فیلم کوتاه «رعنا» به نویسندگی و کارگردانی احمد منجمی و تهیهکنندگی محمدحسن سعادت هندی، که پیش از این در جشنواره Milano film festival برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه از نگاه مخاطبان شده بود، در دومین حضور بینالمللی خود جایزه بهترین فیلمنامه پانزدهمین جشنواره Social World Film Festival را دریافت کرد. این فستیوال در یکی از شهرهای ساحلی سورنتو ایتالیا برگزار میشود و امسال حدود ۱۰۰ فیلم در بخشهای مختلف در این رویداد حضور داشتند.
نیویورکتایمز با انتشار فهرستی از «۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱» بار دیگر بحثهای سینمایی را داغ کرده است. غیبت برخی آثار تحسینشده مانند «در بروژ»، «تلماسه ۲» و «خرچنگ» باعث انتقادهایی از رویکرد محافظهکارانه این انتخابها شده است.
بابک صحرایی از درگذشت بامداد بیات، آهنگساز جوان، به علت سکته مغزی خبر داد. به گفته او، اثرات تصادف سنگین بیست سال پیش در نهایت به مرگ این هنرمند انجامید.
پروژه موسیقایینمایشی «جان بیقرار» به کارگردانی مشترک سجاد افشاریان و احسان عبدیپور به دلیل تعمیرات سیستم صوتی تالار وحدت، در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود. این اثر روز پنجشنبه ۱۲ تیر تنها یک نوبت اجرا در ساعت ۱۹ خواهد داشت.
نخستین تیزر فیلم پرهزینه «اودیسه» به کارگردانی کریستوفر نولان، پیش از پخش رسمی در سینماها بهصورت غیرقانونی در شبکههای اجتماعی منتشر شد و سپس حذف گردید. این فیلم حماسی با بازی تام هالند و رابرت پتینسون، اولین اثر تاریخ سینماست که تمام آن با دوربین آیمکس فیلمبرداری شده است.
فیلم کوتاه «عرق یونجه» به نویسندگی و کارگردانی مهیار قزلسوفلو، به بخش مسابقه بیستمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کودک و خانواده «در حلقه خانواده» روسیه راه یافت.
هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با محور «اقتباس: نظریه و عمل» تاکنون ۱۱۸ چکیده مقاله و جستار دریافت کرده است. این رویداد ۲۵ آذر ۱۴۰۴ همزمان با روز پژوهش برگزار خواهد شد.
مریم معترف، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در پی حملات رژیم صهیونیستی، خانهاش را به دلیل موج انفجار از دست داد و ناچار به ترک آن شد. وی اعلام کرد تاکنون تنها بنیاد مسکن پیگیر وضعیت وی بوده و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نهادهای دیگر هیچ تماسی با او گرفته نشده است.
سینماهای سراسر کشور از اذان مغرب روز جمعه ۱۳ تیرماه به مناسبت ایام سوگواری تعطیل میشوند و تنها در روز دوشنبه ۱۶ تیرماه بهصورت محدود فعالیت خواهند داشت. در این روز، نمایش فیلمهای کمدی متوقف شده و فقط آثار اجتماعی، خانوادگی و کودک اکران میشوند. سینماها مجدداً از صبح چهارشنبه ۱۸ تیرماه به روال عادی بازمیگردند.
در روزهایی که سینماها برای زنده ماندن به هر مخاطب نیاز دارند، پردیس باغ کتاب تهران با قطع ناگهانی برق در میانه اکران یک فیلم، مخاطبان را شوکه و سرگردان رها کرد. در حالی که هر نهاد تقصیر را به گردن دیگری میاندازد، آنچه قربانی میشود، اعتماد مردم به نظم و امنیت در مراکز فرهنگی است؛ بیبرنامگیای که حالا روشنترین چراغهای فرهنگی را هم به خاموشی کشانده.
از طعنههای تلخ کوبریک تا سکوت مرگبار «عهد»، از فریاد هشدار «موضوعات» تا نگاه درونکاوانه نولان؛ سینما در طول دههها بارها با کابوس بمب اتم روبهرو شده است. در این گزارش، پنج فیلم مهم درباره جنگ هستهای را مرور میکنیم؛ آثاری که تنها روایتگر فاجعه نیستند، بلکه هشدارهایی برای فردا هستند.
تماشاخانهی ایرانشهر اعلام کرد که چهار نمایش «جغد»، «نکراسوف»، «بالزی» و «عزادار» از ۱۸ تیر در سالنهای سمندریان و ناظرزاده اجرا میشوند. همچنین با هدف حمایت از مخاطبان در شرایط ویژه پس از جنگ تحمیلی، بلیت این آثار با همکاری تیوال بهصورت نیمبها عرضه خواهد شد.
برابر اعلام شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش همزمان با ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان، اجرای تمامی نمایشها از غروب پنجشنبه ۱۲ تیر تا غروب سهشنبه ۱۷ تیر در سراسر کشور متوقف میشود؛ مگر نمایشهایی که با موضوع عاشورای حسینی تولید شدهاند.
فیلم کوتاه «بینسب» به کارگردانی عطا عمرانی و با بازی عطا عمرانی، پریسا فصیح، لیلا حسینزاده و پرهام همتیان، پس از یک ماه پیشتولید، فیلمبرداری خود را در لوکیشنی در تهران به پایان رساند و وارد مرحله تدوین شد.
جنگ در آثار نمایشی، همواره بستری برای واکاوی روان انسان، قدرت تخیل و پیامدهای مخرب خشونت جمعی بوده است. در این یادداشت، دو روایت نمایشی از دو سوی جهان – «رقصی چنین» نوشته محمد رضاییراد و «در منطقه جنگی» از یوجین اونیل – مرور میشوند؛ دو اثر با نگاهی انسانی و نمادین به جنگ، تنهایی، فقدان و ایستادن در مرز خیال و واقعیت.
در جهانی که جنگ و خشونت همچنان بر سرنوشت انسانها سایه انداخته، فیلمهای ضدجنگ بهعنوان پژواک صدای صلحطلبی، مخاطبان را به تفکر و همدلی فرا میخوانند. در این گزارش، ۱۲ اثر شاخص ضدجنگ از تاریخ سینما را مرور کردهایم؛ فیلمهایی که نهتنها تحسین منتقدان را برانگیختهاند بلکه در دل تماشاگران نیز جای گرفتهاند.
نمایش «عزادار» به نویسندگی امیر نجفی و عرفان غفوری و کارگردانی نجفی، روایتی گروتسک و تأملبرانگیز از مرگ پدر، بازتولید اقتدار پدرانه و بنبست خانواده ایرانی است؛ اثری که در امتداد دغدغههای اجتماعی و فلسفی کارگردان، مواجههای طعنهآمیز با مفهوم پدرسالاری در بستر سوگواری خانوادگی ارائه میدهد.
تجربی و پویانمایی، دو انیمیشن کوتاه «آتل» ساخته مهدی صدیقی و «جیرفت» به کارگردانی مرجان کشانی به بخش مسابقه چهلویکمین دوره جشنواره بینالمللی «کارتون کلاب» ایتالیا راه یافتند؛ رویدادی معتبر در حوزه انیمیشن، کمیک و بازی که از ۲۱ تا ۲۷ تیر در شهر ریمینی برگزار میشود.
فیلم کوتاه «خانه» به نویسندگی و کارگردانی راحله کرمی و تهیهکنندگی کامیار خطیبی، به سیوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی Les Instants Vidéo numériques et poétiques در شهر مارسی فرانسه راه یافت. این جشنواره یکی از معتبرترین رویدادهای هنر ویدئویی تجربی و شعر الکترونیک در جهان بهشمار میآید.
اولین تیزر فیلم سینمایی «لاکپشت و حلزون» به نویسندگی محسن رضایی و کارگردانی رضا حماسی منتشر شد. این فیلم که نخستین تولید گروه سینمایی اپیک به شمار میرود، پس از چهار سال و با دریافت پروانه نمایش در ردهبندی سنی ۱۵+، از ۲۱ خرداد در گروه هنر و تجربه اکران شده است.