چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
یادداشت و مقاله تئاتر | صفحه 23
چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

چگونه آنتون چخوف روی کارگردانی مدرن تأثیر گذاشت؟/ سه نسخه از باغ آلبالو

نمایش‌نامه‌ی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استره‌لر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایش‌نامه را به‌صحنه برده‌اند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمه‌ی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداخته‌اند. ترجمه‌ی این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

یادداشت:  نگاهی به نمایش˝ مرداب روی بام˝ / هیچ اطمینانی نیست شنبه 6 اردیبهشت 1393 00:00

یادداشت: نگاهی به نمایش˝ مرداب روی بام˝ / هیچ اطمینانی نیست

نمایش مرداب روی بام لحظاتی زیبا دارد و خود نمایشی به غایت زیبا نیست. شاید این جمله تناقضی را در برگرفته که خواه ناخواه ما را بر آن می دارد تا نگرشی کلی نگر را بر جزییات این نمایش ترجیح دهیم. این طبیعی است که ما در نگاه به آثار هنری پیرو کلیت اثر هستیم و سپس در تجزیه اثر جزییات را هم لحاظ می کنیم. در نمایش ˝مرداب روی بام ˝طرح یا پیرنگ نمایش به قاعده پیش نمی رود که بتواند تاثیر واحد و بادوامی را بر ذهن و روح مان بگذارد.

یادداشت: پریدن از مرداب، ایستادن روی ماه پنجشنبه 4 اردیبهشت 1393 00:00
یادداشت ابراهیم پشت‌کوهی برای نمایش «مرداب روی بام»؛

یادداشت: پریدن از مرداب، ایستادن روی ماه

اگر تردستی و جادوی تئاتر را می‌خواهید "مرداب روی بام" یک نمونه عالی است. نمایشی که ساده انگار و سهل الوصول نیست. ‌تئاتری که مسله دارد و آن را در فرمی نو و بدیع نشان می‌دهد.

ایرج راد: آیین‌نامه انتخاباتی جدید تدوین می‌شود دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 00:00
اعتراض گودرزی به شیوه برگزاری انتخابات اخیر خانه تئاتر؛

ایرج راد: آیین‌نامه انتخاباتی جدید تدوین می‌شود

نویسنده و کارگردان تئاتر؛ شب گذشته یکشنبه (31 فروردین ماه)‌ با حضور در برنامه‌ی "دیالوگ" رادیو نمایش نسبت به شیوه برگزاری انتخابات سالانه هیئت مدیره خانه تئاتر و شبهات پیش آمده در روز رای‌گیری اعترض کرد که مدیرعامل خانه تئاتر به این انتقادها پاسخ داد و تاکید کرد؛ نیاز است برای برطرف شدن بی‌نظمی در برگزاری جلسه آیین‌نامه جدید تدوین شود.

یادداشت علی راضی درباره نمایشش،«بازگشت پسر نافرمان» دوشنبه 26 اسفند 1392 00:00

یادداشت علی راضی درباره نمایشش،«بازگشت پسر نافرمان»

علی راضی کارگرادن تئاتر همزمان با آخرین اجرهای نمایش‌اش«بازگشت پسر نافرمان» یادداشت کوتاهی را منتشر کرد.

یادداشت حمیدرضا نعیمی به بهانه اجرای دوباره ˝سقراط˝ شنبه 24 اسفند 1392 00:00

یادداشت حمیدرضا نعیمی به بهانه اجرای دوباره ˝سقراط˝

نمایش ˝سقراط˝ نوشته و كار حمیدرضا نعیمی که توانست عنوان پروفروش‌ترین نمایش سال 1392 را كسب كند، از روز 7 فروردین 93 دوباره در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

درباره «بازیگوشی‌خوانی، تجربه‌های اخیر» جمعه 23 اسفند 1392 00:00

درباره «بازیگوشی‌خوانی، تجربه‌های اخیر»

کاری که نرگس زاهد در بازیگوشی‌اش انجام می‌دهد گامی این نمایشنامه‌خوانی را جلو می‌برد و با بازیگوشی یک متن را شکل اجرایی می‌دهد، در این بازیگوشی امکانات اجرایی یکی از اشکال خود را به مخاطب پیشنهاد می‌دهد و با سنجش عکس‌العمل مخاطب می‌تواند این اجرا را به مرور تکمیل و به مرزهای نهایی‌اش نزدیک کند

یادداشتی درباره نمایش «ملکه زیبایی لی‌نین»/ خشونت به سبک مک‌دونا چهارشنبه 7 اسفند 1392 00:00

یادداشتی درباره نمایش «ملکه زیبایی لی‌نین»/ خشونت به سبک مک‌دونا

تازه‌ترین اجرای «ملکه زیبای لی‌نین» به کارگردانی و طراحی همایون غنی‌زاده فرصت تازه‌ای برای خلق رنگ سفیدی و بازتاب آن در ذهن مخاطب است.

یادداشت/ اختراع دوباره چرخ/مروري بر سي و دومين جشنواره تئاتر فجر یکشنبه 27 بهمن 1392 00:00

یادداشت/ اختراع دوباره چرخ/مروري بر سي و دومين جشنواره تئاتر فجر

نوشتن درباره جشنواره‌يي كه يك هفته مانده به شروع، دبيرش عزل مي‌شود و مديري كه او را منصوب كرده را جايش مي‌نشانند اندكي سخت و اندكي هم سهل است زيرا خوبي‌ها و بد‌ي‌هاي جشنواره سي و دوم را كسي گردن نمي‌گيرد گويي همه دست به دست هم داده بودند، تا هر طور شده آن را تمام كنند و خلاص!

یادداشت هادی مرزبان برای نمایش پنجشنبه 24 بهمن 1392 00:00

یادداشت هادی مرزبان برای نمایش "بی بی بیدل"

کارگردان پیشکسوت تئاتر در یادداشتی به بهانه اجرای نمایش بی بی بیدل به کارگردانی آزاده انصاری از این اثر نمایشی تقدیر کرد.

نگاهی به موضوع داوری های جشنواره تئاتر فجر/داوری که تکنیکی است نه سلیقه‌ای یکشنبه 13 بهمن 1392 00:00

نگاهی به موضوع داوری های جشنواره تئاتر فجر/داوری که تکنیکی است نه سلیقه‌ای

حامد هوشیاری نویسنده و منتقد تئاتر؛ طی یادداشتی نگاهی به موضوع داوری بخش ˝تازه‌های تئاتر˝ سی و دومین جشنواره تئاتر فجر پرداخته است.

شیراز/یادداشت/به بهانه اجرای نمایش هدفن شنبه 12 بهمن 1392 00:00

شیراز/یادداشت/به بهانه اجرای نمایش هدفن

نمايش هدفون نوشته‌ي مهدي فرجامي به كارگرداني محمدهادي هاشم زاده تا چهاردهم بهمن 1392 در تالار هودي شيراز به روي صحنه است.

یاددشتی درباره نمايش تهران‌بلگراد/ پتانسيل يك تئاتر براي زنده ماندن در ذهن جمعه 20 دی 1392 00:00

یاددشتی درباره نمايش تهران‌بلگراد/ پتانسيل يك تئاتر براي زنده ماندن در ذهن

گروهي كه يك سال و نيم كار كردند و بالاخره به نتيجه رسيدند. اين نمايش با شروع كامل و كامل‌تر مي‌شود و بعد از پايان هنوز هم زنده است.

یادداشتی درباره نمايش «دوست كافكا» / محيطي براي رفاقت با تئاتر جمعه 20 دی 1392 00:00

یادداشتی درباره نمايش «دوست كافكا» / محيطي براي رفاقت با تئاتر

هنگامي كه صحبت از نمايش‌هاي محيطي به ميان مي‌آيد، ناگفته پيداست منظور آن دست از نمايش‌هايي است كه در مكاني خارج از محيط سالن بسته نمايش اجرا مي‌شوند اما لزوما هر نمايشي را كه در فضايي غير از سالن تئاتر اجرا بشود، نمي‌توان نمايش محيطي نام گذاشت، چراكه اين گونه نمايشي غير از اجرا در اماكن روباز، ويژگي‌هاي ديگري را نيز شامل مي‌شود كه مهم‌ترين آنها استفاده صحيح و كاربردي از فضاي «محيط»ي است كه نمايش در آن اتفاق مي‌افتد.

یادداشت: چند نکته درباره نمایش «قاتل بی‌مزد»/ این تئاتر را حتما باید دید یکشنبه 15 دی 1392 00:00
قباد شیوا:

یادداشت: چند نکته درباره نمایش «قاتل بی‌مزد»/ این تئاتر را حتما باید دید

دعوت شدم به تماشاخانه «سه‌نقطه» در نقطه‌ای کوچک در شهر بزرگ تهران. وارد که شدم دیدم دنیایی از انرژی، شوروعشق جوانی در این حجم معماری کوچک سه نقطه متراکم شده است. همین انرژی متراکم سبب شده بود که این سه نقطه مسکونی به یک صحنه تئاتر تبدیل شود و بار دیگر برایم ثابت شد که فقر سبب خلاقیت می‌شود.

چند نکته درباره نمایش «هم‌طناب»/ شانه‌ام برای همنوردم شنبه 7 دی 1392 00:00

چند نکته درباره نمایش «هم‌طناب»/ شانه‌ام برای همنوردم

تئاتر مستند در حقیقت یکی از شاخه‌‌های تئاتر سیاسی است و بازسازی اسناد موجود در مورد یک اتفاق خاص. درحقیقت در تئاتر مستند گزارش‌های واقعی از یک اتفاق واقعی تبدیل به نمایش، با تمام خاصیت‌ها و قابلیت‌های نمایشی می‌شود و هر چیزی که قرار بود در قالب کلمات تنها خوانده شود، فرمی نمایشی به خود می‌گیرد.

آقای بیضایی حالا وقت برگشتن است! پنجشنبه 5 دی 1392 00:00
یادداشت نغمه ثمینی به مناسبت 75 سالگی بهرام بیضایی

آقای بیضایی حالا وقت برگشتن است!

حال‌تان خوب است؟ نمي‌خواهيد برگرديد؟ حالا وقت بازگشتن است. هنوز البته كتاب‌ها در ارشاد مانده‌اند و مجوز نمي‌گيرند. هنوز معلوم نيست طرح‌ها و فيلمنامه‌هاي در كشو مانده چه خواهند شد. اما در عين حال اميد هم هست.

یادداشت/نوشتاری درباره نمایش عصیان ماهی‌سیاه کوچولو پنجشنبه 5 دی 1392 00:00

یادداشت/نوشتاری درباره نمایش عصیان ماهی‌سیاه کوچولو

عنوان نمایش اشاره‌ای‌ است سرراست به منابعش: «در انتظار ماهی سیاه کوچولو». یک طرف درام مزدک میرعابدینی داستان دلپذیر بهرنگی‌ است و سویه دیگرش متن عبث‌نمای بکت؛ دو متن که شاید در نگاه نخست بی‌ارتباط بنمایند اما عمیق‌تر که در آنها بنگریم...

یادداشت/شیراز/ به بهانه نمایش اپرای عروسکی عاشورا شنبه 30 آذر 1392 00:00

یادداشت/شیراز/ به بهانه نمایش اپرای عروسکی عاشورا

اپرای عروسکی عاشورا به کارگردانی بهروز غریب پور در تالار حافظ شیراز بر روی صحنه است

یادداشت/ آقای رئیس‌جمهور، تئا‌تر را دریابید شنبه 30 آذر 1392 00:00

یادداشت/ آقای رئیس‌جمهور، تئا‌تر را دریابید

نصرالله قادری نویسنده و کارگردان برجسته تئاتر و رئیس انتشارات نمایش، در یادداشتی خطاب به رئیس جمهور از مشکلات تئاتر گفته و خواستار التفات بیشتر دولت به این عرصه هنری و اهالی آن شده است.

یادداشت/نتایج مثبت تعامل دوسویه تئاتر استان‌ها و تئاتر مرکز برای تئاتر کشور جمعه 29 آذر 1392 00:00

یادداشت/نتایج مثبت تعامل دوسویه تئاتر استان‌ها و تئاتر مرکز برای تئاتر کشور

حضور مقتدرانه‌ی تئاتر استان‌ها در تهران، می‌تواند به برقراری تعاملی دو سویه میان هنرمندان مرکز و استان‌ها و در نهایت رونق بیشتر تئاتر کشور کمک شایان توجهی نماید. یکی از نتایج تعامل و گفتمان بین هنرمندان استان‌ها و هنرمندان مرکز، تبادل اندیشه، ارائه نظرات و راهکارها در جهت حل مشکلات پیش پای اهالی و دلسوزان هنر تئاتر است...