تئاتر از دو سو قیچی میشود/ هیچجای جهان کسی برای تمرین نمایش مجوز نمیگیرد
هر نوع توبیخ غیرتئاتری و غیرهنری به تئاتر ضربه میزند. همه ما چارچوبهای فرهنگی را به خوبی میشناسیم و نیازی نداریم کسی به ما بگوید چه کنیم یا نکنیم. متاسفانه چون این افراد - ممیزها - به زبان تئاتر و تکنیک و ارزشهای زیباشناسی تئاتر مسلط نیستند، دستور حذف میدهند. هرچه که متوجه نشوند، دستور حذفش را صادر میکنند. من اگر از یک شخصیت خارجی هم دفاع کنم به من میگویند ترویج فرهنگ غربی کردهای، اگر وضعیت داخلی را نقد کنم هم میگویند سیاهنمایی است.
فرهاد توحیدی و مصطفی مستور از فیلم اقتباسی «بدون قرار قبلی» میگویند/ امداد غیبی داستان به فیلمنامه
فرهاد توحیدی: پیشنهاد آقای شعیبی این بود که داستان «مشهد» از مجموعه داستان «بهترین شکل ممکن» را یک دور بازخوانی کنیم... وقتی خواندم، بلافاصله گفتم خودش است. با استفاده از این داستان میشد تغییر کیفی را به خوبی نمایشی کرد و همکاری ما از اینجا آغاز شد. آقای مستور در ارتقای فیلمنامه و به خصوص مینیمال شدنش به شکل موثری حضور و دخالت داشت. خلاصه کنم، برخلاف بیشتر کارهای اقتباسی - هر چند داستان ما مستقلا آغاز شده بود- اقتباس از داستان آقای مستور آن را کامل کرد
موضوعات انسانی زمان و مکان نمیشناسند
واقعیتش را بخواهید من نگاه نمیکنم ببینم چه فیلمهایی نمیفروشد، چه فیلمهایی میفروشد تا آن را بسازم؛ ملاک انتخابِ من، داستانها و فیلمنامههایی است که دوست داشته باشم و اگر امکان ساختش فراهم شود آن را میسازم.
رضا کیانیان از مانعتراشیها برای سینماگران میگوید/ مصیبتِ بیگانگی با هنر
هر وقت وزیر ارشاد تعیین میشود بالطبع رسانهها از من میپرسند چه انتظاری از وزیر ارشاد خواهید داشت؟ من هم میگویم انتظار دارم به کار ما کاری نداشته باشد، چون ما کارمان را بلدیم. ایشان وقتشان را برای کارهای دیگر بگذارد؛ ولی وقتی به سینماگر ما توهین میکنند، هم برای این است که او را نمیفهمند و هم اینکه حسودند.
گفتوگوی جمشید ارجمند با پیتر بروک درباره تئاتر و جامعه/ نتایج واقعی تئاتر به بیهودگی تظاهرات است
در حال حاضر هیچ نیازی توسط تئاتر برآورده نمیشود. افرادی که عادت به تئاتر رفتن دارند چیزی از نمایشنامهها به دست نمیآورند، کمترین عنصری که بتواند فردا در زندگی جاری به کارشان بیاید در آنها پیدا نمیکنند. باید حقیقتا راه عبور از کوچه به تئاتر، کاملاً بر همگان باز باشد و بین آنها مبادلات به آزادی جریان پیدا کند. همه میدانند که واقعیت چیز دیگری است.
کارگردانی بزرگ که تعزیه دید و از نمایش ایرانی وام گرفت / چرا پیتر بروک افسانهای شد؟
روز گذشته «پیتر بروک» کارگردان افسانهای تئاتر در ۹۷ سالگی درگذشت. او از کارگردانان تئاتر تجربی بود و با گروه بینالمللیاش نمایشهایی را خارج از شکل و عادت متداول اجرا کرد.
دکور مینیمالیستی یک شیوه اجراییست نه دستاویزی برای کاهش هزینهها
رضا مهدی زاده طراح صحنه نمایش «پروین» میگوید: شخصا به مثلثی اعتقاد دارم که در صحنه میتواند به لحاظ زیباشناسی، اجرا و اثرگذاری بسیار موثر باشد؛ مثلث کارگردان، طراح و بازیگر. این سه راس مثلت میتوانند در ارتباط با هم به یک پیوند اندیشهگون برسند که برای تماشاگر هم میتواند بسیار جذاب و خیرهکننده باشد؛ یا بهتر است بگویم که این سه میتوانند در کنار هم، اعجاز تئاتر را شکل دهند.
چرا در ایران سریال هایی مانند «سرقت پول» و «فرار از زندان» ساخته نمیشود؟
محمدرضا اصلانی در پاسخ به اینکه چرا سرقتهای باندی وقتی موضوع فیلم قرار میگیرد، آن فیلم پرفروش میشود و مخاطب بیشتری پیدا میکند، میگوید: این موضوع به روحیات اشخاص بازمیگردد که معمولاً به ویژه جوانان، در یک کلام از هیجان و ماجراهای هیجانانگیز استقبال میکنند. چنین است که این فیلمها مورد استقبال قرار میگیرد.
سعی داشتم در «بی صدا حلزون» به جریان زندگی ناشنوایان نزدیک شوم
بهرنگ دزفولی زاده با اشاره به اینکه در ساخت فیلمهای کوتاه نیز همیشه اقلیتها را مدنظر داشته، تأکید کرد که پرداختن به اقشار کمتر دیده شده و اقلیتهایی مثل ناشنوایان از دغدغههای اصلی او در فیلمسازی است.
تئاتر از پرسشگری تهی شده و به سرگرمسازی مخاطب فکر میکند/ من برای تئاتر ایران خودکشی کردهام!
کارگردان و نویسنده نمایش پروین میگوید: چیزی که من از جریان کلی تئاتر کشور یا حداقل در تئاتر تهران میبینم، این است که تئاتر روز به روز از فکر و دغدغه و مساله مندی و پرسشگری تهی شده و بیشتر و بیشتر به سادهسازی مساله و سرگرم کردن مخاطب فکر میکند و این نوید خوشایندی برای آیندهی تئاتر ما نمیدهد.
شرمندهام که جذب مخاطب برایم مهم بود / تئاتر یتیمخانهای است که سرپرست ندارد
من ۲ سال قبل از اولین اجرا در سال ۹۶ روی متن کار کرده بودم. در طول این سالها کلی نمایش و فیلم دیدم و تجربه کسب کردم و بنابراین نگاهم عوض شده بود. به همین دلیل شروع به بازنویسی کردم و فکر میکنم نسبت به اجرای قبلی چالههای متن کمتر شده است.
وقتی زنپوشی اکبر عبدی هم جواب نداد/ قسم خوردم دیگر کمدی نسازم!
کارگردان فیلم «نقره داغ» از آثار شکستخورده در اکران عمومی همچنان کلیشههایی چون ممیزی، مافیای اکران و گرانی بلیت را دلیل اصلی شکست فیلم خود میداند؛ چقدر این دلایل قابل قبول است؟
ثابت کردم مردم هنوز سینما میخواهند
ایوبی: چطور میشود مدرسه ملی سینما را تعطیل کنید بدون اینکه از من سوال کنید؟ ... چطور میشود چنین نهادی را تعطیل کرد بدون اینکه از آن فردی که این مدرسه را راهاندازی کرده، سوال بپرسند. از من میپرسیدند شما چرا این مدرسه را درست کردی؟ چه برنامهای داشتی؟ نپرسیدند و تعطیلش کردند. تنها سالی 2 میلیارد هزینه این مدرسه بود! در حالی که همان سال شنیدم نزدیک 20 میلیارد برای فیلمی دادند که نمایش داده نشد؛ فیلم رستاخیز! یعنی این پول را دادند و گفتند آقا این فیلم را نمایش ندهید
ناگفتههایی از یک فیلم جنجالی سینما
اسدالله نیک نژاد که قصد دارد فیلم جدیدی را پس از برگشت به ایران کلید بزند، درباره پروسه پخش خارجی فیلم پر سروصدای «لاله» در آمریکا میگوید که مافیای پخش در سینمای ایران ضربه بزرگی به بسیاری از فیلمها میزند.
روایت آدمهایی که بر سر دوراهی قرار میگیرند
این فیلم را سه سال پیش ساختم و اگر در زمان خودش اکران میشد شرایط برای دیده شدن بهتر بود. ولی اکثریت کسانی که امروز فیلم را میبینند با فیلم همراه میشوند و آن را دوست دارند.
شورای مشورتی تئاتر شهر احیا میشود/ درخواستهای دوره کرونا باید به چرخه دریافت مجوز برگردند
سیدمحمدجواد طاهری که حدود یک ماه است به عنوان مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر معرفی شده، درباره رویکردش نسبت به شورای مشورتی، تعیین حریم این مجموعه نمایشی و تقویم اجرایی تئاتر شهر توضیح داد.
مردم از سینما حال خوب میخواهند
دوستان ما در وزارت ارشاد همچنان با آییننامههایی حرکت میکنند که متعلق به بیست یا سی سال پیش است. یک موقعی برای اینکه من فیلم بسازم باید در نوبت قرار میگرفتم و از فارابی دوربین میگرفتم، نگاتیو فقط فارابی داشت الان دیگر نگاتیو و دوربین شوخی است. من با موبایلم میتوانم فیلم بسازم، نیاز به هیچ گونه مجوزی ندارم و فیلم را هم با دو کلیک روی اینترنت به هر جشنوارهای که دلم بخواهد میفرستم.
شریفینیا درباره لامینور اشتباه کرد | صحبتهای همسرم کامل منتشر نشد
گپ و گفت با وحیده محمدی فر نام تکرارشونده و آشنای فیلمهای داریوش مهرجویی که نزدیک به ۲دهه است نام او در کارنامه زندگی و فیلمسازی این کارگردان دیده میشود.
اصغر فرهادی : من عاشق داستانم تا سینما
اصغر فرهادی که امسال داور جشنواره کن است در گفتگویی با سایت جشنواره به پرسشهایی درباره سینمایش پاسخ داد.
گمشده تئاتر ایران دسترسی عادلانه به امکانات است
دانشجو در زمان تحصیل و در جشنوارهها و اجراهای دانشجویی است که میتواند کسب تجربه کند و آماده ورود به بدنه حرفه تئاتر شود. اما این روزها با داشتن پول میتوان تمام امکانات حرفهای از قبیل سالن، بازیگر و عوامل دیگر را در اختیار داشت اما ماحصل این فرآیند چه خواهد شد را فقط خدا میداند و این بسیار ترسناک و نگرانکننده است.