شنبه , ۶ مرداد, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 5
نگاه توریستی به جنوب شهر نداشتم چهارشنبه 24 آبان 1402 16:22
گفت‌وگو با امید شمس، کارگردان فیلم «ملاقات خصوصی»

نگاه توریستی به جنوب شهر نداشتم

امید شمس در این گفت‌وگو از موانع پیش روی ساخت «ملاقات خصوصی» گفته و همین‌طور درباره نگاهش به فضای جنوب شهر حرف زده است.

فیلمی که می‌خواهد از «معذرت‌خواهی» تابوزدایی کند چهارشنبه 24 آبان 1402 14:25
گفت‌وگو با آرمان خوانساریان کارگردان «جنگل پرتقال»

فیلمی که می‌خواهد از «معذرت‌خواهی» تابوزدایی کند

آرمان خوانساریان: گفت‌وگو همان فرهنگی است که ما نداریم، در فرهنگ پایین‌تر آدم‌ها که با هم مشکل داشته باشند فیزیکی با هم دعوا می‌کنند، در فرهنگ بالاتر آدم‌ها با زبان همدیگر را تکه پاره می‌کنند، یعنی آن گفت‌وگویی که بخواهیم زاویه دید خودمان را بگوییم و زاویه دید طرف مقابل را بشنویم در فرهنگ ما نیست، متاسفانه‌تر آن چیزی است که در فرهنگ ما اصلا نیست، آن‌هم فرهنگ عذرخواهی است چون گفت‌وگو درنهایت باید به عذرخواهی منجر شود، چون راجع به کدورت‌ها صحبت می‌کنیم

برندها را جذب می‌کردیم ولی همکاران خودمان فحش می‌دادند! سه شنبه 23 آبان 1402 12:39
گفتگو با آروند دشت آرای

برندها را جذب می‌کردیم ولی همکاران خودمان فحش می‌دادند!

آروند دشت آرای همزمان با آخرین اجراهای دو نمایش «پدر» و «آوازهای عاشقانه دختر دیوانه» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر از اقتصاد لرزان تئاتر می‌گوید، از قدرناشناسی‌ها و اظهار تاسف می کند که به جای خوشحالی از موفقیت یکدیگر، شروع به ایرادگیری می‌کنیم. او همچنین تاکید دارد که در این سال‌ها به فحش خوردن عادت کرده است.

بالاخره باید بادکنک‌هایمان را رها کنیم دوشنبه 22 آبان 1402 12:02
با الهام محمودی درباره نمایش «مامان»

بالاخره باید بادکنک‌هایمان را رها کنیم

دو عروسک دوست‌داشتنی، دکوری جمع و جور و داستانی ساده در عین حال آشنا؛ تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر این شب‌ها میزبان تماشاگرانی است که برای دیدن همین‌ها به این سالن می‌آیند.

همچنان یک ژورنالیست و منتقد فیلم هستم، نه فیلمساز! یکشنبه 21 آبان 1402 14:24

همچنان یک ژورنالیست و منتقد فیلم هستم، نه فیلمساز!

هوشنگ گلمکانی: اول در نظر داشتم نقش کیانی را رضا کیانیان بازی کند اما او گفت این نقش نکته تازه‌ای برایش ندارد و نقش چوپان را ترجیح داد. در سینما، اینکه چه در ذهن داری و درنهایت چه خواهد شد، اغلب مسیری طولانی و گاهی تقدیری است. وقتی که سرانجام علی مصفا برای نقش کیانی آمد، با ایده‌هایش تاثیر زیادی روی این نقش گذاشت و آن را دگرگون و پخته کرد.

عربده‌کشی سینمای امروز را دوست ندارم شنبه 20 آبان 1402 22:21
گفت‌وگو با آرمان خوانساریان، نویسنده و کارگردان فیلم «جنگل پرتقال»

عربده‌کشی سینمای امروز را دوست ندارم

آرمان خوانساریان: معتقدم به‌عنوان سینماگر باید به آرامش یک جامعه و فرهنگ مردم کمک کنیم. هرگز احتیاجی به بازنمایی خشونت نیست و باید از ابتدا درباره مفاهیم عمیق‌تری صحبت کنیم. در «جنگل پرتقال» هرگز صدای آدم‌ها از یک تنی بالاتر نمی‌رود.

بحران به «خانه سینما» رسید؛ این نهاد صنفی تا اطلاع ثانوی نیازی به مدیرعامل جدید ندارد شنبه 20 آبان 1402 18:34
نگاهی به حواشی و استعفای اخیر مرضیه برومند در گفت‌وگو با ابوالحسن داوودی

بحران به «خانه سینما» رسید؛ این نهاد صنفی تا اطلاع ثانوی نیازی به مدیرعامل جدید ندارد

ابوالحسن داوودی: به نظر من در خانه سینما چه مدیرعامل مستعفی و چه هیات‌مدیره شبیه شناگری بودند و هستند که انگار دست و پای‌شان را بسته‌اند و بهشان می‌گویند شنا کن و آن وسط هم مدام افرادی استهزایش می‌کنند که چرا شنا بلد نیستی؟!.. که چرا وظایف‌تان را درست انجام نمی‌دهید؟!..

دلتنگی‌ها و حسرت‌های بازیگری که روزی برایش صف می‌کشیدند شنبه 20 آبان 1402 17:25
گفتگو با سیامک صفری

دلتنگی‌ها و حسرت‌های بازیگری که روزی برایش صف می‌کشیدند

سیامک صفری خود را بازیگری خوش شانس می‌داند که بخت با او یار بوده و در بخش بزرگی از آثار درخشان تئاتر بازی کرده و به قول خودش کمتر در انتخاب‌هایش به جاده خاکی زده است.

«جنگل پرتقال»؛ روایتی از غروری که عشق را نابود می‌کند سه شنبه 16 آبان 1402 16:04
کارگردان «جنگل پرتقال» مطرح کرد؛

«جنگل پرتقال»؛ روایتی از غروری که عشق را نابود می‌کند

آرمان خوانساریان کارگردان فیلم «جنگل پرتقال» با اشاره به اینکه در هنگام آغاز نگارش «جنگل پرتقال» قصدی برای ساخت یک فیلم عاشقانه نداشته، گفت: من می‌خواستم فیلمی درباره یک انسان مغرور بسازم که گذشته باشکوهی داشته،‌ فکر می‌کرده که اتفاقات مهمی برایش رخ می‌دهد و به فرد مهمی تبدیل می‌شود.

تصمیم ندارم فیلمساز شوم ولی قول نمی‌دهم فیلم دیگری در کار نباشد!/ هر فیلم اصول خود را بنا می‌کند شنبه 13 آبان 1402 16:34
گفت‌وگو با هوشنگ گلمکانی، نویسنده و کارگردان فیلم «آهو» به مناسبت اکران در سینماها

تصمیم ندارم فیلمساز شوم ولی قول نمی‌دهم فیلم دیگری در کار نباشد!/ هر فیلم اصول خود را بنا می‌کند

گلمکانی: «آهو» درامی رئالیستی نیست. ظاهرش رئالیستی است اما منطقش رئالیستی نیست. یک جهان تقریبا تجریدی است برای روایت همان مفهوم جست‌وجوی ناکام ابدی در طلب مهر. نشانه‌ای از مسائل روز اجتماعی در آن نیست. بی‌زمان و بی‌مکان است. اصلا به نظرم در شرایط کنونی جامعه، زندگی دختری جوان، تنها در خانه‌ای پرت، امکان‌پذیر نیست. نشانی از مامور و قانون نیست. ظاهر قضیه و خانه و بازار و مکان‌ها، آشناست و واقعی به نظر می‌رسد، اما خیلی مینی‌مال و استیلیزه، در خدمت همان مفهوم کلی است نه برای نمایش مناسبات اجتماعی روزگار ما. به همین دلیل خیلی از نکته‌های داستان، به‌عمد مبهم است.

دلایل استعفای مدیر عامل خانه تئاتر و قرارداد بی‌ثمر شهاب حسینی شنبه 13 آبان 1402 12:24

دلایل استعفای مدیر عامل خانه تئاتر و قرارداد بی‌ثمر شهاب حسینی

مدیر عامل خانه تئاتر با تاکید بر رسمی بودن استعفای خود از این سمت، درباره دلایل کناره‌گیری خود توضیحاتی داد و به تشریح بخشی از مشکلات موجود پرداخت.

فیلم‌های کمدی را با برنامه‌ریزی می‌کوبند! چهارشنبه 10 آبان 1402 18:54
گفت‌وگو با مسعود اطیابی، کارگردان فیلم «هتل»

فیلم‌های کمدی را با برنامه‌ریزی می‌کوبند!

مسعود اطیابی: هدفم شاید بیزینس باشد، اما صریح می‌گویم درآمدم بسیار بسیار پایین‌تر است از فیلمسازانی که فیلم ارگانی می‌سازند. من حتی 50 درصد درآمد فیلمسازان ارگانی را ندارم. دوستان خانه‌های ویلایی، اقامت اروپا و...

«عروسی مردم» تاریخ انقضا ندارد/ بسیاری از خانواده‌ها یک نوید دارند چهارشنبه 10 آبان 1402 10:51

«عروسی مردم» تاریخ انقضا ندارد/ بسیاری از خانواده‌ها یک نوید دارند

شکیب شجره با اشاره با اینکه در جامعه نمونه‌های بسیاری از شخصیت نوید «عروسی مردم» را می‌توان دید، گفت: به نظر من کاراکتر نوید به وفور وجود دارد.

فیلمی که تین‌ایجرها آن را دوست دارند/ دهه هفتاد سینما جلوتر از جامعه بود چهارشنبه 10 آبان 1402 09:52
کارگردان «گیج‌گاه» در دفاع از فیلمش؛

فیلمی که تین‌ایجرها آن را دوست دارند/ دهه هفتاد سینما جلوتر از جامعه بود

عادل تبریزی معتقد است سینمای ایران امروز از جامعه خود عقب‌تر است در حالیکه در گذشت اینگونه نبود و به عنوان مثال در دهه ۱۳۷۰ سینما جلوتر از جامعه خود بود.

کارگردان «جنگل پرتقال»: ای کاش شاگرد آخر کلاس داریوش مهرجویی باشم چهارشنبه 10 آبان 1402 09:21

کارگردان «جنگل پرتقال»: ای کاش شاگرد آخر کلاس داریوش مهرجویی باشم

آرمان خوانساریان، کارگردان جوانی که این روزها فیلم «جنگل پرتقال» را به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی‌اش روی پرده سینماها دارد، عاشق معلمی است و در یک هنرستان پسرانه هم درس می‌دهد؛ او آنقدر دلبسته این حرفه است که می‌توان گفت به اندازه سینما برایش عزیز است.

«بعد از رفتن» درباره بخشیدن و برگشتن است دوشنبه 8 آبان 1402 19:45

«بعد از رفتن» درباره بخشیدن و برگشتن است

محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بعد از رفتن» معتقد است یکی از مضمون‌های فیلمنامه، «بازگشت» بود که پیش‌تر در «بدون قرار قبلی» هم مطرح شده است.

کارگردانی که می‌خواست «بازی خودش» را داشته باشد شنبه 6 آبان 1402 17:10
گفت‌وگو با عباس بهارلو، منتقد و سینمایی‌نویس درباره مسیر فیلم‌سازی داریوش مهرجویی

کارگردانی که می‌خواست «بازی خودش» را داشته باشد

وقتی به کارنامه 56 سال حضور داریوش مهرجویی در سینمای ایران نگاه می‌کنیم، نمی‌توان از اثری نام برد که از اعمال نظر و سانسور مصون مانده باشد. این ماجرا برای هر‌کدام از آثارش به نحوی رقم خورد. عباس بهارلو، محقق، منتقد و پژوهشگر سینمای ایران، معتقد است «بهانه‌گیری‌های جورواجور سبب شد که مهرجویی در نوشتن و انتخاب فیلم‌نامه‌ها با گریز و پرهیز از طرح مسائل اجتماعی عمل کند و فیلم‌هایی مثل «سارا»، «پری» «لیلا»، «درخت گلابی»، «دختر‌ دایی گم‌شده» و نظایر اینها را بسازد».

مسئولان سینما باید ممنوع الفعالیت شوند نه سینماگران / تنها کشوری در دنیا هستیم که جلوی فعالیت هنرمندان را می‌گیرد پنجشنبه 4 آبان 1402 12:38
محمد‌مهدی عسگرپور؛

مسئولان سینما باید ممنوع الفعالیت شوند نه سینماگران / تنها کشوری در دنیا هستیم که جلوی فعالیت هنرمندان را می‌گیرد

محمد مهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره اعلام رسمی ممنوع الکاری تعدادی از هنرمندان از جانب وزارت ارشاد نکات مهمی را یادآور شد.

گیج‌‏گاه سرخوشانه است، نه کمدی دوشنبه 1 آبان 1402 19:30
گفت‌وگو با عادل تبریزی کارگردان «گیج‌‌گاه»

گیج‌‏گاه سرخوشانه است، نه کمدی

سینمایی که در آن بزرگ شدم بوی نوستالژی می‌داد. من به سینمایی ادای‌دین کردم که سر سفره مردم و مال مردم بوده و بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است. من معتقدم سینمای امروز ما دیگر کارکرد اخلاقی و انسانی برای جامعه امروز ما ندارد. وقتی سروش صحت در پایان فیلم می‌گوید بذار بزنم تو گوشت؛ این ادای‌دین من به فیلم «گوزنها» نیست، این ادای‌دین من به تاثیر «گوزنها» بر جامعه و مردم است.

کارگردانان تئاتر ایران در چهارراه حوادث شنبه 29 مهر 1402 18:11
نگاهی به وضعیت کارگردانی و کارگردانان تئاتر ایران در یک‌سال اخیر در گفت‌وگو با حسین کیانی و مهدی مشهور

کارگردانان تئاتر ایران در چهارراه حوادث

حسین کیانی: «تئاتر همواره هنری پیشرو در طرح و بیان مسائل ازطریق نمادینه‌سازی بوده و کوشیده است با امکانات موجود، راه تغییراتی هرچند کوچک را به سوی بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه نشان دهد. صدچندان بودن تاثیرگذاری تئاتر به نسبت یک قطعه‌ی موسیقی یا تابلوی نقاشی، زاییده‌ی ابزار ارائه‌ی آن؛ انسانی زنده با گوشت، پوست و استخوان روی صحنه است که نسبت به اشیای به‌کار گرفته شده در دیگر هنرها، اثری چندین برابری بر مخاطب خود می‌گذارد. برای همین است که تئاتر همواره موردتوجه نهاد قدرت، سیاستمداران و مسئولان فرهنگی هر جامعه‌ای بوده است؛ چرا که به قدرت آن آگاهند.»