یکشنبه , ۳۱ فروردین, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 28
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

کارگردان «جوجو خرگوش» گزینه ساخت تازه‌ترین «جنگ ستارگان» جمعه 27 دی 1398 22:18

کارگردان «جوجو خرگوش» گزینه ساخت تازه‌ترین «جنگ ستارگان»

کارگردانی که امسال چند نامزدی اسکار کسب کرد، در حال مذاکره است تا به پروژه «جنگ ستارگان» ملحق شود.

حداقل ده فیلم این دوره، از آثار ارزشمند و خوب سینمای ایران خواهد بود دوشنبه 23 دی 1398 12:04
رضا درستکار از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فجر:

حداقل ده فیلم این دوره، از آثار ارزشمند و خوب سینمای ایران خواهد بود

عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم «قاتل و وحشی» مورد تأیید کسانی که من با آنها صحبت کردم، بود اما نکته‌ای که وجود دارد به مسائل مرتبط با مشکلات حقوقی بر سر مالکیت فیلم بر می‌گردد. این فیلم از خطوط تعریف شده عبور نکرده بود که بخواهد منجر به مشکلاتی برای آن شود و به ممیزی بخورد.

مردم افغانستان با سينما چندان آشنا نيستند شنبه 21 دی 1398 21:53
گفت‌وگو با کتايون شهابی،‌ پخش‌کننده و تهيه‌کننده فيلم «حوا، عايشه، مريم»

مردم افغانستان با سينما چندان آشنا نيستند

فيلم «حوا، مريم، عايشه»، فيلمي زيرپوستي است. شخصا براي اين، این فيلم را دوست دارم که فيلمي بي‌ادعاست که زندگي سه زن را بدون «درام گل‌درشت» به تصوير کشيده.

گفت‌وگو با سام كلانتری كارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نيست» /دهه آينده، دهه سينمای مستند است سه شنبه 17 دی 1398 00:00

گفت‌وگو با سام كلانتری كارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نيست» /دهه آينده، دهه سينمای مستند است

پافشاري روي ساخت فيلم‌هاي سينمايي كه برگشت هزينه ندارند براي چيست؟ قرار نيست سينماي مستند ما جاي سينماي بدنه و حتي داستاني را بگيرد. در همه جاي دنيا فرصت ديده شدن براي دو يا سه فيلم مستندي كه توان رقابت با فيلم‌هاي داستاني را دارند، تعلق مي‌گيرد.

گفت‌وگوی گاردين با نوآ بامباك، كارگردان فيلم «قصه ازدواج» / طرف كسی را نبايد بگيريم سه شنبه 17 دی 1398 00:00

گفت‌وگوی گاردين با نوآ بامباك، كارگردان فيلم «قصه ازدواج» / طرف كسی را نبايد بگيريم

براي تماشاي كتلين ترنر و مايكل داگلاس در فيلم «عشق‌بازي با سنگ» بيرون رفته بود و به او گفته بودند به خانه كه بازگردد جلسه‌اي خانوادگي خواهند داشت؛ صحنه‌اي كه آن را به زيبايي در فيلم شبه‌خودزندگينامه‌اي «ماهي مركب و نهنگ» بازآفريني كرد.

اصلِ سينما برگمان نيست، جری لوييس است سه شنبه 17 دی 1398 03:55
گفت‌وگو با فرزاد موتمن درباره فيلم چشم و گوش بسته و جايگاه فيلم كمدی در سينمای ايران و جهان

اصلِ سينما برگمان نيست، جری لوييس است

كارگردان‌هايي كه توانايي ساخت فيلم‌هاي كمدي خوب را داشتند در تمام طول تاريخ سينماي ايران به خصوص از موج نو به بعد سعي كردند آن چيزي را كه بيشتر به دغدغه‌هاي خودشان نزديك است، روايت كنند. همين مساله سبب مي‌شود كه آنها انرژي خود را صرف ساختن فيلم كمدي نكردند يا اگر هم وقت براي فيلم كمدي گذاشتند در اين زمينه كم كار ساخته شده است.

گفت‌وگویی منتشر نشده از شهلا ریاحی / «از مردم روحیه گرفتم» چهارشنبه 11 دی 1398 00:00

گفت‌وگویی منتشر نشده از شهلا ریاحی / «از مردم روحیه گرفتم»

شهلا ریاحی می‌گفت: تنها با دانشگاه رفتن کسی هنرپیشه نمی‌شود، بلکه وجود حس هنرپیشگی در موفقیت افراد سهم مهمی خواهد داشت.

گفت‌وگو با رضا حائری، کارگردان «پسران سندباد»/ روزی روزگاری در میهن‌دوست شنبه 7 دی 1398 00:00

گفت‌وگو با رضا حائری، کارگردان «پسران سندباد»/ روزی روزگاری در میهن‌دوست

دیدن «پسران سندباد» ساخته رضا حائری فرصت خوبی برای تجربه گونه‌ای از فیلم‌های مستند پژوهش‌محور است که جای خالی آن این روزها در سینمای مستند ایران بسیار احساس می‌شود. فیلم‌سازی که با یک ایده از بندر کنگ تا جنوب فرانسه سفر می‌کند تا سنتی دیرین را به تصویر بکشد. رضا حائری متولد سال ۱۳۵۳ سازنده آثاری مانند «برای کتاب‌هایم»، «پایان همه محدودیت‌ها»، «پرو آخر»، «با این دست‌ها»، «نامه‌ای از مترو»، «مجموعه اطلس تهران» و «یک گزارش ناتمام» است که در این آخرین فیلمش روایت‌گر روزگار سپری‌شده دریانوردانی است که حالا بخشی از تاریخ شده‌اند؛ مردمانی سخت‌کوش و شریف…

با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است پنجشنبه 5 دی 1398 00:00

با مهدی پاکدل به بهانه برگزاری نمايشگاه «مکث روی سکوت»/ کيارستمی هميشه تأثيراتش را در زندگی‌ام گذاشته است

«از قدم‌هاي ابتدايي که در عکاسي برداشتم، ديدن عکس براي من يکي از الزامات زندگي‌ام بود. دوست داشتم عکس‌هاي خوب ببينم که خوشبختانه بعد از حضور پررنگ اينستاگرام، با کار عکاسان بزرگ جهان بيشتر آشنا شدم. با ديدن آثار آقاي کيارستمي هميشه به اين فکر مي‌کردم که ‌اي کاش من هم صاحب نگاه شوم و به دنبال اين بودم که راز اين نگاه متفاوت عباس کيارستمي چيست؟

گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران پنجشنبه 5 دی 1398 01:51

گفت‌وگويی منتشرنشده با زنده یاد مرتضی احمدی/ زنده‌ام برای ديدن روزهای خوب ايران

چنددرصد مردم ايران، باسواد واقعي‌اند؟ قطعا بيش از ۳۰ درصد نيستند. نصف همين ۳۰ درصد، واقعا استطاعت خريد کتاب را ندارند. در جامعه‌اي که ۷۰ درصد مردم روزنامه هم نمي‌خوانند و همان عده محدود باسواد همواره با مشکلات مالي دست‌وپنجه نرم مي‌کنند، بي‌شک آگاهي عمومي بالا نخواهد رفت.

طالبی‌نژاد: برخی تهیه‌کننده‌ها فیلمشان را به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌فروشند یکشنبه 1 دی 1398 00:00

طالبی‌نژاد: برخی تهیه‌کننده‌ها فیلمشان را به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌فروشند

به گفته نجفی‌توانا قباحت سرقت و سوءاستفاده از دست‌آوردهای ادبی و هنری و فکری و معنوی تا حدی از بین رفته است که عملی مباح تلقی می‌شود.

«نگین کیانفر» از دلایل افت کیفیت دوبله گفت/ وقتی صدا چوب حراج می‌خورد یکشنبه 1 دی 1398 00:00

«نگین کیانفر» از دلایل افت کیفیت دوبله گفت/ وقتی صدا چوب حراج می‌خورد

اگر شما هم عقیده دارید که دنیای سینما از روبروی میکروفن دوبله شروع می شود، حتما متوجه ضعف های امروز آن شده اید. حتما دیده اید که یک فیلم خوب، چند دوبله بد یا متوسط دارد و بیشتر گویندگان، حتی پیشکسوتان از سفارش دهندگان بدسلیقه، آدرس استودیوها را اشتباهی گرفته اند و نقش هایی را گفته اند که مناسبشان نبوده است. سرعت برق و باد در حرفه ای فرمانروایی می کند که نیاز به صبر و آرامش دارد.

اسی نیک‌ نژاد: پای خروجی کار فیلم «لاله» ایستاده‌ام شنبه 30 آذر 1398 00:00

اسی نیک‌ نژاد: پای خروجی کار فیلم «لاله» ایستاده‌ام

کارگردان «لاله» اعتقاد دارد ایستادن پای این پروژه و ۷سال صبر برای حل مشکلات در راه ساخت این فیلم ارزشش را داشته و او به عنوان یک کارگردان حرفه‌ای نمی‌خواسته کار نیمه‌تمامی در کارنامه‌اش داشته باشد.

طرفدار کلیشه‌های رایج نیستم جمعه 29 آذر 1398 00:00
گفت‌وگو با صحرا کریمی، کارگردان فیلم «حوا، مریم، عایشه»

طرفدار کلیشه‌های رایج نیستم

ساخت هر فیلمی در افغانستان در حوزه مسائل زنان و درباره زنان مهم است. یک نوع مبارزه است. ما باید جرئت این را داشته باشیم از خود بگوییم، خود را ببینیم، بشنویم و بخوانیم. زنان افغانستان هنوز هراس دارند که درباره خودشان و دنیای درونی خودشان با صدای بلند صحبت کنند. سینما می‌تواند زبان مناسبی برای انعکاس این صداها باشد. 
بهتر نبود این سه زن را که انتخاب کردید، ی

گفت‌و‌گو با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم 23 نفر / سياست و جنگ همزاد يکديگرند پنجشنبه 28 آذر 1398 00:00

گفت‌و‌گو با کارگردان و تهیه‌کننده فیلم 23 نفر / سياست و جنگ همزاد يکديگرند

اين فيلم سال‌ها ذهن من را مشغول کرده بود. در واقع قصد من اين بود که با تصوير‌کردن اين قصه، نشان بدهيم نوجوانان در جنگ چه مي‌کردند و چرا سر از جبهه‌ها درآوردند؟ موقعيت و متن جنگ چه بود که باعث مي‌شد نوجوان و کهنسال براي نبرد با دشمن بشتابند؟ اين بچه‌ها از چه جنسي بودند؟ جالب است که اگر همين الان پاي صحبت برخي از اين بيست‌و‌سه نفر بنشينيد، خودشان هم معتقدند که جنگ جاي نوجوانان نيست.

فرزاد مؤتمن: گاهی فيلمی را می‌سازم كه يقين دارم می‌فروشد پنجشنبه 28 آذر 1398 00:00

فرزاد مؤتمن: گاهی فيلمی را می‌سازم كه يقين دارم می‌فروشد

«سعي کردم تصوير عمومي که بعد از «شب‌هاي روشن» درباره من وجود داشت را بشکنم. خوب به خاطر دارم وقتي «پوپک» يا «باج‌خور» را ساختم چقدر فحش خوردم. همه واکنش‌ها منفي بود. امروزه «باج‌خور» کمي کالت است و برخي مي‌گويند چرا فيلمي شبيه «باج‌خور» نمي‌سازم. جالب است که در مدت اکران «چشم و گوش‌ بسته» واکنش‌هاي خوبي هم از سمت برخي منتقدان گرفتم. درنتيجه احساس مي‌کنم کم‌کم من را به شکلي که هستم، مي‌پذيرند. گاهي مي‌توانم خيلي جدي و گاهي مي‌توانم دلقک باشم».

داریوش خنجی از تجربه فیلمبرداری «الماس‌های تراش نخورده» گفت دوشنبه 25 آذر 1398 00:00

داریوش خنجی از تجربه فیلمبرداری «الماس‌های تراش نخورده» گفت

فیلمبردار ایرانی «الماس‌های تراش نخورده» از تجربه چگونه ساخته شدن یکی از فیلم‌های مطرح ۲۰۱۹ سخن گفت.

نمايشنامه‌های بيضايی مرا مسخ كردند یکشنبه 24 آذر 1398 00:00
گفت‌وگو با اشكان رهگذر، كارگردان فيلم «آخرين داستان»

نمايشنامه‌های بيضايی مرا مسخ كردند

مشكل ما در فرهنگ و هنر و در بعضي شاخه‌ها دقيقا از همين‌جا شروع مي‌شود كه وقتي با شخصي مواجه مي‌شويم كه سنش پايين است انگار او نمي‌تواند كاري انجام دهد. قبول دارم كه جوانان نياز به راهنمايي دارند اما چكشي برخورد كردن را اصلا نمي‌پسندم. انگار كه من حق ندارم به اين مقوله ورود كنم.

عشق، وظيفه، وفاداری و در نهايت خيانت یکشنبه 24 آذر 1398 00:00
گفت‌وگوی سايت‌اند ساوند با مارتين اسكورسيزی درباره «مرد ايرلندی»

عشق، وظيفه، وفاداری و در نهايت خيانت

مي‌دانستم چه نوع فيلمي مي‌خواستم؛ مي‌گفتم: «نمي‌توانم از بازيگرها با دستگاه‌هاي مكانيكي روي صورت‌شان فيلم بگيرم» چون آنها با اين دستگاه‌ها كار نمي‌كردند، مانع از كار كردن‌شان مي‌شد. اما پابلو هلمان (مدير جلوه‌هاي ويژه فيلم) به من گفت: «فكر كنم يك راهي پيدا كرده‌ام.» و پارچه‌اي يا چيز ظريفي را ساخت كه كاملا نامريي بود. مي‌دانيد مي‌توانيد آن را دور (به صورتش اشاره مي‌كند) اينجا بگذاريد و زماني كه با كسي صحبت مي‌كنيد ديگر يك دستگاه جلوي صورت‌تان نيست.

«ناخدا خورشید» درخشان‌ترین اقتباس در سینمای ایران است / سینمای ایران فاقد جریان اقتباس است یکشنبه 24 آذر 1398 00:00

«ناخدا خورشید» درخشان‌ترین اقتباس در سینمای ایران است / سینمای ایران فاقد جریان اقتباس است

جابر قاسمعلی‌«ناخدا خورشید» را درخشان‌ترین اقتباس در سینمای ایران دانست.