مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.
یک کارشناس سینمایی با اشاره به اینکه در آییننامه اکرانِ پس از کرونا باید تغییرات جدی و اساسی به وجود آید، میگوید: دولت در حوزه سینما باید نگران سینمای فرهنگی باشد و برای جلوگیری از انحصار، صرفا نظارت کند نه دخالت.
جدایی فیلمی است که هر شخصیت مهمش تلاش میکند با وجود محدودیتهای مشابه، زندگی خوبی داشته باشد. این نگرش آنها را به ناهماهنگی و محضر قاضی میکشاند؛ چون احساس انسانی قانونبردار نیست. فیلم به شکلی مستقیم و غیرمعمول تماشاچی را درگیر میکند؛ زیرا گرچه میتوانیم منطق ورای تصمیمهای هرکس را ببینیم، ولی احساس ما شاید با آنها موافق نباشد.
پولاد کیمیایی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران گفت: سینمای حاتمیکیا پروداکشنهای بزرگ دارد؛ او کارگردانی کاربلد و صاحبسبک است و هر وقت در حوزه خودش بوده، فیلمهای موفقی ساخته است.
علیرضا رئیسیان، کارگردان و تهیهکننده سینمای ایران در خصوص پشت پرده حمله به برخی از فیلمسازان گفت: میخواهند با کنار زدن سابقهدارها پولهای مشکوک را وارد سینما کنند.
خیلیها شاید دوست داشته باشند دکتر یا استاد صدایشان بزنند. این روزها هم یک جورایی مد است و برای بعضی شنوندهها هم ذوق دارد، اما برای فیلمساز کهنهکار ماجرا طور دیگری است. «دلم میسوزد که بارها از این کلمه استاد استفاده میکنند، میگویند استاد! بیایید تشریف بیاورید هیأت ژوری باشید، میگویم اگر من فیلمساز هستم، بگذارید کارم را بکنم. آدم بنده هیچ چیز نباشد جز خداوند، من بنده فیلمسازی نیستم، ولی فیلمسازی را با عشق دنبال کردم و سعی کردم حرمت آن را حفظکنم، اما آنجایی که یک نفر -که معلوم نیست از کجا آمده- بگوید بفروش بساز تا اکران خوب بدهیم، دیگر جای من نیست.»
حسن معجونی: من در نسخه پایانی نیاز به تفاوت سنی داشتم. رنگآمیزیهایی است که خیلی به نظر من جذابش میکند. تازه من دارم تصور میکنم که یک دور دیگر اگر بخواهم نسخه جدیدی ارائه کنم، دوباره یکی، دو نفر، مثلا حتی از محمد هم یک مقدار مُسنتر، بیاورم سر کار؛ خیلی جذاب خواهد شد. داشتم این را اضافه میکردم که در سری اول رسما همه جوان بودند، بعد آرامآرام این اتفاق افتاد که مثلا حضور محمد، حضور خود من، تلورانس سنی کار را بالا میبرد و این به نظر من جذاب است.
بامداد افشار آهنگساز و طراح صدا میگوید از جایی به بعد تصمیم گرفت فقط در یک شاخه سینمایی فعالیت کند و بخش طراحی صدا را در کارهای تئاتری انجام بدهد چون در تئاتر فرصت آزمون و خطای بیشتری وجود دارد.
وقتی پای کرونا به زندانها هم رسید، مسئولان برای سلامت زندانیان با آزادی موقت برخی از آنان موافقت کردند. در این بین هنرمندان هم برای آزادی تهیهکننده معروف سریال «شهرزاد» به رییس قوه قضائیه نامه نوشتند؛ نامهای که به جای کارساز شدن حاشیهساز شد.
محمدعلی سجادی بیستمین فیلم سینمایی کارنامه خود را که تجربهگرایی ویژگی اصلی آن است، با گذر سه سال از زمان ساخت روانه اکران گروه هنر و تجربه کرده است. «طلاقم بده به خاطر گربهها» دومین بخش از سهگانه او بعد از فیلم به نمایش درنیامده «سودابه»، برگرفته از یک پرونده واقعی است.
رئیسیان گفت: زنگ چراغ قرمز سینما، سالها پیش نواخته شده و مسئولان هیچ راهبردی برای شاخههای فرهنگ نداشته و ندارند.
نميخواستم در اين باره باشد كه ويتامينها را به خاطر طعم بدشان پشت شكلاتها پنهان كرده باشم. احساس ميكنم چيزي كه واقعا سرگرمكننده است، اين است كه داستان لايههاي متفاوتي دارد و احساس ميكنم كلمه «سرگرمي» را سرگرميهاي بيمغز به سرقت بردهاند. مفهوم اينكه اگر فيبري در غذا باشد، سرگرمكننده نيست... از نظر من، فقط و فقط چيزي سرگرمكننده است كه در آن سطوح عمل كند. با وجود اين بايد شوخطبعانه باشد. با وجود اين بايد سرگرمكننده باشد. با وجود اين بايد تجربهاي پر فراز و نشيب باشد، اما اگر چيز ديگري نداشته باشد، نميدانم چه بشود. به نظرم سرگرمي واقعي نيست.
داود نامور، مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو عنوان کرد: در سال 99 اگر مردم و هنر دوستان و دولت از تئاتر خصوصی حمایت نکنند، اتفاق بدی برای سالن های خصوصی خواهد افتاد چرا که الان هم ما در مرز ورشکستگی مالی قرار داریم.
عباس امینی میگوید: فیلمسازان اروپایی در آثارشان بسیار تند از سیستم موجود در کشورشان انتقاد میکنند اما هرگز متهم به سیاهنمایی نمیشوند.
نامزد بهترین بازیگر زن نوزدهمین جشنواره فیلم فجر از حسرت هایش برای ادامه ندادن بازیگری صحبت کرد.
سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد در گفتوگویی ابعاد و مسائل اکران قرعهکشی را از شیوه تا اکرانهای مناسبتی و توقیفی بیان کرد و به حواشی پیشآمده پاسخ داد.
عباس بلوندی یکی از اعضای هیات داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره سکوت داوران در برابر اعتراض سعید ملکان و نیز شایعه حذف سیمرغ جواد عزتی با نظر سعید راد، توضیحاتی ارائه کرد.
کارگردان فیلم «سهکامحبس» میگوید: این روزها زنها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقلتر شدهاند اما به هر حال ما به شکل تاریخی در یک جامعه مردسالار زندگی میکنیم که در آن زنها در تلاش برای گرفتن حقوق خودشان هستند که برخی از آنها به نحوی موفق شده و برخی دیگر موفق نمیشوند.
محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «درخت گردو» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شده است، میگوید در فرآیند ساخت این فیلم نگاه به مخاطب جهانی داشته است.
بهرنگ دزفولیزاده فیلمنامه بهرنگ دزفولیزاده را در مدت پنج سال نوشته و در این مسیر محمد رهگذر او را همراهی کرده است. دزفولیزاده میگوید: چند ماه با کانونهای مختلف ناشنوایان گفتگو کردم و درباره نحوه زندگی آنها تحقیق کردم و حتی این تحقیقات باعث شده بخشهایی از فیلمنامه تغییر کند درنتیجه 14 بار فیلمنامه بازنویسی شد حتی بخشی از تحقیقات در اختیار بازیگران اصلی فیلم قرار گرفت.
عضو هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجر، گفت: به رغم این که بخشی از کارگردانان مستند در جشنواره امسال خانمها هستند اما هیچ داور زنی در میان هیات انتخاب و داوری وجود ندارد.