جمعه , ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 4
دلتنگی‌ها و حسرت‌های بازیگری که روزی برایش صف می‌کشیدند شنبه 20 آبان 1402 17:25
گفتگو با سیامک صفری

دلتنگی‌ها و حسرت‌های بازیگری که روزی برایش صف می‌کشیدند

سیامک صفری خود را بازیگری خوش شانس می‌داند که بخت با او یار بوده و در بخش بزرگی از آثار درخشان تئاتر بازی کرده و به قول خودش کمتر در انتخاب‌هایش به جاده خاکی زده است.

«جنگل پرتقال»؛ روایتی از غروری که عشق را نابود می‌کند سه شنبه 16 آبان 1402 16:04
کارگردان «جنگل پرتقال» مطرح کرد؛

«جنگل پرتقال»؛ روایتی از غروری که عشق را نابود می‌کند

آرمان خوانساریان کارگردان فیلم «جنگل پرتقال» با اشاره به اینکه در هنگام آغاز نگارش «جنگل پرتقال» قصدی برای ساخت یک فیلم عاشقانه نداشته، گفت: من می‌خواستم فیلمی درباره یک انسان مغرور بسازم که گذشته باشکوهی داشته،‌ فکر می‌کرده که اتفاقات مهمی برایش رخ می‌دهد و به فرد مهمی تبدیل می‌شود.

تصمیم ندارم فیلمساز شوم ولی قول نمی‌دهم فیلم دیگری در کار نباشد!/ هر فیلم اصول خود را بنا می‌کند شنبه 13 آبان 1402 16:34
گفت‌وگو با هوشنگ گلمکانی، نویسنده و کارگردان فیلم «آهو» به مناسبت اکران در سینماها

تصمیم ندارم فیلمساز شوم ولی قول نمی‌دهم فیلم دیگری در کار نباشد!/ هر فیلم اصول خود را بنا می‌کند

گلمکانی: «آهو» درامی رئالیستی نیست. ظاهرش رئالیستی است اما منطقش رئالیستی نیست. یک جهان تقریبا تجریدی است برای روایت همان مفهوم جست‌وجوی ناکام ابدی در طلب مهر. نشانه‌ای از مسائل روز اجتماعی در آن نیست. بی‌زمان و بی‌مکان است. اصلا به نظرم در شرایط کنونی جامعه، زندگی دختری جوان، تنها در خانه‌ای پرت، امکان‌پذیر نیست. نشانی از مامور و قانون نیست. ظاهر قضیه و خانه و بازار و مکان‌ها، آشناست و واقعی به نظر می‌رسد، اما خیلی مینی‌مال و استیلیزه، در خدمت همان مفهوم کلی است نه برای نمایش مناسبات اجتماعی روزگار ما. به همین دلیل خیلی از نکته‌های داستان، به‌عمد مبهم است.

دلایل استعفای مدیر عامل خانه تئاتر و قرارداد بی‌ثمر شهاب حسینی شنبه 13 آبان 1402 12:24

دلایل استعفای مدیر عامل خانه تئاتر و قرارداد بی‌ثمر شهاب حسینی

مدیر عامل خانه تئاتر با تاکید بر رسمی بودن استعفای خود از این سمت، درباره دلایل کناره‌گیری خود توضیحاتی داد و به تشریح بخشی از مشکلات موجود پرداخت.

فیلم‌های کمدی را با برنامه‌ریزی می‌کوبند! چهارشنبه 10 آبان 1402 18:54
گفت‌وگو با مسعود اطیابی، کارگردان فیلم «هتل»

فیلم‌های کمدی را با برنامه‌ریزی می‌کوبند!

مسعود اطیابی: هدفم شاید بیزینس باشد، اما صریح می‌گویم درآمدم بسیار بسیار پایین‌تر است از فیلمسازانی که فیلم ارگانی می‌سازند. من حتی 50 درصد درآمد فیلمسازان ارگانی را ندارم. دوستان خانه‌های ویلایی، اقامت اروپا و...

«عروسی مردم» تاریخ انقضا ندارد/ بسیاری از خانواده‌ها یک نوید دارند چهارشنبه 10 آبان 1402 10:51

«عروسی مردم» تاریخ انقضا ندارد/ بسیاری از خانواده‌ها یک نوید دارند

شکیب شجره با اشاره با اینکه در جامعه نمونه‌های بسیاری از شخصیت نوید «عروسی مردم» را می‌توان دید، گفت: به نظر من کاراکتر نوید به وفور وجود دارد.

فیلمی که تین‌ایجرها آن را دوست دارند/ دهه هفتاد سینما جلوتر از جامعه بود چهارشنبه 10 آبان 1402 09:52
کارگردان «گیج‌گاه» در دفاع از فیلمش؛

فیلمی که تین‌ایجرها آن را دوست دارند/ دهه هفتاد سینما جلوتر از جامعه بود

عادل تبریزی معتقد است سینمای ایران امروز از جامعه خود عقب‌تر است در حالیکه در گذشت اینگونه نبود و به عنوان مثال در دهه ۱۳۷۰ سینما جلوتر از جامعه خود بود.

کارگردان «جنگل پرتقال»: ای کاش شاگرد آخر کلاس داریوش مهرجویی باشم چهارشنبه 10 آبان 1402 09:21

کارگردان «جنگل پرتقال»: ای کاش شاگرد آخر کلاس داریوش مهرجویی باشم

آرمان خوانساریان، کارگردان جوانی که این روزها فیلم «جنگل پرتقال» را به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی‌اش روی پرده سینماها دارد، عاشق معلمی است و در یک هنرستان پسرانه هم درس می‌دهد؛ او آنقدر دلبسته این حرفه است که می‌توان گفت به اندازه سینما برایش عزیز است.

«بعد از رفتن» درباره بخشیدن و برگشتن است دوشنبه 8 آبان 1402 19:45

«بعد از رفتن» درباره بخشیدن و برگشتن است

محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بعد از رفتن» معتقد است یکی از مضمون‌های فیلمنامه، «بازگشت» بود که پیش‌تر در «بدون قرار قبلی» هم مطرح شده است.

کارگردانی که می‌خواست «بازی خودش» را داشته باشد شنبه 6 آبان 1402 17:10
گفت‌وگو با عباس بهارلو، منتقد و سینمایی‌نویس درباره مسیر فیلم‌سازی داریوش مهرجویی

کارگردانی که می‌خواست «بازی خودش» را داشته باشد

وقتی به کارنامه 56 سال حضور داریوش مهرجویی در سینمای ایران نگاه می‌کنیم، نمی‌توان از اثری نام برد که از اعمال نظر و سانسور مصون مانده باشد. این ماجرا برای هر‌کدام از آثارش به نحوی رقم خورد. عباس بهارلو، محقق، منتقد و پژوهشگر سینمای ایران، معتقد است «بهانه‌گیری‌های جورواجور سبب شد که مهرجویی در نوشتن و انتخاب فیلم‌نامه‌ها با گریز و پرهیز از طرح مسائل اجتماعی عمل کند و فیلم‌هایی مثل «سارا»، «پری» «لیلا»، «درخت گلابی»، «دختر‌ دایی گم‌شده» و نظایر اینها را بسازد».

مسئولان سینما باید ممنوع الفعالیت شوند نه سینماگران / تنها کشوری در دنیا هستیم که جلوی فعالیت هنرمندان را می‌گیرد پنجشنبه 4 آبان 1402 12:38
محمد‌مهدی عسگرپور؛

مسئولان سینما باید ممنوع الفعالیت شوند نه سینماگران / تنها کشوری در دنیا هستیم که جلوی فعالیت هنرمندان را می‌گیرد

محمد مهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره اعلام رسمی ممنوع الکاری تعدادی از هنرمندان از جانب وزارت ارشاد نکات مهمی را یادآور شد.

گیج‌‏گاه سرخوشانه است، نه کمدی دوشنبه 1 آبان 1402 19:30
گفت‌وگو با عادل تبریزی کارگردان «گیج‌‌گاه»

گیج‌‏گاه سرخوشانه است، نه کمدی

سینمایی که در آن بزرگ شدم بوی نوستالژی می‌داد. من به سینمایی ادای‌دین کردم که سر سفره مردم و مال مردم بوده و بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است. من معتقدم سینمای امروز ما دیگر کارکرد اخلاقی و انسانی برای جامعه امروز ما ندارد. وقتی سروش صحت در پایان فیلم می‌گوید بذار بزنم تو گوشت؛ این ادای‌دین من به فیلم «گوزنها» نیست، این ادای‌دین من به تاثیر «گوزنها» بر جامعه و مردم است.

کارگردانان تئاتر ایران در چهارراه حوادث شنبه 29 مهر 1402 18:11
نگاهی به وضعیت کارگردانی و کارگردانان تئاتر ایران در یک‌سال اخیر در گفت‌وگو با حسین کیانی و مهدی مشهور

کارگردانان تئاتر ایران در چهارراه حوادث

حسین کیانی: «تئاتر همواره هنری پیشرو در طرح و بیان مسائل ازطریق نمادینه‌سازی بوده و کوشیده است با امکانات موجود، راه تغییراتی هرچند کوچک را به سوی بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه نشان دهد. صدچندان بودن تاثیرگذاری تئاتر به نسبت یک قطعه‌ی موسیقی یا تابلوی نقاشی، زاییده‌ی ابزار ارائه‌ی آن؛ انسانی زنده با گوشت، پوست و استخوان روی صحنه است که نسبت به اشیای به‌کار گرفته شده در دیگر هنرها، اثری چندین برابری بر مخاطب خود می‌گذارد. برای همین است که تئاتر همواره موردتوجه نهاد قدرت، سیاستمداران و مسئولان فرهنگی هر جامعه‌ای بوده است؛ چرا که به قدرت آن آگاهند.» 

تبعات قتل‌های خانوادگی تمام‌نشدنی است/ قتل‌های خانوادگی به یک جغرافیای خاص محدود نمی‌شود یکشنبه 23 مهر 1402 18:55

تبعات قتل‌های خانوادگی تمام‌نشدنی است/ قتل‌های خانوادگی به یک جغرافیای خاص محدود نمی‌شود

کارگردان فیلم سینمایی «آه سرد» با اشاره به اینکه این فیلم به پیامدها و تبعات قتل‌های خانوادگی در گذر زمان می‌پردازد، تأکید کرد: تبعات قتل‌های خانوادگی تمام‌نشدنی است. من به عنوان یک فیلمساز نمی‌توانم مسائل فرهنگی و اجتماعی را کنار بگذارم و آدم‌ها را قضاوت کنم

گفت‌وگو با عادل تبریزی، کارگردان فیلم «گیج‌گاه»؛ دیر به سینما رسیدم! شنبه 22 مهر 1402 00:13

گفت‌وگو با عادل تبریزی، کارگردان فیلم «گیج‌گاه»؛ دیر به سینما رسیدم!

از نظر من اولین ضربه‌ای که سینما خورد و مردم کم‌کم ارتباط‌شان با سینما قطع شد به نبود قهرمان در فیلم‌ها مربوط می‌شود. اینکه قهرمان از سینمای ایران حذف شد. به عنوان مثال، فیلم تلخ اجتماعی نرگس یا دندان مار را در نظر بگیرید با اینکه این فیلم‌ها بسیار تلخ هستند، اما نوعی شاعرانگی در آنها لحاظ می‌شد یعنی داستان نرگس صرفا تلخی بستر زندگی جامعه را به تصویر نمی‌‌کشید، آدم‌ها برای 90 دقیقه به سینما می‌رفتند که زندگی شخصی خودشان را فراموش کنند و سینما ببینند. این در مورد فیلم‌های اکشن، فیلم کودک و دیگر ژانر‌ها هم صادق بود.

گفت‌وگو با محمد حامد درباره یون فوسه، برنده نوبل ادبیات 2023؛ نام‌پذیر‌کردن نام‌ناپذیر چهارشنبه 19 مهر 1402 15:28

گفت‌وگو با محمد حامد درباره یون فوسه، برنده نوبل ادبیات 2023؛ نام‌پذیر‌کردن نام‌ناپذیر

یون فوسه در ایران بیش از همه با نمایش‌نامه‌هایش و به‌واسطۀ ترجمه‌های محمد حامد، مترجم و اهل تئاترِ مقیم سوئد، شناخته می‌شود که تاکنون عمده آثار نمایشی فوسه را ترجمه و منتشر کرده است.

گونه‌های مختلف نمایش ایرانی در حال نابودی‌ست/ «بنگاه تئاترال» لازمه‌ی شرایط کنونی جامعه است دوشنبه 17 مهر 1402 13:34

گونه‌های مختلف نمایش ایرانی در حال نابودی‌ست/ «بنگاه تئاترال» لازمه‌ی شرایط کنونی جامعه است

هادی مرزبان را عموما با اجرای نمایشنامه‌های اکبر رادی (درام‌نویس فقید معاصر) می‌شناسند. این بازیگر و کارگردان تئاتر بر خلاف روال همیشگی خود اثری تخت حوضی را روی صحنه برده است. او می‌گوید پیش از این قصد داشته نمایشنامه «طرب‌نامه» بهرام بیضایی را روی صحنه ببرد که میسر نشده است. او معتقد است گونه‌های نمایش‌های ایرانی در حال نسیان و فراموشی است.

اعتماد مردم از تلویزیون سلب شده است چهارشنبه 12 مهر 1402 17:41
بررسی تاریخ مدیریت فرهنگی سینما و تلویزیون در گفت‌وگوی فریدون جیرانی با ابوالحسن داوودی

اعتماد مردم از تلویزیون سلب شده است

ابوالحسن داوودی : در واقع این موضوع بود که یک نماینده باید خانه سینما بیاید و پیشنهاد اولی را که خودش کرده بود شورجه بود که خب، بحث شد و ما در جلسه کلی مساله داشتیم، ولی بعد سیف‌الله گفت که اشکالی ندارد و بگذاریم بیاید. در جلسه‌ای آقای شورجه آمد و شروع کرد صحبت کردن، دیدیم اصلا اینجا را قصد دارد تبدیل به یک حسینیه بکند؛ مثلا گفت نماز جماعت باید اینجا انجام شود و.... گفتیم اشکالی ندارد، شما اینها را بنویس! شما هر چه که فکر می‌کنید لازم است انجام شود و در ازایش پولی پرداخت بکنید بنویس! ایشان پنج صفحه نوشت. یک جلسه گذاشتیم و این پنج صفحه را بردیم پیش خود آقای ضرغامی. شورجه را خدا حفظش کند هست هنوز، ولی ضرغامی گفت بیخود کرده، این چیزها چیست؟ اینجا خانه سینماست

طبقه متوسط جامعه درحال ازبین رفتن است یکشنبه 2 مهر 1402 00:08
گفت‌وگو با مجید توکلی کارگردان، درباره فیلم «عروسی مردم» سینما و حواشی پیرامون

طبقه متوسط جامعه درحال ازبین رفتن است

اولین نکته‌ای که در فیلم «عروسی مردم» فکر می‌کردم این بود که جوانان زیست و تفریحات شبانه ندارند و این نکته ذهنم را درگیر کرد. با خودم می‌گفتم اگر دختر و پسر جوانی بخواهند کمی تفریح کنند چه کاری می‌توانند بکنند؟

سینمای متفکر ما از جامعه عقب‌تر است/ برادران لیلا خودش بانی جریانات شد شنبه 1 مهر 1402 13:51
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با محمد خزاعی

سینمای متفکر ما از جامعه عقب‌تر است/ برادران لیلا خودش بانی جریانات شد

فریدون جیرانی در تازه‌ترین گفت‌وگو، مقابل محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی نشست و درباره مشکلات و چالش‌های بی‌سابقه سینما با او گفت‌وگو کرد.