یکشنبه , ۲۳ شهریور, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 4
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

شوهر ستاره؛ شکست پروژه «لحن زنانه» سه شنبه 23 بهمن 1403 19:13
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

شوهر ستاره؛ شکست پروژه «لحن زنانه»

«شوهر ستاره» فیلمی با شخصیت‌های درون‌گراست که فیلمنامه نمی‌تواند جهان خاص آنها را به شیوه‌ای دراماتیک به تصویر بکشد. متاسفانه آن زیرکی و فنون فیلمنامه‌نویسی که برای ساخت آثاری از این دست رعایت می‌شود، در این کار به چشم نیامد تا فیلمی که می‌بایست لحنی زنانه داشته باشد، در نشان‌گذاری کردن این تصویر، ناکام بماند.

«زیبا صدایم کن»؛ مغازه رویافروشی و شهری که نمی‌شناسیم سه شنبه 23 بهمن 1403 19:11
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«زیبا صدایم کن»؛ مغازه رویافروشی و شهری که نمی‌شناسیم

«زیبا صدایم کن» دغدغه بی‌مکانی و یافتن سرپناه دارد، به وضعیت بد اقتصادی طعنه می‌زند و روی خط قرمز نقد گشت ارشاد نیز راه می‌رود؛ پس مخاطب را با اثری مواجه می‌کند که حرفی برای گفتن دارد اما از آن سو تصویرِ شهر به‌مثابه آرمان شهری برای عملی ساختن خیال‌های مخاطب، نوعی رویافروشی به اوست که با منطقِ قصه چفت نمی‌شود.

درباره فیلم «شمال از جنوب غربی»؛‌ تلاشی سخت در سینمای جنگ سه شنبه 23 بهمن 1403 19:05
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «شمال از جنوب غربی»؛‌ تلاشی سخت در سینمای جنگ

«شمال از جنوب غربی» فیلمی با دکوپاژ و برنامه است و زرگرنژاد نشان داده است که برای پلان به پلان فیلمش برنامه داشته است و دوربین، ایستا و یا سرگردان نیست و با یک فیلمنامه دکوپاژ شده به پیش رفته است.

درباره فیلم «صددام»؛ وقتی جهان کمدی را نمی‌شناسی سه شنبه 23 بهمن 1403 18:58
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «صددام»؛ وقتی جهان کمدی را نمی‌شناسی

«صددام» علیرغم اینکه از سوژه جذابی برخوردار است اما نمی‌تواند فضاسازی متناسبی حول این سوژه رقم بزند تا مشخص شود پدرام پورامیری پس از ساخت چند درام اجتماعی موفق، جهان کمدی را آن‌طور که باید و شاید، نمی‌شناسد.

درباره فیلم «ناتورِ دشت»؛ نه سیاه نه سفید، خاکستری مطلق سه شنبه 23 بهمن 1403 18:50
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «ناتورِ دشت»؛ نه سیاه نه سفید، خاکستری مطلق

فیلم «ناتورِ دشت» در جشنواره چهل و سوم و در میان خیلی فیلم‌هایی که یا داستان ندارند یا از فرط ابتذال قابل دیدن نیستند، اثری است قابل تامل که تماشاگر را تا انتها با خود همراه می‌کند؛ گرچه بسیاری داستان واقعی گم شدن یسنا در گلستان را خوانده‌ و ماجرایش را دنبال کرده‌ بودند.

درباره فیلم «مرد آرام»؛ جمع و جور، بی‌ادعا و انسانی سه شنبه 23 بهمن 1403 18:42

درباره فیلم «مرد آرام»؛ جمع و جور، بی‌ادعا و انسانی

«مرد آرام» همانند مردم شریف افغانستان، نجیب، غریب، بی‌شیله پیله، بی‌ادعا، ساده و انسانی بود. اگر از شعارها و پیام‌های اخلاقی فیلم با اغماض عبور کنیم، در دل روایت و شخصیت‌پردازی اثر، این دغدغه‌ انسانی به وضوح قابل مشاهده است.

درباره «گوزن‌های اتوبان»؛ آزمون و خطای بلاگرها سه شنبه 23 بهمن 1403 18:40
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «گوزن‌های اتوبان»؛ آزمون و خطای بلاگرها

«گوزن های اتوبان» یکی از محدود فیلم‌های اجتماعی خوب این دوره از جشنواره فیلم فجر است که احتمالا اکران عمومی موفقی را نیز تجربه خواهد کرد.

زیبا صدایم کن؛ مهم‌ترین فیلم ۲ دهه اخیر رسول صدرعاملی یکشنبه 21 بهمن 1403 20:16
نقد فیلم‌های خارجی

زیبا صدایم کن؛ مهم‌ترین فیلم ۲ دهه اخیر رسول صدرعاملی

«زیبا صدایم کن» مهمترین ساخته رسول صدرعاملی طی ۲ دهه اخیر است که در آن، شیوه نوینی برای داستان‌گویی مطرح می‌شود، مخاطب به یک این‌همانی ظریف با قهرمانان داستان می‌رسد و حال خوب فیلم از پرده سینما به مخاطب سرایت می‌کند.

«شوهر ستاره»؛ بازتابی از گرگ و بره‌های کلان‌شهر تهران شنبه 20 بهمن 1403 20:29
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«شوهر ستاره»؛ بازتابی از گرگ و بره‌های کلان‌شهر تهران

«شوهر ستاره» بازتابی واقع گرایانه از یک کلان‌شهر ارائه می‌کند و تک تک شخصیت‌ها کنش و واکنشی منطقی دارند.

«اسفند»؛ بین مستندنگاری و درام، گرفتار در شعار شنبه 20 بهمن 1403 19:38
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

«اسفند»؛ بین مستندنگاری و درام، گرفتار در شعار

«اسفند»، ساخته‌ی تازه‌ی دانش اقباشاوی، تلاش می‌کند روایتی حماسی از زندگی شهید علی هاشمی، فرمانده‌ی تأثیرگذار دوران دفاع مقدس، ارائه دهد.

تغییر دنیا حتی به اندازه یک روز در شنبه 20 بهمن 1403 02:49
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

تغییر دنیا حتی به اندازه یک روز در "زیبا صدایم کن"

"زیبا صدایم کن" با بازی امین حیایی و ژولیت رضاعی، مخاطب را به دنیای ذهنی پدری روان‌پریش و دختری خودساخته می‌برد و روایتی از عشق و تنهایی را به تصویر می‌کشد.

فیلم «چشم بادومی»؛ روایتی از نسل Z پنجشنبه 18 بهمن 1403 01:52
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

فیلم «چشم بادومی»؛ روایتی از نسل Z

امینی با «چشم‌بادومی» می‌خواهد یک فاصله‌گذاری جدی با تمام کارگردان‌هایی کند که تا حالا با آن‌ها کار کرده و حتی یک فاصله جدی با آثار خودش هم ایجاد کند. امینی با فیلم آخرش درست مانند شخصیت اصلی «لاتاری» عمل کرده و می‌خواهد، اسلحه به دست به جان شمایل خودش بیفتد و یک فیلم‌ساز مولف خلق کند اما آیا این اتفاق می‌افتد؟

 سینما با رفع توقیف‌ها و جشنواره امیدوار می‌شود چهارشنبه 17 بهمن 1403 17:15

سینما با رفع توقیف‌ها و جشنواره امیدوار می‌شود

از انتصاب‌های سید عباس صالحی وزیر ارشاد تا برگزاری جشنواره‌های تئاتر و فیلم فجر چیزی حدود ۸۰ روز می‌گذرد، زمانی اندک که نشان از تلاش او و تیم همراهش برای رفع دو مسئله اصلی داشته است، بازگشت سرمایه‌های فرهنگی و آشتی هنرمندان با صحنه و سینما و رویدادهای فرهنگی که با حضور هنرمندان در جشنواره‌های تئاتر و سینما تجلی یافت؛ و از سوی دیگر رایزنی با نهادهای بالادستی برای کاهش فشارها و خارج‌کردن وضعیت امنیتی فرهنگ و عادی‌سازی روابط و بازگشت آرامش به جامعه هنری بوده است.

سه شنبه 16 بهمن 1403 02:14

"پیر پسر" قربانی "آنتیک" در جشنواره فیلم فجر؟

جشنواره فیلم فجر ویترینی برای نمایش بهترین آثار سینمایی ایران است. اما گاهی اوقات، فیلم‌های ضعیف و بی‌کیفیت، به دلایل مختلف، در بخش مسابقه جشنواره حضور پیدا می‌کنند و جای فیلم‌های خوب و باارزش را می‌گیرند. فیلم "آنتیک" ساخته هادی نائیجی، یکی از همین موارد است.

سه شنبه 16 بهمن 1403 02:03

"آنتیک": کمدی بی‌رمق و بی‌هویت

فیلم "آنتیک" ساخته هادی نائیجی، یکی از آثار بحث‌برانگیز جشنواره فیلم فجر بود که با واکنش‌های تند و نقدهای منفی بسیاری از سوی منتقدان و تماشاگران روبرو شد. این فیلم کمدی، نه تنها نتوانست انتظارات را برآورده کند، بلکه به اثری سطحی و بی‌مایه تبدیل شد که هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

نقد «آنتیک»؛ فراتر از ابتذال! سه شنبه 16 بهمن 1403 01:49

نقد «آنتیک»؛ فراتر از ابتذال!

اینکه قصه‌ی فیلم لو برود یا نه، راستش اهمیتی ندارد. اصلا قصه در این فیلم اهمیتی ندارد. همه چیز برای مسخره‌بازی چیده شده. برای شوخی با کمیته و تناقض میان آن دوره با دو تا آدم علاف دزد خرده‌پا که در بند سیاست نیستند ولی در موقعیتی گیر می‌افتند که وسط یک بازی سیاسی قرار می‌گیرند.

نقد فیلم «رها»؛ ما همه مقصریم سه شنبه 16 بهمن 1403 01:44

نقد فیلم «رها»؛ ما همه مقصریم

«رها» احتمالا اگر دومین تجربه‌ی کارگردانش بود می‌توانست بهترین فیلم جشنواره در سه روز اول باشد. البته تا همین‌جا هم اولین فیلم حسام فرهمند موفق ظاهر شده. تماشاگر و منتقد را راضی می‌کند. فقط اگر کارگردان برای پایان دادن فیلم آن‌قدر دست دست نمی‌کرد که قصه از رمق بیفتد و می‌دانست کجا کات بدهد که تماشاگر شوکه از سالن خارج شود، فیلم بهتری می‌شد.

سه شنبه 16 بهمن 1403 01:25
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

"آنتیک" یک کمدی‌ خنده‌دار نیست، توهین‌آمیز است!

فیلم "آنتیک" ساخته هادی نائیجی، با عنوان کمدی مخاطبان را به سینما کشاند، اما نه تنها نتوانست خنده‌ای بر لب‌ها بنشاند، بلکه با توهین به مقدسات و طنزی ضعیف، ناامیدی را به جای خنده به ارمغان آورد.

نقد فیلم «لولی»؛ یک آزمون و خطای شریف سه شنبه 16 بهمن 1403 01:02
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «لولی»؛ یک آزمون و خطای شریف

«لولی» فیلم شریف و اخلاق‌مندی است که متاسفانه نتوانست با در نظر گرفتن یک مهندسی مطلوب در فیلمنامه، آن اثرگذاری موردنظر خود را به همراه داشته و مخاطب را درگیر کند.

نقد فیلم «چشم بادومی»؛ رسوخ کی‌پاپ به سینمای ایران سه شنبه 16 بهمن 1403 00:55
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نقد فیلم «چشم بادومی»؛ رسوخ کی‌پاپ به سینمای ایران

چشم بادومی» نخستین ورود صریح سینمای بلند داستانی ایران به موضوع کی‌پاپ و محک زدن دغدغه‌مندی آن در اکوسیستم ایرانی است. رویکردی که قطعا نمی‌تواند از چشم هواداران بسیار این فرهنگ موسیقی و البته خانواده‌های آنها نادیده بماند.