دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 33
نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

نگاهی به فیلم «شطرنج باد»؛ میراث پدر

شطرنج باد یادآور استعداد اوست و به نوعی ادای احترام گیتا اصلانی به میراث پدرش است. گیتا می‌گوید: «وقتی پدرم نسخه ترمیم شده را دید گفت مثل ملاقات با روانکاوی است که به او یادآوری کرده اصلا چرا می‌خواسته فیلمساز شود. او واقعا خوشحال بود. پدرم از هیچ چیز پشیمان نیست. این فیلم مانند فرزندی است که گم کرده و اکنون آن‌ها دوباره به هم رسیده‌اند.»

درباره «بی حسی موضعی» ساخته حسين مهكام/ فراسوی نيك و بد شنبه 3 آبان 1399 08:36

درباره «بی حسی موضعی» ساخته حسين مهكام/ فراسوی نيك و بد

هيچ چيز در اين ميان جدي نيست، نه مرگ و نه زندگي، نه دغدغه محيط زيست، نه ازدواج، نه دوستي، نه زيستن در هر شرايطي و نه حتي خود آدم‌ها كه نه خودشان را جدي مي‌گيرند و نه آدم‌هاي اطراف‌شان را.

دوران طلایی دیگری برای سینمای ایران رقم می خورد ؟ یکشنبه 27 مهر 1399 18:16

دوران طلایی دیگری برای سینمای ایران رقم می خورد ؟

علیرضا داودنژاد در نوشتاری تحت عنوان «سینمای ایران ، تعاونی و سینما آنلاین» این پرسش را مطرح کرده است که "امروز که عمده ترین موانع عینی و عملی برای تشکیل تعاونی های تولید و توزیع و نمایش برطرف شده، آیا سینمای ایران و فیلمسازان ایرانی از طلسم انحصارهای از نفس افتاده و چنبره القایات فرسوده اصناف کهنه خلاص می شوند و آیا با همکاری و تعاون از تحولی که اینک بیش از هرزمان دیگری در دسترس آنهاست و می تواند دوران طلایی دیگری را برای سینمای ایران رقم بزند، استقبال خواهند کرد؟

چالش سینمای امروز «نام فارسی فیلم‌ها» است یا «فیلمفارسی»؟ سه شنبه 22 مهر 1399 13:37

چالش سینمای امروز «نام فارسی فیلم‌ها» است یا «فیلمفارسی»؟

کاش وزیر ارشاد بیش از آن که به فکر احیای زبان فارسی از طریق ابلاغ و دستور می‌افتاد، به این فکر می‌کرد که احیای فیلمفارسی و کپی‌برداری از فیلم‌های هندی بیشتر به سینما صدمه می‌زند.

نگاهی به فیلم «لتیان»/ باران کم‌جان بهاری دوشنبه 21 مهر 1399 19:20

نگاهی به فیلم «لتیان»/ باران کم‌جان بهاری

لتیان باران کم جان بهاری بود که با بر آمدن خورشید و رنگین کمان از آن نامی و یادی بر جای نمی ماند با این همه نامهای بزرگ که خود بسان سدی قوی در سینمای ایران هستند.

روایت ایستادگی و ایثار در «آبادان یازده ۶۰» شنبه 19 مهر 1399 13:42

روایت ایستادگی و ایثار در «آبادان یازده ۶۰»

اکران فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی حسن کلامی از چهارشنبه ۲۶ شهریور در سینما‌های سراسر کشور آغاز شد. اثری با مضمون دفاع مقدس که به دلیل قصه گویی درست و همچنین استفاده از بازیگران یکدست مورد اقبال اهالی رسانه و مخاطبان قرار گرفت.

درباره فيلم بی حسی موضعی/ پوچ و نچسب با آدم‌های بلاتكليف پنجشنبه 17 مهر 1399 00:00

درباره فيلم بی حسی موضعی/ پوچ و نچسب با آدم‌های بلاتكليف

فيلم نه شروع جذاب و نه پايان تكان‌دهنده‌اي دارد و نه تماشاگرش را به جايي مي‌رساند. وقتي هم فيلم تمام مي‌شود هيچ چيزي دست تماشاگر را نمي‌گيرد.

تاملی بر شكل‌ها و شيوه‌های بيانی تازه و قالب‌های نوپديد در سينما / تجربه‌گرایی و اميد به سينمای آينده چهارشنبه 16 مهر 1399 17:49

تاملی بر شكل‌ها و شيوه‌های بيانی تازه و قالب‌های نوپديد در سينما / تجربه‌گرایی و اميد به سينمای آينده

در حالي كه گرايش به توليد فيلم تجربي و اثري تجربه‌گرا (exprimental) به سن و سال و تازه‌كار بودن و سابقه طولاني داشتن يك هنرمند ربط مستقيمي ندارد. گرايش به سوي توليد فيلم‌هاي تجربي، برحسب ضرورت‌هايي كه بخش عمده‌يي از آنها، گاه ناخواسته و حتي تحميلي به نظر مي‌رسند، در فيلمسازان ما شكل مي‌گيرد.

درباره «روزهای نارنجی» / روایتی از یک انتخاب سخت چهارشنبه 16 مهر 1399 00:00

درباره «روزهای نارنجی» / روایتی از یک انتخاب سخت

فیلم سینمایی «روز‌های نارنجی» به کارگردانی «آرش لاهوتی» از چهارشنبه وارد چرخه اکران سینما‌ها شده و تاکنون فروشی معادل چهل و دو میلیون تومان را برای خود به ثبت رسانده است.

جشنواره فیلم کودک یا سینمای کودک؟ سه شنبه 15 مهر 1399 17:53

جشنواره فیلم کودک یا سینمای کودک؟

وضعیت سینمای کودک بحرانی است. ممکن است مدیران فرهنگی و سینمایی، در آستانه برگزاری جشنواره فیلم کودک هر سال با شعارهایی جذاب و رنگارنگ بخواهند این وضعیت را کتمان کرده یا عادی جلوه بدهند اما واقعیت این است تنها عاملی که ضرورت وجود سینمای کودک را به یادمان می‌آورد، برگزاری جشنواره‌ای است که بیش از یک دهه است در مسیر تکرار افتاده و بارقه‌های خلاقیت و ذوق در آن اندک است.

چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟ یکشنبه 13 مهر 1399 17:39

چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟

یکی از علت های اصلی کم کاری در این زمینه، هزینه بالای تولید فیلم های پلیسی است.من بالعکس نظری که می گویند تماشاگران سینمای ما دیگر چندان میلی به فیلم های پلیسی ندارند، اتفاقا می گویم اگر فیلم پلیسی خوب ساخته شود، مخاطبان استقبال خواهند کرد، کما این که قبلا هم این اقبال وجود داشت.

درباره فيلم «در سكوت» ساخته‌ ژرژ هاشم‌ زاده / تجربه‌ را كنار بگذار كه سد راهت می‌شود یکشنبه 13 مهر 1399 13:49

درباره فيلم «در سكوت» ساخته‌ ژرژ هاشم‌ زاده / تجربه‌ را كنار بگذار كه سد راهت می‌شود

آيا «در سكوت» قرباني سرعت در توليد شده است؟ توضيحات ژرژ هاشم‌زاده در همان نشست نقد و بررسي نشانه‌هايي از اين دارد كه گويا «در سكوت» در يك زمان كوتاه ممكن و در يك پيشامد استثنايي توليد شده است. مدت زماني كه كارگردان فرصت چنداني براي تصميم‌گيري درباره جزييات فيلمنامه و توليد را نداشته.

نگاهی به سريال «دل» و چرايی واكنش‌ منفی تماشاگران / لبريز از لمپنيسم، ترسان از قيصريسم یکشنبه 13 مهر 1399 13:36

نگاهی به سريال «دل» و چرايی واكنش‌ منفی تماشاگران / لبريز از لمپنيسم، ترسان از قيصريسم

به نظر مي‌رسد مخاطبان اين روزها به نوعي شيفته زرق و برق تبليغات هستند و ديگر نقد براي‌شان خالي از معنا شده است. هر كالايي كه به خوبي تبليغ شود راه خود را پيدا مي‌كند. در اين وضعيت ديگر كيفيت مهم نيست.

«روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی/ اكرانی ديرهنگام پس از گشت و گذار جهانی یکشنبه 13 مهر 1399 00:00

«روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی/ اكرانی ديرهنگام پس از گشت و گذار جهانی

آيا فتح جوايز بين‌المللي براي نگاه نو به سينماي بدنه ايران ملاك مهم‌تر كارگردان و تهيه‌كننده محترم اثر بوده يا بهانه‌هاي واهي آنها بعد از 3 سال عرضه آن در روزهاي نااميدي مردم در دوران تورم اقتصادي و پاندمي كرونا و بيات شدن بخش مهمي از محتواي فيلم شان؟

نگاهی به فیلم «بی‌ حسی موضعی» / به مردنم نگاه نکن شنبه 12 مهر 1399 17:22

نگاهی به فیلم «بی‌ حسی موضعی» / به مردنم نگاه نکن

بی حسی موضعی شاید در نگاه اول مسخره و خنده آور باشد، خنده ای که حتی گاهی به نظر پوچ و احمقانه می آید. اما در لایه های زیرین خود درکی عمیق از انسان امروز و رابطه با خویش و دنیای اطرافش را به نمایش می گذارد و مخاطب اهل تفکر را وادار به اندیشیدن می کند. فیلمی شریف که با دیدنش لحظاتی مفرح را نیز می شود تجربه کرد.

«بنفشه آفریقایی» و دیدن قصه‌های مطرح نشده جمعه 11 مهر 1399 00:00

«بنفشه آفریقایی» و دیدن قصه‌های مطرح نشده

«بنفشۀ آفریقایی» به دلیل قصۀ تازه و جالبی که تعریف می‌کند و بی‌شباهتی‌اش به سینمای گیشه و تکرارنکردن مداوم تولیدات سینمای ایران، فیلم قابل دفاعی است که پس از مدت‌ها مخاطب را به دیدن قصه‌ای دعوت می‌کند که پیش از این مطرح نشده است.

نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»/ حتی اگر برای هیچ‌کس مهم نباشد سه شنبه 1 مهر 1399 17:34

نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»/ حتی اگر برای هیچ‌کس مهم نباشد

در طول این مستند مدام به چهره‌های آشنای سینمای ایران برمی‌خوریم که اغلب بار اول نامشان را از تیتراژی منتخب از یکی از آثارشان می‌خوانیم و معمولا بعد از آن، تیتراژی را می‌بینیم (و می‌شنویم) که یا، به آن علاقه دارند، یا از جنبه زیبایی‌شناسانه بررسی‌اش می‌کنند.

سیمین یک بنفشه آفریقایى دوشنبه 31 شهریور 1399 00:00

سیمین یک بنفشه آفریقایى

دومین اثر مونا زندی به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری، یک درام عاشقانه و روانشناسانه است. در این فیلم سعی شده تا سه عنصر عشق، اخلاق و انسانیت در جزئیات و کلیات روایت مورد توجه قرار گیرد. نمودِ آن را می توان در چگونگی شکل گیری روابط میان کاراکترها و پیشامدها به وضوح رویت کرد.

«دشت خاموش»؛ فیلمی که درباره موقعیت انسان حرف می زند یکشنبه 30 شهریور 1399 15:08

«دشت خاموش»؛ فیلمی که درباره موقعیت انسان حرف می زند

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی با حضور عوامل این فیلم در موزه سینما برگزار شد.

درخشش دختر دستفروش متروی تهران در جشنواره فیلم ونیز یکشنبه 23 شهریور 1399 00:00

درخشش دختر دستفروش متروی تهران در جشنواره فیلم ونیز

دختر نوجوانی که تا سال گذشته در متروی تهران دستفروشی می‌کرد، جزو کودکان خوش‌اقبالی بود که هنر زندگی‌اش را یکباره زیر و رو کرد و شب گذشته در یکی از معتبرترین جشنواره‌های دنیا (جشنواره فیلم ونیز) روی صحنه حضور یافت.

آدم‌هایی که در جامعه به آنها دسترسی نداریم یکشنبه 23 شهریور 1399 00:00

آدم‌هایی که در جامعه به آنها دسترسی نداریم

«خط باریک قرمز» موضوعی را دنبال می‌کند که مسئله روز همه جوامع است. فیلم ما را با آدم‌ها و موقعیت‌هایی روبرو می‌کند که در جامعه به راحتی به آن دسترسی نداریم. شرح وقایع و حوادث از زبان آنها حتما پندآموز است.