جمعه , ۱۶ خرداد, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 7
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

فیلمی که تین‌ایجرها آن را دوست دارند/ دهه هفتاد سینما جلوتر از جامعه بود چهارشنبه 10 آبان 1402 09:52
کارگردان «گیج‌گاه» در دفاع از فیلمش؛

فیلمی که تین‌ایجرها آن را دوست دارند/ دهه هفتاد سینما جلوتر از جامعه بود

عادل تبریزی معتقد است سینمای ایران امروز از جامعه خود عقب‌تر است در حالیکه در گذشت اینگونه نبود و به عنوان مثال در دهه ۱۳۷۰ سینما جلوتر از جامعه خود بود.

کارگردان «جنگل پرتقال»: ای کاش شاگرد آخر کلاس داریوش مهرجویی باشم چهارشنبه 10 آبان 1402 09:21

کارگردان «جنگل پرتقال»: ای کاش شاگرد آخر کلاس داریوش مهرجویی باشم

آرمان خوانساریان، کارگردان جوانی که این روزها فیلم «جنگل پرتقال» را به عنوان اولین فیلم بلند سینمایی‌اش روی پرده سینماها دارد، عاشق معلمی است و در یک هنرستان پسرانه هم درس می‌دهد؛ او آنقدر دلبسته این حرفه است که می‌توان گفت به اندازه سینما برایش عزیز است.

«بعد از رفتن» درباره بخشیدن و برگشتن است دوشنبه 8 آبان 1402 19:45

«بعد از رفتن» درباره بخشیدن و برگشتن است

محمود بابایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بعد از رفتن» معتقد است یکی از مضمون‌های فیلمنامه، «بازگشت» بود که پیش‌تر در «بدون قرار قبلی» هم مطرح شده است.

کارگردانی که می‌خواست «بازی خودش» را داشته باشد شنبه 6 آبان 1402 17:10
گفت‌وگو با عباس بهارلو، منتقد و سینمایی‌نویس درباره مسیر فیلم‌سازی داریوش مهرجویی

کارگردانی که می‌خواست «بازی خودش» را داشته باشد

وقتی به کارنامه 56 سال حضور داریوش مهرجویی در سینمای ایران نگاه می‌کنیم، نمی‌توان از اثری نام برد که از اعمال نظر و سانسور مصون مانده باشد. این ماجرا برای هر‌کدام از آثارش به نحوی رقم خورد. عباس بهارلو، محقق، منتقد و پژوهشگر سینمای ایران، معتقد است «بهانه‌گیری‌های جورواجور سبب شد که مهرجویی در نوشتن و انتخاب فیلم‌نامه‌ها با گریز و پرهیز از طرح مسائل اجتماعی عمل کند و فیلم‌هایی مثل «سارا»، «پری» «لیلا»، «درخت گلابی»، «دختر‌ دایی گم‌شده» و نظایر اینها را بسازد».

مسئولان سینما باید ممنوع الفعالیت شوند نه سینماگران / تنها کشوری در دنیا هستیم که جلوی فعالیت هنرمندان را می‌گیرد پنجشنبه 4 آبان 1402 12:38
محمد‌مهدی عسگرپور؛

مسئولان سینما باید ممنوع الفعالیت شوند نه سینماگران / تنها کشوری در دنیا هستیم که جلوی فعالیت هنرمندان را می‌گیرد

محمد مهدی عسگرپور رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره اعلام رسمی ممنوع الکاری تعدادی از هنرمندان از جانب وزارت ارشاد نکات مهمی را یادآور شد.

گیج‌‏گاه سرخوشانه است، نه کمدی دوشنبه 1 آبان 1402 19:30
گفت‌وگو با عادل تبریزی کارگردان «گیج‌‌گاه»

گیج‌‏گاه سرخوشانه است، نه کمدی

سینمایی که در آن بزرگ شدم بوی نوستالژی می‌داد. من به سینمایی ادای‌دین کردم که سر سفره مردم و مال مردم بوده و بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است. من معتقدم سینمای امروز ما دیگر کارکرد اخلاقی و انسانی برای جامعه امروز ما ندارد. وقتی سروش صحت در پایان فیلم می‌گوید بذار بزنم تو گوشت؛ این ادای‌دین من به فیلم «گوزنها» نیست، این ادای‌دین من به تاثیر «گوزنها» بر جامعه و مردم است.

تبعات قتل‌های خانوادگی تمام‌نشدنی است/ قتل‌های خانوادگی به یک جغرافیای خاص محدود نمی‌شود یکشنبه 23 مهر 1402 18:55

تبعات قتل‌های خانوادگی تمام‌نشدنی است/ قتل‌های خانوادگی به یک جغرافیای خاص محدود نمی‌شود

کارگردان فیلم سینمایی «آه سرد» با اشاره به اینکه این فیلم به پیامدها و تبعات قتل‌های خانوادگی در گذر زمان می‌پردازد، تأکید کرد: تبعات قتل‌های خانوادگی تمام‌نشدنی است. من به عنوان یک فیلمساز نمی‌توانم مسائل فرهنگی و اجتماعی را کنار بگذارم و آدم‌ها را قضاوت کنم

گفت‌وگو با عادل تبریزی، کارگردان فیلم «گیج‌گاه»؛ دیر به سینما رسیدم! شنبه 22 مهر 1402 00:13

گفت‌وگو با عادل تبریزی، کارگردان فیلم «گیج‌گاه»؛ دیر به سینما رسیدم!

از نظر من اولین ضربه‌ای که سینما خورد و مردم کم‌کم ارتباط‌شان با سینما قطع شد به نبود قهرمان در فیلم‌ها مربوط می‌شود. اینکه قهرمان از سینمای ایران حذف شد. به عنوان مثال، فیلم تلخ اجتماعی نرگس یا دندان مار را در نظر بگیرید با اینکه این فیلم‌ها بسیار تلخ هستند، اما نوعی شاعرانگی در آنها لحاظ می‌شد یعنی داستان نرگس صرفا تلخی بستر زندگی جامعه را به تصویر نمی‌‌کشید، آدم‌ها برای 90 دقیقه به سینما می‌رفتند که زندگی شخصی خودشان را فراموش کنند و سینما ببینند. این در مورد فیلم‌های اکشن، فیلم کودک و دیگر ژانر‌ها هم صادق بود.

اعتماد مردم از تلویزیون سلب شده است چهارشنبه 12 مهر 1402 17:41
بررسی تاریخ مدیریت فرهنگی سینما و تلویزیون در گفت‌وگوی فریدون جیرانی با ابوالحسن داوودی

اعتماد مردم از تلویزیون سلب شده است

ابوالحسن داوودی : در واقع این موضوع بود که یک نماینده باید خانه سینما بیاید و پیشنهاد اولی را که خودش کرده بود شورجه بود که خب، بحث شد و ما در جلسه کلی مساله داشتیم، ولی بعد سیف‌الله گفت که اشکالی ندارد و بگذاریم بیاید. در جلسه‌ای آقای شورجه آمد و شروع کرد صحبت کردن، دیدیم اصلا اینجا را قصد دارد تبدیل به یک حسینیه بکند؛ مثلا گفت نماز جماعت باید اینجا انجام شود و.... گفتیم اشکالی ندارد، شما اینها را بنویس! شما هر چه که فکر می‌کنید لازم است انجام شود و در ازایش پولی پرداخت بکنید بنویس! ایشان پنج صفحه نوشت. یک جلسه گذاشتیم و این پنج صفحه را بردیم پیش خود آقای ضرغامی. شورجه را خدا حفظش کند هست هنوز، ولی ضرغامی گفت بیخود کرده، این چیزها چیست؟ اینجا خانه سینماست

طبقه متوسط جامعه درحال ازبین رفتن است یکشنبه 2 مهر 1402 00:08
گفت‌وگو با مجید توکلی کارگردان، درباره فیلم «عروسی مردم» سینما و حواشی پیرامون

طبقه متوسط جامعه درحال ازبین رفتن است

اولین نکته‌ای که در فیلم «عروسی مردم» فکر می‌کردم این بود که جوانان زیست و تفریحات شبانه ندارند و این نکته ذهنم را درگیر کرد. با خودم می‌گفتم اگر دختر و پسر جوانی بخواهند کمی تفریح کنند چه کاری می‌توانند بکنند؟

فیلمسازان کوتاه برای «جلوه‌های ویژه» عجله نکنند! شنبه 1 مهر 1402 15:40

فیلمسازان کوتاه برای «جلوه‌های ویژه» عجله نکنند!

حسن ایزدی مدیر جلوه‌های ویژه سینمایی که همکاری‌ زیادی با سازندگان فیلم‌های کوتاه هم داشته است، در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره حضور خود در این عرصه گفت: این یک واقعیت است که همدلی در میان بچه‌های فعال در سینمای کوتاه خیلی بیشتر است.

سینمای متفکر ما از جامعه عقب‌تر است/ برادران لیلا خودش بانی جریانات شد شنبه 1 مهر 1402 13:51
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با محمد خزاعی

سینمای متفکر ما از جامعه عقب‌تر است/ برادران لیلا خودش بانی جریانات شد

فریدون جیرانی در تازه‌ترین گفت‌وگو، مقابل محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی نشست و درباره مشکلات و چالش‌های بی‌سابقه سینما با او گفت‌وگو کرد.

 زندگی برخلاف دستپخت مادر، همیشه جذاب نیست سه شنبه 21 شهریور 1402 23:58
گفت‌وگو با علی بهراد، نویسنده وکارگردان فیلم «تصور»؛

زندگی برخلاف دستپخت مادر، همیشه جذاب نیست

بی‌شک سینمای ایران از زمان همه‌گیری کرونا به بعد شرایط عجیب و متفاوتی را تجربه کرده است. سالن‌های سینمای ایران جز معدود فیلم‌هایی، جمعیت زیادی به خود ندیده است و در‌این‌میان فیلم‌هایی در بازه زمانی مشخص به اکران رسیدند که دیده نشدند. «تصور» یکی از همین فیلم‌هاست. یکی از هفت فیلم منتخب برای رقابت در هفته منتقدان بین‌الملل جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ که واکنش‌های مثبت مخاطبان خارجی را نسبت به اولین نمایش رسمی‌اش در خارج از ایران به همراه داشت.

 اعتراف‌های سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف شنبه 18 شهریور 1402 21:21

اعتراف‌های سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف

رضا میرکریمی در مدتی که از اکران جدیدترین فیلمش «نگهبان شب» گذشته، مصاحبه‌های متعددی داشته اما یکی از صریح‌ترین گفت‌وگوهایش را مقابل دو فیلمساز از نسل بعدی خود انجام داده که در آن، بخشی از حسرت‌ها و آرزوهای خود را برای مخاطبانش بازگو کرده است.

 وقتی برنامه‌ام را بدون هیچ توصیحی از تلویزیون حذف کردند، چه چیزی را باید پیگیری می‌کردم؟ شنبه 11 شهریور 1402 20:27

وقتی برنامه‌ام را بدون هیچ توصیحی از تلویزیون حذف کردند، چه چیزی را باید پیگیری می‌کردم؟

سروش صحت اولین هنرمندی نیست که از تلویزیون کوچانده شده و احتمالا آخرین‌شان هم نیست و در دوران سلطه رسانه، افرادی مثل او در خارج از تلویزیون بیکار نمی‌مانند اما برای ما همچنان محل سوال است چرا تلویزیون نمی‌تواند از ظرفیت‌هایی که خودش ساخته به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شود.

 دیگر نمی‌توان مارمولک ساخت/ 99 درصد موافق حمله به سفارت آمریکا بودند پنجشنبه 9 شهریور 1402 00:58
گفت‌وگو با کمال تبریزی درباره فیلم دست انداز

دیگر نمی‌توان مارمولک ساخت/ 99 درصد موافق حمله به سفارت آمریکا بودند

تبریزی: همان‌موقع هم خیلی برخوردهای تند صورت گرفت و جو وحشتناکی علیه فیلم ایجاد کردند. به‌طوری‌که منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم چندبار از ترس، نصف‌شب به من زنگ ‌زد و ‌گفت، کمال می‌خواهند ما را اعدام کنند؟

سینمای ما در دوقطبی کمدی-نکبت گیر کرده است دوشنبه 6 شهریور 1402 12:00
حسین میرزامحمدی، کارگردان فیلم سینمایی «کت چرمی»:

سینمای ما در دوقطبی کمدی-نکبت گیر کرده است

آقای بیضایی من را تشویق به بازگشت کرد. هر شغلی نیاز به یک ابزاری دارد و ابزار ما هم فرهنگ و زبان‌مان است که ریشه آن اینجاست. ایشان می‌گویند من نیم ‌قرن نوشته و یک قرن پشت درهای بسته‌ بوده‌ام اما همین آدم به من گفت بیا اینجا کار کن.

همایون اسعدیان: دانشجویان قم از معاشرت با سعید روستایی لذت خواهند برد دوشنبه 6 شهریور 1402 00:22

همایون اسعدیان: دانشجویان قم از معاشرت با سعید روستایی لذت خواهند برد

این فیلمساز می‌گوید: در یک منطقه‌ای زندگی می‌کنم که حجاب کاملا متفاوت است، با خودم می‌گویم اگر بخواهم در این منطقه بخشی از داستان را روایت کنم به این خانم‌ها که از کوچه و خیابان رد می‌شوند چه بگویم؟

همه اتفاقات در صحنه‌پردازی «بی مادر» فلسفه‌ دارد/ اکثر لوکیشن‌ها دکور هستند چهارشنبه 1 شهریور 1402 18:22
طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «بی‌مادر»:

همه اتفاقات در صحنه‌پردازی «بی مادر» فلسفه‌ دارد/ اکثر لوکیشن‌ها دکور هستند

سهیل دانش اشراقی می‌گوید: شاید در واقعیت به چشم نیاید ولی همه آنچه که در صحنه‌پردازی فیلم «بی‌مادر» مشاهده می‌کنید، فلسفه‌ای دارد.

چرا فیلم‌های لو رفته کیفیت بالایی دارند؟/ تجربه امسال شبیه سال ۱۳۸۶ است چهارشنبه 1 شهریور 1402 18:13

چرا فیلم‌های لو رفته کیفیت بالایی دارند؟/ تجربه امسال شبیه سال ۱۳۸۶ است

اکبر نبوی معتقد است یک مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما درباره قاچاق صحبت می‌کنیم آن چیزی که من در فضای مجازی خواندم این است که کیفیت فیلم‌های لو رفته بسیار بالا است و از وضعیت خوبی برخوردارند. شاید نتوان اسم این لو رفتن‌ها را قاچاق گذاشت، شاید یک اراده‌ای برای توزیع این محصولات از جایی به جز شبکه رسمی وجود دارد.