فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» تازهترین اثر جیم جارموش، در جشنواره ونیز ۲۰۲۵ با استقبال منتقدان روبهرو شد. این درام سهگانه خانوادگی با بازی ستارگانی چون آدام درایور، کیت بلانشت، ویکی کریپس، تام ویتس و شارلوت رمپلینگ، روایتگر لحظههای طنزآمیز و در عین حال تلخ از روابط میان والدین و فرزندان است. جارموش با بهرهگیری از لحن مینیمالیستی و نگاه شاعرانهاش، پرترهای تازه از خانواده و فاصلههای پنهان میان نسلها ترسیم میکند.
فیلم The Family Plan 2 بازگشتی است به همان مسیر اشتباه قسمت اول؛ یک اکشن–کمدی خانوادگی بیروح که نه هیجان دارد، نه تعلیق، نه حتی لبخندی واقعی بر لب مخاطب مینشاند. مارک والبرگ بار دیگر در قالب پدری سابقاً جاسوس ظاهر میشود، اما این بار نتیجه یک روایت کشدار، بیمزه و تهی از هرگونه پرداخت شخصیت است؛ فیلمی که بیش از آنکه تجربهای سینمایی باشد، شبیه یک تبلیغ طولانیمدت و پرخرج است.
جدیدترین مستند راس مکالووی با عنوان «بازسازی» (Remake)، اثری عمیق و تکاندهنده درباره سوگ، حافظه و معنای تصاویر ثبتشده است؛ روایتی که زندگی خانوادگی، بحران اعتیاد و میراث هنری یک فیلمساز را به شکلی بیسابقه در هم میآمیزد.
فیلم برج استقامت بهعنوان نماینده مونتهنگرو در اسکار، یکی از بحثبرانگیزترین و انسانیترین درامهای تاریخی سال است؛ فیلمی که با محوریت شرافت، خانواده و قربانیکردن در دوران جنگ جهانی دوم، تصویری عمیق از جامعه آلبانیاییتبار این منطقه ارائه میدهد و بهسرعت توجه جشنوارههای جهانی را به خود جلب کرده است.
نقد فیلم «Hijra» در مرکز روایت خود به ناپدیدشدن یک دختر جوان در جریان سفر حج میپردازد؛ روایتی قدرتمند از جامعه امروز عربستان که با طرح پرسشهای تازه، مخاطب را از همان ابتدا درگیر میکند. این نقد نشان میدهد چگونه فیلم هجرا در قالب یک درام جادهای چندلایه، محدودیتهای اجتماعی را با روایتی انسانی به تصویر میکشد.
نقد فیلم 100 Nights of Hero از دومین تجربه کارگردانی جولیا جکمن، اثری را توصیف میکند که با وجود طراحی صحنه و لباس چشمگیر، در روایتپردازی و نمایش احساسات دچار ضعفهایی اساسی است. این فیلم فانتزی رمانتیک که بر اساس رمان گرافیکی ایزابل گرینبرگ ساخته شده، تلاش میکند نسخهای مدرن و متفاوت از داستانهای هزار و یک شب ارائه دهد، اما نتیجه بیشتر در حد یک ایده باقی میماند.
فیلم «ابدیت» یک کمدی رومانتیک فانتزی است که عشق، مرگ و انتخابی عجیب در زندگی پس از مرگ را در قالبی بامزه روایت میکند. الیزابت اولسن در میان دو عشق از دو دوره متفاوت زندگیاش گرفتار میشود؛ انتخابی که هم خندهدار است و هم احساسی، اما فیلمنامه در پرداخت عمیقتر آن کمی کم میآورد. این نقد نگاهی کامل دارد به نقاط قوت، ضعف و جذابیتهای این رومکام متفاوت محصول سال ۲۰۲۵.
نقد فیلم Wake Up Dead Man تازهترین قسمت مجموعه محبوب Knives Out را بررسی میکند؛ اثری که هرچند در فضایی تاریکتر و مذهبیتر روایت میشود، اما بهنظر میرسد بخشی از پیچیدگی و تازگی دو فیلم قبلی خود را از دست داده. این تحلیل نگاهی دقیق به داستان، شخصیتپردازی، لحن و نقاط قوت و ضعف کارگردانی رایان جانسون دارد.
نقد فیلم Jingle Bell Heist این کمدی رمانتیک تازه نتفلیکس را بررسی میکند؛ فیلمی که با ترکیب سرقت، طنز و حالوهوای کریسمس، روایت دو غریبه را نشان میدهد که برای انتقام از یک تاجر بیرحم وارد ماجراجویی میشوند. این نقد از زاویهای تحلیلی، میزان جذابیت داستان، شخصیتپردازی و موفقیت فیلم در ژانر کریسمسی را بررسی میکند.
بررسی فیلم Wildcat نشان میدهد که جدیدترین اثر کیت بکینسیل، هرچند ظاهری کمهزینه دارد و تقلیدی از سبک گای ریچی بهنظر میرسد، اما در مجموع یک اثر سرگرمکننده و پرکشش است. این فیلم اکشن جنایی که در شرق لندن و میان جنگهای خیابانی روایت میشود، بار دیگر توانایی بکینسیل در نقشهای پرتنش را به نمایش میگذارد.
فیلم Bull Run ساخته آلفردو بریوس جونیور آنقدر شبیه «گرگ والاستریت» و «رکود بزرگ» است که انگار تکلیف یک کلاس فیلمسازی ضعیف بوده: «فیلمی در سبک اسکورسیزی بسازید.» نتیجه، اثری بیروح، بیهدف و تهی از هرگونه محتوای اخلاقی یا سیاسی است؛ فیلمی که حتی تیتراژهایش یادآور نسخههای آزمایشی iMovie است. اینجا شما را به دنیایی میبرد که نه طنزش کار میکند، نه نقدش، و نه درامی که وعده میدهد.
نقد فیلم Keeper تازهترین اثر اسگود پرکینز، بار دیگر مخاطب را به دنیایی میبرد که در آن وحشت، توهم و خشونت در قالبی تجربی و غیرمتعارف با هم ترکیب میشوند. این فیلم با وجود فضاسازی قدرتمند و لحظههای واقعاً دلهرهآور، از نظر انسجام روایی چالشهای زیادی دارد و بیش از آنکه یک داستان منسجم ارائه دهد، شبیه پازلی از تصاویر و ایدههای پراکنده است.
فیلم Double Happiness مخاطب را به دل یک آشوب واقعی میبرد؛ جایی که یک زوج تایوانی برای راضی نگهداشتن خانوادهها مجبورند دو مراسم عروسی را همزمان برگزار کنند. فیلم با ترکیبی از کمدی، احساسات و بحرانهای خانوادگی تلاش میکند هم سرگرمکننده باشد و هم به مضامین عمیقتری بپردازد.
در نقد فیلم زمستان کلاغ با اثری روبهرو میشویم که فضای خفقانآور جنگ سرد را با روایت فرار و بقا در هم میآمیزد. حضور لزلی منویل، بازیگر توانمند بریتانیایی، فیلم را به تجربهای پرتنش و تأثیرگذار تبدیل کرده است؛ تجربهای که علاقهمندان تریلرهای سیاسی و آثار مرتبط با جنگ سرد را ناامید نخواهد کرد.
فیلم اکنون مرا میبینی ۳ با نام اصلی Now You See Me: Now You Don’t تازهترین اثر در مجموعه محبوب «اکنون مرا میبینی» است. این قسمت با بازی درخشان جسی آیزنبرگ و اضافهشدن تیمی از شعبدهبازان نسل جدید، یکی از سرگرمکنندهترین آثار سینمایی سال بهشمار میآید. فیلم بار دیگر با تلفیق جادو، اکشن و طنز هوشمندانه، دنیای پیچیدهی توهم و فریب را به پرده سینما بازمیگرداند.
فیلم The Running Man تازهترین بازسازی از رمان ضدآرمانشهری استیون کینگ است که اینبار با کارگردانی ادگار رایت و بازی گلن پاول، نگاهی تازه به مفهوم «خشونت بهعنوان سرگرمی» دارد. این فیلم نسبت به نسخه دهه ۸۰ با بازی آرنولد شوارتزنگر، اثری هوشمندانهتر و بصریتر است، اما با وجود جلوههای چشمنواز و تم سیاسی پررنگش، هنوز از بار اضافی اغراق و خودنمایی در امان نیست.
فیلم میوههای جنگل تازهترین ساخته ریتی پان، مستندساز تحسینشده کامبوجی، سفری شاعرانه و دردناک به دل جنگلهای شرقی کامبوج است. پان در این اثر، زندگی قوم بونونگ را به تصویر میکشد؛ مردمانی که در کشاکش میان حفظ سنتهای نیاکان و فشارهای مدرنیته، برای بقا و هویت خود میجنگند. این مستند نهتنها تصویری از یک قوم فراموششده ارائه میدهد، بلکه آینهای از جهانی است که در برابر تغییرات بیامان زمان، تسلیم نمیشود.
فیلم «کیکا» ساختهی الکس پوکین، داستان زنی را روایت میکند که پس از فروپاشی زندگی شخصیاش، از کارمند اجتماعی به زنی بدل میشود که برای بقا راهی خلاف عرف مییابد. این فیلم که در فستیوال کن نیز به نمایش درآمد، با نگاهی انسانی و هوشمندانه مرز میان انتخاب و اجبار را به چالش میکشد.
فیلم شب در کاراکاس به کارگردانی ماریانا روندون و مارت ماریت اوگاس، تریلری تلخ و نفسگیر است که خشونت، فروپاشی اجتماعی و ترس را در دل اعتراضات سال ۲۰۱۷ ونزوئلا به تصویر میکشد. با بازی درخشان ناتالیا ریس و ادگار رامیرز، این اثر تصویری از جامعهای فروپاشیده ارائه میدهد که در آن بقا تنها هدف انسانهاست.
فیلم «پایانهای خشن» داستان فروپاشی یک خانواده مافیایی در آرکانزاس را روایت میکند. در این نقد فیلم، به بررسی روایت کند، شخصیتپردازی سطحی و ضعفهای داستانی اثر جان-مایکل پاول میپردازیم تا ببینیم چرا این تریلر جنایی، علیرغم خشونت و تنشهایش، چندان تأثیرگذار نیست.
فیلم Predator: Badlands تازهترین اثر دن تراختنبرگ، کارگردان فیلم تحسینشده Prey، بار دیگر مخاطبان را به دنیای خشن و پرهیجان شکارچیها بازمیگرداند. این فیلم با روایتی نوآورانه، قهرمانی متفاوت و ترکیب جذاب اکشن و علمیتخیلی، نهتنها نفس تازهای به مجموعه فیلمهای شکارچی میبخشد، بلکه آن را به یکی از فیلمهای علمی تخیلی جدید شاخص سال تبدیل میکند.