یکشنبه , ۴ آبان, ۱۴۰۴
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 19
چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

نمایش‌نامه‌ی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استره‌لر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایش‌نامه را به‌صحنه برده‌اند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمه‌ی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداخته‌اند. ترجمه‌ی این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

دوباره گم‌شدن‌‌ش اندوهی ژرف است یکشنبه 27 اسفند 1396 08:20
یادداشت محمد یعقوبی در سوگ لوون هفتوان

دوباره گم‌شدن‌‌ش اندوهی ژرف است

لوون ناگهان گم شده بود. دیگر در هیچ تئاتری نمی‌دیدم‌ش. تئاتر هنر بی‌رحمی است. از بازی‌گر فیلم نشانی از هنرش می‌ماند ولی از بازی‌گر تئاتر هیچ جز یادهای خوش از او.

برندگان و بازندگان یک جابه‌جایی شنبه 26 اسفند 1396 14:24

برندگان و بازندگان یک جابه‌جایی

مهدی شفیعی در نامه‌ای از حضور شهرام کرمی در سمت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حمایت کرده است؛ اما به نظر می‌رسد این جابه‌جایی بازندگان شاخصی خواهد داشت.

بهرام عظیم‌پور برای لوون هفتوان نوشت / میان ماندن و رفتن چهارشنبه 23 اسفند 1396 20:40

بهرام عظیم‌پور برای لوون هفتوان نوشت / میان ماندن و رفتن

لوون را به خاک سپردیم و برگشتیم. دیگر رفتن اش را باور کرده ام اما نبودن اش را هرگز.

نگران نباشید؛ منتقدان گاز نمی‌گیرند چهارشنبه 23 اسفند 1396 18:27
نگاهی به جایگاه نقد و منتقد در تئاتر امروز ایران

نگران نباشید؛ منتقدان گاز نمی‌گیرند

فضای حاکم بر تئاتر ما با مدیریت ناشیانه، نابخردانه و نالایق برخی مدیران به اصطلاح فرهنگی که نه از هنر سررشته‌ای داشتند و نه به آن مؤمن بودند، به سمتی پیش رفت که رفتاری تعارف‌گونه به یک اصل ارزشی و اخلاقی! در تئاتر و اساسا هنر بدل شود. این اصلِ بی‌اصالت باعث شد که مهم‌ترین دغدغه‌ها، مشکلات، کاستی‌های مخاطبان، هنرمندان و اهالی فرهنگ در زیر انبوه لایه‌های عوام‌فریبانه و پوپولیستی حاد مدیریتی پنهان باقی بماند و به جایش روشنفکرنمایی قلابی و مذهبی‌نمایی شارلاتانی به منصه ظهور برسد.

حال‌ و روز تئاتر بد است؛ بدترش نکنیم چهارشنبه 23 اسفند 1396 17:36

حال‌ و روز تئاتر بد است؛ بدترش نکنیم

این روزها سخن از کناره‌گیری یا کنارگذاشتن مدیر مرکز هنرهای نمایشی نقل محافل تئاتری شده و گروهی در حمایت و گروهی در مخالف با مهدی شفیعی در محافل مختلف، به‌ویژه فضای مجازی تلگرامی سخن می‌گویند. موافقان ایشان کمپینی به راه انداخته‌اند و گویا تعداد قابل‌توجهی از هنرمندان مانند اعضای محترم بنیاد رادی آن را امضا کرده و در مقابل مخالفان با بیان نکاتی که به ظاهر نادرست هم نیست، نقدهایی را به مدیریت ایشان وارد کرده‌اند...

لوون؛ شمايل تازه‌اي از بازيگري بود یکشنبه 20 اسفند 1396 18:20

لوون؛ شمايل تازه‌اي از بازيگري بود

لوون هفتوان، بازيگر ايراني ارمني سينما و تئاتر ايران روز گذشته به دليل سكته قلبي درگذشت. خبري كه در آخرين روزهاي اسفند مايه اندوه و تاسف اهالي سينما و تئاتر شد.

بایدها و نبایدهای خانه تئاتر سه شنبه 8 اسفند 1396 02:39

بایدها و نبایدهای خانه تئاتر

پس از قدرت یافتن خواست و توقع توجه به تشکیل جامعه مدنی در ایران به عنوان آرزویی تاریخی و طولانی و پیروزی این گفتمان در انتخابات ١٣٧٦ از جمله اقداماتی که با حمایت دولت اصلاحات به‌انجام رسید تشکیل اصناف هنری و از جمله خانه تئاتر در سال ١٣٧٨ بود.

موزیکال-‌تجاری عامه‌پسند، اما ضروری سه شنبه 8 اسفند 1396 02:27
تحلیلی روش‌شناختی بر نمایش «الیور توئیست»

موزیکال-‌تجاری عامه‌پسند، اما ضروری

همان‌طور که جهان سینما، بخش گسترده‌ای دارد به نام سینمای عامه‌پسند قصه‌گو که در چرخه تجارت صنعت سینما و برای سرگرمی مخاطب عام و گیشه‌ای تولید می‌شود، «چون باید به بخشی از نیاز ضروری جوامع امروز جهان پاسخ دهد»، در بخش نمایش صحنه‌ای هم تولید آثار تجاری، صنعتی و عامه‌پسند هم یک ضرورت است برای پاسخ‌دهی به نیازهای همان بخش از جوامع. نمایش «الیور توئیست» در جهان تولیدات موسوم به «صنعت فرهنگ»، یک اثر تجاری عامه‌پسند و یکی از تجربه‌های نسبتا تازه «ولی نه بدون سابقه» صحنه‌ای این روزهای آثار نمایش صحنه‌ای ایران است

یادداشت رویا افشار بر نمایش «ماراساد» / و این دست ها که آسمان را می جویند یکشنبه 6 اسفند 1396 12:22

یادداشت رویا افشار بر نمایش «ماراساد» / و این دست ها که آسمان را می جویند

رویا افشار: قرار نیست فلسفه و تفکر، بنیانی را دگرگون سازد، می توان جهان را به اشکال گوناگون نظاره و تفسیر کرد، لیک جهان و ذات آن، همچنان یکسان، بدون دخالت فلسفه و هر نوع تفکری به چرخه زنده خود ادامه می دهد.

تحقق یک رویا در پلاتو اجرا تئاتر شهر چهارشنبه 2 اسفند 1396 16:02

تحقق یک رویا در پلاتو اجرا تئاتر شهر

نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «اهالی هوا» همزمان با اجرای این اثر نمایشی در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر یادداشتی را منتشر کرد.

پوستری که 36 سال جشنواره تئاتر فجر را به سخره گرفت پنجشنبه 5 بهمن 1396 16:52
به بهانه برگزاری سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر و پوستر آن

پوستری که 36 سال جشنواره تئاتر فجر را به سخره گرفت

حتما درباره موضوع تناسب فرم و‌ محتوی در آثار هنری بسیار شنیده‌‌اید. امسال هنرمندی در سی‌و ششمین دوره جشنواره تئاتر فجر این مفهوم را در حدی متعالی با طراحی پوستر این جشنواره به معرض دید عموم گذاشت. انگار او یک تنه تمام موضوع تئاتر امروز ایران را در یک قاب تعریف کرد که شاید حاصل پژوهش سالیان محققین هم نمی‌توانست به این زیبایی پاسخگوی نیاز اجتماع در تحلیل اجتماعی تئاتر ما باشد.

شاید از دیدگاه زرشک طلایی بتواند در یادها بماند! چهارشنبه 4 بهمن 1396 23:45
در حاشیه انتقاد از پوسترهای جشنواره تئاتر امسال

شاید از دیدگاه زرشک طلایی بتواند در یادها بماند!

مجید کریمی مدرس دانشگاه،بازرس هیات مدیره کانون کارگردانان خانه تئاتر و کارگردان تئاتر طی یادداشتی به انتقاد از پوستر سی‌ و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر فجر پرداخت.

تئاتر به مثابه مبارزه و عمل مقاومت سه شنبه 12 دی 1396 16:25
یادداشت اردشیر شیرخدایی، منتقد گروه تئاتر اگزیت به بهانه اجرای نمایش «من موجودی احساساتی هستم» به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای

تئاتر به مثابه مبارزه و عمل مقاومت

زنانی همانند ایو انسلر ثابت می‌کنند زنانگی و زن بودن واقعی یعنی مبارزه شجاعانه برای ساختن هستی بهتر و زیستی مملو از عدالت و برابری و عشق. او که بعد از نجات یافتن از ترومای دهشتناک تجاوز دوران کودکی‌اش، در ۶۰ سالگی دچار بیماری سرطان شد با مقاومت و پایداری احترام‌برانگیزش بر بیماری غلبه کرد. هنوز هدف‌های زیادی را به عنوان یک چریک مدنی برای ساختن جهانی بهتر پیش‌رو دارد. انسلر تنها راه رستگاری را مهربانی می‌داند.

چرا جشنواره فجر نمی‌تواند منجی تئاتر ما باشد؟ چهارشنبه 24 آبان 1396 14:19
.

چرا جشنواره فجر نمی‌تواند منجی تئاتر ما باشد؟

تئاتر ایران نیاز به یک نهاد پژوهشی و مطالعاتی دارد که وظیفه‌اش طراحی استراتژی و راهبردهای درازمدت باشد. نهادی که با ورزیدگی بالای خود از کوچک‌ترین ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای توسعه تئاتر و آسیب‌زدایی از آن استفاده کند. بدون شک این نهاد نمی‌تواند سازمان برگزاری یک جشنواره باشد.

تصویرسازی با عناصر و نشانه های تئاتریکال سه شنبه 2 آبان 1396 17:14
کوکوی کبوتران حرم نوشته ی علیرضا نادری و کارگردانی افسانه ماهیان

تصویرسازی با عناصر و نشانه های تئاتریکال

بهزاد صدیقی (نمایش نامه نویس و مدرس تئاتر) طی یادداشتی به نمایش کوکوی کبوتران حرم نوشته علیرضا نادری و کارگردانی افسانه ماهیان پرداخت

وانمودۀ‌ مضاعف سه شنبه 2 آبان 1396 13:29
به بهانه نمایش «این یک پیپ نیست»

وانمودۀ‌ مضاعف

اصلی‌ترین دغدغه‌‌ نمایش «این یک پیپ نیست» رؤیت‌پذیرکردن امر رؤیت‌ناپذیر و درعین‌حال رؤیت‌ناپذیرکردن امر رؤیت‌پذیر دانست، آن هم نه با ارجاع به «واقعیت» معهود که با تلاش برای پدیدارگی بیرونیتِ «امر واقع». اصلا با تمرکز بر همین نقطه است که نمایش به هویت مستقل و متمایز خودش دست می‌یابد.

تروریست‌های مبتذل و نقد تئاتر سه شنبه 21 شهریور 1396 18:30
.

تروریست‌های مبتذل و نقد تئاتر

یکی از شاخص‌ترین ِ این معیارها در تئاتر امروز ایران میزان ِ فروش و جذب مخاطب است. به‌گونه‌ای که اگر تئاتری نتواند به کف فروش مناسب در زمانی مشخص دست یابد، باید به‌سرعت صحنه را برای اجرایی پررنگ و لعاب و بفروش خالی کند. دیگر مهم نیست چه ایده‌ای در کار است، مهم نیست چه میزان از خلاقیت، تجربه‌گری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی توسط یک هنرمند دنبال شده است. آنچه مهم است خیلِ تماشاگران است که پاشنه‌های در سالن‌ها را برای تماشای سلبریتی‌ها از جا در بیاورند.

در چرايي اجرای نمایش «سهروردی» / پرسشي كه هراسانم نكرد دوشنبه 20 شهریور 1396 14:13
.

در چرايي اجرای نمایش «سهروردی» / پرسشي كه هراسانم نكرد

سهروردی آنچه از حکمت هرمسی آموخته بود و هر‌آنچه از حکمت ایران باستان می‌دانست، با ادراک عارفانه‌ خود از اسلام به شکلی اندیشمندانه و شاید هنرمندانه، با مدد از عشق و جذبه و مستی و شوریدگی، در دریافتی کشف و شهودی در حکمه‌الاشراق، متجلی كرد.

يادداشتي بر نمايشنامه «رولور» / «تاريخ به مثابه كابوس» دوشنبه 20 شهریور 1396 14:06
.

يادداشتي بر نمايشنامه «رولور» / «تاريخ به مثابه كابوس»

نمايشنامه «رولور» در لايه اوليه خود، بر ايده و شكلي از كينه‌توزي و انتقام متمركز است. كينه‌توزي و انتقامي كه در بستر يك داستان سياسي روايت مي‌شود. اما اين روايت، هر بار توسط يكي از شخصيت‌ها از هم گسيخته مي‌شود. رضا، در اين سال‌ها براي خودش روايتي پرآب و تاب ساخته است كه جست‌وجوي چندين ساله او را به وجود آورده است و محسن نيز، روايتي ديگر از واقعه را براي خود توسعه داده است. تعارض اين دو روايت در لحظه‌اي آشكار مي‌شود كه راويان كنوني، در برابر شكل ديگري از روايت «ديگري» قرار مي‌گيرند.

نشان دادن درونیات شخصیت ها به کمک طراحی صحنه چهارشنبه 1 شهریور 1396 16:50
یادداشت تهمینه محمدی ( نمایش نامه نویس) درباره ی تئاتر آرسن به کارگردانی بهزاد صدیقی

نشان دادن درونیات شخصیت ها به کمک طراحی صحنه

کارگردانی نمایش آرسن ضمن وفاداری محتوایی به نمایشنامه از لحاظ فرمی و بصری به سمت غیر واقع گرایی رفته ست. دکوری استلیزه و مینیمال که نمایانگر خلط جهان واقع و مجاز در نمایشنامه است. همه وسایل صحنه از جنس شیشه است. شیشه علاوه بر شکنندگی نوعی عریانی و نمایان شدن را به ذهن متبادر می کند و خلاقیت کارگردان در نشان دادن درونیات شخصیت ها به کمک طراحی صحنه برجسته می شود.