چهارشنبه , ۲۱ شهریور, ۱۴۰۳
نقد و یادداشت | صفحه 65
روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

روزگاری که آوینی و مخملباف به داریوش مهرجویی تاختند!

مخملباف اگر چه رفتارش در قیاس با آوینی، قدری عوامانه بود. اما هر دو، تقریبا در یک دوران، و از یک منظر، به یک هنرمندروشنفکر - مهرجویی- تاخته بودند. آن دو، در آن روزگار دغدغه‌هایی شبیه به هم داشتند .

هومن سیدی و ایرانیزه کردن ایده‌های غربی یکشنبه 8 مهر 1397 12:51

هومن سیدی و ایرانیزه کردن ایده‌های غربی

بخش اعظمی از «مغزهای کوچک زنگ‌زده» صحنه‌های زدوخورد اراذل و اوباش است اما آنچه فیلم را از ورطه غربزدگی و گانگسترمآبی می‌رهاند، چاشنی رگ غیرت و ناموس‌پرستی است.

دو رویکرد متفاوت تشکیلاتی در سینمای ما و پیامدها جمعه 23 شهریور 1397 15:03

دو رویکرد متفاوت تشکیلاتی در سینمای ما و پیامدها

ابراهیم مختاری مستندساز پیشکسوت در یادداشتی به مرور رویکرد تشکل های تهیه کنندگی در سینما و مقایسه آن با رویکرد تشکل های صنفی مستندسازان پرداخت.

خوانشی از فیلمِ «خشت و آینه» ساخته‌ ابراهیم گلستان/ وقتی بچه، بچه بود چهارشنبه 14 شهریور 1397 17:58

خوانشی از فیلمِ «خشت و آینه» ساخته‌ ابراهیم گلستان/ وقتی بچه، بچه بود

ابراهيم گلستان چه در مقامِ داستان‌نویس، چه در مقامِ فیلم‌ساز از تردیدی که نسبت به زیست جامعه‌ی پا در هوای ایران دارد روایت می‌کند. او دراین اثر هیچ اعتمادی به نمادهایی که قرار است نجات‌بخش باشند ندارد. جوانی خموده، اخته‌گی، کودکانِ رهاشده و گم‌شدن و از همه مهم‌تر فقدانِ اخلاق باعث می شود او در پایان اثر در فضایی طعنه‌آلود صدای گوینده‌ی تلویزیون را پخش کند که در بابِ نوع‌دوستی سعدی می‌گوید و این‌که نتوان بر برخی نامِ آدمی نهاد.

چرا «تنگه ابوقریب» فیلم مهمی است؟ چهارشنبه 14 شهریور 1397 13:23

چرا «تنگه ابوقریب» فیلم مهمی است؟

یکی از ویژگی‌های دیگر «تنگه ابوقریب» مسیری است که برای شخصیت‌پردازی در نظر گفته است. فیلم با دیالوگ شخصیت‌ها آغاز می‌شود و به مرور برای مخاطب خاستگاه هرکدام از آنها و طبقه اجتماعی و دغدغه‌هایشان مشخص می‌شود و از آن به بعد مخاطب هر لحظه دلش با شخصیت‌هایی است که انگار سال‌هاست آنها را می‌شناسد. قهرمانانی که برخلاف سایر فیلم‌های جنگی که تا پیش از این می‌شناختیم، کاملا زمینی‌اند. شاید در برخورد اول با فیلم حس شود که حادثه بر شخصیت‌ها غلبه دارد؛ درصورتی‌که شخصیت‌ها هرکدام هویتی دارند و هویتشان با مفهوم جنگ گره خورده است.

نگاهي به فيلم «تنگه ابوقريب»/ تمهيد خارج از قاب یکشنبه 11 شهریور 1397 15:11

نگاهي به فيلم «تنگه ابوقريب»/ تمهيد خارج از قاب

مولف نمي‌‌خواسته به اين آدم‌ها شمايل قهرمان بدهد، براي همين در جاهايي عامدانه آنها را رها مي‌كند و راوي مي‌رود سراغ يك مكان ديگر. تمهيد خارج از قاب قرار دادن براي كاستن از ارزش كاراكتر اما باعث پاره‌پاره شدن فيلم شده. سكانس‌ها به هم چسبانده شده‌اند تا در نهايت فقط برسند به اين نقطه كه ما متوجه بشويم تنگه ابوقريب به دست عراقي‌ها نيفتاد. همين دوگانگي نگاه يا بهتر بگوييم لنگ در هوا ماندن نوع رابطه كاراكترها و قصه و همچنين سردرگم بودن راوي باعث بروز بزرگ‌ترين مشكل فيلم شده.

پايان عمر فيزيكي فيلم‌ها یکشنبه 11 شهریور 1397 15:06

پايان عمر فيزيكي فيلم‌ها

گران شدن دي‌وي‌دي يعني بيدار كردن غول خفته تكثير و دانلود، ازدياد قارچ‌ گونه كانال‌هاي تلگرامي براي قرار دادن لينك دانلود فيلم و سريال‌هاي روز شبكه، كاهش تقاضا و سفارش نمايندگي‌هاي استاني براي دريافت كالا و سرانجام بالا رفتن ريسك براي بازگشت سرمايه از محل فروش كالا در بازار.

یادداشت حامد محمدی برای «تنگه ابو قریب» سه شنبه 30 مرداد 1397 00:16

یادداشت حامد محمدی برای «تنگه ابو قریب»

حامد محمدی می‌گوید:‌ در روزگاری که حرف‌های تکراری و ادعاهای بزرگ سعی در پنهان‌کردن ناکارامدی‌ها دارد، فیلم «تنگه ابوقریب» بی‌ادعا و بی‌نقص راه درست و هوشمندانه‌ای را مقابل مخاطبانش قرار می‌دهد.

نقدی بر فیلم «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی/ معلولِ معلولیت پنجشنبه 25 مرداد 1397 02:50

نقدی بر فیلم «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی/ معلولِ معلولیت

یک: دوستان منتقدم از «چیزی» که دیده‌ام و نمی‌دانم چیست، اما خوب می‌دانم که «فیلم» نیست، بسیار تعریف کرده بودند. به تماشایش که نشستم، هیچ ندیدم جز یک‌سری شوخی‌های جنسی مصور که به‌جای تابوشکنی - که اصلا هم رویکرد بدی نیست- بی‌اخلاقی و بی‌فرهنگی را ترویج می‌دهد. دروغی هم نیست که بگویم هیچ‌کس از شوخی‌هایش به خنده نیفتاد که تقریبا همه در حال قهقهه بودند؛ اما آیا صرفا «خنده» معیاری است برای ارزش‌گذاری یک اثر کمدی؟

شکاف عمیقی بین سینما و ادبیات ایجاد شده است دوشنبه 22 مرداد 1397 14:24
در نقد و بررسی بازدم مطرح شد:

شکاف عمیقی بین سینما و ادبیات ایجاد شده است

جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «بازدم» شب گذشته با حضور آرش سنجابی (کارگردان )، حامد رحیمی نصر(بازیگر نقش اول) و سید رضا صائمی (منتقد) در خانه هنرمندان برگزار شد.

هجوم سرطان ابتذال بر پیکر سینمای ایران سه شنبه 16 مرداد 1397 18:46

هجوم سرطان ابتذال بر پیکر سینمای ایران

بانی فیلم نوشت: از همان موقعی که ولی ا… سیف رییس کل (حالا دیگر سابق شده!) بانک مرکزی، افزایش قیمت ارزهای خارجی را «حباب» نامید، می شد حدس زد که اقتصاد تا کجاها «بیخ» پیدا خواهد کرد! همان زمان که تعداد سفرهای خارجی ایرانیان را زیادتر از شاخصه های جهانی(؟!) دانست، می شد حدس زد که این قصه، سر درازی دارد!

کمپین استراحت برای مدیران پیر سه شنبه 16 مرداد 1397 17:56

کمپین استراحت برای مدیران پیر

کثیریان: مدیر جوان با تجربه حداقلی مدیریت کم داریم. این کاستی در کل سیستم مدیریتی کشور وجود دارد. سالهای سال دایره مدیریتی بسته بوده. به بهانه مقطع حساس کنونی و همیشگی و به بهانه اهمیت تجربه و تعهد، مدیران تکراری پشت میزها و توی جلسات زندگی کردند و پیر شدند. حالا دستمان خالی است. مدیر تربیت نکردیم. ولی باز هم دیر نشده. یک انقلاب مدیریتی لازم است. به سرعت باید دست به کار شد. مدیران محترم بازنشسته برای خودشان چالش استعفا راه بیندازند. کمپین استراحت درست کنند. راهش همین است.

عطاران و عزتی روی موج اسکناس/ راز موفقیت هزارپا سه شنبه 16 مرداد 1397 13:49

عطاران و عزتی روی موج اسکناس/ راز موفقیت هزارپا

هزارپا دارد یکی‌یکی رکوردهای فروش را جابه‌جا می‌کند. این مهمترین اتفاق این روزهای سینمای ایران است که کلیتش زیر فشار و سنگینی اوضاع اقتصادی مردم و جامعه در خوف و رجا به سر می‌برد.

کاتیوشا سرگردان میان ژانر کمدی و اجتماعی/تلاش مثبت عطشانی برای جلوگیری از کمدی مبتذل سه شنبه 16 مرداد 1397 02:19

کاتیوشا سرگردان میان ژانر کمدی و اجتماعی/تلاش مثبت عطشانی برای جلوگیری از کمدی مبتذل

فیلم سینمایی "کاتیوشا" به کارگردانی "علی عطشانی" در ادامه ساخت آثار کمدی معطوف به گیشه ساخته شده و هم اکنون پس از نزدیک به ۱۰ روز اکران فروشی معادل ۶۵۰ میلیون تومان را برای خود ثبت کرده است.

«رجعت موفق به سينماي كمدي» یکشنبه 14 مرداد 1397 20:01
بررسي ٣٠ سال حضور موثر در سينما

«رجعت موفق به سينماي كمدي»

كارنامه سينمايي ابوالحسن داوودي نقطه آغازين خوشايندي دارد؛ چراكه او دو سال قبل از اينكه نخستين فيلم سينمايي خود را كارگرداني كند، با نگارش فيلمنامه وارد عرصه سينما شد و نام خود را به عنوان فيلمنامه‌نويس مشترك «پاييزان» در كنار فريد مصطفوي ثبت كرد. فيلمي به كارگرداني رسول صدرعاملي كه ملودرام گونه آغاز و در ادامه تبديل به درامي ماجراجويانه و تعليقي مي‌شود.

برای مسعود کیمیایی، روایتگر درد یکشنبه 7 مرداد 1397 12:16
یادداشت پرویز جاهد برای زادروز یک فیلم‌ساز:

برای مسعود کیمیایی، روایتگر درد

پرویز جاهد نوشت: سینما اگر نتواند دل آدم را به درد بیاورد، به چه کار می‌آید؟ مسعود کیمیایی اما در این کار استاد است. او درد و کاراکترهای دردمند را خوب می‌شناسد و در به تصویر کشیدن این دردها مهارت شگفت‌انگیزی دارد. هیچ سینماگری در سینمای ایران به خوبی کیمیایی نتوانسته درد یک آدم را به تصویر بکشد.

«من‌سرایی» می‌کنم، پس هستم ...! جمعه 5 مرداد 1397 14:39
نقدی بر فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی

«من‌سرایی» می‌کنم، پس هستم ...!

«خوک» ملامت فیلم‌های موسوم به هنری است؛ همان تفکری که در «مربع» روبن اوستلوند نیز جاری است و هر دو آثاری غیرسینمایی هستند؛ اما «مربع» را می‌توان تحمل کرد؛ لااقل کوششی است به بار ننشسته؛ اما «خوک» چیزی دارد که موجب عذاب است؛ عذابی ستوه‌آور و آن، حضور چشم‌کورکن «منِ» فیلم‌ساز است

نوشتار طائرپور به بهانه‌ی‌ بزرگداشت مرضیه محبوب یکشنبه 31 تیر 1397 14:36

نوشتار طائرپور به بهانه‌ی‌ بزرگداشت مرضیه محبوب

تهیه‌کننده و نویسنده «خاله قورباغه» نوشت:«محال است به دنیای مرضیه محبوب قدم بگذاری و از دیدن عروسک های پیر و کودکش یا بزرگ و کوچکش، لبانت به خنده باز نشود. شک ندارم که او بهشت خدا را با خلق این بهشت عروسکی برای بچه‌ها، خریده است.»

پژوهشگر سینما: باید بر اساس هویت و فرهنگ خود، صاحب تئوری در حوزه نقد شویم شنبه 30 تیر 1397 14:45

پژوهشگر سینما: باید بر اساس هویت و فرهنگ خود، صاحب تئوری در حوزه نقد شویم

اسماعیل بنی‌اردلان پژوهشگر و مدرس دانشگاه معتقد است حوزه نقد و تحلیل در ایران باید بر اساس هویت و فرهنگ خودمان صاحب تئوری شود و رسیدن به این مطلوب مستلزم این است که با روش‌های نقد آشنا شویم.

گفته‌های یک منتقد خارجی از چهارشنبه 27 تیر 1397 14:29

گفته‌های یک منتقد خارجی از "گدار"، "ولز" و نقدنویسی

یک منتقد بین‌المللی سینما گفت: نقد خوب نقدی است که خواننده از خلال آن به راحتی نتواند تشخیص دهد که منتقد فیلم را دوست داشته یا خیر چرا که باید با دلیل محکمه‌پسند و سازنده بگوید یک فیلم به چه دلیل خوب یا بد است.