براي پذيرش اين مسووليت با تعدادي از دوستانم مشورت كردم و در واقع بيشتر پاسخها مبني بر قبول دبيري جشنواره بود. البته دوستي مثل حميد پورآذري از اصطلاح جالبي استفاده كرد و گفت: «تو كه نيمسوز شدهاي، حالا اگر كامل بسوزي اتفاقي نميافتد.»
تئاتر ما در این مملکت هنر جوانی است که به سختی قدمتش به صد سال میرسد درحالیکه در اروپا بیش از 2500 سال قدمت دارد و این یک نکته خیلی مهمی است.
وقتي تمرينها را شروع كرديم، متوجه شدم در اجراي اين نمايشنامهها لهجه گيلكي در مقايسه با فارسي بسيار مناسبتر است و ديدم تجربه فوقالعادهاي است. آن زمان هنوز خود من خيلي با لهجه گيلكي آشنا نشده بودم ولي وقتي اين لهجه را در تمرينها ميشنيدم، ديدم چقدر با حال و هواي نمايشنامههاي چخوف مناسب است و براي اين دو كار بهتر جواب ميدهد.
شهرام کرمی پس از شش دوره برگزاری جشنواره تئاتر کودک همدان با آن خداحافظی کرد. او معتقد است جشنواره کودک باید توسعه پیدا کند و در صورت حضور در همدان نیاز به توسعه زیرساختها دارد.
«شیرهای خانباباسلطنه» نمایشی که افشین هاشمی آن را نوشته و اخیرا با کارگردانی و بازی خودش در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برده است، ویژگی منحصربهفردی دارد؛ این ویژگی، سیاه بازی گلاب آدینه است؛ گلاب آدینه هر شب (و بعضی شبها در دو اجرا) به مدت ١٢٠ دقیقه بیوقفه روی صحنه، پس از سه، چهار دهه تجربه بازیگری، همچنان برای ایفای نقش پر از جنبوجوش و تحرک است. نقشی که در ابتدا قرار بوده مهدی هاشمی ایفاگر آن باشد، طی یک رخداد جالب به همبازی سالیانش در صحنه زندگی و تئاتر، گلاب آدینه میرسد و او امروز هیجانزده و خوشحال از ایفای این نقش پررنگ و لعاب است. با گلاب آدینه و افشین هاشمی به بهانه اجرای «شیرهای خانباباسلطنه» که وامدار سنتهای نمایشی ایران است، گفتوگو کردیم.
شعار زمانی اتفاق میافتد که یک مفهوم چندین بار تکرارشده، دوباره با لحنی دیگر بیان شود، پس امر شعار در محتوا اتفاق میافتد نه در قصه و شکل. من بخشهایی از واقعهای را که باعث شده این زنها دچار این وضعیت شوند، بیان میکنم؛ حالا اگر در بخشهایی به دلیل نمایشیبودن غلوآمیز میشود، بحث دیگری است.
حمید امجد بعد از 13 سال به تئاتر بازگشت تا نمایش «سه خواهر و دیگران» را اجرا کند، این نمایش این روزها روی صحنه تالار اصلی تئاترشهر است.
مترجم نمایشنامههای محمد یعقوبی به زبان ترکی استانبولی گفت: بعضی آثار ادبیات نمایشی ایران با آثار برتر نمایشی سایر کشورها قابل مقایسه است.
فاطمه معتمدآریا: ما تا وقتي تعريف درستي از این حرفه نداشته باشيم، وارد كردن بخش خصوصي بادكنكي است كه بادش ميكنيم. ما ابتدا بايد ريشهها را درست كنيم. چرا تئاتر شهر بخشي از بودجه خود را از طريق درصد فروش بليت تامين ميكند؟ چيزهاي ديگري هم هست كه ترجيح ميدهم راجع به آنها حرف نزنم.
فریندخت زاهدی در گفت و گو با سایت خبری تئاتر با تاکید بر کارکرد تئاتر به عنوان ابزاری برای به تفکر واداشتن، گفت: متاسفانه تئاتر ما الان یک مقدار تئاتر سرگرم کننده شده. تئاتری که حتماً باید تماشاگر را بخندانی تا بنشیند و تا آخر دنبال کند. باید حرکتهای غلو شده و تئاتر عجیب و غریب داشته باشی تا بتوانی مخاطب را نگه داری.
سید محمد مساوات در گفت و گو با سایت خبری تئاتر گفت: ما خیلی از خلاقیت میشنویم. این که یک نمایشنامه خلاقه چیست؟ بازی خلاقه و تئاتر خلاقه چگونه است؟ من خیلی اعتقادی به کنکاش در خلاقیت ندارم ولی معتقدم با دقت به کلیشهها میتوان زوایایی را کشف کرد که در نهایت خلاقیت خود به خود شکل بگیرد. از این رو به شدت دارم این روزها به قصه شنگول و منگول فکر میکنم!
نمیتوان محمد چرمشیر را از نمایشنامهنویسی و تئاتر ایران حذف کرد، هم به لحاظ حجم نوشتهها و شاگردانی که از طریق کلاسهای دانشگاهی و کارگاههای آزاد تعلیم داده است و هم به خاطر ارتباط گستردهای که با نسل جدید و قدیم تئاتر ایران دارد و همراهیها و همکاریهایی که در طول سالها با گروههای تئاتری داشته و دارد.
منوچهر اکبرلو در گفت و گو با سایت خبری تئاتر با اشاره به حضور کمرنگ کودکان در سالن نمایشهای کودک و نوجوان طی روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: به صورت عادت درآمده که وقتی اسم فجر میآید همه به یاد کارهای جدی و هنری میافتند. خوشحالم که این اجرا را در تالار هنر گذاشتند و ما تعدادی کودک در سالن دیدیم.
وقتی نقشی را بازی میکنم، حتما کاری خواهم کرد که شما لحظاتی به او شک کنید و در پایان بپرسید کارش درست بود یا نه، نکاتی میگذارم که شما فکر کنید. این نمایش هم همین است زمانی به این نقش رسیدم که «سر تامس مور»را میتوانم نقد کنم نه اینکه از او دفاع کنم. اساس شیوه فاصلهگذارانه در نقش این است که نقش را نقد کنی نه از او دفاع کنی.»
دلارا نوشین میگوید دوست داشته با اجرای «مردن با دهان باز»، نمایشی را کار کند که معمولاً یک کارگردان مرد به سراغ آن میرود تا خودش را در این زمینه محک بزند.
ندا شاهرخی کارگردان نمایش «دژاوو» ، دانشجوی دکترا در دانشگاه پاریس فرانسه ، نمایش دژاوو را در تماشاخانه آو از 18 آبان به روی صحنه برده است
حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وجود اختلاف سلیقه میان خود و معاون هنری، با طبیعی دانستن وجود این اختلاف سلیقه یادآور شد که در دورههای قبل مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون هنری چند ماه با هم قطع رابطه داشتند و قهر بودند.
حسین پاکدل را نه فقط برای جایگاه هنری و سابقه موفق مدیریتیاش بلکه به دلیل صراحت لهجه و صداقتش باید ارج نهاد؛ مردی که از کارهای گذشتهاش پشیمان نیست و میگوید اگر به عقب برگردم باز هم سال ۱۳۶۱ به جبهه میروم، پای انقلاب میایستم.
تئاتر "نمایش اسپانیایی" با بازی شقایق دهقان و بهاره رهنما ار 16 آبان ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.
هنرمند باید معین کند دولت چطور پیش برود، نه اینکه دولت برایمان تصمیم بگیرد/ جامعه امروز خشن و چندرنگ شده و هنرمند است که باید آینه را مقابل چهره اجتماع بگیرد/ کل چرخش مالی تئاتر و شبکه خانگی به اندازه یکی از مغازههای بالای میدان ولیعصر نیست.