٢٠ نمايش برگزيده از ٢٠ استان كشور، امسال در سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر شركت مي‌كنند كه اين رقم نسبت به سال‌هاي گذشته از پيشرفت چشمگيري برخوردار است كه بيانگر حضور فعالانه‌تر تئاتر شهرستان‌ها در تئاتر فجر و شايد هم بودن و رونق‌گرفتن تئاتر در آنهاست.

 

پایگاه خبری تئاتر: براي گروه‌هاي تئاتري که در شهرهايي به‌جز شهر تهران فعاليت مي‌کنند بي‌ترديد حضور در جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر يکي از مهم‌ترين اتفاق‌هايي است که مي‌تواند سرنوشت تک‌تک اعضای هر گروه تئاتري را به‌گونه‌اي متفاوت رقم بزند. از‌همين‌روي هرساله ميان گروه‌هاي تئاتري استان‌ها رقابتي سخت براي رسيدن به جشنواره‌اي مانند جشنواره تئاتر فجر که مهم‌ترين رويداد تئاتري خاورميانه است برپا مي‌شود، البته اگرچه روند انتخاب نهايي آثاري که از استان‌ها به جشنواره تئاتر فجر مي‌آيند به دليل انتخاب از روي فيلم نمايش‌ها کماکان مورد نقد بسياري از اهالي تئاتر است، ولي به‌هر‌روي آنچه را هرساله به‌عنوان آثار منتخب تئاتر استان‌ها معرفي مي‌شود، مي‌توان گزيده‌اي از بهترين آثار توليدشده از سوی گروه‌هاي تئاتری در استان‌ها دانست.
طبق روال هميشه، پس از برگزاري جشنواره‌هاي تئاتر استاني، از هر استان يک يا دو اثر براي حضور در جشنواره تئاتر فجر به دبيرخانه اين جشنواره معرفي شدند و هيئت داوران، ٢٠ نمايش از استان‌‌هاي هرمزگان، بوشهر، سيستان‌وبلوچستان، منطقه آزاد اروند، همدان، کرمان، آذربايجان‌شرقي، تهران، خراسان‌رضوي، البرز، خوزستان، گيلان، يزد، کرمانشاه، مازندران، فارس، مرکزي، کرمان جنوبي، اردبيل و چهارمحال‌وبختياري را به جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر معرفي كردند.
مروري بر برگزيده‌ها
نمايش «حذفيات» به نويسندگي و کارگرداني مهدي ضياچمني و نقش‌آفريني مهسا غفوريان، گل‌آرا غفراني و محمدرضا حسينيان از استان خراسان رضوي و شهر مشهد به جشنواره تئاتر فجر آمده است. اين نمايش داستان شيما، دختري ١٧ ساله است که با مادربزرگش زندگي مي‌کند و براي ملاقات با مادرِ خود به خانه بازمي‌گردد... .
نمايش «شاه ليرک» به نويسندگي مشترک محسن ايرجي و افق ايرجي، با کارگرداني افق ايرجي، توليد گروه نمايش کوچه و مؤسسه تصويرگران جوان از بيست‌ونهمين جشنواره تئاتر استان مرکزي و شهر اراک راهي جشنواره تئاتر فجر شده است. اين نمايش نگاهي طنز به داستان «ليرشاه» دارد و در فضايي ريتميک به تصوير کشيده مي‌شود.
نمايش «اعداد در بيابان» نوشته ابراهيم پشت‌کوهي، با کارگرداني محمد سلامتي‌هرمزي از استان هرمزگان، امسال در جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر اجرا مي‌شود. اين نمايش از بيست‌ونهمين جشنواره تئاتر هرمزگان به جشنواره تئاتر فجر راه پيدا کرده و بسياري عقيده دارند اين نمايش يکي از نمايش‌هايي است که در جشنواره با استقبال خوبي مواجه خواهد شد. نمايش «اعداد در بيابان» روايت زني است به دنبال شوهر، فردی به دنبال خارج‌شدن از جزيره و سربازي که از مدت سربازي‌اش ٦٥ سال مي‌گذرد. آنها بعد از يک‌سري اتفاقات متوجه مي‌شوند که در جزيره شناوري هستند که به‌زودي به زير آب مي‌رود. نمايش «آواز ماهي‌ها در مرداب» به نويسندگي و کارگرداني فضل‌الله عمراني، کاري از گروه نمايشي‌ آفرينگان دير، از بيست‌ونهمين جشنواره استاني بوشهر به جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر راه پيدا کرده است. اين نمايش بر اساس نمايش‌نامه «يرما» اثر لورکا و نمايش‌نامه «رقص ماديون‌ها» نوشته محمد چرمشير طراحي و دراماتورژي شده است. نمايش «آواز ماهي‌ها در مرداب» در شکل و اجرا از فرهنگ و آداب و آيين‌هاى جنوبى تأثير پذيرفته و  افزون بر پرداختن به «يرما»، به خشونت‌هايي که در جامعه در حق زنان روا داشته مي‎شود نيز مي‌پردازد. اين نمايش از عشق مادري و کينه‌اي در رابطه زناشويي مي‌گويد.
نمايش «آيفون» به نويسندگي و کارگرداني سعيد باديني از بيست‌وهفتمين جشنواره تئاتر سيستان‌وبلوچستان به جشنواره تئاتر فجر راه يافته است. سعيد باديني معتقد است؛ به‌طورکلي از سبک خاصي در کارهاي نمايشي استفاده نمي‌کند؛ زيرا دغدغه اصلي‌اش مطرح‌کردن مشکلات و ناهنجاري‌ها در سطح اجتماع و گاها در سطح جهاني است و هر سبکي که به بهترنشان‌دادن اين موضوعات کمک کند از همان سبک استفاده مي‌کند. نويسنده نمايش «آيفون» استفاده نادرست برخي از نوجوانان و کودکان از فضاي مجازي را از جمله دلايل نگارش اين متن عنوان کرده و در اين اثر گريزي به مشکلات اجتماعي دیگر 
نيز زده است.
نمايش «آئين دايره‌زدايي از يک در گچ مانده قفقازي» به نويسندگي و کارگرداني سجاد طهماسبي، کاري از گروه تئاتر «قاب خالي» تويسرکان، از بيست‌ونهمين جشنواره تئاتر استان همدان به جشنواره تئاتر فجر آمده است. نمايش «پاشا» نوشته اکبر شريعت، با کارگرداني نازيلا ياران‌زاد از آذربايجان‌شرقي و شهر تبريز امسال موفق شده است به جشنواره تئاتر فجر راه پيدا کند. نمايش «پاشا» يک تراژدي و ملودرام نيست، بلکه بيشتر به کمدي نزديک است و حکايتي تخيلي از زندگي زينب پاشا است که به‌جاي مردم مظلوم حرف مي‌زند. به گفته کارگردان اين اثر، پاشا از بهترين کاراکترها براي طرح مسئله جايگاه زن در تاريخ بوده، به‌خصوص که در جامعه شديدا مردسالار قاجار با ٤٠ زن حرکتي ارزشمند براي دفاع از حقوق مردم مظلوم انجام داده است. نمايش «پاشا» با روايتي نو از دوران قحطي و مبارزات مشروطه در تبريز به زبان ترکي اجرا مي‌شود. اين اثر با پرداختن به نقش و سهم چشمگير زنان در شکل‌گيري مبارزات مشروطه، روايتي جديد از مشکلات و زندگي مردم عامي تبريز در اين دوران بيان مي‌کند.
نمايش «با کاروان سوخته» نوشته عليرضا کوشک‌جلالي و کارگرداني حميد سجادي، توليد از مؤسسه کرمان‌تئاتر، از جشنواره استاني کرمان راهي جشنواره تئاتر فجر شده است. اين نمايش که تنها يک بازيگر دارد و حميد سجادي خود ايفاگر آن است، در مورد يک مهاجر تُرک است که ١٥ سال در آلمان در يک شرکت نظافتي مشغول کار است. نژادپرست‌هاي تندرو در روز کريسمس خانه‌اش را به آتش مي‌کشند و زن و يک پسرش در آتش مي‌سوزند. شاهد ماجرا، همسايه مقابلشان، يک پيرزن آلماني است. مهاجر ترک بعد از اين اتفاق رواني شده و... .
نمايش «تنهايي مفرط من» به نويسندگي و کارگرداني پيمان مي‌آبادي پس از موفقيت در بيست‌ودومين جشنواره تئاتر استاني از استان تهران به مرحله نهايي سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر راه پيدا کرده است. نمايش «تنهايي مفرط من»، داستان فردي است که معلوليت دارد (کم‌توان است) و از تفاوت‌هاي زندگي خود با انسان‌هاي سالم از لحاظ جسمي سخن مي‌گويد و همچنين از مشکلاتي که او با جامعه دارد. در اين بين، عاشق‌شدن او را مي‌بينيم که جواب مثبتي از شخص مقابل مي‌گيرد؛ اما در يک روز... . در اين نمايش پيمان محمدي‌مي‌آبادي ايفاي نقش مي‌کند.
نمايش «دي و بهمن شصت‌هزار‌و‌پنج» به نويسندگي و کارگرداني سياوش عالي‌پور، کاري است از گروه تئاتر بابوشکا از استان خوزستان و شهر اهواز که پس از موفقيت در جشنواره استاني، به جشنواره تئاتر فجر راه يافته است. اين نمايش با خوانشي متفاوت از واقعه عمليات کربلاي۴، رخدادهاي اين عمليات را با نگاهي نو به تصوير کشيده است. فردخت رشيدي، بنفشه برات‌پور، سيدجاسم موسوي‌راد، مرجان کلانتريان، عزيز زنگنه، آرمين تدين و پيمان طالبي‌نيا بازيگران اين
 نمايش هستند.
نمايش «روايت يک مرگ در خانه وا ده» به نويسندگي و کارگرداني وحيد درويشي از بيست‌ونهمين جشنواره تئاتر استان گيلان موفق به حضور در جشنواره تئاتر فجر شده است. نمايش «روايت يک مرگ در خانه وا ده» موضوعي مرتبط با دفاع مقدس دارد و پس‌لرزه‌ها و تبعات جنگ را با فروپاشي بنيان خانواده‌اي به 
تصوير مي‌کشد.
نمايش «زري سلطان» نوشته کرامت يزداني با کارگرداني جعفر دل‌دلزاده، کاري است از گروه نمايش «با هم» که پس از موفقيت در بيست‌وششمين جشنواره تئاتر استان يزد، به مرحله نهايي جشنواره تئاتر فجر آمده است. نمايش‌نامه «زري سلطان» را کرامت يزداني با نگاه به يکي از داستان‌هاي کتاب «شازده حمام» نوشته محمدحسين پاپلي نوشته است. اين نمايش درباره زري، دختر ننه‌سلطان است که بي‌آنکه ازدواج کرده باشد، باردار مي‌شود! کسي نمي‌داند چرا؟ خانواده زري نمي‌خواهند کسي بفهمد و... .
نمايش «زيرزمين» نوشته آرش عباسي با کارگرداني بيژن مرادي، کاري است از گروه بازي به سرپرستي محمدرضا درند و از بيست‌ونهمين جشنواره تئاتر استان کرمانشاه وارد جشنواره تئاتر فجر شده است. این اثر موضوعي اجتماعي دارد و يکي از آسيب‌هاي اجتماعي سطح جامعه را تشريح مي‌کند.
نمايش «سوپ بوقلمون» به نويسندگي سيدامير رستگار و طراحي و کارگرداني سينا علي‌پور کاري است از گروه نمايشي پژواک که از استان مازندران و شهرستان بابلسر به مرحله نهايي جشنواره تئاتر فجر راه يافته است. «سوپ بوقلمون» به تظاهرات و درگيري خياباني در روسيه و تلاش آدم‌هايي براي زنده‌ماندن و جان سالم به‌دربردن از اين مهلکه با رفتارهاي خوب و بد انساني مي‌پردازد و... .
نمايش «سون سي» نوشته علي دل‌پيشه با کارگرداني مجتبي راوش، محصولي از گروه رسانه‌اي تبليغي دوکوهه فيلم به‌عنوان برگزيده بيست‌وهشتمين جشنواره تئاتر استاني فارس و شهرستان کازرون در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. نمايش‌نامه «سون سي» در ژانر مقاومت نوشته شده و اگرچه اتفاق‌ها در خرمشهر مي‌گذرد و به جنگ ايران و عراق برمي‌گردد؛ اما مي‌توان معضل بيان‌شده در آن را به هر جنگي تعميم داد. در خلاصه داستان اين اثر آمده: مصيب در اشغال خرمشهر، باروبنديل بسته و قصد دارد همراه با زن هفت‌ماهه باردارش، سوار بر پيکانش به سمت محله سون سي آبادان کوچ کند؛ اما... .
نمايش «گيس گل» به نويسندگي عليرضا سالمي و کارگرداني ايمان سالمي از هشتمين جشنواره تئاتر استاني جنوب کرمان به جشنواره تئاتر فجر آمده است. نمايش گيس گل با رويکرد فضاي بومي و محلي، بر اساس آداب‌و‌رسوم منطقه گرمسيري جنوب کار 
شده است.
نمايش «و خداوند درون يک مرد دو قلب قراد نداد»، به نويسندگي و کارگرداني اکبر صادقي از استان اردبيل به جشنواره تئاتر فجر راه پيدا کرده است. اين نمايش که اکثر جوايز جشنواره تئاتر استاني را از آن خود کرده، بر اساس آيه چهار سوره احزاب به رشته تحرير 
درآمده است.
نمايش «يک به علاوه دو» نوشته مشترک فراز مهديان و اميربهادر اکبرپور با کارگرداني اميربهاور اکبرپور، کارى است از گروه تئاتر خورشيد که از جشنواره استاني چهارمحال‌و‌بختياري به جشنواره تئاتر فجر آمده است. اين اثر برداشتى آزاد از رمان «آخرين انار دنيا» نوشته بختيار على با ترجمه آرش سنجابى است. در خلاصه داستان رمان «آخرين انار دنيا» آمده: ظفر صبحگاهي پس از ۲۱ سال اسارت در وسط بيابان، به دنبال پسرش سرياس صبحگاهي آمده‌ است. در اين فاصله، حزب وي به قدرت رسيده و درحالي‌که جنگ داخلي کشور را دربر گرفته. او با سه سرياس صبحگاهي مواجه مي‌شود؛ سرياس اول در ميدان گاري‌چي‌ها به قتل مي‌رسد. سرياس دوم سرباز است و پس از سال‌ها جنگ اسير مي‌شود. سرياس سوم در کودکي در آتش يک بمب دچار سوختگي شده‌ است.
نمايش «آئيس» به نويسندگي و کارگرداني ندا اعتمادي‌کيا کاري از گروه تئاتر پوپک است که از منطقه آزاد اروند (شهر آبادان) موفق به راهيابي به مرحله نهايي جشنواره تئاتر فجر شده است. نمايش «آئيس» باورهاي موجود در جامعه را به تصوير کشيده است. کارگردان اين نمايش درباره اثر خود گفته: آئيس از کلمه يائسه به معناي نابارور گرفته شده است و اين نمايش درباره ناباروري پسري است که با داشتن دو همسر، بچه‌اي ندارد؛ اما با استفاده از جادو همسر دوم را بارور مي‌کند. بعد از گذشت ٩ ماه، متوجه مي‌شوند نطفه‌اي که همسرش حمل مي‌کرده پوک بوده و هيچ بچه‌اي وجود ندارد.
نمايش «دريازدگي» نوشته وحيد محمدي با کارگرداني مسعود بيگلري پس از موفقيت در هفتمين جشنواره تئاتر استاني البرز موفق شده به مرحله نهايي جشنواره تئاتر فجر راه يابد. اين نمايش به گفته کارگردانش، شرح نقش عشق در زندگي آدم‌هاست؛ در حقيقت اين اثر مي‌خواهد به مخاطبان بگويد عشق مي‌تواند در هر لحظه و مکاني، به آدم‌ها جواني و طراوت ببخشد. به تعبيري ديگر، آد‌م‌ها مي‌توانند به اندازه عشق‌شان جوان شوند.







صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater