سال ۱۴۰۲ نیز برای تئاتر ایران سال وداع با برخی چهرهها و فعالان تئاتری بود؛ هنرمندانی که یاد و خاطرهشان در حافظه تئاتر ایران ماندگار ولی جایشان همیشه خالی باقی خواهند ماند.
اگرچه که تئاتر حاصل خود بر اساس رمان «مأمور مرگهای غیراتفاقی» به قلم حسام حیدری بنا شده و کمدی حاصل در خلال حیرتانگیزش تلاش میکند تا علاوه بر خنده گرفتن از مخاطبانش آنها را به عمق معنایی نیز به پیش ببرد اما تمام اینها اتفاقاتی است که در متن نمایش افتاده و در اجرا و در بخش کارگردانی صحنهها مانند قطعاتی از پازل به درستی در کنار هم نمینشینند و به تجانس ایجابی دست نمیزند.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی از فروردین ماه ۱۴۰۳ در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به حضور بلاگرها در سالن تئاتر گفت: آنها در یک نمایشنامه خوانی به عنوان مخاطب شرکت کردند و جزو عوامل نبودند. شرکت در تئاتر جزو حقوق شهروندی آنهاست و ما نمیتوانیم از این حق محرومشان کنیم.
نمایش «طلوع خونین» به نویسندگی و کارگردانی مسعود طیبی از بیستم فروردین ماه ۱۴۰۳ در تماشاخانهی ایرانشهر به صحنه میرود.
حسن جودکی در نمایش ژیلت به نسبت اجرای «بیوه سیاه، بیوه سفید» چند گام جلوتر آمده و توانسته به لحاظ کارگردانی به نسبت موفق عمل کند. نزدیک شدن به فضای کمدی سیاه سیاسی، کار دشواری است که جودکی تلاش کرده با خلق یک رئالیسم انتزاعی آن را به سرانجام رساند.
حضور این افراد هنگامی بحثبرانگیز میشود که بسیاری از اهالی تئاتر حذف و کنار گذاشته شدهاند، همچنین بسیاری از دانشجویان و مشتاقان بازیگری با اینکه دورههای لازم را برای بودن در صحنه گذراندهاند، بنا به دلایل غیرتئاتری مجبورند به شغلی دیگر روی بیاورند.
«فین جین» از معدود آثار نمایشی زمان خود است که به درستی از موسیقی بهره میبرد. به این معنا که موسیقی در آن به عنصری که خلأهای نمایشی را پر کرده یا به زور حسهای مشخصی را از بیرون به تماشاگر حقنه کند، تقلیل نیافته بلکه خود به شخصیتی کلیدی و غیرقابل حذف تبدیل میشود که از همان بدو ورود به فضاسازی و تعامل با تماشاگر میپردازد.
میکاییل را از دیرباز میشناسم؛ صداپیشهای قدر با وسعت صدایی حیرتآور و آن شور و جنم بزرگوارانه او که بر صحنه تئاتر هماره درخشیده است. او باید بداند که صدای اساطیریاش همیشه زنده و پابرجاست. به یاد نمایش مویه جم میافتم که با قلم وقاد قطبالدین صادقی و با اجرای سخت زیبای میکاییل بر صحنههای ایران درخشید.
نمایش «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک صحرایی در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه میرود.
۱۵ نمایش (۱۳ نمایش از بین آثار رسیده و ۲ نمایش در بخش مهمان) برای اجرا به هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی معرفی شدند.
داود فتحعلی بیگی، با تشریح پیشینه تاریخی حاجی فیروز ابراز تاسف کرد که این نماد فرهنگی و ملی به دستاویزی برای تکدیگری تبدیل شده است.
آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامهنویسی اقتباسی چهارراه با حضور محسن سوهانی، ایوب آقاخانی، شهرام زرگر، رامتین شهبازی در سالن صفارزاده برگزار شد.
تاسیس بنیاد تئاتر ملی در جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
به همت مرکز سیمرغ تئاترهای منتخب از سراسر کشور از تلویزیون پخش میشوند.
آیین نکوداشت علی نصیریان در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.
تماشاخانه سنگلج، عصر امروز (دوشنبه ۲۱ اسفند)، میزبان هنرمندانی بود که مدرک پایان دوره حضورشان در مکتب سنگلج را با امضای استاد علی نصیریان و همراهی هنرمندان پیشکسوت جشن گرفتند.
علی نصیریان در آستانه سال نو با حضور در تماشاخانه سنگلج هم بخشی از خاطرات جوانی خود را مرور کرد و هم تصنیفی از یکی از آثار نمایشیاش را اجرا کرد.
وزیر ارشاد و معاونانش باید پای تماشای تئاترهای بنشینند که جوانها بازی یا کارگردانی میکنند. نباید سیاستهای ارشاد به سمتی برود که اگر یک اجرا حاوی نقدهای اجتماعی و سیاسی بود زیر ضرب باشد و اگر یک اجرا حاوی این موارد نبود، اما سخیف بود به راحتی و بدون هیچگونه فشاری اجرا شود. من شرمنده ام.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به تشریح اقدامات انجام شده در این صندوق در جهت حمایت از اهالی فرهنگ و هنر پرداخت.
مدیر آکادمی سمندریان اعلام کرد در راستای حمایت از هنرجویان تئاتر این آکادمی از تولیدات هنرجویان جوان و همچنین حرفهای تئاتر حمایت میکند.