایت خبری تئاتر با اشاره به حضور کمرنگ کودکان در سالن نمایش‌های کودک و نوجوان طی روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: به صورت عادت درآمده که وقتی اسم فجر می‌آید همه به یاد کارهای جدی و هنری می‌افتند. خوشحالم که این اجرا را در تالار هنر گذاشتند و ما تعدادی کودک در سالن دیدیم.

انتظار 35 ساله رضا کیانیان برای یک نقش ! یکشنبه 7 دی 1393 11:24

انتظار 35 ساله رضا کیانیان برای یک نقش !

وقتی نقشی را بازی می‌کنم، حتما کاری خواهم کرد که شما لحظاتی به او شک کنید و در پایان بپرسید کارش درست بود یا نه،‌ نکاتی می‌گذارم که شما فکر کنید. این نمایش هم همین است زمانی به این نقش رسیدم که «سر تامس مور»را می‌توانم نقد کنم نه اینکه از او دفاع کنم. اساس شیوه فاصله‌گذارانه در نقش این است که نقش را نقد کنی نه از او دفاع کنی.»

دلارا نوشین: تلاش کردیم «مردن با دهان باز» از کلیشه‌ها دور شود یکشنبه 16 آذر 1393 00:00

دلارا نوشین: تلاش کردیم «مردن با دهان باز» از کلیشه‌ها دور شود

دلارا نوشین می‌گوید دوست داشته با اجرای «مردن با دهان باز»، نمایشی را کار کند که معمولاً یک کارگردان مرد به سراغ آن می‌رود تا خودش را در این زمینه محک بزند.

گفتگو با ندا شاهرخی درباره نمایش «دژاوو»/ زنی در جستجوی مردش شنبه 24 آبان 1393 00:00

گفتگو با ندا شاهرخی درباره نمایش «دژاوو»/ زنی در جستجوی مردش

ندا شاهرخی کارگردان نمایش «دژاوو» ، دانشجوی دکترا در دانشگاه پاریس فرانسه ، نمایش دژاوو را در تماشاخانه آو از 18 آبان به روی صحنه برده است

اختلاف سلیقه با معاون هنری طبیعی است/ کسی از بیرون به ما امر و نهی نمی‌کند شنبه 24 آبان 1393 00:00
مدیرکل هنرهای نمایشی:

اختلاف سلیقه با معاون هنری طبیعی است/ کسی از بیرون به ما امر و نهی نمی‌کند

حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وجود اختلاف سلیقه میان خود و معاون هنری، با طبیعی دانستن وجود این اختلاف سلیقه یادآور شد که در دوره‌های قبل مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون هنری چند ماه با هم قطع رابطه داشتند و قهر بودند.

حسین پاکدل: دچار سرطان بخل و حسادت شده‌ایم سه شنبه 20 آبان 1393 00:00

حسین پاکدل: دچار سرطان بخل و حسادت شده‌ایم

حسین پاکدل را نه فقط برای جایگاه هنری و سابقه موفق مدیریتی‌اش بلکه به دلیل صراحت لهجه و صداقتش باید ارج نهاد؛ مردی که از کارهای گذشته‌اش پشیمان نیست و می‌گوید اگر به عقب برگردم باز هم سال ۱۳۶۱ به جبهه می‌روم، پای انقلاب می‌ایستم.

گفت و گو با کارگردان «نمایش اسپانیایی»/ ساختار این نمایش متفاوت و پیچیده است سه شنبه 20 آبان 1393 00:00

گفت و گو با کارگردان «نمایش اسپانیایی»/ ساختار این نمایش متفاوت و پیچیده است

تئاتر "نمایش اسپانیایی" با بازی شقایق دهقان و بهاره رهنما ار 16 آبان ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

حسین پاکدل: برخی توهم فرهنگی دارند فکر می‌کنند تئاتر با آنها به پایان رسیده! دوشنبه 19 آبان 1393 00:00
گفت و گو با حسین پاکدل

حسین پاکدل: برخی توهم فرهنگی دارند فکر می‌کنند تئاتر با آنها به پایان رسیده!

هنرمند باید معین کند دولت چطور پیش برود، نه اینکه دولت برایمان تصمیم بگیرد/ جامعه امروز خشن و چندرنگ شده و هنرمند است که باید آینه را مقابل چهره اجتماع بگیرد/ کل چرخش مالی تئاتر و شبکه خانگی به اندازه یکی از مغازه‌های بالای میدان ولیعصر نیست.

رضا دادویی: نباید نگران پرتاب سنگ بود چهارشنبه 14 آبان 1393 00:00
رضا دادویی از شورای نظارت و ارزشیابی می‌گوید

رضا دادویی: نباید نگران پرتاب سنگ بود

معتقدم هیچ‌کس به قطار ایستاده سنگ نمی‌زند. معمولا سنگ به قطاری زده می‌شود که به حرکت درمی‏آید. بنابراین وقتی قطار رشد و رونق تئاتر‌ آرام‌آرام به حرکت درآمده، نباید خیلی نگران سنگ‌های پرتاب‌شده بود.

گفت‌وگو با مانا استادمحمد، به بهانه سالروز تولد پدرش،محمود استاد محمد سه شنبه 6 آبان 1393 00:00
به دنبال غرور فروريخته آدم‌هاي حاشيه‌يي

گفت‌وگو با مانا استادمحمد، به بهانه سالروز تولد پدرش،محمود استاد محمد

محمود استاد محمد، زندگي يكنواختي نداشت، خيلي لذت برد از زندگي و سختي هم زياد كشيد، بعضي‌ها دل‌شان مي‌خواهد كه در اصطلاح آهسته و پيوسته قدم بزنند و به زندگي روتين معتقدند ولي پدر من اين شيوه زندگي را انتخاب نكرد و اصلا هم پشيمان نبود

حداد: در مورد مخاطب حرف زدن سخت است دوشنبه 28 مهر 1393 00:00
گفت‌وگو با رضا حداد، كارگردان نمايش «كسي نيست همه داستان‌ها را به ياد آورد»

حداد: در مورد مخاطب حرف زدن سخت است

رها شدن از دانستگي‌هاي قبلي، كليشه‌ها و الگوهاي تكراري. اصلي‌ترين چيزي كه در تئاتر تجربي مرا وابسته خودش كرده و هنوز دوستش دارم، اين است كه براي هر كار جديدي، با دنياي جديدي آشنا مي‌شوم. تمام فرمول‌هايي كه بلدم و مشق كرده‌ام كنار مي‌گذارم و همه‌چيز را از نو مي‌سازم.