علی مرادخانی در اولین نشست شورای مدیران معاونت امور هنری در سال 93، پیشنهاد داد کارگروهی در حوزه هنر تشکیل شود تا معافیت مالیاتی و بیمه هنرمندان را پیگیری کند.

پایگاه خبری تئاتر: در این نشست که روز دوشنبه 25 فروردین با حضور مدیران کل، مشاوران و مدیران موسسه‌های زیرمجموعه معاونت امور هنری تشکیل شد، خط مشی این معاونت در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و موضوع مالکیت فکری و معنوی در امور هنری و حقوق مرتبط بررسی شد.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نشست گفت: «بر اساس اسناد بالادستی سیاستگذاری همچون سند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه پنج ساله توسعه، برنامه‌های عملیاتی در معاونت امور هنری تهیه می‌شود. همچنین با توجه به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری، با وجود این‌که پیش از این نیز اقتصاد در فرهنگ و هنر از مسایل مورد توجه بوده، ولی باید با دقت و درایت بیش‌تری در این عرصه حرکت کنیم.»

مرادخانی تاکید کرد: «کسانی که در حوزه هنر سرمایه‌گذاری می‌کنند باید از امکان و مساعدت قانونی و حمایت لازم برخوردار شوند.»

داود گنجه‌ای، عضو شورای عالی خانه موسیقی نیز در این نشست حضور داشت، او گفت: «هنرمند واقعی توقعی از دیگران ندارد. امروز در این دولت هر کسی در جای خود قرار گرفته است. بیمه هنرمندان بسیار اهمیت دارد ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم برای اعضای خانه موسیقی مشکل بیمه تکمیلی هنرمندان را حل کن

ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر نیز در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: «طبق بند "ل" ماده 139 قانون، تمام هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند که با جزییات از شاخه‌های مختلف هنری مشمول این قانون نام برده شده است. در قانون شرط دارا بودن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهره بردن از این معافیت پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر در ماده 10 مصوبه هیأت وزیران آمده است که باید هر کدام از این افراد برای معافیت مالیاتی اظهارنامه بدهند. شخصیت حقیقی نمی‌تواند اظهارنامه پر کند و شخصیت حقوقی نیز باید دفتر بگیرد و بر اساس دفتر کل و دفتر معین و آن‌چه در طول سال درآمد دارد اظهارنامه بدهد. این از مشکلاتی است که چندین سال است هنرمندان با آن مواجه‌اند.»

در ادامه نشست، لادن حیدری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی درباره مالکیت معنوی آثار هنری و ادبی ارایه کرد: «قانون مالکیت معنوی در سال 48 تصویب شد ولی در چند سال اخیر اجرایی شده است. هم‌اکنون 11 هزار اثر برای ثبت تحویل دفتر حقوقی شده و تاکنون بیش از 7 هزار اثر هنری ثبت شده است. برای ثبت مالکیت معنوی آثار هنری به درجه هنری، کیفیت و میزان فروش اثر توجه نمی‌شود و تنها شرط این است که خود فرد پدیدآورنده اثر باشد و کپی محض نباشد. اثر می‌تواند برگرفته از اثر هنری دیگری باشد ولی نباید 100 درصد همان اثر باشد که تشخیص آن در هر حوزه هنری با فعالان همان حوزه است. به دلیل خلأهای موجود، لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری مدون شده که فارغ از مسایل سیاسی به حمایت پدیدآورنده می‌پردازد. این لایحه در کمیسیون تصویب ولی در هیأت دولت قبلی تصویب نشد و برگشت داده شد. حالا قرار است به زودی این لایحه در دولت تصویب و برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.»

حیدری تاکید کرد: «نیازمند حمایت از آثار ادبی و هنری هنرمندان ایرانی در دیگر کشورها هستیم چرا که در دنیا آثار هنرمندان ما به راحتی کپی‌برداری می‌شود و اگر بخواهند در کشور دیگری اقامه دعوا کنند هزینه‌های گزافی به آن‌ها تحمیل می‌شود. از این جهت پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی برای ما اهمیت دارد. فرهنگ‌سازی در این زمینه از وظایف ماست. باید به پدیدآورندگان آثار هنری که اغلب از حقوق خود آگاهی ندارند اطلاع‌رسانی شود. حداکثر واگذاری حقوق مادی هر اثر 50 سال است و بعد از این مدت حق مالکیت به صاحب اثر باز می‌گردد که می‌تواند با قرارداد جدیدی مالکیت آن را واگذار کند. این در حالی است که می‌بینیم هنرمندان مالکیت اثر خود را مادام‌العمر واگذار می‌کنند و حتی ورثه نیز در آن دخل و تصرفی ندارند. باید بر حقوق پدیدآورندگان آثار هنری در بین دولت و مردم تاکید کنیم چرا که دستبرد در این حقوق نقض حق، و سرقت است.»

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان نیز گفت: «در مصوبه جدید قانون مالیاتی به صراحت آمده که تمامی مشمولان معاف از مالیات نیز باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند که در این زمینه استثنائی مانند هنرمندان سینما پیش‌بینی شده است. می‌توان تا پیش از نهایی شدن این قانون در شورای نگهبان، با ارایه مستندات سایر هنرمندان را نیز در زمره مشمولانی که نیاز به اظهارنامه مالیانی ندارند قرار داد.»

در این نشست، مراسم تودیع و معارفه حسین سیفی و بهرام جمالی، مدیران پیشین و فعلی بنیاد رودکی نیز برگزار شد.