نمایشنامهی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استرهلر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایشنامه را بهصحنه بردهاند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمهی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداختهاند. ترجمهی این مطلب را در ادامه میخوانید.
نمایش مرداب روی بام لحظاتی زیبا دارد و خود نمایشی به غایت زیبا نیست. شاید این جمله تناقضی را در برگرفته که خواه ناخواه ما را بر آن می دارد تا نگرشی کلی نگر را بر جزییات این نمایش ترجیح دهیم. این طبیعی است که ما در نگاه به آثار هنری پیرو کلیت اثر هستیم و سپس در تجزیه اثر جزییات را هم لحاظ می کنیم. در نمایش ˝مرداب روی بام ˝طرح یا پیرنگ نمایش به قاعده پیش نمی رود که بتواند تاثیر واحد و بادوامی را بر ذهن و روح مان بگذارد.
اگر تردستی و جادوی تئاتر را میخواهید "مرداب روی بام" یک نمونه عالی است. نمایشی که ساده انگار و سهل الوصول نیست. تئاتری که مسله دارد و آن را در فرمی نو و بدیع نشان میدهد.
نویسنده و کارگردان تئاتر؛ شب گذشته یکشنبه (31 فروردین ماه) با حضور در برنامهی "دیالوگ" رادیو نمایش نسبت به شیوه برگزاری انتخابات سالانه هیئت مدیره خانه تئاتر و شبهات پیش آمده در روز رایگیری اعترض کرد که مدیرعامل خانه تئاتر به این انتقادها پاسخ داد و تاکید کرد؛ نیاز است برای برطرف شدن بینظمی در برگزاری جلسه آییننامه جدید تدوین شود.
علی راضی کارگرادن تئاتر همزمان با آخرین اجرهای نمایشاش«بازگشت پسر نافرمان» یادداشت کوتاهی را منتشر کرد.
نمایش ˝سقراط˝ نوشته و كار حمیدرضا نعیمی که توانست عنوان پروفروشترین نمایش سال 1392 را كسب كند، از روز 7 فروردین 93 دوباره در تالار وحدت روی صحنه میرود.
کاری که نرگس زاهد در بازیگوشیاش انجام میدهد گامی این نمایشنامهخوانی را جلو میبرد و با بازیگوشی یک متن را شکل اجرایی میدهد، در این بازیگوشی امکانات اجرایی یکی از اشکال خود را به مخاطب پیشنهاد میدهد و با سنجش عکسالعمل مخاطب میتواند این اجرا را به مرور تکمیل و به مرزهای نهاییاش نزدیک کند
تازهترین اجرای «ملکه زیبای لینین» به کارگردانی و طراحی همایون غنیزاده فرصت تازهای برای خلق رنگ سفیدی و بازتاب آن در ذهن مخاطب است.
نوشتن درباره جشنوارهيي كه يك هفته مانده به شروع، دبيرش عزل ميشود و مديري كه او را منصوب كرده را جايش مينشانند اندكي سخت و اندكي هم سهل است زيرا خوبيها و بديهاي جشنواره سي و دوم را كسي گردن نميگيرد گويي همه دست به دست هم داده بودند، تا هر طور شده آن را تمام كنند و خلاص!
کارگردان پیشکسوت تئاتر در یادداشتی به بهانه اجرای نمایش بی بی بیدل به کارگردانی آزاده انصاری از این اثر نمایشی تقدیر کرد.
حامد هوشیاری نویسنده و منتقد تئاتر؛ طی یادداشتی نگاهی به موضوع داوری بخش ˝تازههای تئاتر˝ سی و دومین جشنواره تئاتر فجر پرداخته است.
نمايش هدفون نوشتهي مهدي فرجامي به كارگرداني محمدهادي هاشم زاده تا چهاردهم بهمن 1392 در تالار هودي شيراز به روي صحنه است.
گروهي كه يك سال و نيم كار كردند و بالاخره به نتيجه رسيدند. اين نمايش با شروع كامل و كاملتر ميشود و بعد از پايان هنوز هم زنده است.
هنگامي كه صحبت از نمايشهاي محيطي به ميان ميآيد، ناگفته پيداست منظور آن دست از نمايشهايي است كه در مكاني خارج از محيط سالن بسته نمايش اجرا ميشوند اما لزوما هر نمايشي را كه در فضايي غير از سالن تئاتر اجرا بشود، نميتوان نمايش محيطي نام گذاشت، چراكه اين گونه نمايشي غير از اجرا در اماكن روباز، ويژگيهاي ديگري را نيز شامل ميشود كه مهمترين آنها استفاده صحيح و كاربردي از فضاي «محيط»ي است كه نمايش در آن اتفاق ميافتد.
دعوت شدم به تماشاخانه «سهنقطه» در نقطهای کوچک در شهر بزرگ تهران. وارد که شدم دیدم دنیایی از انرژی، شوروعشق جوانی در این حجم معماری کوچک سه نقطه متراکم شده است. همین انرژی متراکم سبب شده بود که این سه نقطه مسکونی به یک صحنه تئاتر تبدیل شود و بار دیگر برایم ثابت شد که فقر سبب خلاقیت میشود.
تئاتر مستند در حقیقت یکی از شاخههای تئاتر سیاسی است و بازسازی اسناد موجود در مورد یک اتفاق خاص. درحقیقت در تئاتر مستند گزارشهای واقعی از یک اتفاق واقعی تبدیل به نمایش، با تمام خاصیتها و قابلیتهای نمایشی میشود و هر چیزی که قرار بود در قالب کلمات تنها خوانده شود، فرمی نمایشی به خود میگیرد.
حالتان خوب است؟ نميخواهيد برگرديد؟ حالا وقت بازگشتن است. هنوز البته كتابها در ارشاد ماندهاند و مجوز نميگيرند. هنوز معلوم نيست طرحها و فيلمنامههاي در كشو مانده چه خواهند شد. اما در عين حال اميد هم هست.
عنوان نمایش اشارهای است سرراست به منابعش: «در انتظار ماهی سیاه کوچولو». یک طرف درام مزدک میرعابدینی داستان دلپذیر بهرنگی است و سویه دیگرش متن عبثنمای بکت؛ دو متن که شاید در نگاه نخست بیارتباط بنمایند اما عمیقتر که در آنها بنگریم...
اپرای عروسکی عاشورا به کارگردانی بهروز غریب پور در تالار حافظ شیراز بر روی صحنه است
نصرالله قادری نویسنده و کارگردان برجسته تئاتر و رئیس انتشارات نمایش، در یادداشتی خطاب به رئیس جمهور از مشکلات تئاتر گفته و خواستار التفات بیشتر دولت به این عرصه هنری و اهالی آن شده است.
حضور مقتدرانهی تئاتر استانها در تهران، میتواند به برقراری تعاملی دو سویه میان هنرمندان مرکز و استانها و در نهایت رونق بیشتر تئاتر کشور کمک شایان توجهی نماید. یکی از نتایج تعامل و گفتمان بین هنرمندان استانها و هنرمندان مرکز، تبادل اندیشه، ارائه نظرات و راهکارها در جهت حل مشکلات پیش پای اهالی و دلسوزان هنر تئاتر است...