سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
امیر دژاکام که از بهار سال ۱۴۰۱ نمایشنامه «احمد شمس یا قصه همین روزها» را برای دریافت مجوز به شورای نظارت و ارزشیابی ارائه داده بود، اعلام کرد این متن توسط شورا پذیرفته نشده است.
حسن دادشکر که یک سال گذشته درگیر ناراحتی قلبی بوده و تحت عمل جراحی قرار گرفته، میگوید که حالش بهتر است ولی فعلا بنای اجرای تئاتر ندارد.
با درخواست هادی حجازیفر (دبیر جشنواره عروسکی) و موافقت کاظم نظری ( مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به بهار سال ۱۴۰۲ موکول شد.
نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک به دبیری هادی حجازیفر قرار بود ۲۲ مهرماه برای یکهفته برگزار شود و آثار نمایشی پذیرفتهشده در سالنهای تهران اجرا داشته باشند. اما ناآرامیها کار را برای هادی حجازیفر و گروهش سخت کرد.
دبیر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران اعلام کرد ۶ اثر برگزیده از ۳ بخش این جشنواره در سالنهای تئاتر تهران اجرای عموم خواهند داشت.
حمیدرضا نعیمی تاکید کرد: همان اندازه که برای فرهنگ سوگواری سرمایهگذاری میکنیم، باید برای فرهنگ شادی هم هزینه کنیم. در غیر این صورت چرا باید توقع رفتاری معقول از جوانان کشورمان داشته باشیم.
برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران شامگاه ۶ آذرماه معرفی شدند.
دبیر بیست و هفتمین و بیست و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان، با تشریح بخشی از مشکلات دوره پیشین این جشنواره در همدان، از احتمال تغییر مکان برگزاری این رویداد هنری خبر داد.
شاید میدان فوتبال یکی از راحتترین صحنههایی باشد که بتواند بسیاری از میزانسنهای پیچیده را در خود حلوفصل کند و به اجرا ساختاری منسجم و قابلدیدن بدهد. فوتبال و هنر نمایش از هم دور نیستند، این در صحبتهای مربیان فوتبال و کارگردانان تئاتر دیده میشود.
نمایشنامهخوانی «تجربههای اخیر» به کارگردانی کیاوش دیندار که روز جمعه ۴ آذر در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد، روز جمعه ۱۱ آذر نیز اجرا میشود.
«کاسیاس فردوسی پور» عنوان نمایشی است نوشته و کار حسن معجونی که قرار بود ۱۰ سال پیش یک تک اجرا داشته باشد اما این نمایش هرگز اجرا نشد.
سید حسین فداییحسین، عضو هیت انتخاب چهل و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معتقد است که حضور نویسندگان جوان در بخش صحنهای این دوره از جشنواره چشمگیرتر از پیشکسوتان بود.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز ثبت نام سیونهمین آزمون ادواری استانداردهای مهارتی بخش فرهنگ وهنر از ۹ آذرماه در سامانه آزمون هنر خبر داد.
داریوش فرهنگ با بیان خاطراتی از همکاری با مهدی هاشمی و ساخت «سلطان و شبان»، درباره بهرام بیضایی و حضورش در فیلمی از این کارگردان گفته است: بیضایی سوالهای نه زمان حال بلکه آینده را هم میداند و در حرفه خود یعنی سینما و تئاتر یک فیلسوف است.
روز پنجشنبه 3 آذر، متنی از سوی کانونِ نمایشنامهنویسان و مترجمان تئاتر ایران منتشر شد که از استعفای دستهجمعی اعضای هیاتمدیره و بازرسانِ این کانون حکایت داشت.
بیشک رویه فکری اقتصادی سه دولت اخیر نقش مهمی در شکلگیری اعتراض در بدنه هنری ایران پدید آورده است. برنامههای اقتصادی تبعیضآمیز که با چاشنی سانسور و توقیف آغشته شده است. درحالیکه وزیر ارشاد به قول خویش در تلاش برای کمک به هنرمندان دربند است – که جای تشکر دارد -، او در گفتگو با هنرمندان معترض آزاد از خود همتی نشان نداده است. به نظر میرسد بیانیههای منتشر شده از سوی هنرمندان درباره مخالفتشان با اصول تحمیلی برای گرفتن مجوزها خود دلیلی است برای گفتگو.
نخستین زنی که در ایران روی صحنه رفت، دختری ارمنی به نام «آشخن» بود. کشیش پاپازیان که اولین گروه نمایشی در تبریز را بنا نهاده بود با اقتباس از نمایشنامه کمدی شکسپیر، نمایشنامهای با عنوان «دادگاه عدل» نوشت. نمایشنامهای که آشخن، دختر کشیش در آن ایفای نقش کرد.
این روزها ۲۰ نمایش در ۱۴ تالار نمایشی پایتخت روی صحنه رفته است.
زندگی سیمین دانشور، نویسنده و مترجم فقید کشورمان در قالب نمایش رادیویی «سیمین و آرزوهای خفته» برای پخش از رادیو نمایش آماده پخش شد.
یک نگاه گذرا به سایت فروش بلیت تئاتر، نشان میدهد که گروهها برای کشاندن تماشاگر به سالن از انواع تخفیفها استفاده کردهاند، اما فروش روزانه بلیت یک نمایش، ممکن است یک یا دو بلیت باشد.