سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
صدمین شماره فصلنامه علمی «تئاتر» به سردبیری مصطفی مختاباد و با تمرکز بر موضوعات نظری، تاریخی و اجرایی تئاتر در بهار ۱۴۰۴ منتشر شد. این شماره شامل شش مقاله علمیپژوهشی از پژوهشگران مختلف درباره مفاهیمی چون زمان اسطورهای در آثار بیضایی، گروتسک باختینی، تنزیباییشناسی و رئالیسم پسااستعماری است. فصلنامه «تئاتر» با سابقهای نزدیک به چهار دهه، یکی از مهمترین منابع پژوهشی در حوزه نمایش ایران محسوب میشود.
علی شمس، نویسنده و کارگردان نمایش «بر زمین میزندش» که قرار بود از ۸ تیرماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود، با اشاره به توقف تمرینها به دلیل شرایط بحرانی کشور، از اختلاف مالی با سازنده دکور و تأخیر در انتقال آن به سالن اجرا خبر داد. او گفت در بهترین حالت، اجرای نمایش به هفته پایانی تیر موکول خواهد شد.
نمایش تحسینشده «آداب شکار روباه» به نویسندگی ابراهیم عادلنیا و کارگردانی محمد شاکری، روز یکشنبه ۸ تیرماه ۱۴۰۴ رأس ساعت ۱۹ بهصورت رایگان در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود. این اجرا به پاس همدلی با مردم و به افتخار وطن، همزمان با شب افتتاحیه، میزبان چهرههای برجسته تئاتر و سینما خواهد بود.
خانه هنرمندان ایران در ادامه میزبانی از آثار نمایشی متنوع، از این هفته شاهد اجرای دو نمایش تازه است. «اوبِرمِنش» به کارگردانی افشین حسنیکیا و تهیهکنندگی سجاد افشاریان هر روز ساعت ۱۸:۳۰ روی صحنه میرود، و نمایش «کاسپار» به کارگردانی فرید ادهمی و تهیهکنندگی هدیه کاملی نیز هر شب از ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اجرا میشود.
نمایش «پدر» اثر آگوست استریندبرگ با کارگردانی ونداد صادقی از پنجشنبه ۵ تیر اجرای دوباره خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز میکند و در راستای ادای احترام به مخاطبان تئاتر در تهران، اجراهای سه شب نخست این نمایش (۵ تا ۸ تیر) بهصورت رایگان برگزار خواهد شد. این اثر نمایشی با گروهی پرتعداد از بازیگران و عوامل حرفهای، میزبان علاقهمندان تئاتر خواهد بود.
نادره رضایی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تأثیر شرایط جنگی اخیر بر فعالیتهای هنری کشور، اعلام کرد که بسیاری از اجراهای نمایشی و موسیقایی متوقف شدهاند. او از برنامههایی برای جبران روزهای از دسترفته، حمایت از گروههای آسیبدیده و اجرای برنامههای خیابانی و آیینی در ماههای آینده خبر داد.
با فروکش کردن تنشها و اعلام آتشبس، فعالیتهای هنری به تدریج از سر گرفته میشوند. در این میان، نمایش «امشب به صرف بورش...» به کارگردانی صابر ابر و با بازی الهام کردا، به عنوان نخستین اثر نمایشی پس از وقفهی دو هفتهای، اجرای خود را دوباره آغاز کرد و با استقبال پرشور تماشاگران روبهرو شد.
جهانسوز فولادی از هنرمندان با سابقه عرصههای تئاتر و موسیقی دار فانی را وداع گفت.
صابر ابر اجرای نمایش خود را از روز سه شنبه، سوم تیر ماه از سر میگیرد.
مجموعه تئاتر شهر و تالار هنر با صدور اطلاعیههایی مجزا اعلام کردند که فعالیت خود را از روز یکشنبه یکم تیر ماه آغاز میکنند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیهای خبر داد که همه مراکز هنری و سینمایی کشور از روز شنبه ۳۱ خرداد ماه فعال است.
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی، تمام آثار نمایشی به صحنه نخواهد رفت و اجراهای صحنهای موسیقی و فعالیت گالریها از امروز (جمعه 23 خردادماه) متوقف میشود.
الیکا عبدالرزاقی پس از تجربه «هملت»، اینبار با اجرایی موسیقیمحور از تراژدی جاودان «شاه لیر» در سالن اصلی تئاتر شهر حاضر شده است؛ نمایشی پر زرقوبرق و پُر بازیگر که میان فرم، احساس، و موسیقی، لیر را با مخاطب طبقه متوسط امروز آشتی میدهد.
در روزگاری که تئاتر رسمی کشور در گرداب ابتذال، سانسور و سرمایهسالاری فرو رفته، اجرای نمایشی ساده اما تأملبرانگیز از گروهی دانشجوی مشهدی در تالار مولوی، بار دیگر نشان داد که تئاتر دانشگاهی هنوز نفس میکشد. نمایش «کولر» با نگاهی بیپیرایه اما عمیق، تصویری از تنهایی، شکست روابط اجتماعی و گسست انسان معاصر از مفهوم دوستی ارائه میدهد؛ آن هم در بلندترین نقطه یک خانه، جایی که کولر از کار افتاده اما «بامداد خمار» هنوز در پی نسیمی از رفاقت است.
نمایش عزادار به کارگردانی امیر نجفی با بهرهگیری از ساختار پستدراماتیک و نگاهی روانتحلیلی، روایتی پرتنش از سوگ، فقدان و فروپاشی نقشهای خانوادگی ارائه میدهد. اثری که بهجای نمایش مرگ، به بازنمایی خالیبودن و تقلای بیثمر برای پر کردن آن میپردازد؛ روایتی تراژیک و گروتسک که تماشاگر را در چرخهای بیپایان از انکار و شبیهسازی گرفتار میکند.
نمایش جغد به نویسندگی و کارگردانی سعید حسنلو، اقتباسی ایرانی و جسورانه از فیلم «زندگی دیگران» است؛ نمایشی با طراحی صحنهای نوآورانه و بازیهایی چشمگیر که بهویژه در ارائه مفهوم «نظارت» و «خفقان» در فضای سیاسی و هنری موفق عمل میکند. حسنلو با نگاهی زنمحور، فراتر از روایت انسانی فیلم اصلی، تمرکزش را بر سانسور، سرکوب و حق حذف زنان در تئاتر مردسالارانه امروز معطوف کرده است.
حسین پاکدل با نمایش تازهاش، «امر ملوکانه»، تماشاگر را به سفری عاشقانه در دل تاریخ ایران میبرد؛ از دربار قاجار تا کودتای رضاشاهی، از استبداد و طاعون تا زنانی که صدای اعتراضشان را در دل سنت فریاد میزنند. گفتوگویی صمیمی در عصری بهاری با کارگردانی که تاریخ را از نگاه عشق و اخلاق بازمینویسد.
در میان اجراهای متنوع هشتمین جشنواره ملی تئاتر دانشجویی «اردیبهشت» دامغان، نمایش «خط چشم» به کارگردانی نازنین سالاریفر، با اقتباسی خلاقانه و رادیکال از «کودک مدفون» سام شپارد، به اثری متفاوت بدل شد. نمایشی که با درآمیختن گروتسک، ابزورد، و طنزی سیاه، فروپاشی یک خانواده ایرانی را در فضایی بارانی و جفنگ، با لحنی جسورانه و اجرایی خوشریتم به تصویر کشید.
نمایشنامه «فعل» محمد رضاییراد از آن دست آثاری است که بیش از آنکه بر صحنه تئاتر جان بگیرد، در ذهن مخاطب زنده میشود. اثری موجز، نمادین، عمیق و چندلایه که با بهرهگیری از عناصر زبان، تاریخ، عرفان و روان انسان، روایتی تاملبرانگیز از تنهایی، عشق و رهایی میآفریند؛ روایتی که هم صحنه دارد و هم سایه، هم کلمات دارد و هم سکوت، هم اکنون است و هم تاریخ.
نمایشنامه «پیکوپین» نوشته تایماز رضوانی، با حضور جمعی از بازیگران و صحنهخوانی پریسا ملکزاده، روز پنجشنبه ۲۲ خرداد ساعت ۱۹ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران روخوانی خواهد شد.