نگاهی به «درخونگاه»/فیلمِ سیاوش اسعدی، به مفهوم سینما نزدیک نیست
قدرت کارگردانی اسعدی هم نمیتواند، ضعفهای فیلمنامه را بپوشاند. اگر لایههای روایی فیلم را رج بزنیم و بکشافیم چندین مورد در محتوای فیلم قابل ارزیابی است.
نگاهی به دو فیلم «معکوس» و «سال دوم دانشکده من» / از نئو کیمیایی تا دوری از دغدغه های اجتماعی
گر «من ترانه ۱۵ سال دارم»، «دیشب باباتو دیدم آیدا» و «دختری با کفش های کتانی» را سه گانه موفق کارنامه رسول صدرعاملی به شمار آوریم که همواره نگاهی دغدغه مند به مسائل و مشکلات دختران جوان و نوجوان داشته است، «سال دوم دانشکده من» را باید نوعی عقبگرد در کارنامه ی این کارگردان به شمار آورد.
نگاهی به فیلم تختی ساخته بهرام توکلی/ گاهی بهتر است ندانی
بهرام توکلی دیگر پابرهنه در بهشت و پرسه در مه و اینجا بدون من نمی سازد.او در تنگه ابوقریب همچنان کارگردان خوبی است اما سراغ قصه به معنای آن چه قبل تر در کارنامه اش دارد نرفته است .
نگاهی به فیلم های روز اول جشنواره در چارسو / مردی بدون سایه و درخونگاه
رئیسیان در مردی بدون سایه فیلمنامه ای شلخته را به تصویر می کشد. فیلم شروع جذاب و نفسگیری دارد و در ادامه بستر لازم را برای رسیدن به اثری در خور را فراهم می آورد اما خیلی زودتمام داستانک هایی که قرار بود در امتداد داستان اصلی فیلم مکمل و پیش برنده کار باشند تبدیل به بار اضافی و نچسب فیلم می شوند.
آیا هالیوود به نفع جهان عقب مینشیند؟
مراسم معرفی کاندیداهای دریافت جوایز «اسکار 2019» عصر سهشنبه هفته گذشته در شهر لسآنجلس امریکا برگزار شد و «روما» ساخته نوستالژیک آلفونسو کوارون مکزیکی و «محبوب» فیلم درباری و سرشار از حقایق تلخ تاریخی یورگوس لانتیموس یونانی پیرامون «ملکه آن» حاکم لرزان قرن هفدهم بریتانیا هر یک با کسب 10 نامزدی پیشتاز جوایز امسال شدند؛ جوایزی که صبح دوشنبه 6 اسفند در تالار کداک تیاتر شهر لسآنجلس به برندگان نود و یکمین دوره این رقابت بشدت معروف اما تبلیغاتی و جهت دار اهدا خواهد شد.
يادداشتی بر فيلم «قانون مورفی»/ پادشاهِ کورها؛ مورفی
«قانون مورفي» مصداق بارز تکچشم در شهر کورهاست و اين نميدانم تعريف است يا تحقير؛ اما ميشود اينگونه آغازيد که فيلم در ميان کمديهاي «بفروش» اين سالها، کمتر لودگي و بيشتر تلاش در راستای سينمايي تمامسرگرمي است و استراتژياش ديوانهبازي در راستاي «سرکاري»هاي هوشمندانه و آغازش نهچندان بد.
قانون مورفی: سقوط یک رامبد جوان
وجود سرمایه زیاد از مشکلات دیگر قانون مورفی است، وقتی که پول زیاد باشد مجموعهای از تکصحنههای جذاب و چشمنواز خواهی ساخت که در کنار هم بسیار بیربط است.
نگاهی به فيلم «بمب، يک عاشقانه»/ عشق در پناهگاه
پيمان معادي در دومين فيلم خود «بمب، يک عاشقانه» باز هم روابط انساني را نشانه ميگيرد و در فضا و اتمسفري وسيعتر به آن ميپردازد. عشق روايت جذابي است که در خلال ويراني و بمباران، عاشقانه بمب را ميسازد.
شلیک دقیقِ «درساژ» به هدف
«درساژ» یک درام روانکاوانه با تمرکز بر رفتارشناسی نسل نوجوان امروز با مختصاتی شناسنامه دار است. ویژگی که اهمیت این فیلم آسیب شناسنامه را دوچندان می کند.
نکاتی درباره نسبت سینمای ایران و جشنوارههای جهانی/ جنگل پنهان در ازدحام درختان!
«جنگل پنهان در ازدحام درختان!»؛ نکاتی در حد اشاره پیرامون نسبت سینمای ایران و جشنوارههای جهانی.
جشنواره فیلم فجر و ۵ نکته مهم
کیوان کثیریان گفت: « آقای هیات انتخاب عزیز اصلا چرا شما حاضر شدید دو سکانس را ببینید؟ آقای دبیر گرامی شما چرا دو سکانس را نشان هیات انتخاب دادید! آقای تهیه کننده و فیلمساز محترم شما چرا حاضر شدید فیلم تکه پاره و ناتمامتان را بدهید برای تماشا؟»
در جامعهای نفس میکشیم که حرفهای اروتیک از اکسیژن برای خانواده مهمتر است
قانون مورفی تا ده دقیقه اول هم نشانه های همان کارگردان سرکش فیلم «نگار» را دارد، ولی بعد از ده دقیقه تا لایه های زیرین فاجعه در دم دستی بودن پیش می رود تا جایی که فکر می کنی رسمن دست ات انداخته اند.
روندتبديل شدن فرشته به هيولا
«پرويز» اين شخصيت آرام و دوستداشتني فيلم مجيد برزگر كه رفته رفته به قاتلي بيرحم بدل ميشود يادآور نمونههاي متعدد تاريخ سينما از اين دست است. اصلا شايد از همين منظر هيبت لوون نازنين به دل سينما دوستان ايراني هم نشست، چرا كه به راحتي با مولفههاي جهاني قابل رقابت و همنشين بود.
نگاهی به فيلم «اتاق تاريك»ساخته روحالله حجازی/ جهانِ تاريك شده حقيقتها
آيا جهان سينمايي روحالله حجازي در واپسين ساختهاش توانسته است بر فراز جهانِ تاريك حقيقتها چراغي بيفروزد تا زير روشناييهايش، حقيقت جهانِ تاريك شده كودكان، قضاوتها، ازدواج و...را مشاهده كنيم؟ فيلم «اتاق تاريك» در مسير بازگويي روايتِ خود، ايماژهاي بصري فراوان و همراه با آن ديالوگهاي نسبتا طولاني را به كار ميبرد تا به سبب بهرهگيري از آنها ساختار روايت را با موضوعات بسيار جنجالي مانند قضاوت احساسي ما، ناسازگاريهاي همسران و تحمل مشقتبار مشكلات كودكان در هم آميزد
كمال، ليلی و مارموز
كمال تبريزي محصول نظام جمهوري اسلامي در سينماست ولي از آن دست فيلمسازاني نيست كه تبليغاتچي صرف باشد. فيلمهايش در راستاي تبليغات ارزشهاي مذهبي قرار ميگيرد اما سطحي و شعاري نيست و كارگرداني نيست كه نون به نرخ روز خور باشد. اين كارگردان در اكثر ساختههايش به شرايط اجتماعي انتقاد ميكند و همين انتقاد به او هويت جذابي بخشيده و باعث شكل گرفتن شخصيت سينماي كمال تبريزي شده است.
نگاهی به فیلم مارموز/«کمال تبریزی» به دنبال راهی برای تطهیر سیاسی خویش است؟
اغلب کنشگران حوزه نقد، نسبت به آخرین فیلم به نمایش درآمده کمال تبریزی، موضع تندی اتخاذ کردهاند و تمامی کنشگران، خاستگاه روشنفکری دارند.
نگاهی به فيلم «بمب»/ عاشقانهای آرام
بمب، يك عاشقانه و به هيچوجه فيلم روشنفكرانهاي نيست و معادي قصد نداشته با نوشتن و كارگرداني اين فيلم پُز روشنفكري بدهد، بمب فارغ از نگاه روشنفكرانه يا سانتيمانتاليسم فيلمِ عاشقانهاي است كه در بستري سالم قصه ميگويد؛ شايد اگر شخصِ ديگري اين فيلم را كارگرداني ميكرد منتقدان بيشتر به آن توجه ميكردند.
درباره فيلم «خانم يايا»/ پوزخند به مخاطب بدسليقه
در «خانم يايا» اين شخصيت زائد، چون آپانديس عود كرده به دور انداخته شده تا موقعيتي ابزورد آفريده شود. موقعيتي كه در آن جهان ميان تايلند و ايران زدوده شود. به نوعي ديگر خبري از آن برتري فرهنگي –كه بيشتر به واسطه زبان القا ميشود– نيست؛ بلكه همه چيز به يك همساني سوق پيدا ميكند. ديگر ماساژ تايلندي يا عشرتكدههاي مختصر فيلم عجيب نيست. آنچه عجيب است نفهميدن ذائقه بد ايرانيها توسط خويشتن است.
يادداشتی بر مستند «بزک» به کارگردانی «شيوا سنجری»
فيلم مستند «بَزَک» دنيايي کاملا زنانه دارد که فيلمساز با انتخاب فضاي متناسب با آن سعي کرده در بهتصويرکشيدن جزئيات پنهانشده يا کمتر مورد توجه قرارگرفته زندگي قشر مهمي از زنان جامعه ما، قضاوت و پيشداوري نکند. درعوض با هدف بهتصويرکشاندن داستان يکخطي خود - که اتفاقا روايت سادگي را انتخاب کرده - توانسته جامعه امروز و مشکلات جدي مبتلابه آن را به چالش بکشد
نگاهي به فيلم «سرو زير آب»/ ساخته محمدعلی باشهآهنگر مصلحت يا قانون
«سرو زير آب» بهعنوان ششمين و آخرين ساخته سينمايي محمدعلي باشهآهنگر، نشان ميدهد که فيلمساز 56 ساله خوزستاني که بهواسطه تعلقش به اين خطه، منطقا از جنگ و تبعات آن درک و دريافتي عميق و ملموس دارد، همچنان به تداوم مسيري ميانديشد که نزديک به دو دهه پيش آن را استارت زده است.