یکشنبه , ۱۱ خرداد, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 4
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

نقد «آنتیک»؛ فراتر از ابتذال! سه شنبه 16 بهمن 1403 01:49

نقد «آنتیک»؛ فراتر از ابتذال!

اینکه قصه‌ی فیلم لو برود یا نه، راستش اهمیتی ندارد. اصلا قصه در این فیلم اهمیتی ندارد. همه چیز برای مسخره‌بازی چیده شده. برای شوخی با کمیته و تناقض میان آن دوره با دو تا آدم علاف دزد خرده‌پا که در بند سیاست نیستند ولی در موقعیتی گیر می‌افتند که وسط یک بازی سیاسی قرار می‌گیرند.

نقد فیلم «رها»؛ ما همه مقصریم سه شنبه 16 بهمن 1403 01:44

نقد فیلم «رها»؛ ما همه مقصریم

«رها» احتمالا اگر دومین تجربه‌ی کارگردانش بود می‌توانست بهترین فیلم جشنواره در سه روز اول باشد. البته تا همین‌جا هم اولین فیلم حسام فرهمند موفق ظاهر شده. تماشاگر و منتقد را راضی می‌کند. فقط اگر کارگردان برای پایان دادن فیلم آن‌قدر دست دست نمی‌کرد که قصه از رمق بیفتد و می‌دانست کجا کات بدهد که تماشاگر شوکه از سالن خارج شود، فیلم بهتری می‌شد.

سه شنبه 16 بهمن 1403 01:25
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

"آنتیک" یک کمدی‌ خنده‌دار نیست، توهین‌آمیز است!

فیلم "آنتیک" ساخته هادی نائیجی، با عنوان کمدی مخاطبان را به سینما کشاند، اما نه تنها نتوانست خنده‌ای بر لب‌ها بنشاند، بلکه با توهین به مقدسات و طنزی ضعیف، ناامیدی را به جای خنده به ارمغان آورد.

نقد فیلم «لولی»؛ یک آزمون و خطای شریف سه شنبه 16 بهمن 1403 01:02
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «لولی»؛ یک آزمون و خطای شریف

«لولی» فیلم شریف و اخلاق‌مندی است که متاسفانه نتوانست با در نظر گرفتن یک مهندسی مطلوب در فیلمنامه، آن اثرگذاری موردنظر خود را به همراه داشته و مخاطب را درگیر کند.

نقد فیلم «چشم بادومی»؛ رسوخ کی‌پاپ به سینمای ایران سه شنبه 16 بهمن 1403 00:55
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «چشم بادومی»؛ رسوخ کی‌پاپ به سینمای ایران

چشم بادومی» نخستین ورود صریح سینمای بلند داستانی ایران به موضوع کی‌پاپ و محک زدن دغدغه‌مندی آن در اکوسیستم ایرانی است. رویکردی که قطعا نمی‌تواند از چشم هواداران بسیار این فرهنگ موسیقی و البته خانواده‌های آنها نادیده بماند.

نقد فیلم «شمال از جنوب غربی»؛ فرمِ عالی و محتوای خالی سه شنبه 16 بهمن 1403 00:51
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «شمال از جنوب غربی»؛ فرمِ عالی و محتوای خالی

«شمال از جنوب غربی» فیلم فرم است؛ استانداردهای بالایی در هارمونی عوامل اجرایی به خود می‌بیند اما این ظرف زیبا، خالی از محتوا است و نمی‌تواند همپای فرم، مخاطب را پای داستان سراسیمه خود نگه‌دارد.

نگاهی به فیلم «اسفند»؛ روایتی متفاوت از نبرد در نیزارها دوشنبه 15 بهمن 1403 22:55
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «اسفند»؛ روایتی متفاوت از نبرد در نیزارها

با وجود برخی ایراداتی که به «اسفند» وارد است محتوای فیلم و پرداخت به یکی از شخصیت‌های اثرگذار تاریخ معاصر در حوزه جنگ تحمیلی به خودی خود برای ماندگاری این اثر در سینمای ایران کفایت می‌کند.

فیلم «رها» چه تصویری از دهک‌های پایین جامعه می‌سازد؟ دوشنبه 15 بهمن 1403 14:11
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

فیلم «رها» چه تصویری از دهک‌های پایین جامعه می‌سازد؟

فیلم «رها» با نقاب دغدغه‌های اجتماعی به دنبال پوشاندن نقص‌های سینمایی‌اش است. با فیلمنامه‌ای ضعیف و اجرای ناپخته، این فیلم تلاش می‌کند تا با ایجاد جنجال‌های اجتماعی و سیاسی، از نقدهای واقعی فرار کند.

رها؛ نخستین غافلگیری فجر ۴۳/ شانس سیمرغ برای شهاب حسینی پس از ۱۶ سال یکشنبه 14 بهمن 1403 22:11
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

رها؛ نخستین غافلگیری فجر ۴۳/ شانس سیمرغ برای شهاب حسینی پس از ۱۶ سال

فیلم «رها» به لحاظ استانداردهای بالایی که در توالی چینش هوشمندانه و منطق روایی به کار گرفته، با اقبال بالایی از جانب مخاطبان مواجه شده است.

نگاهی به انیمیشن «افسانه سپهر»؛ هدف گذاری نادرست در یافتن مخاطب یکشنبه 14 بهمن 1403 21:18

نگاهی به انیمیشن «افسانه سپهر»؛ هدف گذاری نادرست در یافتن مخاطب

«افسانه سپهر» تلاش قابل احترامی از یک گروه جوان با انگیزه در حوزه انیمیشن است اما به دلیل هدفگذاری نامناسب تا پایان فیلم مشخص نمی‌شود بالاخره مخاطب این فیلم کدام رده سنی است.

«سونسوز» مخاطب را با حال خوب بدرقه می‌کند؛ یک پارودی دلنشین یکشنبه 14 بهمن 1403 20:48
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«سونسوز» مخاطب را با حال خوب بدرقه می‌کند؛ یک پارودی دلنشین

یک منتقد سینما درباره فیلم سینمایی «سونسوز» و بهره‌گیری این فیلم از بازیگران و نابازیگران بومی و پرهیز از برخی کلیشه‌های رایج در آثار روستایی ایرانی نوشت.

نگاهی به فیلم «کفایت مذاکرات»؛ پایان راه خوش یک فیلمساز متخصص یکشنبه 14 بهمن 1403 19:39
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «کفایت مذاکرات»؛ پایان راه خوش یک فیلمساز متخصص

«کفایت مذاکرات» یک فیلم کمدی ویژه بزرگسالان است که تلاش کرده تا گوشه چشمی به گیشه سینمای ایران در اکران داشته باشد که با توجه به فیلمنامه ضعیف و ساختار ضعیف‌تر آن این امر محقق نخواهد شد.

آنتیک؛ بی‌برنامه در حلبی‌آباد یکشنبه 14 بهمن 1403 12:23
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

آنتیک؛ بی‌برنامه در حلبی‌آباد

«آنتیک» یک کمدی موقعیت است که متاسفانه نتوانسته از ظرفیت‌های وجودی خود برای فضاسازی‌های کمیک بهره ببرد.

نقد فیلم «سونسوز»؛ کمدی اگزوتیک در حاشیه‌ی اردبیل یکشنبه 14 بهمن 1403 00:14

نقد فیلم «سونسوز»؛ کمدی اگزوتیک در حاشیه‌ی اردبیل

«سونسوز» که با بودجه‌ی کم ساخته شده و هیچ بازیگر مطرحی ندارد به جز مریم مومن که لااقل در کارنامه‌اش چند فیلم به چشم می‌خورد و بقیه اهالی روستا هستند. نابازیگرانی که از همه‌ی بازیگرانی که امروز در فیلم‌ها دیدم، از علی سرابی تا باران کوثری و ارسطو خوش‌رزم که پارسال سیمرغ هم گرفته، طبیعی‌تر، باورپذیرتر، شیرین‌تر و دوست‌داشتنی‌تر بودند.

«داد»؛ کم خرج و سردرگم و نامعلوم! یکشنبه 14 بهمن 1403 00:04
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«داد»؛ کم خرج و سردرگم و نامعلوم!

فیلم نه قصه مشخصی دارد، نه اهداف شخصیت‌ها و دلایل رفتارشان برای تماشاگر مفهومی دارد. اتفاقاتی که در طول داستان برای کاراکتر‌ها رخ می‌دهد به درستی تعریف نشده و قطعاً پس از دیدن اسم فیلم با انبوهی از سوالات بی پاسخ مواجه می‌شوید.

«رگ‌های آبی»، نسخه کم‌فروغ از «فروغ»/ فیلم بلاتکلیفی که نه مستند بود نه درام یکشنبه 14 بهمن 1403 00:00
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«رگ‌های آبی»، نسخه کم‌فروغ از «فروغ»/ فیلم بلاتکلیفی که نه مستند بود نه درام

«رگ‌های آبی» قرار بود فیلمی درباره فروغ باشد، اما در نهایت بیشتر شبیه به یک تلاش ناموفق برای بازسازی زندگی او شده است. نه قصه‌گویی فیلم به اندازه کافی عمیق است، نه بازی‌ها آن‌قدر باورپذیرند که مخاطب را درگیر کنند.

«بازی خونی»؛ فرصت‌سوزی یک سوژه ناب تاریخی شنبه 13 بهمن 1403 19:49
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«بازی خونی»؛ فرصت‌سوزی یک سوژه ناب تاریخی

فیلم «بازی خونی» با روایت رویدادهای تاریخی و مبارزات انقلابی شهر آمل، سوژه‌ای ناب را به تصویر می‌کشد، اما در سایه ضعف‌های هنری و اجرایی، نتوانسته عمق لازم را برای مخاطب ایجاد کند و از ایجاد اثری ماندگار بازمانده است.

شنبه 13 بهمن 1403 19:46
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

"داد"؛ فیلمی درون‌گرا با نمادهای گم‌شده

ابوالفضل جلیلی در فیلم جدیدش "داد" به سراغ نوجوانانی رفته که در کانون اصلاح و تربیت به سر می‌برند. فیلمی پر از نمادپردازی‌های عمیق، اما با ساختاری پراکنده که ممکن است مخاطب را سردرگم کند.

نقد فیلم «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ شنبه 13 بهمن 1403 18:19
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ

«۱۹۶۸» درامی اجتماعی تاریخی با داستانی یک خطی است که عناصر دراماتیکش به ضرب و زور و با وصله و پینه بهم متصل می شوند.

نقد فیلم ترک عمیق؛ استیصال یک مانور روانشناختی شنبه 13 بهمن 1403 16:28
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم ترک عمیق؛ استیصال یک مانور روانشناختی

درام «ترک عمیق» با آن‌که تلاش کرده تا در مسیر اخلاق و شرافت گام بردارد اما به دلایلی چون «نبود زیرساخت‌های روانشناختی» و «رمزگشایی اندک در فصل فینال» نمی‌تواند مخاطب را از فضای گنگی که ساخته، راضی نگه‌دارد.