شنبه , ۲۴ آبان, ۱۴۰۴
نقد فیلم های خارجی | صفحه 1
نقد فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر»؛ بازگشت دلنشین جیم جارموش

نقد فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر»؛ بازگشت دلنشین جیم جارموش

فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» تازه‌ترین اثر جیم جارموش، در جشنواره ونیز ۲۰۲۵ با استقبال منتقدان روبه‌رو شد. این درام سه‌گانه خانوادگی با بازی ستارگانی چون آدام درایور، کیت بلانشت، ویکی کریپس، تام ویتس و شارلوت رمپلینگ، روایتگر لحظه‌های طنزآمیز و در عین حال تلخ از روابط میان والدین و فرزندان است. جارموش با بهره‌گیری از لحن مینیمالیستی و نگاه شاعرانه‌اش، پرتره‌ای تازه از خانواده و فاصله‌های پنهان میان نسل‌ها ترسیم می‌کند.

نقد فیلم Keeper؛ ترسناک و تجربی از اسگود پرکینز شنبه 24 آبان 1404 01:11

نقد فیلم Keeper؛ ترسناک و تجربی از اسگود پرکینز

نقد فیلم Keeper تازه‌ترین اثر اسگود پرکینز، بار دیگر مخاطب را به دنیایی می‌برد که در آن وحشت، توهم و خشونت در قالبی تجربی و غیرمتعارف با هم ترکیب می‌شوند. این فیلم با وجود فضاسازی قدرتمند و لحظه‌های واقعاً دلهره‌آور، از نظر انسجام روایی چالش‌های زیادی دارد و بیش از آن‌که یک داستان منسجم ارائه دهد، شبیه پازلی از تصاویر و ایده‌های پراکنده است.

نقد فیلم Double Happiness؛ کمدی درام تایوانی پرهیاهو جمعه 23 آبان 1404 14:51

نقد فیلم Double Happiness؛ کمدی درام تایوانی پرهیاهو

فیلم Double Happiness مخاطب را به دل یک آشوب واقعی می‌برد؛ جایی که یک زوج تایوانی برای راضی نگه‌داشتن خانواده‌ها مجبورند دو مراسم عروسی را هم‌زمان برگزار کنند. فیلم با ترکیبی از کمدی، احساسات و بحران‌های خانوادگی تلاش می‌کند هم سرگرم‌کننده باشد و هم به مضامین عمیق‌تری بپردازد.

نقد فیلم زمستان کلاغ؛ تریلر جنگ سرد با هنرنمایی لزلی منویل جمعه 23 آبان 1404 14:43

نقد فیلم زمستان کلاغ؛ تریلر جنگ سرد با هنرنمایی لزلی منویل

در نقد فیلم زمستان کلاغ با اثری روبه‌رو می‌شویم که فضای خفقان‌آور جنگ سرد را با روایت فرار و بقا در هم می‌آمیزد. حضور لزلی منویل، بازیگر توانمند بریتانیایی، فیلم را به تجربه‌ای پرتنش و تأثیرگذار تبدیل کرده است؛ تجربه‌ای که علاقه‌مندان تریلرهای سیاسی و آثار مرتبط با جنگ سرد را ناامید نخواهد کرد.

بررسی فیلم اکنون مرا می‌بینی ۳ | بازگشت جسی آیزنبرگ با تیم جدید شعبده‌بازان پنجشنبه 22 آبان 1404 03:59

بررسی فیلم اکنون مرا می‌بینی ۳ | بازگشت جسی آیزنبرگ با تیم جدید شعبده‌بازان

فیلم اکنون مرا می‌بینی ۳ با نام اصلی Now You See Me: Now You Don’t تازه‌ترین اثر در مجموعه محبوب «اکنون مرا می‌بینی» است. این قسمت با بازی درخشان جسی آیزنبرگ و اضافه‌شدن تیمی از شعبده‌بازان نسل جدید، یکی از سرگرم‌کننده‌ترین آثار سینمایی سال به‌شمار می‌آید. فیلم بار دیگر با تلفیق جادو، اکشن و طنز هوشمندانه، دنیای پیچیده‌ی توهم و فریب را به پرده سینما بازمی‌گرداند.

نقد فیلم The Running Man | بازسازی پرهیاهوی ادگار رایت با بازی گلن پاول پنجشنبه 22 آبان 1404 03:53

نقد فیلم The Running Man | بازسازی پرهیاهوی ادگار رایت با بازی گلن پاول

فیلم The Running Man تازه‌ترین بازسازی از رمان ضدآرمان‌شهری استیون کینگ است که این‌بار با کارگردانی ادگار رایت و بازی گلن پاول، نگاهی تازه به مفهوم «خشونت به‌عنوان سرگرمی» دارد. این فیلم نسبت به نسخه دهه ۸۰ با بازی آرنولد شوارتزنگر، اثری هوشمندانه‌تر و بصری‌تر است، اما با وجود جلوه‌های چشم‌نواز و تم سیاسی پررنگش، هنوز از بار اضافی اغراق و خودنمایی در امان نیست.

نقد فیلم میوه‌های جنگل | نگاهی تأمل‌برانگیز به مردم بومی کامبوج پنجشنبه 22 آبان 1404 03:39

نقد فیلم میوه‌های جنگل | نگاهی تأمل‌برانگیز به مردم بومی کامبوج

فیلم میوه‌های جنگل تازه‌ترین ساخته ریتی پان، مستندساز تحسین‌شده کامبوجی، سفری شاعرانه و دردناک به دل جنگل‌های شرقی کامبوج است. پان در این اثر، زندگی قوم بونونگ را به تصویر می‌کشد؛ مردمانی که در کشاکش میان حفظ سنت‌های نیاکان و فشارهای مدرنیته، برای بقا و هویت خود می‌جنگند. این مستند نه‌تنها تصویری از یک قوم فراموش‌شده ارائه می‌دهد، بلکه آینه‌ای از جهانی است که در برابر تغییرات بی‌امان زمان، تسلیم نمی‌شود.

نقد فیلم کیکا؛ روایتی بی‌پروا از بقا، استقلال و بازآفرینی زنانه سه شنبه 20 آبان 1404 14:34

نقد فیلم کیکا؛ روایتی بی‌پروا از بقا، استقلال و بازآفرینی زنانه

فیلم «کیکا» ساخته‌ی الکس پوکین، داستان زنی را روایت می‌کند که پس از فروپاشی زندگی شخصی‌اش، از کارمند اجتماعی به زنی بدل می‌شود که برای بقا راهی خلاف عرف می‌یابد. این فیلم که در فستیوال کن نیز به نمایش درآمد، با نگاهی انسانی و هوشمندانه مرز میان انتخاب و اجبار را به چالش می‌کشد.

نقد فیلم «شب در کاراکاس»؛ تریلری پرتنش از فروپاشی ونزوئلا سه شنبه 20 آبان 1404 13:52

نقد فیلم «شب در کاراکاس»؛ تریلری پرتنش از فروپاشی ونزوئلا

فیلم شب در کاراکاس به کارگردانی ماریانا روندون و مارت ماریت اوگاس، تریلری تلخ و نفس‌گیر است که خشونت، فروپاشی اجتماعی و ترس را در دل اعتراضات سال ۲۰۱۷ ونزوئلا به تصویر می‌کشد. با بازی درخشان ناتالیا ریس و ادگار رامیرز، این اثر تصویری از جامعه‌ای فروپاشیده ارائه می‌دهد که در آن بقا تنها هدف انسان‌هاست.

نقد فیلم «پایان‌های خشن»؛ سقوط خونین یک خانواده مافیایی در ازارک شنبه 17 آبان 1404 12:08

نقد فیلم «پایان‌های خشن»؛ سقوط خونین یک خانواده مافیایی در ازارک

فیلم «پایان‌های خشن» داستان فروپاشی یک خانواده مافیایی در آرکانزاس را روایت می‌کند. در این نقد فیلم، به بررسی روایت کند، شخصیت‌پردازی سطحی و ضعف‌های داستانی اثر جان-مایکل پاول می‌پردازیم تا ببینیم چرا این تریلر جنایی، علی‌رغم خشونت و تنش‌هایش، چندان تأثیرگذار نیست.

نقد فیلم Predator: Badlands؛ بازگشت الهام‌بخش کارگردان Prey به دنیای شکارچی‌ها جمعه 16 آبان 1404 14:21

نقد فیلم Predator: Badlands؛ بازگشت الهام‌بخش کارگردان Prey به دنیای شکارچی‌ها

فیلم Predator: Badlands تازه‌ترین اثر دن تراختنبرگ، کارگردان فیلم تحسین‌شده Prey، بار دیگر مخاطبان را به دنیای خشن و پرهیجان شکارچی‌ها بازمی‌گرداند. این فیلم با روایتی نوآورانه، قهرمانی متفاوت و ترکیب جذاب اکشن و علمی‌تخیلی، نه‌تنها نفس تازه‌ای به مجموعه فیلم‌های شکارچی می‌بخشد، بلکه آن را به یکی از فیلم‌های علمی تخیلی جدید شاخص سال تبدیل می‌کند.

پایان فیلم Bugonia واضح‌تر از آن است که شوکه‌کننده باشد | تحلیل کامل فیلم بوگونیا چهارشنبه 14 آبان 1404 16:04

پایان فیلم Bugonia واضح‌تر از آن است که شوکه‌کننده باشد | تحلیل کامل فیلم بوگونیا

فیلم بوگونیا، تازه‌ترین همکاری اما استون و یورگوس لانتیموس، پس از اکران محدود موفق خود حالا به‌صورت گسترده روی پرده رفته است. با وجود بازی‌های درخشان اما استون و جسی پلمونز و کارگردانی چشمگیر لانتیموس، پایان فیلم از دید بسیاری از منتقدان به‌اندازه‌ی باقی بخش‌ها رضایت‌بخش نیست و بیش از آنکه غافلگیرکننده باشد، کاملاً قابل پیش‌بینی است.

نقد فیلم «Anniversary»: وقتی سیاست و قدرت خانوادگی به کابوس بدل می‌شوند دوشنبه 12 آبان 1404 23:28

نقد فیلم «Anniversary»: وقتی سیاست و قدرت خانوادگی به کابوس بدل می‌شوند

جان کومسا با فیلم «Anniversary» تجربه‌ای عجیب خلق کرده است؛ فیلمی درباره رشد یک کشور واپس‌گرا و فاشیستی که از انتشار کتابی بحث‌برانگیز شکل می‌گیرد، داستانی شبیه به «The Handmaid's Tale» دارد، اما جزئیات سیاسی آن به‌طور کنجکاوانه‌ای ارائه نمی‌شود و مشخص نیست کومسا قصد دارد چه پیامی منتقل کند.

نقد فیلم «صدای هند رجب» | روایتی دردناک و واقعی از آخرین دقایق یک کودک در غزه دوشنبه 12 آبان 1404 21:22

نقد فیلم «صدای هند رجب» | روایتی دردناک و واقعی از آخرین دقایق یک کودک در غزه

در میان هزاران تصویر و خبر از غزه، نام «هند رجب» بیش از هر چیز دیگر وجدان جهان را لرزاند. فیلم مستند-داستانی «صدای هند رجب» ساخته‌ی «کاوتر بن هانیا»، تلاشی شجاعانه برای بازسازی آخرین ساعات زندگی دختربچه‌ای پنج‌ساله است که صدایش از دل محاصره و ویرانی شنیده شد؛ صدایی که به نماد انسانیت در میانه‌ی نسل‌کشی بدل شد.

نقد فیلم Black Bag | بهترین فیلم جاسوسی ۲۰۲۵ از استیون سودربرگ یکشنبه 11 آبان 1404 11:45

نقد فیلم Black Bag | بهترین فیلم جاسوسی ۲۰۲۵ از استیون سودربرگ

فیلم جدید استیون سودربرگ، Black Bag، با بازی مایکل فاسبندر و کیت بلانشت، برخلاف اغلب آثار جاسوسی، بر اکشن و خیانت تمرکز ندارد، بلکه عشق و اعتماد را محور خود قرار داده است. سودربرگ با کنار گذاشتن کلیشه‌ی «بی‌اعتمادی میان مأموران»، توانسته داستانی انسانی و احساسی خلق کند که در دل دنیایی پر از رمز و دروغ، هنوز به صداقت باور دارد.

نقد فیلم «The Choral»؛ ستایش هنر در برابر میهن‌پرستی با بازی ظریف رالف فاینز چهارشنبه 30 مهر 1404 17:45

نقد فیلم «The Choral»؛ ستایش هنر در برابر میهن‌پرستی با بازی ظریف رالف فاینز

فیلم «The Choral» چهارمین همکاری الن بنت، نویسنده برجسته بریتانیایی، با نیکلاس هایتنر کارگردان نام‌آشناست. اثری آرام، خوش‌ساخت و در عین حال منتقد ملی‌گرایی که در بستر جنگ جهانی اول، با نگاهی شاعرانه و طنزی ظریف به ستایش هنر در برابر میهن‌پرستی می‌پردازد.

نقد فیلم «A House of Dynamite»؛ تریلری هسته‌ای که با ترس بازی می‌کند اما منطق ندارد دوشنبه 28 مهر 1404 02:30

نقد فیلم «A House of Dynamite»؛ تریلری هسته‌ای که با ترس بازی می‌کند اما منطق ندارد

فیلم جدید کاترین بیگلو با نام «A House of Dynamite» تلاش می‌کند مخاطب را از احتمال وقوع جنگ هسته‌ای بترساند، اما با داستانی اغراق‌آمیز و متناقض، بیش از آن‌که هشداردهنده باشد، به اثری استثماری و هیجانی شبیه است.

نقد مستند «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»؛ نگاه احساسی بن استیلر به عشق و زندگی پدر و مادرش شنبه 26 مهر 1404 01:43

نقد مستند «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»؛ نگاه احساسی بن استیلر به عشق و زندگی پدر و مادرش

بن استیلر در مستند جدید خود، «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»، چهره‌ای صادقانه و عمیق از زندگی پدر و مادرش، جری استیلر و آن میرا، ارائه می‌دهد. این فیلم که از ۲۴ اکتبر در +Apple TV پخش می‌شود، نه تنها مسیری حرفه‌ای این زوج کمدی معروف دهه ۶۰ را مرور می‌کند، بلکه با استفاده از گنجینه‌ای از آرشیوهای خانوادگی، روایتی احساسی و نوستالژیک از ازدواج ۶۲ ساله و پرچالش آن‌ها به دست می‌دهد؛ عشقی که در برابر شهرت و تنش‌ها دوام آورد.

نقد فیلم «Shelby Oaks»؛ وقتی ترس جای خود را به تکرار می‌دهد پنجشنبه 24 مهر 1404 01:47

نقد فیلم «Shelby Oaks»؛ وقتی ترس جای خود را به تکرار می‌دهد

فیلم ««Shelby Oaks» نخستین تجربه کارگردانی کریس استاکمن، یوتیوبر محبوب و منتقد سابق سینماست؛ اثری که با وجود شروعی امیدوارکننده و بودجه موفق از طریق Kickstarter، بیشتر به مجموعه‌ای از کلیشه‌های ژانر وحشت شباهت دارد تا یک اثر تازه و خلاقانه.

نقد فیلم «سه خداحافظی»؛ درامی انسانی و صمیمی با درخشش آلبا رورواکر پنجشنبه 24 مهر 1404 01:35

نقد فیلم «سه خداحافظی»؛ درامی انسانی و صمیمی با درخشش آلبا رورواکر

فیلم «سه خداحافظی» ساخته ایزابل کویشت، با بازی درخشان آلبا رورواکر، اقتباسی از آثار نویسنده فقید ایتالیایی میکله مورجیا است؛ اثری که با نگاهی لطیف و انسان‌دوستانه، مرز میان وداع و تداوم زندگی را بازتعریف می‌کند.

 نقد فیلم «Vicious»؛ بازگشت خالق «The Strangers» در هزارتوی جنون و تکرار دوشنبه 21 مهر 1404 11:25

نقد فیلم «Vicious»؛ بازگشت خالق «The Strangers» در هزارتوی جنون و تکرار

فیلم «Vicious»، جدیدترین اثر برایان برتینو، خالق فیلم ترسناک «The Strangers»، با وجود بازی قدرتمند داکوتا فانینگ، در خلق یک وحشت روان‌شناختی منسجم شکست می‌خورد. این فیلم داستان زنی افسرده به نام «پالی» را روایت می‌کند که پس از دریافت جعبه‌ای مرموز، در گرداب کابوس‌ها و توهمات خود فرو می‌رود. منتقد معتقد است شتاب‌زدگی برتینو در رسیدن به اوج جنون و تکرار شوک‌ها در نیمه دوم، اثر را به تجربه‌ای ذهن‌فرسا و خسته‌کننده بدل کرده است.