نازنین سهامی‌زاده که قرار است به زودی با نمایش «مانوس» در جشنواره آدلاید استرالیا شرکت کند، نسبت به روند پیشخوان جشنواره تئاتر فجر انتقاد دارد.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش مانوس اواخر سال 1395 در تئاتر شهر و به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده روی صحنه می‌رود، نمایشی با موضوع پناهجویان ایرانی زندانی در جزایر مانوس و نائورو که موفق می‌شود نظر بسیاری را جلب کند تا در نهایت در جشنواره تئاتر فجر دوره سی و ششم علاوه بر کاندیداتوری دو نفر از بازیگران نمایش به عنوان بهترین بازیگر، جایزه برتر نمایشنامه‌نویسی را کسب کند. نمایش در این مدت هم موفق می‌شود در عرصه بین‌المللی حضور داشته باشد و در دو سال گذشته در کشور بنگلادش و جشنواره کرالای هند به واسطه موضوعیت جشنواره مبنی بر انسان‌های فراموش‌شده روی صحنه رود.

این نمایش با هدف اجرا در کشورهای پناهنده‌پذیر و کشورهای تولید کننده پناهنده، روی صحنه می‌رود و به گفته سهامی‌زاده در این مسیر تلاش بسیار شده است شرایط نمایش برای اجرا در دیگر کشورها مهیا شود. این نمایش قرار است به زودی در جشنواره تئاتر آدلاید در استرالیا روی صحنه رود؛ اما سهامی‌زاده با وجود این موفقیت‌ها، از وضعیت بخش پیشخوان جشنواره تئاتر فجر گلایه دارد.

 سهامی‌زاده در همین راستا از برنامه‌هایش برای معرفی اثرش می‌گوید و معتقد است پیشخوان جشنواره فجر می‌توانست فرصتی تازه برای اثرش باشد. وی درباره آگاه شدنش از برگزاری Showcase فجر یا همان پیشخوان تئاتر ایران می‌گوید از طریق عباس غفاری که روابط عمومی جشنواره را برعهده داشته از برگزاری پیشخوان آگاه می‌شود و با هماهنگی با گروه و پیش‌بینی آنکه می‌تواند اتفاقی خوبی باشد گام‌هایی برمی‌دارد. در نهایت ایمیلی با مشخصات کلی از کار به دبیرخانه مربوط ارسال می‌شود.

وی معتقد است فراخوان بسیار واضح نبوده است، اینکه در این پیشخوان، یک نمایش اجرا شده چه رویکردی باید اتخاذ کند. وی می‌گوید به ما گفته شد در صورت نیاز به اجرای نمایش باید سالن توسط گروه تدارک دیده شود؛ اما به سبب تعدد اجراهای روی صحنه و زمان محدود میهمانان بخش پیشخوان، قرار بر ارائه کار به صورت پرزنتشین گذاشته می‌شود.

در تماس تلفنی در تاریخ 14 بهمن به دستیار سهامی‌زاده گفته می‌شود پرزنت کار برای تاریخ 29 بهمن بین ساعت 10 تا 12 تعیین شده است؛ اما اطلاعاتی درباره مکان پرزنت و جزییات اتفاق ارسال نمی‌شود. از ایمیل تا این تماس یک فاصله 3 هفته‌ای وجود دارد. دبیرخانه نیز شرایط پرزنت را به گروه اعلام نمی‌کند و گفته می‌شود سپهر شریف‌زاده می‌تواند نماینده گروه در این جریان باشد؛ اما گروه تمایل دارد به سبب ترافیک کاری شریف‌زاده، سیاوش مقصودی، مدیر اجرای مانوس را به عنوان نماینده در جلسه پرزنت داشته باشد.

 سهامی‌زاده می‌گوید اطلاعات لازم درباره شرایط پرزنت نیز به واسطه تماس‌های تلفنی با دبیرخانه و مدیریت پیشخوان به دست می‌آید. او می‌گوید با توجه به اینکه اطلاع داشته فرصت پرزنت 12 دقیقه است، برنامه‌ریزی دقیقی برای ارائه و رسیدن به برنامه پیشخوان طراحی می‌کند. در تاریخ 28 بهمن از مدیر این بخش طی یک پیام پرسیده می‌شود که برنامه پیشخوان فردا (29 بهمن) از چه قرار است و اعلام می‌شود که ساعت 14 باید در جلسه پیشخوان حضور داشته باشند. جلسه قرار است در تئاتر شهر برگزار شود و گروه پیش از ساعت 14 حاضر می‌شوند؛ اما متوجه می‌شوند برنامه پیشخوان ساعت 12 به پایان رسیده است. گروه موفق به تماس با امین عظیمی، مسئول مربوطه نمی‌شوند. در مراجعه با سعید اسدی، مدیریت دفتر بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی متوجه می‌شوند او از برنامه پیشخوان چندان خبردار نیست.

کارگردان «مانوس» در کلام نسبت به جشنواره فجر و شرایط برنامه‌ریزی آن انتقاد می‌کند. وی در گفتگو با خبرنگار تسنیم از داستان پرپیچ و خمش برای رسیدن به یک جلسه پرزنت می‌گوید و معتقد است آنچه تجربه کرده است محصول یک بی‌برنامگی است. وی‌ می‌گوید عجیب است که گروه ما با پیگیری‌های بسیارش چنین به دست فراموشی سپرده می‌شود.

داستان رسیدن به یک پرزنت به خلاصه چنین بیان می‌کند که طبق پیگیری سعید اسدی از مسئول پیشخوان خواسته می‌شود شرایطی برای برگزاری یک جلسه پرزنت ترتیب داده شود. ضمن عذرخواهی از اشتباه صورت گرفته قرار می‌شود جلسه پرزنتی در تاریخ 29 بهمن ترتیب داده شود؛ اما تماسی برای هماهنگی زده نمی‌شود و گروه مانوس از محل و ساعت دقیق پرزنت بی‌خبر می‌مانند. خانم سهامی‌زاده حتی اشاراه می‌کند قرار بوده جلسه Speed Dating برای مانوس برگزار شود؛ اما این مسئله هم به گروه اعلام نمی‌شود. وضعیت گروه زمانی پیچیده‌تر می‌شود که روز 29ام بهمن کامل از دست می‌رود و به گروه وعده داده می‌شود روز 30‌ام در محل اقامت مهمانان خارجی جلسه پرزنت برگزار شود. این شرایط در زمانی رخ می‌دهد که نماینده گروه مجبور به سفر است و برخلافبرخلاف برنامه‌ریزی سهام‌زاده جلسه پرزنت را مدیریت می‌کند. وی تأکید می‌کند که سپهر شریف‌زاده روز 30 بهمن به عنوان یکی از دوستانش که فرصتی در پرزنت‌ها داشته اندکی از مانوس در جلسه خود صحبت کرده است؛ اما او می‌گوید این بحث کوتاه نمی‌توانسته حق مطلب را ادا کرده باشد. خانم سهامی‌زاده در نهایت شرایط حضور در هتل را پذیرفته و در انتظار نمایندگان کمپانی‌ها و جشنواره‌ها می‌ماند تا با دو شخصیت فرانسوی دیدار کند. تنها یک نفر نماینده انتخاب اثر بوده است. وی تأکید می‌کند که نماینده فرانسه با اینکه مشخصات ارتباطش را به وی داده است؛ اما به وی گفته است که مانوس در نهایت برای برخی دیگر از گروه‌های حاضر در پیشخوان می‌توانسته است جذاب باشد.

با این حال این کارگردان جوان معترض از شرایط به وجود آمده مأیوس نیست. گروه نمایش مانوس این روزها در حال تمرین برای اجرا در استرالیا هستند و این در حالی است که ابراهیم عزیزی، یکی از بازیگرانش جایزه تئاتر فجر امسال را از آن خود کرده است و گروه با انرژی تازه‌ای به مصاف اجرا می‌رود.

 سهامی‌زاده که از تلاش‌هایش برای تولید یک کار جدید خبر می‌دهد می‌گوید بخشی از قصدش در پیشخوان ارائه ایده‌های جدیدش بوده که به واسطه شرایط شکل گرفته نتوانسته است ایده‌هایش را پرزنت کند. او می‌گوید برای کار جدیدش در ایران و در حوزه تئاتر مستند در حال پژوهش است.

او رفتار رخ داده را حمل بر بی‌احترامی به گروه خویش می‌پندارد که منجر به حذف گروهش از یک اتفاق مهم شده است. او معتقد است حضورش در جشنواره تئاتر فجر سال پیش موجب می‌شود که نمایش برای حضور در آدلاید استرالیا برگزیده شود. این نمایش به توصیه پرفسور ملور، از اساتید تئاتر در استرالیا و از مهمانان فجر سال گذشته به واسطه موضوع و فرم به چند رویداد فرهنگی در استرالیا پیشنهاد داده است که اکنون موجب آن شده تا نمایش در جشنواره آدلاید استرالیا به روی صحنه رود.