مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «ناتورِدشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیهکنندگی مهدی فرجی، با حضور عوامل و بازیگران اصلی فیلم از جمله هادی حجازیفر، میرسعید مولویان و شبنم قربانی برگزار شد. خردمندان در این مراسم، سال ۱۴۰۴ را «سال سینمای اجتماعی» نامید و عوامل فیلم از مخاطبان خواستند برای حمایت از سینمای اجتماعی، این فیلم را تبلیغ کنند.
نسخه مرمتشده فیلم حماسی «آشوب» ساخته آکیرا کوروساوا، کارگردان شهیر ژاپنی، دوشنبه ۱۷ شهریورماه در سینماتک خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود. این فیلم که اقتباسی آزاد از نمایشنامه «شاه لیر» شکسپیر است، پس از نمایش، با نقد و بررسی مهدی خرمدل همراه خواهد بود.
مستند «یادداشتهای یک جنایتکار واقعی» به کارگردانی الکساندر رودنیانسکی و آندری الفروف، با نمایش تیزر اختصاصی خود در جشنواره فیلم ونیز، بازگشت این فیلمساز اوکراینی به صندلی کارگردانی پس از ۳۱ سال را رقم زد.
فیلم مستند-داکیودرامای «صدای هند رجب» به کارگردانی کاثر بن هانیا، روایتی دردناک از آخرین لحظات زندگی هند رجب، کودک پنجساله فلسطینی در غزه را به تصویر میکشد. این فیلم با تمرکز بر صدای واقعی و لرزان هند که از طریق تماس با مرکز هلال احمر فلسطین برای کمک خواهی ثبت شده، فاجعهای انسانی و دردناک را روایت میکند که پرسشهایی جدی درباره اخلاق و شیوه بازآفرینی آن برمیانگیزد.
پوستر نمایش «خفهشو عزیزم!» به نویسندگی محمد صالحعلاء و کارگردانی احمد بیگی رونمایی شد. این نمایش از ۲۶ شهریورماه در خانه نمایش «دا» روی صحنه میرود. داستان این اثر با یک جمله پرمعنا و پرکشش خلاصه میشود: «مرخصی عزاداری گرفتم تا تو را ببوسم!»
در دنیای جشنوارههای سینمایی، پس از دوران همهگیری کرونا، تغییرات بزرگی رخ داده است. در حالی که جشنوارههای اروپایی مانند کن و ونیز موفق شدهاند موقعیت خود را ارتقا دهند، رویدادهای آمریکایی همچون تورنتو و ساندنس با کاهش مخاطب و تاثیرگذاری مواجه شدهاند. با این حال، با برنامهریزیهای جدید و فهرست قوی فیلمها، این دو جشنواره برای بازگشت به روزهای اوج تلاش میکنند.
فیلم «Duse» به کارگردانی پیترو مارچلو، روایتی از سالهای پایانی زندگی الئونورا دوزه، ستاره برجسته تئاتر ایتالیا، است. والریا برونی تدسکی با اجرای قدرتمند خود، به این شخصیت تاریخی جان میبخشد و قلب فیلم را در اختیار میگیرد، اما روایت فیلم در پرداختن به دلایل شهرت این هنرمند بزرگ کوتاهی میکند.
آنجلینا جولی، بازیگر سرشناس و فعال حقوق بشر، به تیم تهیهکنندگی فیلم «موگانگا، آنکه درمان میکند» پیوسته است. این فیلم به کارگردانی ماری-هلن رو، به زندگی و فعالیتهای دکتر دنیس موکوهگه، برنده جایزه نوبل صلح، میپردازد که در شرق کنگو به درمان بازماندگان خشونتهای جنسی در زمان جنگ میپردازد. جولی که از مدتها پیش با دکتر موکوهگه همکاری داشته، این فیلم را «اثری فوری و قدرتمند» توصیف کرده است.
فیلم «در دست دانته» به کارگردانی یولیان شنابل، یکی از متفاوتترین آثار جشنواره ونیز است که روایتی پرخطر و پرهیجان از یک سرقت هنری بزرگ را با فلسفه، عشق و خشونت گانگستری در هم میآمیزد. در این فیلم، اسکار آیزاک و جرارد باتلر در نقشهای اصلی به ایفای نقش پرداختهاند و فیلم در تلاش برای ترکیب ژانرهای مختلف، گاهی از کنترل خارج میشود.
کازو هیرو، چهرهپرداز برنده اسکار، در تازهترین همکاری خود با فیلم «ماشین خردکن» به کارگردانی بنی سافدی، چهره دواین جانسون را بهطور کامل تغییر داده است. او در این فیلم، تتوهای متعدد جانسون را پوشانده و با گریم سنگین، فرم بینی و رویش موی او را دگرگون کرده تا او بتواند نقش مارک کر، مبارز واقعی هنرهای رزمی را ایفا کند. هیرو به زودی به پاس فعالیتهای هنریاش، جایزه «هنرمند صنایع دستی واریته» را از جشنواره تورنتو دریافت خواهد کرد.
مراسم شبچراغ نمایش «مکبثالدوله» به کارگردانی حامد شیخی شب گذشته با حضور بهروز غریبپور، نویسنده و کارگردان شناختهشده تئاتر و عزتالله رمضانیفر، بازیگر پیشکسوت در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. غریبپور در این مراسم، از سنگلج به عنوان خاستگاه تئاتر ملی یاد کرد و رمضانیفر نیز از بیتوجهی به این تماشاخانه انتقاد کرد.
سریال «شکارگاه» تازهترین اثر نیما جاویدی که با استعاره قدرتمند «شکار و شکارچی» آغاز میشود، با وجود جذابیت بصری و طراحی صحنه چشمگیر، در نهایت به دلیل ضعف در فیلمنامه و شخصیتپردازی به یک اثر ناقص و بیاثر تبدیل شده است. این سریال به جای آنکه مخاطب را درگیر تعلیق کند، او را با روایتی شتابزده، شخصیتهای بیجان و پایانبندی ضعیف تنها میگذارد.
نمایش «نیمه تاریک ما» به کارگردانی داود بنیاردلان که در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، برنامهای ویژه برای شب خسوف کامل ماه در یکشنبه ۱۶ شهریورماه تدارک دیده است. گروه اجرایی این نمایش پس از اتمام اجرا، همراه با تماشاگران به تماشای این پدیده نادر نجومی خواهند نشست.
نمایش «گارس» به نویسندگی و کارگردانی ناصر فتوحی، روایتی اسطورهای از دردهای مردم گرفتار در زمانه بیآبی را روی صحنه برده است. این نمایش که در عمارت نوفل لوشاتو در حال اجراست، داستان نگهبان قلعهای را روایت میکند که با تصمیمی اشتباه، قلعه را در آستانه نابودی قرار میدهد.
به مناسبت چهلمین سالگرد اکران فیلم سینمایی «عقابها»، ادوین خاچیکیان (کارگردان) و امید نجوان (مستندساز) به بررسی ابعاد موفقیت این فیلم پرداختند. آنها در این گفتوگو فاش کردند که «عقابها» با هزینهای حدود ۲ میلیون تومان تولید شده و ساموئل خاچیکیان برای کارگردانی آن ۲۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت کرده است. این فیلم که در سالهای پس از انقلاب، قهرمانپروری را به سینمای ایران بازگرداند، توانست با فروش اولیه ۱۶ میلیون تومان، رکوردشکنی کند.
گیشه سینمای ایران در هفته گذشته با افزایش ۲۸ میلیارد تومانی، به فروش ۵۱.۳ میلیارد تومان دست یافت. در این میان، فیلم «پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی با عبور از «دایناسور» به عنوان پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۴ لقب گرفت. همچنین از امروز، سهشنبه ۱۲ شهریور، سه فیلم جدید «ناتوردشت»، «سینما متروپل» و «آدمفروش» اکران خود را آغاز کردند و در روز اول به فروش چشمگیری دست یافتند.
مستند برنده جایزه «اِلنا» ساخته پترا کوستا، یکشنبه، ۱۶ شهریورماه در قالب برنامه «مستندات یکشنبه» در خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود. این فیلم محصول سال ۲۰۱۲ که روایتی از زندگی یک دختر جوان برزیلی در جستوجوی رویای بازیگری است، با نقد و بررسی محمدجواد فراهانی و پوریا نوری همراه خواهد بود.
دو انیمیشن کوتاه ایرانی با عناوین «گلهای کاغذی» ساخته رامک امین کاظمی و «کربت» به کارگردانی نیلوفر نادری تهرانی، به دو جشنواره بینالمللی راه یافتند. «گلهای کاغذی» در جشنواره «تی شورت» آلمان و جشنواره «ایتالیوپولیس» برزیل نمایش داده میشود و «کربت» نیز به بخش ویژه جشنواره آلمانی راه یافته است.
مهلت ثبتنام و ارسال آثار به نهمین جشنواره تلویزیونی مستند، که پیش از این ۱۰ شهریورماه اعلام شده بود، تا ۳۰ شهریورماه تمدید شد. این جشنواره به دبیری حسین زارعزاده در پنج بخش اصلی شامل «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس مستند»، «مستندنگاری» و «گزارش مستند تصویری خبری» برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند آثار خود را از طریق وبسایت جشنواره ارسال کنند.
نمایش «لجنخوار» به کارگردانی ویدا موسوی و تهیهکنندگی امیرحسین شفیعی، از ۱۸ شهریورماه در تالار حافظ روی صحنه میرود. این نمایش که اثر برگزیده نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت است، روایتی واقعی از اروندرود و چشمانتظاری را در فضایی متفاوت به تصویر میکشد.