بن استیلر، رابرت دنیرو، بلیث دانر، تری پولو و اوون ویلسون برای قسمت چهارم مجموعه کمدی «Meet the Parents» با نام جدید و کنایهآمیز «Focker in-Law» بازمیگردند. در کنار آنها، آریانا گرانده نیز به جمع بازیگران اضافه شده است.
در اولین نشست تخصصی «سینما رو به آینده» در سال ۱۴۰۴، با حضور چهرههای سرشناس سینما از جمله سیدجمال ساداتیان (تهیهکننده)، مهدی کرمپور (دبیر شورای صنفی نمایش) و سجاد نوروزی (مدیر سینما آزادی)، چالشها و موانع پیشروی سینمای ایران به بحث گذاشته شد. از تناقض در صدور پروانههای ساخت و نمایش تا دخالتهای سیاسی و ضعف بنیادی در فیلمنامه، از جمله مهمترین دلایل افول یا عدم پیشرفت سینمای ایران برشمرده شدند. همچنین اجرای طرح شناور شدن قیمت بلیت سینماها به عنوان راهکاری برای بهبود اوضاع اقتصادی سینما مطرح شد.
«ناخدا خورشید» ساخته ماندگار ناصر تقوایی، پس از مرمت فنی و اکران دوباره در قالب پروژه «سینمای ایران برای وطن» در پی جنگ ۱۲ روزه اخیر، بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. هارون یشایایی، تهیهکننده این فیلم، در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به استقبال غیرمنتظره نسل جدید از این اثر، دلیل ماندگاری آن را در موضوع جذاب، ریشه عمیق در فرهنگ ایرانی و نگاه خاص کارگردان دانست.
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در تازهترین جلسه خود، با صدور پروانه نمایش برای دو فیلم «حرکت آخر» به کارگردانی و تهیهکنندگی سیدشهابالدین حسینی و «بازی خونی» به تهیهکنندگی سعید پروینی و کارگردانی حسین میرزامحمدی موافقت کرد. همزمان، شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی نیز مجوز ساخت ۶ فیلمنامه جدید را صادر کرده که شامل آثاری در قالب داستانی بلند، کوتاه و مستند هستند.
در هفتمین جلسه شورای صنفی نمایش، زمان اکران فیلمهای «کوسه»، «ناتور دشت» و «ناجورها» مشخص شد. همچنین به سینماهای بدهکار یک هفته فرصت داده شد تا بدهیهای خود را تسویه کنند؛ در غیر این صورت، دسترسی آنها به سامانه سمفا مسدود خواهد شد.
فیلم سینمایی «براسو»، به کارگردانی احسان شادمانی و تهیهکنندگی لیلا بهارکیا، پس از چهل جلسه فیلمبرداری در شهرهای لارستان، شیراز و بوشهر، به پایان رسید. این فیلم که از آذرماه سال گذشته مراحل طراحی و برنامهریزی آن آغاز شده بود، نخستین اثر سینمای ایران است که به زبان و گویش کهن لارستانی تولید شده و تمامی بازیگران آن نیز از هنرمندان بئمی منطقه انتخاب شدهاند.
فیلمنامه نیمهبلند داستانی «یاره» از شورای پروانه فیلمسازی آثار غیرسینمایی، مجوز ساخت خود را دریافت کرد. این پروژه به تهیهکنندگی و کارگردانی حامد عزیزی و نویسندگی مشترک او با احسان جوادی اصفهانی تولید خواهد شد.
فیلم کوتاه «دشت میخواند» به نویسندگی و کارگردانی گیتا فیضی و تهیهکنندگی دیمن زندی، به بخش مسابقه سی و یکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم دلا لسینیا (DELLA LESSINA) در کشور ایتالیا راه یافت. این فیلم که پیشتر نیز جوایز متعددی را در جشنوارههای مختلف کسب کرده، روایتگر داستانی از زندگی کوهستانی و سنتی است که با حمله گرگ به گله یک دختر چوپان، او را در برابر تصمیمی مهم قرار میدهد.
مانی حقیقی در نشستی تخصصی درباره «اژدها وارد میشود»، به سینمای شخصی، تلفیق واقعیت و تخیل، و نقش فضاسازی پرداخت. او با نقد رویکردهای سطحی به نقد سینمایی، بر اهمیت طرح سؤال در آثار هنری تأکید کرد.
هر ساله، دنیای سینما شاهد ظهور نسلهای تازهای از فیلمسازان، نویسندگان و هنرمندان پشتصحنه است. بسیاری از این استعدادها، مسیر حرفهای خود را از مدارس و آکادمیهای تخصصی فیلم آغاز میکنند؛ مراکزی که نهتنها به آموزش مهارتهای فنی و خلاقانه میپردازند، بلکه با ایجاد ارتباط مستقیم با صنعت سینما، سکوی پرتابی برای حضور در جشنوارههای سینمایی فراهم میآورند. این گزارش به معرفی بهترین مدارس بینالمللی فیلمسازی در سال ۲۰۲۵ پرداخته است
فیلم «کلارا و خورشید» به کارگردانی تایکا وایتیتی، که اقتباسی از رمان برنده نوبل ادبیات کازوئو ایشیگورو است، با وجود پایان فیلمبرداری در آوریل ۲۰۲۴، با تأخیر در اکران مواجه شده و احتمالاً در تابستان ۲۰۲۶ به نمایش درخواهد آمد. این فیلم که با حضور بازیگران مطرحی چون جنا اورتگا و امی آدامز ساخته شده، داستانی درباره یک دوست مصنوعی با تواناییهای مشاهدهگری را روایت میکند. دلیل رسمی این تأخیر هنوز اعلام نشده است.
انجمن صنفی عکاسان سینما فراخوان نهمین مسابقه عکس سینمای ایران را با هدف ارتقاء سطح دانش فنی و هنری عکاسان و تأکید بر جایگاه مهم عکس فیلم منتشر کرد. عکاسان مجاز به فعالیت در پروژههای سینمایی و نمایش خانگی میتوانند از ۱۱ مرداد تا ۱ شهریور ۱۴۰۴، مجموعهای شامل پنج عکس صحنه و سه عکس پشت صحنه از آثار تولید یا اکران شده در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را ارسال کنند.
مراسم هشتاد و دومین دوره جوایز سینمایی گلدن گلوب، روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۶ (۲۲ دی ماه) برگزار خواهد شد. امسال، در مجموع ۳۸۷ نفر از سراسر دنیا به عنوان عضو رأیدهنده در این جوایز حضور دارند که این رقم، نشاندهنده افزایش چشمگیر تعداد و تنوع رأیدهندگان در مقایسه با سالهای گذشته است. از نکات قابل توجه، حضور هشت عضو ایرانی و ایرانیتبار در فهرست رأیدهندگان امسال است.
با وجود نفس تازهای که فیلمهای غیرکمدی «پیرپسر» و «زن و بچه» به گیشه سینما دادهاند، در هفته گذشته (۴ تا ۱۰ مرداد)، این یک فیلم کمدی با عنوان «مرد عینکی» بود که صدر جدول فروش هفتگی را به خود اختصاص داد. با این حال، رقابت در گیشه بسیار نزدیک است و این سه فیلم با فاصله اندکی در حال اکران هستند. مجموع فروش سینماها در یک هفته گذشته به نزدیک ۷۰ میلیارد تومان رسید.
فیلم بحثبرانگیز «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری که سالها با چالش توقیف و محدودیت در اکران و پخش مواجه بود، سرانجام در پلتفرم «فیلمنت» در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این فیلم که داستان یک خانواده سنتی و دیدگاه آنها به «لکه ننگ» را روایت میکند، پس از حواشی فراوان به دلیل یک صحنه خشونتآمیز در ابتدای فیلم، اکنون فرصت یافته تا به طور گسترده دیده شود.
سروش صحت، کارگردان محبوب سینما و تلویزیون، به زودی فیلمبرداری جدیدترین اثر سینمایی خود با نام «استخر» را به تهیهکنندگی محمد شایسته آغاز خواهد کرد. این فیلم که اسفند ماه گذشته مجوز ساخت خود را دریافت کرده بود، با حضور پژمان جمشیدی (در چهارمین همکاری با صحت)، نگار جواهریان (اولین همکاری) و بیژن بنفشهخواه (همکاریهای متعدد قبلی) مقابل دوربین میرود.
مسعود کیمیایی، کارگردان صاحبنام سینمای ایران، نگارش فیلمنامه جدید خود با عنوان «عشق در انفرادی» را به پایان رسانده و پیشتولید این پروژه آغاز شده است. علی اوجی، تهیهکننده فیلم، با اعلام این خبر همزمان با تولد کیمیایی، ابراز امیدواری کرد که سیویکمین ساخته سینمایی این کارگردان به زودی جلوی دوربین برود و «ضیافت سیویکم در سینمای ایران با یکی از خوندارترین و جوندارترین فیلمنامه» برپا شود.
بهمن فرمانآرا، کارگردان و تهیهکننده پیشکسوت سینما، از توقف فیلمبرداری جدیدترین اثر خود، «چشمهایش» (اقتباسی از رمان بزرگ علوی)، خبر داد. وی دلیل این توقف را عدم تخصیص کامل بودجه از سوی بنیاد سینمایی فارابی، سرمایهگذار اصلی، عنوان کرد و گفت که با وجود قول تأمین بودجه ۵۲ میلیارد تومانی، تنها ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده و فارابی نیز اعلام کرده که دیگر پولی برای ادامه کار ندارد. این اتفاق، سرنوشت یکی از پروههای مهم سینمای ایران را در هالهای از ابهام فرو برده است.
در پی کارت زرد مجلس شورای اسلامی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل موضوعاتی از جمله اکران فیلم «پیرپسر»، حنیف سروری، یکی از تهیهکنندگان این فیلم، به شدت به اظهارات فتحالله توسلی، نماینده کبودرآهنگ، واکنش نشان داد. سروری ادعای ارتباط بین فیلمها و افزایش طلاق را بیاساس خواند و تأکید کرد که وزیر فرهنگ شایسته تقدیر بود که با مجوز اکران «پیرپسر»، به گفته او، «وفاق ملی» پس از دوران جنگ ایجاد کرده و حدود یک میلیون نفر را به سینماها بازگردانده است.
در پی اظهارات اخیر فتحالله توسلی، نماینده کبودرآهنگ و بهار، در صحن علنی مجلس که سینمای ایران و فیلم «پیرپسر» را عامل رواج طلاق و فساد در جامعه معرفی کرد، این مطلب به نقد و بررسی این ادعاها میپردازد. با استناد به پژوهشهای علمی، هیچ ارتباط مستقیمی بین تماشای فیلمها و طلاق یافت نشده است. همچنین، صرف نمایش ناهنجاریها در آثار هنری لزوماً به معنای ترویج آنها نیست، بلکه میتواند با هدف نقد و آگاهیبخشی صورت گیرد.