آکادمی فیلم و تلویزیون جمهوری چک، مستند جسورانه «من همه آنچه میخواهم نیستم» ساخته کلارا تاسوفسکا را بهعنوان نماینده رسمی خود برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار (2026) انتخاب کرد. این فیلم که پیش از این در جشنواره برلین تحسین شده بود و جایزه «شیر چک» را نیز کسب کرده، به زندگی و آثار لیبوشه یارکوویاکووا، عکاسی میپردازد که مسیر پرفراز و نشیب او از پراگ کمونیستی تا دنیای عکاسی مد در توکیو را به تصویر میکشد.
توقف پروژه سینمایی «چشمهایش» به کارگردانی بهمن فرمانآرا، بار دیگر بحران مزمن سینمای ایران، یعنی توزیع ناعادلانه منابع مالی، را آشکار کرد. این اتفاق نشان میدهد که چگونه فرصتها و بودجهها، به جای اینکه به استعدادهای جدید و پروژههای نوآورانه اختصاص یابند، در انحصار چهرههای قدیمی قرار میگیرند که برخی از آنها دیگر نتوانستهاند آثاری درخشان خلق کنند.
فیلم سینمایی «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی، با فروشی چشمگیر توانست رکورد فروش فیلمهای غیرکمدی در تاریخ سینمای ایران را بشکند. این فیلم در دو روز آخر هفته موفق به فروش ۶.۵ میلیارد تومان شد تا مجموع فروش خود را به بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان برساند و از رکورد ۱۲۰ میلیاردی «مست عشق» عبور کند.
دومین قسمت از فصل دوم برنامه «کات» با اجرای مسعود فراستی و حضور سعید مروتی، روزنامهنگار و منتقد سینما، به نقد و بررسی فیلم سینمایی «زن و بچه» اختصاص یافت. این فیلم که نماینده ایران در جشنواره کن بود، مورد تحلیل قرار گرفت و فراستی با ستایش از بازی پریناز ایزدیار و کارگردانی سعید روستایی، از ضعفهای فیلمنامه و عنوان آن انتقاد کرد.
رضا حماسی، کارگردان فیلم سینمایی «لاکپشت و حلزون»، با انتقاد شدید از شرایط ناعادلانه اکران فیلمش در گروه «هنر و تجربه»، معتقد است که سانسهای پراکنده و نبود تبلیغات مناسب، عملاً باعث دیده نشدن این اثر شده است. او تأکید کرد که سینمای مستقل به بنبست اکران رسیده و فیلم او نیز «قربانی سانسهای مرده» شده است.
به نقل از روابط عمومی خانه سینما، محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت رئیسه این نهاد، در حکمی رسمی همایون اسعدیان را به سمت مدیرعاملی خانه سینما منصوب کرد. این انتصاب به دنبال استعفای علی دهکردی از این سمت به دلیل مشغلههای حرفهای انجام شده است.
جیمز کامرون در حالی که مشغول ساخت مجموعه «آواتار» است، از برنامهریزی برای ساخت یک پروژه بسیار متفاوت خبر داده است. او قصد دارد فیلم «ارواح هیروشیما» (Ghosts of Hiroshima) را که اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته چارلز پلگرینو است، بین اکران «آواتار ۳» (دسامبر ۲۰۲۵) و «آواتار ۴» (۲۰۲۹) تولید کند. این فیلم اولین اثر کامرون خارج از دنیای «آواتار» از زمان فیلم «تایتانیک» در سال ۱۹۹۷ خواهد بود.
فیلمبرداری فیلم مورد انتظار «اودیسه» به کارگردانی کریستوفر نولان، دیروز (جمعه) در لسآنجلس به پایان رسید. این پروژه سینمایی که بر اساس شعر حماسی هومر ساخته شده، یک سفر تولید جهانی به شمار میرود که در کشورهایی همچون مراکش، یونان، ایتالیا، مالت، اسکاتلند و ایسلند نیز فیلمبرداری شده است. این فیلم قرار است ۱۷ جولای ۲۰۲۶ اکران شود.
انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) روز گذشته اعلام کرد که دو عضو خود، پارک چان-ووک و دان مککلار، را به دلیل نقض قوانین اعتصاب سال ۲۰۲۳، اخراج کرده است. این دو نویسنده، در طول اعتصاب، به همکاری خود برای نگارش مینیسریال «همدرد» (The Sympathizer) برای شبکه اچبیاو ادامه داده بودند.
تام کروز، بازیگر مشهور هالیوود، با یک «نه» بزرگ از سوی کمپانی برادران وارنر مواجه شد. در حالی که فیلمبرداری پروژه جدید او با عنوان «عمیقتر» (Deeper) قرار بود در ماه آگوست آغاز شود، به دلیل اختلاف نظر بر سر بودجه، متوقف شد. کروز اصرار داشت که بودجه فیلم از ۲۰۰ میلیون دلار به ۲۷۵ میلیون دلار افزایش یابد، اما برادران وارنر حاضر به تأمین این مبلغ نشد.
فیلم سینمایی «آه سرد»، اولین اثر ناهید صدیق در مقام نویسنده و کارگردان، از روز یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ به صورت آنلاین در پلتفرم فیلمنت عرضه خواهد شد. این فیلم که با تهیهکنندگی رضا محقق ساخته شده، موفق به کسب جوایز متعددی در جشنوارههای داخلی و بینالمللی شده است.
جکی چان، ستاره کهنهکار سینمای رزمی، در میان استقبال پرشور هزاران هوادار، جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو را دریافت کرد. این بازیگر ۷۱ ساله در مراسمی که در میدان اصلی شهر (Piazza Grande) برگزار شد، این جایزه را از دستان جونا ناتسارو، مدیر جشنواره، دریافت کرد و در سخنرانی خود به خاطرهای از پدرش و ۶۴ سال فعالیت هنریاش اشاره کرد.
با نزدیک شدن به پایان قرارداد آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با شبکه ABC، گمانهزنیها درباره آینده پخش مراسم اسکار شدت گرفته است. با توجه به برنامهریزی دیزنی برای ادغام پلتفرمهای نمایش آنلاین «هولو» در «دیزنی+» تا سال ۲۰۲۶، این شرکت فرصتی بیسابقه برای دسترسی جهانی به مراسم اسکار پیدا کرده است. منابع آگاه به نشریه ورایتی گفتهاند که مذاکرات میان دیزنی و آکادمی در حال پیشرفت است.
آرمان زرینکوب، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق»، با انتقاد شدید از نحوه اکران فیلم خود، گفت که با سانسهای بسیار محدود، عملاً «فیلمسوزی» در مورد این اثر رخ داده است. او در گفتوگویی، تاکید کرد که اگر فضای خاص پس از «جنگ تحمیلی اخیر» نبود، این فیلم هیچوقت فرصت اکران پیدا نمیکرد.
همایون اسعدیان، کارگردان و تهیهکننده سینما، در یک کارگاه تجربی به ابعاد مختلف کارگردانی پرداخت و از تجربیات خود در این حوزه سخن گفت. او با اشاره به اینکه مدیریت پروژه ۷۰ درصد و خلاقیت هنری ۳۰ درصد وظایف یک کارگردان است، به ذکر خاطراتی از همکاری با بازیگران و چگونگی جایگزینی ترانه علیدوستی و گلاب آدینه در فیلمهایش پرداخت.
فیلم «Cielo» ساخته «آلبرتو سکیاما»، روایتی فانتزی، بیپروا و بهشکلی غافلگیرکننده دلنشین از دختری کوچک است که جسد مادرش را در جستوجوی بهشت، با خود از صحراهای خشک تا کوههای مرتفع بولیوی میکشد. ترکیبی از واقعگرایی جادویی، طنز تلخ و ایمان کودکانه، این فیلم را به بهترین و پختهترین اثر کارنامه کارگردانش تبدیل کرده است.
فیلم «Sand City» به کارگردانی «محده حسن»، روایتی شاعرانه، تلخ و کمکلام از دو زندگی جداگانه در دل داکای پرهیاهوست؛ اثری که با وجود دوری از درامپردازی کلاسیک، تصویری از تنهایی، فرسودگی و تمنای معنا در شهری بیرحم ارائه میدهد.
فیلم جدید مایکل جای وایت با عنوان Trouble Man تلاش میکند با بازسازی حالوهوای آثار بلکسپلویتیشن دهه ۷۰ میلادی، ترکیبی از طنز، اکشن و نوستالژی ارائه دهد. هرچند کیفیت کلی اثر نوسان دارد، اما حضور «متود من» و اجرای صحنههای رزمی پرانرژی از نقاط قوت آن بهشمار میرود.
«مارتین اسکورسیزی» و دخترش «فرانچسکا اسکورسیزی» از اواسط آگوست مجموعهای سالانه از فیلمهای کلاسیک و تأثیرگذار را در قالب برنامهای تحت عنوان «اسکورسیزی تقدیم میکند: فیلمهای خانوادگی» در سالن پلیهاؤس ساوتهمپتون واقع در لانگآیلند نیویورک برگزار خواهند کرد؛ برنامهای که ترکیبی از عشق خانوادگی و سینمایی را به نمایش میگذارد.
فیلم ترسناک و معمایی «سلاحها» (Weapons) ساخته جدید «زک کرگر»، کارگردان فیلم تحسینشده «بربر»، تجربهای تازه و غیرقابل پیشبینی در ژانر وحشت ارائه میدهد. با ساختاری اپیزودیک، داستانی چندلایه و بازیهای درخشان از «جولیا گارنر»، «جاش برولین» و دیگر اعضای گروه بازیگران، این فیلم قدمی بزرگتر برای کرگر محسوب میشود که حالا در مسیر تبدیل شدن به یکی از چهرههای مهم سینمای ترسناک معاصر است.