جمعه , ۲ خرداد, ۱۴۰۴
نقد فیلم های خارجی | صفحه 22
درباره فیلم «ژان دیلمان» / فرمالیستی و آوانگارد یا فمینیستی و ایدئولوژیک؟

درباره فیلم «ژان دیلمان» / فرمالیستی و آوانگارد یا فمینیستی و ایدئولوژیک؟

انتخاب «ژان دیلمان» از سوی نشریه سایت اند ساوند در سال 2022 به عنوان بهترین فیلم منتقدان، بدون شک یکی از پرچالش‌ترین و بحث‌برانگیزترین گزینش‌هایی بود که از سوی منتقدان سینما در یک دهه اخیر اتفاق افتاده و همچنان و بعد از گذشته دو سال از این انتخاب، همچنان اما و اگرها و بحث و نظرها درباره این انتخاب جمعی ادامه دارد.

نگاهی به فیلم «زنی در برلین»/ جنگ جهان ما را تغییر می‌دهد یکشنبه 7 اسفند 1401 22:27
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «زنی در برلین»/ جنگ جهان ما را تغییر می‌دهد

آنچه مرتبط با خشونت علیه زنان در سینما مطرح است را می توان در فیلم های بسیاری شاهد بود و مثال های بسیاری را آورد. حتی مستند های بسیاری در سراسر دنیا در رابطه با انواع خشونت ها و زنان را می توان دید. ازدواج های زود هنگام، تجارت دختران و انواع رنج های سختی که بر آنها می رود.

نگاهی به «خانواده فیبلمن»؛ جادوی سینما از دریچه چشم فیلمساز کارکشته شنبه 6 اسفند 1401 22:15
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به «خانواده فیبلمن»؛ جادوی سینما از دریچه چشم فیلمساز کارکشته

آنهایی که «خانواده فیبلمن» را دیده‌اند می‌دانند که فیلم در اوج تمام می‌شود. با یک سکانس باشکوه احساس‌برانگیز که دیوید لینچ به صورت افتخاری جلوی دوربین اسپیلبرگ رفته تا نقش جان فورد کبیر را بازی کند. مثلث مردان بزرگ: اسپیلبرگ و لینچ و روح جان فورد سکانسی خلق کرده که باعث شده پایان‌بندی نفس‌گیر داشته باشیم و به ستاره‌های فیلم اضافه کنیم.

نگاهی به فیلم «تار»؛ زنی که قربانی خودشیفتگی شد شنبه 6 اسفند 1401 19:17
نقد فیلم تار به کارگردانی تاد فیلد

نگاهی به فیلم «تار»؛ زنی که قربانی خودشیفتگی شد

در «تار» با قصه زنی موسیقیدان مواجه‌ایم که از یک سوپرمن به بدمن تبدیل می‌شود. در واقع تار قربانی خودشیفتگی‌های خودش می‌شود. گرچه در این سقوط، پلشتی‌های جامعه و سازوکارهای رسانه‌ای هم بی‌تاثیر نیست. از این رو شاید گزافه نباشد که بگویم فیلم «تار» روایتی از تراژدی مرگ تدریجی فرد و جامعه در یک دیالکتیک اجتماعی است. چه‌بسا بتوان آن را به نوعی نقد بر نظم فرهنگی موجود در سرمایه‌داری متاخر دانست که در آن صعود و سقوط آدم‌ها در مرز باریک قرار دارد.

تحلیلی بر فیلم «مثلث غم» به کارگردانی روبن اوستلوند؛ نابرابری مدنی پنجشنبه 4 اسفند 1401 21:56
نقد فیلم های خارجی

تحلیلی بر فیلم «مثلث غم» به کارگردانی روبن اوستلوند؛ نابرابری مدنی

فیلمساز سوئدی تلاش کرده تا وضعیت‌های به ظاهر پایدار شخصی و اجتماعی و روانی سوژه‌های انسانیش را در هر سه پرده اثرش به چالش بکشاند و به مخاطبش بگوید که هیچ امر مطلقه‌ای در جهان مدرن پایدار نیست و الگوهای برساخت حکومتی اگرچه برای سعادت بشر با سلایق مختلف طراحی و به اجرا گذاشته شده‌اند اما تمامی آنها بر اساس تغییر و دگرگونی انسان به نقص و فروپاشی می‌انجامد و رویش‌های نو مجددا بر پایه عناصری چون پول و قدرت به ناپایداری نیل می‌کند.

نگاهی به فیلم «چشمِ آبیِ روشن»/ وقتی در یک فیلم جنایی طنز جاری می شود دوشنبه 10 بهمن 1401 23:39
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «چشمِ آبیِ روشن»/ وقتی در یک فیلم جنایی طنز جاری می شود

چشمِ آبیِ روشن ششمین فیلم اسکات کوپر ۵۳ ساله به عنوان کارگردان، بر اساس رمانی به همین نام، نوشتة لوییس بِرد . آخرین ساختة کوپر، در ژانر جنایی و ترسناک و با بازی کریستین بیل، هزینه‌ای در حدود ۷۵ میلیون دلار صرف ساختنش شده.

 نگاهی به فیلم «پرستار خوب» ساخته توبیاس لیندهولم/ وقتی نمی توانی انتقام مرگ مادرت را بگیری دوشنبه 10 بهمن 1401 00:21
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «پرستار خوب» ساخته توبیاس لیندهولم/ وقتی نمی توانی انتقام مرگ مادرت را بگیری

فیلم «پرستار خوب« درباره یکی از هولناک ترین وقایع پزشکی است. ۴۰۰ انسان بیگناه و بی‌دفاع به صورت کاملا اتفاقی توسط پرستار خود با تزریق داروهایی با دوز بالا به قتل رسیده‌اند

درباره‌ «ای‌اُ» ساخته یرژی اسکولیموفسکی/ سفر یک خر یکشنبه 9 بهمن 1401 00:20
نقد فیلم های خارجی

درباره‌ «ای‌اُ» ساخته یرژی اسکولیموفسکی/ سفر یک خر

اسکولیموفسکی به خر خود رویاها، کابوس‌ها و خاطرات یک گذشته شاد می‌دهد؛ گذشته‌ای که در سیرک همراه با رقصنده‌ای کار می‌کرد که همیشه نوازش‌اش می‌کرد. به همین دلیل اسکولیموفسکی هرگونه اشاره‌‌ مستقیم به کتاب مقدس و رویکرد برسون را کنار می‌گذارد تا فیلم را به قلمروهای متکثری هدایت کند، جایی که درام با گروتسک پیوند خورده است و خشونت می‌تواند به غیرمنتظره‌ترین فرم‌ها بروز پیدا کند.

درباره فیلم «ای اُ» / هیچ‏‌کس ناز خر را نمی‏‌خرد یکشنبه 9 بهمن 1401 00:14
نقد فیلم های خارجی

درباره فیلم «ای اُ» / هیچ‏‌کس ناز خر را نمی‏‌خرد

خر انگار که از بهشت‌اش جدا می‌شود و به جهان بدون کاساندرا پرتاب می‌شود یا حتی بخوانیم هبوط می‌کند. کاساندرا اولین و آخرین نفری است که او را دوست دارد. لحظه جدایی این دو هنگامی که «ای‌اُ» را به‌زور سوار کامیون می‌کنند از درخشان‌ترن لحظات فیلم است.

نگاهی به فیلم «مثلث غم»/ جذابیت‌های پنهان نیازهای اساسی سه شنبه 4 بهمن 1401 12:58
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «مثلث غم»/ جذابیت‌های پنهان نیازهای اساسی

«کمتر آدمی پیدا می‌شود که وقتی در آینه نگاه می‌کند، بگوید این شخصی که می‌بینم یک هیولای وحشی است. به جایش توصیف‌هایی سر هم می‌کنند تا کارهایشان را توجیه کنند.» جمله‌ای از نوآم چامسکی در یک سکانس کلیدی فیلم «مثلث غم» که یکی از صریح‌ترین فیلم‌های سیاسی سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود، به درونمایه‌ی مهمی اشاره دارد که فیلم را فراتر از مفاهیم سیاسی قالبی و شعارزده و ایدئولوژیک می‌برد که از یک فیلم «سیاسی» انتظار داریم.

 نگاهی به «آرژانتین، 1985»، بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان گلدن‌گلوب 2023 / درامی که زورش به مخاطب می‌رسد دوشنبه 26 دی 1401 20:18
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به «آرژانتین، 1985»، بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان گلدن‌گلوب 2023 / درامی که زورش به مخاطب می‌رسد

 آرژانتین، ۱۹۸۵ فیلمی داستانی به کارگردانی سانتیاگو میتره است. این تریلر سیاسی بر داستان دادستان‌های آرژانتینی خولیو استراسرا و لوئیس مورنو اوکامپو متمرکز است که در سال ۱۹۸۵ روایت می‌شود. نقش‌های اصلی را ریکاردو دارین و پیتر لانزانی ایفا کرده‌اند.

درباره فیلم «لالایی» ساخته آلائودا روییز دِ آزوئا/ وقتی این اسپانیایی‌های سنتی لالایی می‌خوانند دوشنبه 26 دی 1401 18:57
نقد فیلم های خارجی

درباره فیلم «لالایی» ساخته آلائودا روییز دِ آزوئا/ وقتی این اسپانیایی‌های سنتی لالایی می‌خوانند

آلائودا روییز دِ آزوئا کارگردان ۴۴ سالة اسپانیایی پیش‌تر ۵ فیلم کوتاه ساخته و «لالایی» اولین فیلم بلندش محسوب می‌شود. نخستین نمایش بین‌المللی این فیلم در هفتادودومین جشنوارة فیلم برلین بود.

نگاهی به فیلم شب دوازدهم ساخته دومینیک مول | درباره کلارا... یکشنبه 25 دی 1401 20:53
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم شب دوازدهم ساخته دومینیک مول | درباره کلارا...

دومینیک مول کارگردان ۶۰سالة فرانسوی پیش‌تر ۴ فیلم بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ ساخته و برای اولین بار از شب دوازدهم پنجمین فیلم بلندش در جشنوارة کن ۲۰۲۲ رونمایی شد.

تاملی بر فیلم «باردو، وقایع‌نگاری دروغین مشتی حقیقت» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو / پرسه‌های بی‌بازگشت جمعه 23 دی 1401 01:46
نقد فیلم های خارجی

تاملی بر فیلم «باردو، وقایع‌نگاری دروغین مشتی حقیقت» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو / پرسه‌های بی‌بازگشت

سینمای ایناریتو در باردو با رمانی ادبی و پر از تشبیهات و سیاله‌های ذهنی برابری می‌کند گویی با عوض شدن هر پلان کتاب رمانی را ورق می‌زنی .سیلوریو سفر اودیسه‌ای در زادگاهش و کشوری بیگانه را به نمایش می‌گذارد تا بی‌وطنی خود و خانواده‌اش را در خاک بیگانه به تصویر بکشد. «سیلوریو» نیز مانند شخصیت «لئوپولد بلوم» رمان «اولیس» جیمز جویس نویسنده ایرلندی در سفری ذهنی یک روز از زندگی‌اش را در اجتماع انسانی به نظاره می‌نشیند

نقد فیلم «بنشی های اینیشرین»؛ تراژدی-کمدی بی‌نقص مک‎‌دونا درباره یک جدایی دوشنبه 19 دی 1401 13:03
نقد فیلم های خارجی

نقد فیلم «بنشی های اینیشرین»؛ تراژدی-کمدی بی‌نقص مک‎‌دونا درباره یک جدایی

مک‌دونا در دوران نگارش فیلمنامه در زندگی شخصی‌اش در حال پشت سر گذاشتن جدایی از یک رابطه‌ی عاطفی بود. این چنین شد که بر خلاف «در بروژ» که دو شخصیت اصلی، دو گنگستر پادو، کم‌کم به هم نزدیک شدند، دشمن مشترک پیدا کردند و رابطه‌ای دوستانه/عاشقانه تشکیل دادند، در «بنشی های اینیشرین» مک‌دونا می‌خواست از هم پاشیدن یک رابطه‌ی دوستانه/عاشقانه را نشان دهد.

نقد فیلم «آرآرآر» (RRR)؛ پرفروش‌ترین فیلم هندی تاریخ که جهانی شد شنبه 12 آذر 1401 00:23
نقد فیلم های خارجی

نقد فیلم «آرآرآر» (RRR)؛ پرفروش‌ترین فیلم هندی تاریخ که جهانی شد

فیلم سینمایی «آرآرآر» ساخته‌ی «اس. اس. راجامولی»، پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ کشور هند است؛ اثری اکشن-ماجراجویی که سریعا به یک پدیده‌ی جهانی تبدیل شد و همان‌طور که طرفدارانش اعتقاد دارند، می‌تواند با بلاک‌باسترهای بزرگ مارولی رقابت کند.

نگاهی به فیلم «پرستار خوب» به کارگردانی توبیاس لیندهولم / من نمی‌توانم، نمی‌توانم... شنبه 28 آبان 1401 11:38
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم «پرستار خوب» به کارگردانی توبیاس لیندهولم / من نمی‌توانم، نمی‌توانم...

می‌توان فیلم «پرستار خوب» را نماینده‌ای جسور از صدای حقیقت خفته در بین بیمارستان‌های ایالات متحده نامید. بیمارستان‌هایی که با قوانین سخت استخدامی به نوعی به بهره‌کشی از پرستاران و بهیاران خود پرداخته‌اند و در مواقع بحرانی ندای وجدان انسانی در بزنگاه‌های مهم و عطف‌دار تاریخی خود شانه خالی کرده‌اند و به قاتلین روانی و زنجیره‌ای چون «چارلز کالن» کمک کرده تا بال و پر گرفته و به جرم و جنایات جنون‌آمیز خود ادامه بدهند. 

نقد ایندی وایر بر فیلم جادویی جرج میلر/ روایت‌های ۳ هزار ساله یک جن اسیر برای زنی تنها در استانبول جمعه 24 تیر 1401 15:24
نقد فیلم های خارجی

نقد ایندی وایر بر فیلم جادویی جرج میلر/ روایت‌های ۳ هزار ساله یک جن اسیر برای زنی تنها در استانبول

تیلدا سوئینتون و ادریس البا، در فیلم جدید جرج میلر، داستان پریان مدرنی را به تصویر می‌کشند. نمایش این فیلم در جشنواره کن امسال، با استقبال زیادی همراه بوده است.

درباره فیلم «آخرالزمان» به کارگردانی یوناس کاروپ یورت/ مصائب بی‌پایان یک مامور آب و فاضلاب دوشنبه 20 تیر 1401 19:58
نقد فیلم های خارجی

درباره فیلم «آخرالزمان» به کارگردانی یوناس کاروپ یورت/ مصائب بی‌پایان یک مامور آب و فاضلاب

انباشته از برگ‌های درختان پاییزی، خیره به آسمان در پی امر استعلایی و مطلق می‌شوند.
فیلم «آخرالزمان» (The Penultimate) از نسل تازه کارگردانان سینمای اسکاندیناویایی است. وامدار جهان مفرح، بی‌سروته و البته تماشایی نویسنده بزرگی همچون کافکا. بازگشت به حال و هوای کافکایی یا همان‌طور که منتقدان ادبی می‌گویند «کافکائسک» می‌تواند روشنگر مناسبات هولناک انسان معاصر باشد که چگونه در کشاکش چرخ‌دنده‌های بازار و بروکراسی، در حال له شدن است و فردیتش در خطر مستحیل شدن در اکثریت برسازنده اجتماعات توده‌ای.

تحلیلی بر فیلم «کشف نشده» به کارگردانی روبن فلیشر/ گنجی که با رنج نابرده میسر می‌شود! دوشنبه 20 تیر 1401 19:54
نقد فیلم های خارجی

تحلیلی بر فیلم «کشف نشده» به کارگردانی روبن فلیشر/ گنجی که با رنج نابرده میسر می‌شود!

فیلم به لحاظ ساختاری می‌خواهد مقلدانه عمل کند؛ با فرم مشخصی ارتباط برقرار نمی‌کند و هر از گاهی قالبی ایندیانا جونزی به خود می‌گیرد. پاره‌ای به شکل جیمز باند درمی‌آید و اوقاتی خود را به شکل دزدان کشتی کاراییب می‌بیند. از این رو نمی‌توان با قطعیت گفت این فیلم اقتباسی از بازی‌های ویدیویی به صورت آزادانه عمل کرده است یا به صورت وفادار یا حتی به صورت کلمه به کلمه و مو به مو.

نگاهی به فیلم اشعه سبز ساخته اریک رومر/ نوری که از اندوخته خورشید بر زمین می‌تابد دوشنبه 20 تیر 1401 19:28
نقد فیلم های خارجی

نگاهی به فیلم اشعه سبز ساخته اریک رومر/ نوری که از اندوخته خورشید بر زمین می‌تابد

سینمای رومر سینمای افکار است، نه سینمای کنش‌ها. به همان سیاق، در اشعه سبز هم بیش از آنکه شاهد کارها، تفریحات، تنبلی‌ها یا خوش‌گذرانی‌های دلفین در تعطیلات باشیم، شنونده افکارش درباره خود، رابطه‌ها، سبک زندگی، سلیقه‌ها و عادت‌هایش هستیم.