سه شنبه , ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 10
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

نگاهی به بهترین بازی‌های مهرداد صدیقیان؛ از شکنندگی تا عصیان سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 15:36

نگاهی به بهترین بازی‌های مهرداد صدیقیان؛ از شکنندگی تا عصیان

یکی از بازیگرانی که حضورش در «پوست شیر» به چشم آمد، مهرداد صدیقیان بود؛ بازیگری جوان اما باتجربه که شاهد درخشش او (به‌خصوص در فیلم‌های سینمایی) بوده‌ایم و حالا با «پوست شیر» موفقیت دیگری را به کارنامه‌اش اضافه کرده است.

نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»؛ زمستان، بهار، تابستان، پاییز و دوباره زمستان! یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 15:09

نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»؛ زمستان، بهار، تابستان، پاییز و دوباره زمستان!

پریناز ایزدیار که در «ملاقات خصوصی» نقشی مشابه سمیه (ابد و یک روز) را به عهده دارد، موفق شده از زاویه‌ای دیگر دختر فداکار خانواده‌ای فقیر را جوری بازسازی کند که کمتر نشانی از سمیه تقدیرگرای آن فیلم ببینیم. او با عشق معصومانه اش رنگی دیگر به آن دختر رنج کشیده بخشد.

درباره سه کام حبس؛ یک تلخی بی پایان یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 01:20

درباره سه کام حبس؛ یک تلخی بی پایان

فیلم سینمایی سه کام حبس که پس از گذشت سال‌ها از زمان تولید به تازگی و در روزهای اخیر روی پرده اکران قرار گرفته، بیش از آن که یک درام اجتماعی باشد یک پایان تلخ است.

کندن پوست شیر در لوتوس مال سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 00:26

کندن پوست شیر در لوتوس مال

در لوتوس مال، از خانم بازیگر سریالِ جمشید محمودی به تهیه‌کنندگی نوید محمودی، عکسی بدون روسری منتشر شده که سازمان سینماییِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به واکنشی سریع واداشته. این تصمیمات را به تفکیک از پنجره دانش حقوق می‌کاویم.

نگاهی به فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم»؛ مسخ‌شدگی دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 00:08

نگاهی به فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم»؛ مسخ‌شدگی

«جنگ جهانی سوم» برخلاف تمام آن چه تا امروز از هومن سیدی مشاهده کرده‌ایم، یک درام روانشناختی است که در لایه‌های زیرین خود، انفعالات نفسانی کاراکتر را به عنوان محکی برای جریانات قصه قرار داده است.

آفریدگار کادرهای درخشان و به یادماندنی یکشنبه 27 فروردین 1402 18:47
برای هفتادودوسالگی محمود کلاری، پدیده فیلمبرداری پس از انقلاب

آفریدگار کادرهای درخشان و به یادماندنی

هرچند در سال‌های اخیر کمتر نامی از محمود کلاری در تیتراژ فیلم‌ها دیده می‌شود اما تصاویر هوشمندانه و خوش‌ترکیبی که در چهار دهه شصت، هفتاد، هشتاد و نود در فیلم‌ها ثبت کرده او را در رده فیلمبرداران برجسته سینمای ایران قرار می‌دهد.

بدون امکان خودکشی، سال‌ها پیش خودم را کشته بودم یکشنبه 27 فروردین 1402 18:12
خلاصه داستانی که کیارستمی برای «طعم گیلاس» نوشت

بدون امکان خودکشی، سال‌ها پیش خودم را کشته بودم

در رابطه با واقعه «خودکشی» کیومرث پوراحمد، ناگهان یاد ماجرای فیلم «طعم گیلاس» افتادم که از آقای عباس کیارستمی خواسته بودیم برای فیلمش خلاصه داستان کوتاهی بنویسد تا در کاتالوگ کن به چاپ برسد.

نگاهی به فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ پر از جزییات یکشنبه 27 فروردین 1402 17:42

نگاهی به فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ پر از جزییات

در «جنگ جهانی سوم» با فیلمی استیلیزه طرف هستیم که بر خلاف عموم کارهای پیشین فیلمسازش، مسیرهای مختلفی را برای بیان منظورش استفاده نمی‌کند و با تمرکز روی روایت و شخصیت‌پردازی، تبدیل به فیلمی سر راست و پر از جزییات می‌کند.

جنگ جهانی سوم هومن سیدی یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو شنبه 26 فروردین 1402 21:40
یادداشتی بر طراحی صحنه فیلم جنگ جهانی سوم ساخته هومن سیدی

جنگ جهانی سوم هومن سیدی یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو

پیام فروتن طراح صحنه و استاد دانشگاه تهران در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد کار تازه هومن سیدی را نقد و بررسی کرد و نوشت: جنگ جهانی سوم هومن سیدی، یک فیلمفارسی بدون رقص و کافه و شهر نو است. گو این که این بار به جای یک آدم مجنون بامعرفت، با یک روان پریش که از عالم و آدم طلبکار روبرویم.

ما را به خدا به هر کسی عنوان پژوهشگر تاریخ ندهیم! سه شنبه 22 فروردین 1402 15:20
درباره کتاب «گزارش سانسور یک فیلم: جنوب شهرِ فرخ غفاری» به قلم عباس بهارلو

ما را به خدا به هر کسی عنوان پژوهشگر تاریخ ندهیم!

بارها شاهد بودم در پی فرستادن بخشی از مصاحبه‌ای یا ارجاعی برای من و درخواست یافتن منبع اصلی آن، [آقای غفاری] توانایی این را داشتند که ماه‌ها برای یافته شدن یا در دسترس قرار گرفتن آن منبع صبر کنند... و اگر منبع اصلی یافته نمی‌شد یا بعد از این همه صبر به وضوح نکته مورد نظر را تایید نمی‌کرد، کل یک پاراگرافِ مفصل را حذف می‌کردند! برای یک پژوهشگر هیچ لذتی بالاتر از کشف نکته‌ای نادیده و به اشتراک گذاشتن آن نیست.

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ حذف یا اصلاح؟ دوشنبه 21 فروردین 1402 00:17

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ حذف یا اصلاح؟

از عجایب فیلم برادران لیلا این است که با فیلم رئالیستی طرف هستیم اما یکهو پایانی متفاوت از کل فیلم را نظاره‌گر می‌شویم. که میزانسن و دکوپاژ، لحن فیلم را تغییر می‌دهند و فیلم را دوپاره می‌کنند. درواقع با فیلمی چندپاره طرف هستیم.

درباره‌ سینمای کیومرث پوراحمد؛ گونه‌ای دلتنگی برای چیزی که دیگر نیست یکشنبه 20 فروردین 1402 00:44

درباره‌ سینمای کیومرث پوراحمد؛ گونه‌ای دلتنگی برای چیزی که دیگر نیست

قصه‌ی ‌فیلم‌های دهه‌ی شصت پوراحمد، روایتِ زبان‌درازی و به سخره گرفتن چنین بند و گیرهایی است، که به زندگی روزانه‌ی مخاطب ایرانی تحمیل می شود. روایتِ طغیان است به شیوه‌ی طنازانه، وقتی همه‌ی راه‌ها را به رویت بسته‌اند.

فیلم- مسعود فراستی: برادران لیلا یک فیلم ضدخانواده و سیاه است سه شنبه 15 فروردین 1402 15:42

فیلم- مسعود فراستی: برادران لیلا یک فیلم ضدخانواده و سیاه است

فراستی گفت: برادران لیلا، فیلمی ضد خانواده است و اصلا فیلمنامه قوی و مناسبی ندارد.

درباره «برادران لیلا»؛ سیلی ممنوع سه شنبه 15 فروردین 1402 15:22

درباره «برادران لیلا»؛ سیلی ممنوع

سیلی لیلا سیلی نسلی به نسل دیگر است. سیلی نسلی که می‌خواهد زندگی کند بر نسلی که توهماتش برایش مهمتر از زندگی است و زندگی باید صرف رسیدن به این توهمات شود. نسل لیلا باید مانند باستان‌شناس خاک‌هایی که نسل پدران روی زندگی ریخته بودند کنار می‌زد و زندگی را از زیر خروارها خاک‌های فرهنگی بیرون می‌کشید.

 به نام سینمای ایران به کام شرکای «برادران لیلا» دوشنبه 14 فروردین 1402 16:01
سیدضیاء هاشمی نوشت:

به نام سینمای ایران به کام شرکای «برادران لیلا»

به نظرم فیلم «برادران لیلا» در مدیریت پس از تولید و اکران دچار همان سندرم خودخواهی و تکبر شخصیت پدر فیلم شد.

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ وقتی شخصیت‌ها دوست‌داشتنی نیستند دوشنبه 14 فروردین 1402 14:57
نقد فیلم

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ وقتی شخصیت‌ها دوست‌داشتنی نیستند

لیلای فیلم برادران لیلا، علیرغم شخصیت دلسوز و همراه با برادرانش، متاسفانه نزد تماشاگر فیلم، از شخصیت جذاب و قهرمانی برخوردار نیست. چرا؟! چون خود او از اساس کاراکتری منفعل و عاصی دارد. از همان سکانس های آغازین، او مدام یا غُر می زند یا گریه می کند.

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ ابد و صد روز جمعه 11 فروردین 1402 00:42

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ ابد و صد روز

سومین ساخته سعید روستایی پس از ابد و یک روز و متری شیش و نیم با ارائه تصویری از یک خانواده رو به فروپاشی چندین موضوع را به عنوان خط اصلی دنبال می کند و در ادامه تاثیرات متقابل هر کدام بر دیگری و نهایتا بر هم را تنها نشان می دهد که اصلی ترین کارکرد هنر آشکارسازی برای درگیر کردن ذهن و درک مخاطب است.

درباره فیلم «ملاقات خصوصی»؛ چگونه می‌توان از فرشته‌ها‌ قاچاقچی ساخت؟ سه شنبه 8 فروردین 1402 15:41

درباره فیلم «ملاقات خصوصی»؛ چگونه می‌توان از فرشته‌ها‌ قاچاقچی ساخت؟

آندره بازن می‌گفت وفاداری به یک اثرِ اقتباسی، خیانت به متن است. اما از آن بیش نیز می‌توان گفت وفاداری به واقعیتِ اقتباسی، خیانت به تخیل است. قطع نظر از آنچه در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد، بینشِ فیلمنامه‌نویس اهمیت دارد که ذهنِ مخاطب را با ویترینی و شیرین کردن پایانِ حادثاتِ یک قصه به ‌شدت تلخ به سوی برداشت‌های «تزریقی» نکشاند. چیزی که در فیلمِ «ملاقات خصوصی» از آن غفلت شده است.

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ سمبلیک و مضمون‌گرا سه شنبه 8 فروردین 1402 01:57

نگاهی به فیلم «برادران لیلا»؛ سمبلیک و مضمون‌گرا

سومین فیلم سعید روستایی را باید بهترین و کامل‌ترین اثر او دانست هر چند که این اثر نیز فاقد عیب و ایراد ساختاری و دراماتیک نیست.

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ آناتومی نکبت یکشنبه 6 فروردین 1402 17:16

درباره فیلم «برادران لیلا»؛ آناتومی نکبت

روستایی قصه‌گویی درباره بدبختی‌های جامعه معاصر ایران را دوست دارد و آدم‌های قصه‌هایش همچون ترکیب گوناگون و متفاوت ایران امروز، جمع اضدادند.