سه شنبه , ۱۸ شهریور, ۱۴۰۴
مصاحبه | صفحه 14
مهین صدری؛ هیچ لذتی بالاتر از کشف آدم‌های معمولی نیست

مهین صدری؛ هیچ لذتی بالاتر از کشف آدم‌های معمولی نیست

مهین صدری، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما، در گفتگویی مشروح به مسیر هنری خود، از کانون پرورش فکری رشت تا همکاری طولانی‌مدت با امیررضا کوهستانی پرداخت. او با تاکید بر اینکه «هیچ لذتی بالاتر از کشف آدم‌های معمولی نیست»، از فرایند شکل‌گیری آثارش، اهمیت صداقت در هنر و همچنین تجربیاتش در نوشتن نمایشنامه، کارگردانی و بازیگری سخن گفت.

محمد عاقبتی: کارگردان تئاتر کودک حاشیه‌ساز نیست دوشنبه 28 آبان 1397 00:19

محمد عاقبتی: کارگردان تئاتر کودک حاشیه‌ساز نیست

محمد عاقبتی این روزها نمایش «از کجا اومدیم» را هر روز ساعت 18 در تالار هنر با بازی محمدهادی عطایی و الکا هدایت اجرا می‌کند که درباره تولد و مرگ برای تفهیم کودکان چهار تا هشت سال است. او همچنین با نمایش «ماهی سیاه کوچولو» که برگرفته از داستان صمد بهرنگی است در جشنواره کودک‌ونوجوان حضور دارد.

گفت‌وگوی حمید پورآذری با علی‌اصغر دشتی به بهانه اجرای «نام‌بُرده»/ آرتیست قابل فروپاشی نیست یکشنبه 27 آبان 1397 16:21

گفت‌وگوی حمید پورآذری با علی‌اصغر دشتی به بهانه اجرای «نام‌بُرده»/ آرتیست قابل فروپاشی نیست

علی‌اصغر دشتی، سرپرست گروه تئاتر دن‌کیشوت، این شب‌ها نمایش «نام‌برده» را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برد؛ نمایشی که روایتی عریان از شکست است و تلفیقی از پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی، رقص معاصر، هنرهای اجرائی، پرفورمنس و... که توانسته مجموعه‌ای از هنرها را گردآوری کند. در این نمایش که آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، رامین سیاردشتی، علی باقری، اصغر پیران، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر به ایفای نقش می‌پردازند، هر شب در صددقیقه فروپاشی بر صحنه پدیدار می‌شود و این فروپاشی انگار حکایتی دیرینه به بلندای تاریخ تئاتر دارد.

گیشه دستور می‌دهد چه اتفاقاتی در تئاتر بیفتد چهارشنبه 23 آبان 1397 15:20

گیشه دستور می‌دهد چه اتفاقاتی در تئاتر بیفتد

شاهین چگینی گفت: وقتی دولت از سالن‌های خصوصی حمایت نکند و همه‌چیز را به گیشه تماشاخانه بسپاریم دچار آسیب می‌شویم. چراکه بسیاری از تماشاخانه‌ها در رقابت با این گیشه‌ها نمی‌توانند سرپا بمانند واز دور خارج می‌شوند و آنهایی که می‌مانند وارد رقابت ناسالمی می‌شوند که به ضرر تئاتر تمام می‌شود. چون مجبورند همه‌چیز را از طریق گیشه تامین کنند و شرایط گیشه هم دستور می‌دهد چه اتفاقاتی در تئاتر بیفتد؛ همه اجراها به سمت و سوی خاصی می‌رود و تئاتر صرفا ارزش اقتصادی پیدا می‌کند.

برخورد سلیقه‌ای در بازبینی، بزرگترین آسیب تئاتر است. پنجشنبه 17 آبان 1397 13:44

برخورد سلیقه‌ای در بازبینی، بزرگترین آسیب تئاتر است.

کارگردان نمایش "تنها چیزی قطعی" گفت: برخورد سلیقه‌ای در بازبینی، بزرگترین آسیب تئاتر است.

با شهرام کرمی درباره‌ حاشیه‌و متن «تئاتر» / «یک نگرانی بزرگ دارم» یکشنبه 6 آبان 1397 12:12

با شهرام کرمی درباره‌ حاشیه‌و متن «تئاتر» / «یک نگرانی بزرگ دارم»

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه اخیرا هیچ کارگردان تئاتری به دادگاه احضار نشده است و با اشاره به اینکه "سخت‌گیری‌ها در راستای عمل به قانون است"، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم از تئاتر لاکچری فاصله بگیریم، باید مشکلات بودجه‌ای تئاتر برطرف شود.

گفتگو با نعیمی درباره‌ی حاشیه و متن نمایش «رسول» چهارشنبه 2 آبان 1397 12:00

گفتگو با نعیمی درباره‌ی حاشیه و متن نمایش «رسول»

حمیدرضا نعیمی که به زودی با نمایش میدانی «رسول» روی صحنه می‌رود، با اشاره به تازه بودن چنین تجربه‌ای در کارنامه کاری‌اش، از حمایت نشدن تئاتر حرفه‌ای کشور از سوی شهرداری‌ها انتقاد کرد.

رحمت امينی: اجرای نمايش «خدايگان» برايم هولناك بود دوشنبه 23 مهر 1397 17:26

رحمت امينی: اجرای نمايش «خدايگان» برايم هولناك بود

اجراي نمايش «خدايگان» به‌شدت برايم هولناك بود. واقعيت اين است كه در طول تمرينات دل تو دلم نبود كه آيا اتفاقاتي كه در نمايش «خدايگان» وجود دارد به مذاق تماشاگر خوش مي‌آيد يا نه؟!

گفت‌وگو با مهدی كوشكی، كارگردان و بازيگر نمايش «تئاتر بد»/ فرم غلط، اميد را به مضحكه بدل می‌كند دوشنبه 23 مهر 1397 17:22

گفت‌وگو با مهدی كوشكی، كارگردان و بازيگر نمايش «تئاتر بد»/ فرم غلط، اميد را به مضحكه بدل می‌كند

اصلا برايم باوركردني نيست يك نفر اول كتاب نظري بخواند بعد هم مدعي شود آن تئوري خاص را فهم كرده و حالا قصد دارد براساس آن تئوري‌ نمايش كارگرداني كند. در ثاني ما با ادبيات ترجمه مواجهيم و در پاره‌اي موارد اصلا متوجه نيستيم چه مي‌خوانيم. همين تبديل از يك زبان به زبان ديگر خودش پر از سوءتفاهم است. حالا تصور كنيد مترجم از ابتدا درك درستي از يك نكته نداشته باشد، بعد با همان دريافت اشتباه متني ترجمه كند و تازه ما بعد از تمام اين سوءتفاهم‌ها مدعي روي صحنه آوردن اين آرا و نظريات باشيم. من چنين چيزي را باور نمي‌كنم.

با حذف سوبسید و دولت، پای هنرمندان تاجر به تئاتر باز شد شنبه 21 مهر 1397 13:36

با حذف سوبسید و دولت، پای هنرمندان تاجر به تئاتر باز شد

علی‌اکبر علیزاد می‌گوید: هنری که خود را مطابق با انتظارات تماشاگر تقلیل می‌دهد، غالبا اخته و بی‌شکل است. امروز مشکل اصلی در هنرهایی نیست که درصدد جذب توده مردم هستند بلکه نسبت به هنرهایی است که دقیقا طبقه‌ای الیت از تماشاگران را خطاب قرار می‌دهد.

۲ تماشاخانه خصوصی دیگر در معرض تعطیلی/ سالن‌دارها هم مقصرند چهارشنبه 18 مهر 1397 06:14

۲ تماشاخانه خصوصی دیگر در معرض تعطیلی/ سالن‌دارها هم مقصرند

سخنگوی خانه تئاتر گفت: تاکنون دو سالن خصوصی تعطیل شده و دو سالن دیگر که ما خبر داریم در معرض تعطیلی قرار دارند. از سوی دیگر، سالن‌دارها هم باید دست از کار یک طرفه بردارند و هنرمندان را قربانی منافع خود نکنند

نگاه نهادهای متولی قابل دفاع نيست دوشنبه 16 مهر 1397 08:32
گفت‌وگو با ايوب آقاخاني درباره دلايل فقر كيفي نمايش‌هاي حوزه جنگ و «دفاع مقدس»

نگاه نهادهای متولی قابل دفاع نيست

هنرمندان تئاتر مانند بسياري از فعالان زمينه‌هاي ديگر هنري در ايران، طي سه دهه گذشته درباره «دفاع مقدس» و مسائل پيش و پس از آن بارها نوشته‌ و آثار متعدد خلق كرده‌اند. گرچه اين گفته تا حدي در تقابل با تصويري قرار مي‌گيرد كه عده‌اي درباره شدت و ضعف حساسيت جامعه تئاتري به موضوعي با اين درجه از اهميت القا مي‌كنند. مثال‌ كم نيست؛ از نمايشنامه‌هاي جدي عليرضا نادري در دهه 70 گرفته كه نمايش «پچپچه‌هاي پشت خط نبرد» او به يكي از نخستين كشكمش‌ها و چالش‌هاي جامعه تئاتري با نهادهاي غيرتئاتري در دهه 70 منجر شد تا متون محمد رحمانيان، حميدرضا آذرنگ، رضا صابري، نادر برهاني‌مرند و اين اواخر مهين صدري كه هر يك به طريقي نسبت به اصل مساله اداي دين كرده‌اند و البته هر يك با گرفتاري‌هاي خاص خود نيز مواجه شده‌اند.

بررسی تخلف‌ «بینوایان» در شورای نظارت/ از هنرمندان عذر می‌خواهم شنبه 14 مهر 1397 13:57

بررسی تخلف‌ «بینوایان» در شورای نظارت/ از هنرمندان عذر می‌خواهم

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره تخلفاتی که به تازگی در حوزه تئاتر رخ داده و به قیمت گذاری بلیت ۲۰۰ هزار تومانی و آغاز تبلیغات زودهنگام دو تئاتر منجر شد، توضیحاتی ارایه داد.

گفت‌وگو با چهار كارگردان حاضر در دومين دوره «عصر تجربه»/ نمي‌توان بي تفاوت بود چهارشنبه 11 مهر 1397 03:54

گفت‌وگو با چهار كارگردان حاضر در دومين دوره «عصر تجربه»/ نمي‌توان بي تفاوت بود

«رپرتوار عصر تجربه» عنواني است كه سالن تئاتر مستقل طي آن براي گروه‌هاي جوان و مستعد شرايط اجرايي فراهم مي‌كند. يعني اينجا امكاني به وجود مي‌آيد كه هنرمندان و كارگردانان جوان تهران و شهرستان بتوانند آنچه در دانشگاه و تجربيات تئاتري خارج از دانشگاه به دست آورده‌اند را با مخاطب شريك شده و از نزديك به مشاهده نتايج آن بپردازند. البته بعضي گروه‌ها از امكان پيش آمده در جهت متعارف (همان رفتاري كه گروه‌هاي جريان بدنه انجام مي‌دهند) استفاده مي‌كنند. به اين معني كه رفتار آنها با مخاطب و مقوله تماشاگري تفاوت چنداني با روال عادي اجراهاي مرسوم سالن‌هاي ديگر ندارد و به عنوان مثال شما شاهد توزيع پرسش‌نامه، نظرسنجي درباره دريافت تماشاگر از آنچه ديده يا شنيدن نقد و نظر آنها به صورت مستقيم بعد از پايان كار (در قالب نشست پرسش و پاسخ با گروه) مواجه نيستيد. به هر ترتيب امكاني كه مديريت جوان سالن تئاتر مستقل در اختيار هنرمندان جوان قرار داده قطعا قابل تقدير است

شاید تئاتر کار کردن دیوانگی باشد شنبه 31 شهریور 1397 21:36

شاید تئاتر کار کردن دیوانگی باشد

این روزها نمایش «تو کجا بودی وقتی اوفلیا خودشو کشت؟» به نویسندگی و کارگردانی مینا میرزا آقا در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفته است. در این نمایش نسیم عرفانی، محمدصادق ملک و پریسا محمدی ایفای نقش می‌کنند. نویسنده در این اجرا تلاش کرده تا اقتباسی از داستان «گودال» به نویسندگی «آلیس مونرو» ـ نویسنده موفق کانادایی ـ و نمایشنامه «هملت» به قلم «ویلیام شکسپیر» انجام بدهد. این نمایش در فضایی بین رئالیسم و سوررئالیسم روایت می‌شود.

آخرين گفت‌وگوی سعيد كنگرانی/ صدا نداشتم شنبه 24 شهریور 1397 18:31

آخرين گفت‌وگوی سعيد كنگرانی/ صدا نداشتم

طرف چند قدمي راه رفت، بعد نه گذاشت، نه برداشت و گفت: «بايد زير سالن‌هاي اين سينماي فاسد فيلمفارسي TNT ببنديم و منفجر كنيم.» بعد هم با بي‌احترامي برگشت گفت: «اين اينجا چكار مي‌كنه؟» من هم از صندلي بلند شدم و گفتم: «تو كي هستي؟» كار داشت بالا مي‌گرفت. وقتي توي رويش ايستادم آقاي بهشتي ورود كرد و گفت: «ايشان آقاي مخملباف هستند، شما ببخشيد. به دل نگيريد.»

گفت‌وگو با نازيلا احمدی كارگردان نمايش «گودی پران»/ سفير يك رويا از ايران تا افغانستان جمعه 23 شهریور 1397 19:46

گفت‌وگو با نازيلا احمدی كارگردان نمايش «گودی پران»/ سفير يك رويا از ايران تا افغانستان

رسانه‌ها صرفا جنگ و انفجار را نشان مي‌دهند ولي بايد متوجه باشيم كه با وجود تمام اين شرايط زندگي در افغانستان جريان دارد. چرا ما بايد به تصويري كه مي‌گويد هيچ امنيتي در افغانستان وجود ندارد و هر لحظه امكان دارد بميريد، اعتنا كنيم؟

تئاتر را شبیه به «نانوایی» کرده‌اند جمعه 16 شهریور 1397 19:10
کهبد تاراج از نمایش «عبدل میمون، لات پا کوتاه» می‌گوید

تئاتر را شبیه به «نانوایی» کرده‌اند

این روزها نمایش «عبدل میمون، لات پا کوتاه» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی کهبد تاراج در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است. در آثار این نویسنده پر کار و صاحب سبک ایرانی با تکنیک‌های گوناگون روایت داستان مواجه هستیم. واژگان از نشانه‌های محوری آثار او هستند.

چيزي شبيه بازيافت زباله چهارشنبه 14 شهریور 1397 11:57
گفت‌وگو با رضا سرور، مترجم و پژوهشگر تئاتر درباره سيطره سرمايه بر جريان نمايش در ايران

چيزي شبيه بازيافت زباله

ارايه صورت‌بندي روشن از وضعيت كلي حاكم بر تئاتر- حداقل در تهران- بسيار دشوار شده است. طبق آمار، روزانه چيزي حدود ١٢٠ نمايش در پايتخت روي صحنه مي‌رود كه اين تعداد در مقايسه با همين ٥-٤ سال قبل به نظر خيره‌كننده مي‌رسد. اما در شرايطي كه نهادهاي دولتي، حاكميتي و شهرداري‌ برخلاف تجربه جهاني! يك‌سره چشم بر حمايت از اين هنر بسته‌اند و صفر تا صد هزينه‌هاي توليد و اجراي نمايش روي دوش هنرمندان گذاشته شده، بيش از آنكه با فعاليتي فرهنگي مواجه باشيم با داد و ستد براي بقا مواجهيم.

تعریف درستی از تئاتر خصوصی نداریم یکشنبه 11 شهریور 1397 13:16

تعریف درستی از تئاتر خصوصی نداریم

این روزها گرفتن مجوز و اجرا بردن نمایش تبدیل به یکی از مشکلات اساسی کارگردان‌ها شده است. البته این قضیه سال‌هاست که تبدیل به معضلی جدی شده ولی افزایش بسیار زیاد سالن‌های خصوصی و اجراهای نمایشی این مشکل را دو چندان کرده است. گروه‌های نمایشی مبالغ سنگینی را به سالن‌های خصوصی به صورت پیش پرداخت می‌پردازند و اگر مشکلی در اجرای آنها شکل بگیرد و با مشکل مجوز روبه‌رو بشوند پول آنها به هوا می‌رود. دیگر هم اجرایی در کار نخواهد بود. این موضوع را با احسان‌حاجی‌پور نویسنده و کارگردان نمایش «گزارش یک مهمانى» در میان گذاشته‌ایم که این روزها با نمایش جدیدش در «عمارت نوفل‌لوشاتو» میزبان تئاتردوستان است.

مدیران تلویزیون از یک دوره‌ای بچه‌ها را دیگر رها کردند/ جناب‌خان و کلاه‌قرمزی برای کودک نیست چهارشنبه 7 شهریور 1397 00:28
به بچه‌هایمان یاد ندادیم مملکت‌شان را دوست داشته باشند

مدیران تلویزیون از یک دوره‌ای بچه‌ها را دیگر رها کردند/ جناب‌خان و کلاه‌قرمزی برای کودک نیست

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی معتقد است مدیران کنونی تلویزیون از جنس فرهنگ نیستند. آنها برای کودکان برنامه‌ای ندارند. او می‌گوید جشنواره عروسکی به سبب ویژگی‌های منحصربه‌فردش می‌تواند تبدیل به یک همدلی ملی شود.