محمدرضا الوند مدیر هماهنگی تئاتر استانها با اعلام این خبر که معیار اعتبار جشنوارههای استانی تطابق با شیوهنامه است، تاکید کرد سقف تعداد آثار پذیرفتهشده از سوی جشنوارههای استانی که در شیوهنامه ذکر شده است به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد.
اسامی داوران مسابقه نمایشنامهنویسی و مسابقه نمایشهای کوتاه بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر اعلام شد.
فیلم کوتاه «مگرالن» در سومین جشنواره بینالمللی دانوب آبی به نمایش در میآید.
اكنون اين سوال مطرح است كه در صورت تناقض مواد مصوبه و دستورالعمل و در شكلي بالاتر حتي تنافر ميان روح مصوبه و دستورالعمل؛ ملاك عمل كداميك خواهد بود و كدام مرجع به به شكايات هنرمندان تئاتر از دستورالعملي كه نه قانوني است و نه اجرايي رسيدگي خواهد كرد.
اجرا بايد در سياستهاي اجرايياش بحراني شوداما قرار نيست يك اجرا در خود مانده باشد و تمام سويهها و نسبتهايش را با جهان بيرون قطع كند. متاسفانه در كشور ما دوستاني كه در زمينه اجرا مطالعه دارند تصور ميكنند اگر تمام نسبتهاي اجرا با جهان بيرون قطع شود و كار را به اجرايي در خود مانده تبديل كنيم، چيزي كه در روايتي تندتر به آن «اجراي اخته» ميگويم، آن وقت اجرا خودآيين ميشود. درصورتيكه اتفاقا اجرا زماني خودآيين ميشود. قرار نيست اجرا چيزي را بازنمايي كند ولي قرار است ديالكتيكي با بيرون داشته باشد. من ميتوانم از وقايع متعدد سياسي كه به شكل گرفتن بدنهاي ما و كليت و سرنوشت ما ميانجامد خيلي ساده عبور كنم.
10 سال است كه عليه اين فيلم جوسازي ميشود. حالا اين جوسازيها بسته به شرايط خاص متفاوت بوده است. چه در زماني كه فيلم براي دو روز در گروه هنر و تجربه اكران شد و 10 سانس نمايش داشت و چه زماني كه فيلم در سالهاي 89 و 92 قرار بود در جشنواره فيلم فجر شركت كند يا زماني كه فيلم در جشنواره ونيز شركت كرد. اين دلواپسان به هر بهانهاي به فيلم تاختند و پا پس نكشيدند و نظراتشان را بيان ميكردند.
«سال دوم دانشكده من» فراتر از يك فيلم متوسط آبرومند حركت نميكند و به نقطه اوج تازه در سينماي سازندهاش تبديل نميشود. با اين همه فيلم (با وجود ملالآور شدن در بعضي فصلها) ميتواند تا انتها تماشاگر را با خود همراه كند، بازگشت به سينماي اجتماعي براي صدرعاملي خوشيمن است. فيلمسازي كه مانند دوران روزنامهنگاري پيگير مسائل اجتماعي است و تلاش ميكند، فيلمهايش رنگ و بو و حال و هواي زمانه خود را داشته باشند.
اينكه مخاطب ايراني ديگر دركي از سينما ندارد. محصولات سينمايي اين سالها، همگي در بند رئاليسم اجتماعي دستمالي شده و ناتوراليسم ابتر، ذائقه مخاطب ايراني را در فقدان اكران فيلمهاي خارجي، اخته كرده است. پس با ديدن فيلمي متفاوت با خودش ميگويد «اوه اين چقدر تئاتريه!» اين وضعيت عجيب در حالي رخ ميدهد كه «مسخرهباز» درباره سينماست. تصويري از سينما ارايه ميدهد و مدام به سينما ارجاع ميدهد.
خیلی هنر می خواهد از کیانوش عیاری اپوزیسیون بسازید. اما شرایط فعلی سینمای ایران دارد او را به سمت قبادی شدن، پناهی شدن یا کاهانی شدن میبرد. هر چند که کیانوش عیاری عاقلتر از آن است که بخواهد گزک دست مخالفان فیلمش دهد. اما خیلی بیشرمی میخواهد حالا که فیلمش را هم توقیف کردهاید بر طبل شکایت قضایی از او بکوبید و بخواهید او را برای فیلمی که ساخته نقرهداغ کنید.
این فیلم قدرت «زن» را تمام قد به رخ میکشد. دو کودک با نظم کامل و اتکا به نفس خیره کننده و سرشار از محبت در دامن زنی به معنای کامل، زن و مادر و به اقتضای جبر روزگار و جامعه بدون پدر پرورش مییابند. پس قهرمان فیلم، شیرین است.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران درباره فیلم «خانه پدری» بیانیهای را صادر کرد.
«خانه پدری» دوباره متوقف شد. اما این اتفاق باعث شده سینماگران نگران شوند و تکلیفشان با تعدد مراکز تصمیمگیری درباره اکران فیلمها روشن نباشد.
معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان تهران گفت: ۵۸ نمایش در جشنواره تئاتر استان بازبینی و از این تعداد 12 نمایش به مرحله نهایی رسیدند.
نشست خبری نمایشگاه نقاشیهای دیده نشده عباس کیارستمی با عنوان «مداد عباس»، پیش از ظهر امروز در مؤسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد.
بابک حمیدیان، شهرام حقیقتدوست، لیلا زارع و علیرضا کمالی در فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
اجرای نمایش محیطی و سیار «تله سیتی-تهران» در سرای کاظمی محله عودلاجان تهران آغاز شد و همزمان با آغاز اجرا، تیزر این اثر نمایشی نیز منتشر شد.
حسام منظور در نقش حسامالدین چلبی، همنشین و شاگرد مولانا در فیلم «مست عشق» ایفای نقش میکند.
داوارن بخش صحنه ای نخستین جشنواره ملی تئاتر آرخه معرفی شدند.
پیش فروش بلیت های نمایش «سگدو» از ۱۴ آبان ماه آغاز خواهد شد.
تماشاخانه سنگلج سه شنبه ۱۴ آبان اجرا ندارد.