پنجشنبه , ۲۷ دی, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 15
نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

نگاهی به فیلم «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی؛ علیه جنسیت زدگی

رویکرد فیلمساز، نگاه سرد و بی رحمانه ای است که زندگی را در سخت ترین و ناامیدترین شکل ممکن تصویر می کند.

برای زادروزِ زنده‌یاد جلال مقامی؛ مقام جلال دوشنبه 2 مرداد 1402 20:28

برای زادروزِ زنده‌یاد جلال مقامی؛ مقام جلال

وقتی ویلیامز با مرگی خودخواسته رفت، هم‌زمان شده بود با خانه‌نشینی جلال. انگار هر دو به پایان چنگ انداخته بودند. این را دوست‌داران هر دو خیلی ملموس درک می‌کردند. دوبلور ما که از اواخر دهه‌ی هشتاد در صدایش گرفتگی آمد و آن شفافیت را از او ربود، در سال 93 دچار عارضه‌ی لعنتی مغزی شد و اثری مخرب بر تارهای صوتی و نوع گفتارش گذاشت و ما را محروم از شنیدن صدای لطیف و با احساس‌اش.

درباره برکناری مدیرکل ارشاد گیلان و حواشی آن؛ دوگانگی شعار و رفتار دوشنبه 2 مرداد 1402 14:10

درباره برکناری مدیرکل ارشاد گیلان و حواشی آن؛ دوگانگی شعار و رفتار

مدیری که خود را تا این اندازه انقلابی و دلواپس حجاب و عفاف نشان می‌دهد و معتقد به زیست عفیفانه است، خودش تا چه اندازه به شعارهایش معتقد است و به آن عمل می‌کند؟ آیا دعوت و تحکم به زنان، برای چگونه زیستن و داشتن چگونه پوشش و لباس، برای بیرون و دیگران است و ایشان به دلیل جایگاه مدیریتی، می‌توانند رفتاری دیگر به مصداق این مصرع داشته باشند که «چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند»؟

نگاهی به فیلم «شهرک» ساخته علی حضرتی؛ چه می‌شود اگر ما به قوانین تحمیلی تن بدهیم؟ یکشنبه 1 مرداد 1402 16:14

نگاهی به فیلم «شهرک» ساخته علی حضرتی؛ چه می‌شود اگر ما به قوانین تحمیلی تن بدهیم؟

فیلم با دقت، فردای پذیرفتن قوانین تحمیلی را به تصویر می‌کشد که می‌خواهند سبک زندگی را تغییر دهند، تو را تبدیل به آدم دیگری کنند، تو را به محیطی ایزوله ببرند تا هیچی نبینی و نشنوی، همان لحظه که دستیار کارگردان می‌گوید اصلا می‌دانی قرار است در چه فیلمی حضور داشته باشی؟ ما درمی‌یابیم که قرار است خواسته‌های نامعقول خود را با برانگیختن شور توجیه سازد.

نگاهی به فیلم «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی؛ خوب اما ناکام یکشنبه 1 مرداد 1402 00:10

نگاهی به فیلم «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی؛ خوب اما ناکام

فیلم کت چرمی به کارگردانی حسین میرزامحمدی، آمده تا سیستم را پرچمدار مبارزه با بی‌قانونی و عوامل خودسر معرفی کند که اعتماد‌سازی کند، امید را احیا کند، آمده ابعاد پنهان پرونده‌ها را نشان دهد و افراد را از تصمیمات عجولانه منصرف سازد، برخلاف آن چیزی که در «مرد بازنده» شاهد بودیم.

درباره «سه کام حبس»؛ خام‌دستی در کارگردانی فقدان درام و انبوهی از حرف‌های تلنبارشده یکشنبه 1 مرداد 1402 00:00

درباره «سه کام حبس»؛ خام‌دستی در کارگردانی فقدان درام و انبوهی از حرف‌های تلنبارشده

فیلمساز تلاش می‌کند با نشان‌دادن عریان مساله‌های اجتماعی، احساسات مخاطب را جریحه‌دار نماید. شاید به همین بهانه نظرها معطوف به فیلمساز شود. درحالی که به نظر می‌رسد هدف فیلمساز به ضد خود بدل شده است.

 درباره آینده سینمای ایران؛ آیا «فسیل» نامعادلات را آشفته‌تر می‌کند؟ شنبه 31 تیر 1402 20:14

درباره آینده سینمای ایران؛ آیا «فسیل» نامعادلات را آشفته‌تر می‌کند؟

بازیگران فوتبال و سینما در مثلث نامعادله «هزینه تولید، درآمدزایی، دریافت کمک از بودجه‌های عمومی کشور» هر روز اعداد بیشتری را مطالبه می‌کنند. کم نیستند فیلم‌هایی که بازیگر یا بازیگران اصلی آن چند برابر میزان فروش دستمزد دریافت می‌کنند. مانند فوتبالی که مهم‌ترین باشگاه‌هایش با انواع بازی‌ها نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای بگیرند اما بازیکنانشان هم‌اندازه برخی بازیکنان در باشگاه‌های اروپایی دستمزد می‌گیرند.

نگاهی به فیلم «پسر انسان»؛  زیستن فراتر از مرز تن سه شنبه 27 تیر 1402 15:00

نگاهی به فیلم «پسر انسان»؛ زیستن فراتر از مرز تن

«پسر انسان» از حیث بصری به‌شدت متکی بر نمای نزدیک و کلوزآپ است و اغلب نماهای درشتی از چهره شخصیت‌ها می‌بینیم به‌ویژه در گفت‌وگوها یا جدال‌های کلامی. گرچه حجم این شکل از فیلمبرداری زیاد است و چه‌بسا زیبایی‌شناسی بصری فیلم را مخدوش می‌کند اما به‌نظر می‌رسد کارگردان خواسته با نماهای نزدیک، به جهان درونی آدم‌های قصه نزدیک‌تر شود و خود آنها را در کانون درام قرار دهد تا مخاطب را بیش از سویه‌های تصویری با کلام، حرف و درد دل آنها مواجه کند.

درباره سیاست دوگانه نمایش فیلم قاتل و وحشی؛  یک بام و دو هوای اکران دوشنبه 26 تیر 1402 20:16

درباره سیاست دوگانه نمایش فیلم قاتل و وحشی؛ یک بام و دو هوای اکران

ایرادهایی که به فیلم تازه نعمت‌الله وارد شده، موهای تراشیده‌شده نقش اول زن با بازی لیلا حاتمی است. گرچه معلوم نیست آیا مسئله اصلی همین است یا چیز دیگر، چون برخی مدیران می‌گویند مسئله مو نیست، گوش است!

نگاهی به فیلم دوشنبه 19 تیر 1402 18:00

نگاهی به فیلم "نگهبان شب"؛ روایت مقاومت یک نجابت در هزارتوی فقر و فریب

فیلم تازه میرکریمی را از بعضی جهات می‌توان بازگشت و بازیافتی درخور از مولفه‌های آشنا و دوست‌داشتنی سینماگری دانست که در کارنامه‌اش فیلم خوبی همچون زیر نور ماه را داراست.

«شهرک» اردوگاهی است که واقعیت‌ها نه آن‌گونه که واقعا هستند، بلکه به عنوان بازنمود چیزهای دیگر ظاهر می‌شوند شنبه 17 تیر 1402 15:05
تحلیل محمدرضا تاجیک از فیلم سینمایی «شهرک»:

«شهرک» اردوگاهی است که واقعیت‌ها نه آن‌گونه که واقعا هستند، بلکه به عنوان بازنمود چیزهای دیگر ظاهر می‌شوند

محمدرضا تاجیک درباره فیلم سینمایی شهرک نوشت: در این شهرک-اردوگاه، بازنمودی معکوس از واقعیت به نمایش گذاشته شده است و در آن، تصویر بازنمودها، به ‌جای نمودها خرید و فروش و مصرف می‎شود. در این شهرک-اردوگاه، واقعیت‌ها نه آن‌گونه که واقعا هستند، بلکه همواره به عنوان بازنمود چیزهای دیگر ظاهر می‌شوند.

درباره فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ نبردی علیه سینما و مخاطب! چهارشنبه 14 تیر 1402 14:54

درباره فیلم «جنگ جهانی سوم»؛ نبردی علیه سینما و مخاطب!

«جنگ جهانی سوم» در نظرگاه اولیه و به جهت مواجهه مخاطب عمومی فیلم نسبتاً جذابی است. البته این جذابیت صرفاً یک خروجی دفعی و مقطعی است که به زودی رنگ می‌بازد.

 در واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نقص قانون مشهود است چهارشنبه 7 تیر 1402 11:34

در واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نقص قانون مشهود است

علی مجتهدزاده نوشت: اینجا (نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی) اگر هیچ نقض قانونی هم در کار نباشد، نقص قانون قطعا مشهود و نمایان است.

 نگاهی به فیلم «عروسی مردم»؛ ایده‌ای بکر که در سطح ماند سه شنبه 6 تیر 1402 18:09

نگاهی به فیلم «عروسی مردم»؛ ایده‌ای بکر که در سطح ماند

گرچه «عروسی مردم» در اجرا فیلم تمیز وشسته‌رفته‌ای است و کارگردانی خوبی دارد اما فیلم فاقد فرمی خاص یا مبتکرانه است. درواقع اجرایی خوب اما ساده کار را از رسیدن به فرمی تازه و بدیع دور کرده است. فیلمساز کوشیده است تا فیلم از ریتم نیفتد اما به دلیل تکرار واقعه‌ای ثابت در سراسر درام خواه‌ناخواه فیلم از جایی به بعد دچار مشکل ریتم می‌شود و کشش خود را برای مخاطب از دست می‌دهد.

آقای جبلی فوری عذرخواهی کنید! شنبه 3 تیر 1402 19:03

آقای جبلی فوری عذرخواهی کنید!

آقای جبلی! برای عذرخواهی و اصلاح، هیچوقت دیر نیست ولی اگر دست‌فرمان روزنامه شما همین است و قرار است «جام‌جم» به «توپخانه علیه هر صدای متفاوتی» تبدیل شود، باید حق داد که همه هنرمندان و اصحاب سینما «نگران» آینده شغلی و فضای فرهنگی کشور باشند!

«نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها شنبه 3 تیر 1402 15:19

«نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها

یونس شکرخواه نوشت: سینما قهرمانان را می‌ستاید، این قاعده جهانی این بازی است، از روزگار هرکول‌ها تا سوپرمن‌ها، اسپایدرمن‌ها، بتمن‌ها، تا نئوهای ماتریکسی و موجودات سایبری.

 نجات «مصلحت» از سینمای توقیفی یکشنبه 28 خرداد 1402 23:06

نجات «مصلحت» از سینمای توقیفی

فیلم‌های سیاسی معمولا سرنوشتی مبهم دارند و نخستین فیلم سینمایی حسین دارابی به نام «مصلحت» یکی از فیلم‌های توقیفی در این چند سال اخیر بود که توانست نجات پیدا کند و اکنون در حال اکران است.

درباره انتخاب تهیه کننده گاندو به عنوان دبیر جشنواره فجر؛ وقتی قدرت سیاسی نقش ایفا می‌کند یکشنبه 28 خرداد 1402 15:01

درباره انتخاب تهیه کننده گاندو به عنوان دبیر جشنواره فجر؛ وقتی قدرت سیاسی نقش ایفا می‌کند

همه می دانیم محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر ارشاد است و محمد خزاعی معاون وزیر ارشاد ؛ حالا نکته سوال برانگیز این است که در خبر انتصاب امینی به عنوان مشاور وزیر چرا اشاره نشده مجتبی امینی مشاور در چه بخش وزیر ارشاد است ؟

 نگاهی به فیلم «سه کام حبس»؛ محبوس در ناتورالیسمِ جبرگرا و واقع‌گریز! شنبه 27 خرداد 1402 16:48

نگاهی به فیلم «سه کام حبس»؛ محبوس در ناتورالیسمِ جبرگرا و واقع‌گریز!

«سه کام حبس» یکی از نمایندگان سینمای اجتماعی دهه ۹۰ شمسی در سینمای ایران است و با بررسی این فیلم می‌توان تاحدودی به دلایل افول این جریان سینمایی پرداخت.

«کت چرمی» نام دیگر «مرد بازنده» است؟ شنبه 27 خرداد 1402 16:39

«کت چرمی» نام دیگر «مرد بازنده» است؟

فیلم سینمایی «کت چرمی» که این روزها اکران سینمایی‌اش آغاز شده را می‌توان فیلمی بسیار نزدیک و شبیه به فیلم سینمایی «مرد بازنده» دانست.

مجتبی امینی بار دیگر؛ کنار هنرمندان یا رو به روی آن‌ها؟ شنبه 27 خرداد 1402 16:27

مجتبی امینی بار دیگر؛ کنار هنرمندان یا رو به روی آن‌ها؟

مجتبی امینی برای دومین سال متوالی به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر معرفی شد، با نگاهی به نقاط ضعف مدیریتی او در دوره گذشته باید دید که می‌تواند در مدیریت چهل و دومین جشنواره فیلم فجر موفق عمل کند یا خیر.