رابرت دنیرو، بازیگر ۸۲ ساله و برنده دو جایزه اسکار که اصالتی ایتالیایی دارد، در جریان یک سفر ۴۸ ساعته به رم، توانست دیدار کوتاهی با پاپ لئون چهاردهم در واتیکان داشته باشد. این دیدار شامل گفتوگویی کوتاه به زبان انگلیسی، عکس یادگاری و در نهایت، اهدای یک هدیه معنوی و سنتی از سوی پاپ به دنیرو بود
همایون ارشادی، بازیگر شناختهشده سینمای ایران و متولد ۵ فروردین ۱۳۲۶، صبح امروز ۲۰ آبان ماه در سن ۷۸ سالگی بعد از یک دوره تحمل بیماری سرطان از دنیا رفت.
سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران، نمایش دورهای فیلمهای انیمیشن ایرانی و خارجی را آغاز میکند. در اولین برنامه، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۵:۳۰، فیلم کوتاه «در سایه سرو» به کارگردانی حسین ملایمی و شیرین سوهانی که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه ۲۰۲۵ شده است، به نمایش درمیآید
دوازدهمین جلسه از دهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه (انجمن سینمای جوانان ایران)، روز سهشنبه ۲۰ آبان ماه ساعت ۱۷:۰۰ در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
فراخوان شرکت در بخش فیلمهای کوتاه بیستوچهارمین مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) منتشر شد. فیلمسازان علاقهمند میتوانند آثار تولید شده در بازه زمانی اول آبان ۱۴۰۳ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۴ را برای حضور در این رویداد ارسال کنند.
در پی استقبال از بلیتفروشی نمایش موزیکال «رابین هود»، پوستر رسمی این اثر که توسط سیامک پورجبار طراحی شده، منتشر شد. این نمایش موزیکال به کارگردانی ماهان حیدری، سهگانه فانتزیهای او را پس از «دیو و دلبر» و «شازده کوچولو» تکمیل کرده و از ۲۰ آبان ماه در تالار وحدت روی صحنه میرود.
دهمین دوره جوایز سالانه مستند انتخاب منتقدان (Critics' Choice Documentary Awards) در سالن ایدیسون بالروم نیویورک برگزار شد و مستند «همسایه بینقص» ساخته گیتا گاندبیر با حکمرانی کامل، پنج جایزه اصلی را کسب کرد.
بهزاد آقاجمالی، نمایشنامهنویس و مدرس دانشگاه، ضمن تشریح دلایل کنارهگیریاش از شورای سیاستگذاری چهل و چهارمین جشنواره تئاتر فجر، بر ضرورت شنیدن صدای نسل جدید تئاتر توسط تصمیمگیران این هنر تأکید کرد.
زمانبندی اکران آثار راهیافته به بیست و یکمین جشنواره فیلم نهال (ویژه آثار دانشجویان) اعلام شد. اکران بخش بینالملل این جشنواره در تاریخ ۲۱ و ۲۲ آبانماه ۱۴۰۴ و اکران بخش ملی از ۲۳ تا ۲۸ آبانماه انجام خواهد شد.
همزمان با نهمین سالگرد درگذشت توران میرهادی (۱۸ آبان)، مستند «یکی بود، یکّی نبود» که پرترهای از زندگی و اندیشههای این متخصص تأثیرگذار آموزش و پرورش و ادبیات کودکان است، برای نخستینبار در سامانه هاشور اکران آنلاین شد.
یازدهمین جشنواره فیلم کوروش تورنتو (کانادا) با مدیریت امیر گنجوی که از ۱۴ تا ۱۶ نوامبر (۲۳ تا ۲۵ آبان) برگزار میشود، میزبان نمایش گستردهای از سینمای ایران خواهد بود.
سیامین دوره جشنواره بینالمللی فیلم رباط با تمرکز بر «سینمای مؤلف» از تاریخ ۸ تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۵ (۱۷ تا ۲۴ آبان ۱۴۰۴) در پایتخت مراکش برگزار میشود. در این دوره، دو فیلم سینمایی ایرانی «پلان آخر بازی» (ساخته پیمان شاهبد) و «غیر مجاز» (ساخته حسن ناظر، محصول مشترک ایران و انگلستان) در بخش مسابقه حضور خواهند داشت. همچنین، الهه نوبخت، با سابقه داوری در بیش از ده جشنواره بینالمللی، بهعنوان یکی از اعضای هیئت داوران آثار بخش اصلی مسابقه را قضاوت خواهد کرد.
فیلم «تلماسه ۳» با حضور «رابرت پتینسون» دوباره توجهها را جلب کرده؛ پتینسون میگوید ضبط صحنهها در صحرای عربستان آنقدر داغ و طاقتفرسا بود که «مغزم از کار افتاد» و او هیچ عملکرد فکری نداشته است. این اظهارنظر تازه، بار دیگر تمرکز را بر شرایط سخت تولید و تجربه بازیگران پشت صحنه این سهگانه حماسی قرار میدهد.
نمایش «سیرک» به نویسندگی و کارگردانی سپنتا پزشکی و تهیهکنندگی یوسف حقی، از روز هجدهم تا سیام آبان ماه، هر شب ساعت ۱۹:۰۰ در خانه نمایش دا روی صحنه میرود.
فیلم سینمایی «پلان آخر بازی» به نویسندگی و کارگردانی پیمان شاهبد و تهیهکنندگی محمد احمدی، در ادامه نمایشهای موفق جهانی خود، به بخش رقابتی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی خیرونا در اسپانیا (۱۳ تا ۱۸ آبان) و سیامین جشنواره بینالمللی رباط در مراکش (۱۶ تا ۲۴ آبان) راه یافت.
فیلم مستند «دو خواهر» به کارگردانی فرحبخش فرهیدنیا و تهیهکنندگی یاسر طالبی و ستاره زارع، موفق به دریافت جایزه تولید مشترک شبکه مستند الجزیره در رویداد بینالمللی «توکیو داکس ۲۰۲۵» شد.
نخستین «کمپ سینمای مستند ایران» با دبیری مهدی قربانپور (کارگردان «زمناکو») و با هدف بازگرداندن سینما به سرچشمه مشاهده و درک دوباره جهان در روزگاری که سرعت تولید محتوا غالب شده، برگزار میشود.
نمایش «خندیدن زیر مشت و لگد» که اولین تجربه کارگردانی الناز ملک است، با صمیمیت و بیتکلفی نویسنده و کارگردان با مخاطب، به موضوع حساس آزار جنسی و کلامی زنان میپردازد.
چهل و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر با ۷ تغییر مهم در آییننامه خود، آماده برگزاری است. برجستهترین تغییر، حذف بخش «نگاه نو» است که به موجب آن، تمامی فیلمهای اول کارگردانان میتوانند مستقیماً در بخش اصلی (سودای سیمرغ) حضور یابند.
در پی اظهارنظر جنجالی مهران احمدی درباره تندرویهای محسن مخملباف که زندگی نسل او را سوزانده است، بار دیگر بحث درباره نقش و مواضع این کارگردان سالهای نهچندان دور سینمای ایران داغ شد. مخملباف که زمانی نماینده تام و تمام سینمای انقلابی در حوزه هنری بود، به گواه همدورهایهایش مانند جمال شورجه و فرجالله سلحشور، فردی قدرتطلب با تمایل شدید به ایجاد باند انحصاری در این نهاد بود.