سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
نمایش «باغ بیآلبالو» به کارگردانی مشترک لیلی رشیدی و محمد عاقبتی، اقتباسی آزاد از «باغ آلبالو» چخوف است که با بهرهگیری از تکنیکهای تادئوش کانتور و تمرکز بر دغدغههای نسل نوجوان به روی صحنه رفته است. این اثر که ماحصل سه سال تمرین با گروهی از جوانان است، به موضوعاتی چون میل به مهاجرت، تنهایی انسان معاصر و کمرنگ شدن پیوندها با گذشته میپردازد. رشیدی در این نمایش برای انتقال احساسات و دغدغههای بازیگران، ایدهای را پیاده کرده که طی آن بازیگران در لحظاتی از نقش خارج شده و مستقیماً از زندگی شخصی خود میگویند، در حالی که خود رشیدی نیز روی صحنه حضور دارد.
دور دوم اجرای نمایش «ایفل» به نویسندگی علی صفری و کارگردانی رها حاجی زینل، از ۱۶ مهر ماه هر شب ساعت ۱۸:۴۵ در سالن شماره ۶ بوتیک هنر ایران آغاز خواهد شد. این نمایش که روایتگر مهاجرت دو زن ایرانی به فرانسه و چالشهای دردناک ناشی از آن است، بر اساس داستانی واقعی به نگارش درآمده و پیش از این با استقبال مخاطبان مواجه شده بود. در این اثر آوا گنجی و رها حاجی زینل به ایفای نقش میپردازند.
کتاب «نمایشگان؛ مجموعه مقالات نخستین کنفرانس ملی نمایشنامهپژوهی ایران»، روز پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۴، ساعت ۱۸ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران رونمایی میشود. این مجموعه که به کوشش محمد نجاری گردآوری و توسط نشر آواهیا منتشر شده، شامل ۴۳ مقاله علمی با رویکردی بینرشتهای به تحلیل ادبیات نمایشی ایران از گذشته تا امروز است. کنفرانس اصلی با دبیری علمی پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی برگزار شد و مقالات آن در ISC نمایه شدهاند.
مهدی قمی، شهردار منطقه ۱۱ تهران، از تکمیل بخش دوم عملیات بهسازی محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر خبر داد. این عملیات که در راستای اهمیت مدیریت شهری به این "نقطه بسیار مهم فرهنگی" انجام شد، شامل رسیدگی به فضای سبز، مرمت گلدانها و رنگآمیزی آبنمای اصلی مجموعه بود. شهردار منطقه ۱۱ تأکید کرد که فعالیتهای عمرانی مرتبط با «حریم تئاتر شهر» طی روزهای آتی در قالب چند فاز با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.
اسامی اعضای هیئت انتخاب و آثار راهیافته به هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری فاتح بادپروا، در چهار بخش اعلام شد. این جشنواره با هدف گسترش تئاتر خیابانی و تبادل فرهنگی، از ۴ تا ۸ آبان در مریوان برگزار میشود. عرفان ناظر، فرزان دلفانی، موسی هدایتی، الهه پورجمشید و میلاد مولوی اعضای هیئت انتخاب این دوره هستند.
گروه پژوهشی هنر شرق پژوهشکده هنر، نشست تخصصی «روایت تئاتر مدرن ژاپن از سنت تا واقع گرایی» را برگزار میکند. در این نشست که روز دوشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۴ از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ برگزار خواهد شد، مجید سرسنگی و آیت حسینی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران به سخنرانی خواهند پرداخت. حضور در این نشست برای عموم علاقهمندان آزاد است.
نمایش «کلاژ بیضایی» به نویسندگی و کارگردانی سجاد قربانی و تهیهکنندگی سجاد افشاریان، از آبان ماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در تالار اصلی مولوی به صحنه میرود. این اثر که با مشاورههای جواد مولانیا و حمیدرضا افشار (دراماتورژ) اجرا میشود، ترکیبی از اجرا و موسیقی زنده با حضور پارمیس ملکان (قانون) و نوازندگان سازهای کوبهای است.
امروز، ۱۶ مهر، چهارمین سالروز درگذشت زندهیاد عزتالله مهرآوران (متولد ۱۳۲۸ مسجد سلیمان) است. او هنرمندی چندوجهی بود که در کنار بازیگری و کارگردانی، در نمایشنامهنویسی نیز فعال بود و صاحب نشان درجه یک هنری از وزارت ارشاد بود. مهرآوران که عموم مردم او را با نقشهای کمدی در مجموعههایی چون «لیسانسهها» و «وضعیت سفید» به یاد میآورند، ۱۶ مهر سال ۱۴۰۰ بر اثر ابتلا به کرونا، درگذشت.
کتاب «راهنمای موضوعی درام مدرن» نوشته سوزان سی. دبلیو. ابوتسون، استاد کالج ایالت رودآیلند، با ترجمه علیرضا سرخیل و توسط نشر افکار جدید منتشر شد. این کتاب ۴۹۰ صفحهای با رویکردی موضوعمحور، به تحلیل عمیق ۹۹ نمایشنامه شاخص از درام مدرن (طی بیش از یک قرن) میپردازد و به معلمان، کتابداران و علاقهمندان کمک میکند تا آثار مهمی چون «مرگ فروشنده» آرتور میلر و «در انتظار گودو» ساموئل بکت را شناسایی و درک کنند.
نمایش «غرب غمگین» (The Lonesome West)، یکی از تاثیرگذارترین نمایشنامههای مارتین مکدونا از سهگانه «لینین»، به کارگردانی فواد خراباتی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود. این نمایش داستان ۲ برادر ایرلندی به نامهای «کُلمن» و «وَلین» را روایت میکند که همواره در حال مشاجره هستند و با تلاشهای یک کشیش برای صلح، حقایق پنهانی از زندگی آنها فاش میشود. روزبه حصاری و محمد صدیقی مهر اولین بازیگران معرفیشده این اثر هستند.
اپرای عروسکی «حافظ» محصول سال ۱۳۹۱ گروه عروسکی آران، به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریبپور، با آهنگسازی امیر پورخلجی و صدای علیرضا قربانی، در تاریخ ۱۸ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۴ در دو سانس شبانهروزی بر روی صحنه میرود. این اجرا با دکور بازطراحیشده و عروسکهای نوین، جلوهای تازه از اشعار حافظ را به مخاطبان هنر و ادبیات فارسی ارائه میدهد.
بازیگران نمایش «عروس انار» به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی معرفی شدند. این نمایش با حضور بازیگرانی چون رامونا شاه و لویی سیفی، از ۱۵ مهرماه تا ۱۶ آبان، هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه خواهد رفت. خلاصه داستان این اثر با یک جمله دلهرهآور بیان شده است: «درخت در حال انتخاب قربانی بعدی خود است.»
نمایش «انفجاری در قلب»، نوشته وجدی معود (نویسنده سرشناس لبنانیتبار و چهره برجسته درام معاصر عرب)، با کارگردانی محمدامین سعدی و تهیهکنندگی فاطمه کوهستانی، آبانماه ۱۴۰۴ ساعت ۱۹ در سالن تئاتر هامون به صحنه خواهد رفت. این اثر تکاندهنده که نگاهی عمیق به رنج، فقدان و هویت در بستر جنگ دارد، با ترجمه نازنین میهن و با تکبازی فائقه شلالوند که ایفاگر سهنقش متفاوت است، اجرا میشود.
به مناسبت دومین سالروز درگذشت آتیلا پسیانی، مروری بر دوره کودکی این هنرمند فقید، که برای او هرگز به پایان نرسید، انجام شده است. پسیانی، زاده تهران و فرزند جمیله شیخی (بازیگر) و هلال پسیانی (خلبان) بود. او بخش عمدهای از کودکیاش را در پشت صحنه تئاتر گذراند و از همان ابتدا، تخیل و رویاپردازی نقش محوری در زندگی و هنر او ایفا کرد؛ بهطوریکه رویاهای خود را مستقیماً به ایدهای برای نمایشهایش تبدیل میکرد.
فراخوان چهارمین رویداد نمایشنامهنویسی و ترجمه نمایشنامه نشر عنوان منتشر شد. این رویداد ادبی در دوره چهارم، به گفته محمد نباتی (مدیر نشر و دبیر رویداد)، بهصورت ویژه برای نویسندگان و مترجمان ۱۷ تا ۳۰ سال برنامهریزی شده است. علاقهمندان میتوانند آثار خود را در پنج بخش اصلی شامل نمایشنامه تالیفی (بلند، کوتاه، ایده نمایشی و مینیمالیستی)، نمایشنامه کودک و نوجوان و ترجمه نمایشنامه ارسال کنند.
نمایشنامهخوانی «پلیکان» اثر جاودان آگوست استریندبرگ با ترجمه پرویز تاییدی، به کارگردانی مهدی اصغریان، در چهار نوبت (۱۷، ۱۸، ۲۴ و ۲۵ مهر) در پردیس تئاتر شهرزاد (بوتیک هنر ایران) خوانش میشود. کارگردان این اجرا، «آشیانه» را نماد وطن، آرامش و تعلق میداند و با استعارهای از سوختن آشیانه، پیامدهای شوم خیانت، تبعیض و خودکامگی در خانواده و جامعه را به تصویر میکشد.
نمایش «لطفا تحت هر شرایطی» به کارگردانی حمیدرضا مرادی و نویسندگی نرگس کیومرثی، در تازهترین تجربه این کارگردان در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه میرود. این اثر در سبک ابزورد با رگههایی از کمدی موقعیت است و داستان نقل مکان یک خانواده خرده بورژوا به محلهای آرام اما با قوانینی عجیب را روایت میکند.
نمایش «کرسیسم» به نویسندگی سجاد باقری، تهیهکنندگی آرمان نادری و کارگردانی مروارید افسری، از روز ۷ آبانماه به مدت ۲۰ شب در پردیس تئاتر شهرزاد اجراهای خود را آغاز میکند. این نمایش داستان فرید کورهان، استاد فلسفهای در دانشگاه آنکارا را روایت میکند که پس از اخراج، چنان دچار شکست روحی میشود که تنها راه گریز را در دنیای خیال مییابد و مرز میان واقعیت و رؤیا برای او محو میشود.
نمایش جدید شهاب مهربان که پیش از این با عنوان «لمس» معرفی شده بود، به دلیل تداخل اسمی و جهت احترام به گروه دیگر، با نام جدید «مجلس ناهید» از روز دوشنبه ۱۴ مهرماه ساعت ۱۹ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود. این اثر که نوشته مشترک وهاب مهربان و شهاب مهربان است، به تهیهکنندگی علیرضا توسلیزاده تولید شده است.
نمایش «کازابلانکا»، به کارگردانی شیما محمدی و تهیهکنندگی مجید طاهریانفرد، از اول آبانماه به مدت یک ماه در تالار حافظ روی صحنه میرود.