نمایشنامهی باغ آلبالو به نویسندگی آنتون چخوف در تاریخ تئاتر بسیار مهم است. جورجو استرهلر، پیتر اشتاین و پیتر بروک، سه اجرای مشهور از این نمایشنامه را بهصحنه بردهاند. ماریا شِتسُوا و کریستوفر اینِس در کتاب «مقدمهی کیمبریج بر کارگردانی تئاتر» به این موضوع پرداختهاند. ترجمهی این مطلب را در ادامه میخوانید.
خبرگزاری تسنیم با تیتر آیا «محمد یعقوبی» نورچشمی مدیران هنری است؟ و در ادامه در لید مطلب خود آورده است : در چند ماه اخیر کارهای زیادی روی صحنه برده است. او معتقد است که «تئاتر یک جور سکس است. اگر کسی فقط به فکر ارضای خودش باشد یا فقط قصد ارضای طرف مقابلش را داشته باشد در هر دو صورت وضعی ناپایدار و پا درهوا دارد.»
دوران کودکی، بهترین زمان برای شروع آموزش است، به خصوص هنر، از خط گرفته تا سینما. برای داشتن آیندهای روشن در هنر کشور، هنر و تکنیکهای آن را مطابق استعداد و تواناییها باید از سنین پایین به کودکان آموخت.
تئاتر، هنری است ریشه دار و کهن که از دیرباز مردم، از سران حکومت گرفته تا اهل کوچه بازار به آن علاقه مند بوده، هستند و خواهند بود. تئاتر را هرگز نمی توان با سینما و تلویزیون مقایسه کرد، زیرا تئاتر هنری است زنده و پویا که رو در رو با مردم اجرا شده و هنرمندان و تماشاچیان نفس به نفس هم دارند. هر شهر و دیاری نمایش مخصوص خود را داشته که اکنون نیز آثار آن در گوشه و کنار جهان باقی است. هنر تئاتر مانند دیگر هنرها، مختص مرکزنشینان نیست، بلکه در سراسرشهرها و روستاهای جهان پهناور گسترده است.
حسین کیانی در نوشتاری به بهانه اجرای نمایش «قصه ظهر جمعه» نوشته و کار محمد مساوات، از شرایط فعلی تئاتر ایران که منجر به هرز رفتن استعدادهای تازه این هنر میشود، ابراز نگرانی کرد.
حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی در برنامه زنده تلویزیونی ˝صبح با خبر˝که از شبکه خبر سیما پخش میشود، به بررسی وضعیت حوزه نمایش و راهکارهایی برای مردمیتر شدن تئاتر و استقبال عمومی از هنرهای نمایشی کشور پرداخت.
یک نویسنده تئاتر گفت: شبه هنرمندان مدعی اپوزیسیون با بهرهگیری از امکانات سیستم و تریبونهای رسمی سعی در حذف هنرمندان واقعی دارند و این درست است که در ساختاری مدرن عمل میکنند، اما شخصیت مخالف توسعه و مدرنیته را دارند.
چندين سال است بيمارياي همچون خوره اما به آرامي، جان تئاتر ما را نشانه رفته و كمكم نشانههاي دگرديسي تئاتر ما در حال خودنمايي و جلوگر شدن است. اين دگرديسي را ميتوان «تئاتر كشور مساوي تئاتر لاله زار» نام نهاد.
سید جواد روشن دانش آموخته تئاتر که چند سال پیش دبیری جشنواره تئاتر دانشگاهی را بر عهده داشت،یادداشتی را درباره وضعیت تئاتر دانشگاهی، خانه تئاتر دانشگاهی و تالار مولوی نوشت.
سیدرضا اورنگ طی یادداشتی نگاهی داشته به موضوع نمایشهای لالهزاری که امروزه به صورت گسترده در سطح شهر اجرا میشوند.
عدم انتخاب دبیر تئاتر فجر و انتشار فراخوان جشنوراه مسئلهای است که این روزها آوازهاش به خارج از کشور نیز رسیده است.
در پی درگذشت ماهگل مهر – بازیگر جوان تئاتر – حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی این ضایعه به خانواده وی و جامعه تئاتر تسلیت گفت.
نمایش مرداب روی بام لحظاتی زیبا دارد و خود نمایشی به غایت زیبا نیست. شاید این جمله تناقضی را در برگرفته که خواه ناخواه ما را بر آن می دارد تا نگرشی کلی نگر را بر جزییات این نمایش ترجیح دهیم. این طبیعی است که ما در نگاه به آثار هنری پیرو کلیت اثر هستیم و سپس در تجزیه اثر جزییات را هم لحاظ می کنیم. در نمایش ˝مرداب روی بام ˝طرح یا پیرنگ نمایش به قاعده پیش نمی رود که بتواند تاثیر واحد و بادوامی را بر ذهن و روح مان بگذارد.
اگر تردستی و جادوی تئاتر را میخواهید "مرداب روی بام" یک نمونه عالی است. نمایشی که ساده انگار و سهل الوصول نیست. تئاتری که مسله دارد و آن را در فرمی نو و بدیع نشان میدهد.
نویسنده و کارگردان تئاتر؛ شب گذشته یکشنبه (31 فروردین ماه) با حضور در برنامهی "دیالوگ" رادیو نمایش نسبت به شیوه برگزاری انتخابات سالانه هیئت مدیره خانه تئاتر و شبهات پیش آمده در روز رایگیری اعترض کرد که مدیرعامل خانه تئاتر به این انتقادها پاسخ داد و تاکید کرد؛ نیاز است برای برطرف شدن بینظمی در برگزاری جلسه آییننامه جدید تدوین شود.
علی راضی کارگرادن تئاتر همزمان با آخرین اجرهای نمایشاش«بازگشت پسر نافرمان» یادداشت کوتاهی را منتشر کرد.
نمایش ˝سقراط˝ نوشته و كار حمیدرضا نعیمی که توانست عنوان پروفروشترین نمایش سال 1392 را كسب كند، از روز 7 فروردین 93 دوباره در تالار وحدت روی صحنه میرود.
کاری که نرگس زاهد در بازیگوشیاش انجام میدهد گامی این نمایشنامهخوانی را جلو میبرد و با بازیگوشی یک متن را شکل اجرایی میدهد، در این بازیگوشی امکانات اجرایی یکی از اشکال خود را به مخاطب پیشنهاد میدهد و با سنجش عکسالعمل مخاطب میتواند این اجرا را به مرور تکمیل و به مرزهای نهاییاش نزدیک کند
تازهترین اجرای «ملکه زیبای لینین» به کارگردانی و طراحی همایون غنیزاده فرصت تازهای برای خلق رنگ سفیدی و بازتاب آن در ذهن مخاطب است.
نوشتن درباره جشنوارهيي كه يك هفته مانده به شروع، دبيرش عزل ميشود و مديري كه او را منصوب كرده را جايش مينشانند اندكي سخت و اندكي هم سهل است زيرا خوبيها و بديهاي جشنواره سي و دوم را كسي گردن نميگيرد گويي همه دست به دست هم داده بودند، تا هر طور شده آن را تمام كنند و خلاص!
کارگردان پیشکسوت تئاتر در یادداشتی به بهانه اجرای نمایش بی بی بیدل به کارگردانی آزاده انصاری از این اثر نمایشی تقدیر کرد.