پنجشنبه , ۲۷ دی, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 13
چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

نمایش‌نامه‌ی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استره‌لر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایش‌نامه را به‌صحنه برده‌اند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمه‌ی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداخته‌اند. ترجمه‌ی این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

نمایش به مثابه رسانه/یادداشت بهروز غریب پور درباره ارحام صدر جمعه 29 آذر 1398 00:00

نمایش به مثابه رسانه/یادداشت بهروز غریب پور درباره ارحام صدر

موفقیت ارحام صدر سبب شد، مقلدان زیادی پیدا کند که تلاش می‌کردند موضوعات خانوادگی و گاه اجتماعی را دستمایه نمایش‌های‌شان کنند‌، اما آنها چندان توفیقی نیافتند زیرا آنچه کار این هنرمند را متفاوت می‌کرد، نگاه او بود که فراتر از یک کمدی سطحی قرار می‌گرفت. البته نقدی هم به ارحام صدر وارد است که او گاه با کسانی که تلاش می‌کردند خود را به قطبی در سطح او برسانند، چندان منصف نبود. هر چند این از ارزش کار او کم نمی‌کند.

نسبت آلودگی هوا و وضعيت تئاتر دانشجويی پنجشنبه 28 آذر 1398 00:00

نسبت آلودگی هوا و وضعيت تئاتر دانشجويی

واقعيت اين است كه تك تماشاخانه‌هاي تئاتر مولوي از پس درخواست‌هاي زياد دانشجويان برنمي‌آيد. درخواست روش صنفي دانشجويان هم مي‌تواند مبتني بر افزايش تماشاخانه‌هاي تئاتر دانشگاهي باشد. هم فعال‌سازي خود سالن‌هاي تئاتر دانشگاه‌ها براي اجراي عموم دانشجويان باشد، گردش اجراها در سالن‌هاي خود دانشگاه‌ها مي‌تواند مولد جنسي ديگر از تئاتر باشد كه از زير بار منطق سرمايه فرار كند و منطق خودش را آزادانه با بدنه دانشگاه بسازد.

واقعیت‌هایی پیرامون نقش دوگانه‌ تئاتر در جامعه دوشنبه 25 آذر 1398 00:00

واقعیت‌هایی پیرامون نقش دوگانه‌ تئاتر در جامعه

تئاتر اندیشه‌ورز و متعهد که نویسندگان و فعالانش در طول تاریخ، در جانب مخاطبان زمانهٔ خود ایستاده و هنوز هم حامل پیام‌های اجتماعی و انسانی بزرگ هستند.

«تئاتر فست‌فود»/ آينده تئاتر ايران جمعه 15 آذر 1398 00:00

«تئاتر فست‌فود»/ آينده تئاتر ايران

فراموش‌شدن پديده‌هايي مانند اصول کارگرداني، اصول طراحي صحنه، اصول نويسندگي، اصول بازيگري، مباني دراماتورژي، حذف تمرين‌هاي طولاني پيش از اجرا، حذف گروه‌هاي هماهنگ تئاتري و از همه بدتر، حذف نگاه زيباشناختي به فرم و محتواي تئاتر به مثابه يک اثر هنري (و نه يک اثر تجاري، تفريحي و رزومه‌اي)، از نتايج تأسف‌آور «تئاتر فست‌فودی» هستند.

آقای شهردار! لطفا یک‌بار ایستگاه «تئاتر شهر» پیاده شوید پنجشنبه 7 آذر 1398 00:00

آقای شهردار! لطفا یک‌بار ایستگاه «تئاتر شهر» پیاده شوید

آقای حناچی! شما را به خدا یک شب در ایستگاه متروی «تئاتر شهر» پیاده شوید و ببینید چه اتفاقاتی در حاشیه این فضای فرهنگی و هنری در جریان است؛ این شکل از بی‌سلیقگی و آشفتگی، شایسته پایتخت است؟

سقوط آزاد تئاتر در بی‌اینترنتی و ردپای گمشده تلویزیون یکشنبه 3 آذر 1398 00:00

سقوط آزاد تئاتر در بی‌اینترنتی و ردپای گمشده تلویزیون

تلویزیون در روزهای اختلال اینترنتی در کشور می‌توانست حامی هنرمندان تئاتر باشد؛ اما در این بزنگاه نیز رسانه ملی توجهی به این هنر نادیده گرفته شده، نداشت.

در مورد جوايزی كه نام بزرگان تئاتر را يدك می‌كشند/ بنيادهایی بی‌بنياد شنبه 18 آبان 1398 00:00

در مورد جوايزی كه نام بزرگان تئاتر را يدك می‌كشند/ بنيادهایی بی‌بنياد

بخش مهمي از بنيادهاي هنري نيز سرمايه مادي و معنوي خود را صرف امر توليد مي‌كنند. براي مثال بنياد رادي بخشي از رويداد فرهنگي‌اش را روي مساله پژوهش و جايزه‌اي براي بخش پژوهش اختصاص داده است. رويه اين بنياد بر آن است كه طي يك فراخوان از پژوهشگران مي‌خواهد تا مقالاتي درباره آثار اكبر رادي بنگارند. در نهايت اين پژوهش‌ها در قالب پنل‌هاي محدودي ارايه مي‌شود و منجر به اتفاق بلند‌مدتي نمي‌شوند.

چه کسی خودی است و چه کسی نخودی! دوشنبه 13 آبان 1398 00:00
یادداشتی درباره مصوبه جدید معاونت هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی

چه کسی خودی است و چه کسی نخودی!

مصوبه جدید نوعی‌ ماله‌کشی است بر اشتباهات سیاست‌های خصوصی‌سازی. این سیاست نه تنها دوای درد نیست بلکه استخوان لای زخم است و سرانجامش به فساد و رانت‌خواری کشیده خواهد شد. این سیاست‌ها چیزی جز جناح‌بندی و سوا کردن خودی از نخودی نیز در پی نخواهد داشت. آیا دوستان به واقع نگران تئاتر و اوضاع و احوال آن هستند که چنین تصمیماتی را اتخاذ کرده و باید‌ها ونبایدها برایش تبیین می‌کنند؟

درباره دستورالعمل پر سر و صدای «صدور پروانه اجرای نمايش»/ شتابزده و بی‌توجه دوشنبه 13 آبان 1398 00:00

درباره دستورالعمل پر سر و صدای «صدور پروانه اجرای نمايش»/ شتابزده و بی‌توجه

اكنون اين سوال مطرح است كه در صورت تناقض مواد مصوبه و دستورالعمل و در شكلي بالاتر حتي تنافر ميان روح مصوبه و دستورالعمل؛ ملاك عمل كدام‌يك خواهد بود و كدام مرجع به به شكايات هنرمندان تئاتر از دستورالعملي كه نه قانوني است و نه اجرايي رسيدگي خواهد كرد.

داستان خانواده/ چرا نمایش‌هایمان نمی‌فروشد؟ دوشنبه 6 آبان 1398 00:00

داستان خانواده/ چرا نمایش‌هایمان نمی‌فروشد؟

نمایش‌هایی چون «داستان خانواده» نمی‌فروشند یا بهتر است بگوییم مخاطب ندارند؛ چون ذائقه تئاتر دیدن ما دچار زوال شده است.

ظهور و سقوط قوانين قديمی در اداره ‌كل هنرهای نمايشی/  حذف می‌كنم، پس هستم شنبه 4 آبان 1398 00:00

ظهور و سقوط قوانين قديمی در اداره ‌كل هنرهای نمايشی/ حذف می‌كنم، پس هستم

اداره سانسور، شهرام كرمي، مجيد گياهچي و ديگران دنبال اجراي قوانيني ضد قانون اساسي هستند. متاسفانه دولت‌هاي گوناگون در سال‌هاي اخير به جاي اينكه به زيرساخت‌ها و امكانات تئاتر و وضعيت شغلي فارغ‌التحصيلان بيكار رشته تئاتر بپردازند با ايجاد فضاهاي رانتي، رفاقتي، زد و بندي و حتي گاهي رفتن به سوي سازمان‌هاي شبه‌مافيايي باعث دلسردي هنرمندان شده‌اند.

چگونه يك ابلاغيه عجيب امضا می‌شود؟/ ترس در يك اداره دولتی شنبه 4 آبان 1398 00:00

چگونه يك ابلاغيه عجيب امضا می‌شود؟/ ترس در يك اداره دولتی

برخلاف رويه حاكم بر سيستم دولتي در ارايه خدمات مجوزي و تاكيد سيدمجتبي حسيني، معاون هنري وزارت مبني بر تسهيل رويه مجوزها، اين ابلاغيه نشان مي‌دهد شرايط براي گرفتن يك مجوز به چه ميزان سخت است. دولت كه هيچ برنامه‌اي براي حمايت تئاتر ندارد و بودجه تئاتر را در سه سال اخير به نصف تقليل داده است، در حوزه تبليغات بزرگ‌ترين سنگ ممكن را پيش پاي هنرمندان نهاده است. برخلاف سينما كه دولت براي توليد آن، انواع و اقسام وام‌ها و فرصت‌هاي تبليغاتي را فراهم مي‌كند؛ در مورد تئاتر همه‌ چيز به يك ويل بي‌انتها بدل شده است.

درباره 2 زيرشاخه کمتر شناخته‌شده از «تئاتر مستند» / نمايشی در آرزوی برقراری عدالت جمعه 3 آبان 1398 00:00

درباره 2 زيرشاخه کمتر شناخته‌شده از «تئاتر مستند» / نمايشی در آرزوی برقراری عدالت

سال‌هاست که اصطلاح «تئاتر مستند» در ايران ديگر يک اصطلاح جديد نيست؛ اما شايد هنوز خيلي خوب نمي‌دانيم زيرشاخه‌هاي تئاتر مستند کدام‌اند و اساسا مقوله «سنديت» يا همان بنا‌شدن يک نمايش بر روي اتفاق‌هاي واقعي در چه تناسبي با آنچه «درام» مي‌خوانيم، قرار مي‌گيرد. اين سردرگمي بايسته، زماني مي‌تواند کمي عميق‌تر جلوه کند که مسئله «پرفورمنس» و نه‌فقط تئاتر پيش‌رو قرار مي‌گيرد.

خطابه اجرا: بازگرداندن تئاتر به آنچه از آن گریخته بود جمعه 3 آبان 1398 00:00

خطابه اجرا: بازگرداندن تئاتر به آنچه از آن گریخته بود

خطابه اجرا خدمتگزار علم و تاریخ نیست، بلکه از پژوهش و خطابه کمک می‌گیرد تا به شیوه‌ای هنرمندانه علیه وضعیت موجود اعتراض کند. به همین جهت خطابه اجرا می‌تواند مدیومی به‌شدت سیاسی باشد. اما بااین‌همه خطابه اجرا نمی‌خواهد یک نمایش باشد؛ تئاتر تازه‌ای است که نخواسته – و برای این نخواستن تلاش کرده- تئاتر باشد، چون نمایش را به امر واقع تبدیل می‌کند.

«مجوز اجرا» در گرو معرفی «ضامن»/ آقای وزیر از «تئاتر» خبر دارید؟ دوشنبه 29 مهر 1398 00:00

«مجوز اجرا» در گرو معرفی «ضامن»/ آقای وزیر از «تئاتر» خبر دارید؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی دولتی تئاتر قوانین جدیدی تصویب کرده که براساس آن فرآیند دریافت مجوز برای اجرای تئاتر، شبیه دریافت وام بانکی به ارائه ۳ ضامن رسمی نیازمند است!

تحدید تئاتری‌ها با آیین‌نامه‌ای بیگانه با قانون اساسی یکشنبه 28 مهر 1398 00:00

تحدید تئاتری‌ها با آیین‌نامه‌ای بیگانه با قانون اساسی

دولت آیین‌نامه‌ای در حوزه مجوزهای تئاتری ارائه داده است که بیش از آنکه یاری‌رسان تئاتری‌ها باشد، بیشتر مانع هنرمند است و با اصول قانون اساسی همخوانی ندارد.

تئاتری‌ها دست به دامان اینستاگرامی‌ها/ تراژدی در حال تکمیل است! سه شنبه 16 مهر 1398 00:00

تئاتری‌ها دست به دامان اینستاگرامی‌ها/ تراژدی در حال تکمیل است!

این روزها بحث حضور یک چهره اینستاگرامی و همچنین یکی از برندگان «عصر جدید» بر صحنه تئاتر، زنگ خطر جدیدی را برای تئاتر ایران به صدا درآورده؛ خطری که پیش‌تر نیز نشانه‌هایش مشهود بود.

آنکه می‌داند/ آنکه نمی‌داند پنجشنبه 11 دی 1348 03:29

آنکه می‌داند/ آنکه نمی‌داند

وضعیت تئاتر نسل جوان به نحوی است که می‌توان دریافت بخش مهمی از کارگردانان جوان اشرافی به ساختار و داشته‌های پیش از خود ندارند و آنان بر اساس احساسات خود آفرینش می‌کنند؛ در این بین محمد صائبی و نمایش «تصعید» او یک استثنا به حساب می‌آید.

درباره اوضاع اين روزهای بازيگری در تئاتر/ سودای سود و صحنه چهارشنبه 16 مرداد 1398 00:00

درباره اوضاع اين روزهای بازيگری در تئاتر/ سودای سود و صحنه

وضعيت آموزش بازيگري زماني جذاب‌تر مي‌شود كه بيشتر اساتيد دانشگاهي اقدام به آموزش خارج از دانشگاه مي‌كنند. آنان فضاي بيرون از دانشگاه را مشتاقانه‌تر مي‌بينند و در فضايي محدودتر، تعداد بيشتري بازيگر را وارد چرخه تئاتر مي‌كنند. بازيگراني كه بيش از آنكه بخواهند در تئاتر باشند، به فكر مديوم‌هاي اشتهارآورتر هستند.

یادداشتی از هادی مرزبان برای سالمرگ محمود استاد محمد/ نوشته‌هایش سرشار از بوی کاهگل بود شنبه 5 مرداد 1398 00:00

یادداشتی از هادی مرزبان برای سالمرگ محمود استاد محمد/ نوشته‌هایش سرشار از بوی کاهگل بود

سوم مرداد همزمان است با سالمرگ محمود استاد محمد، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر ایران؛ هنرمند باسابقه‌ای که شش سال پیش بعد از مدت‌ها بیماری چشم از جهان فروبست و تئاتر ایران را با خاطره و آثارش تنها گذاشت.