حسين طاهري، مديرکل هنرهاي نمايشي،7 ارديبهشت ماه، ميزبان سه تن از رايزنان فرهنگي آلمان بود تا ضمن مذاکره درباره اشکال مختلف همکاري ميان هنرمندان تئاتر ايران و آلمان، زمينه هاي گسترش روابط فرهنگي ميان دو کشور، فراهم شود.

پایگاه خبری تئاتر:  راينر بوتس مدير برنامه هاي فرهنگي سفارت آلمان در ايران، هايکو زيورس رئيس منطقه اي آسياي شرقي انستيتو گوته و رابين مالک مدير برنامه هاي فرهنگي ناحيه آسياي شرقي، براي آشنايي بيشتر با وضعيت تئاتر در ايران و طرح برخي مسائل پيرامون ظرفيتهاي موجود براي همکاري ميان دو کشور، در دفتر حسين طاهري حضور يافتند و در جريان اهم فعايتهاي تئاتري کشور قرار گرفتند.
در اين جلسه، طاهري ضمن اظهار خرسندي از ملاقات با رايزنان فرهنگي آلمان و فراهم شدن مقدمات همکاري تئاتر ايران و آلمان، در خصوص فعاليتهاي نمايشي کشور، توضيحاتي ارائه کرد.
 طاهري در خصوص اهميت تمرکززدايي از مجموعه تئاترشهر به عنوان مهمترين مجموعه تئاتري و تالار وحدت به عنوان باشکوهترين و بزرگترين محل براي اجراي صحنهاي کشور، اظهار داشت: سعي مديريت جديد تئاتر کشور ساماندهي وضعيت کلي و سوق دادن اين جريانات نمايشي به سوي تئاتر ملي در تمام جغرافياي ايران است تا زمينههاي رشد و شکوفايي آن در تمام شهرها، فراهمتر شود.
وي افزود: در اين مسير، هر چند پر و بال دادن به نسل جديد و جوان، يکي از رويکردهاي مديريت کنوني است، اما در عين حال از حضور پيشکسوتان هم بهرهمند ميشويم و استمرار اين حضور در صحنه نمايش کشور، باعث افتخار ماست.
مديرکل هنرهاي نمايشي، در مورد فعاليتهاي انجام شده براي تعامل بيشتر ميان فعالان تئاتر دانشجويي با تئاتر حرفهاي، خاطرنشان کرد: با مديران گروه تئاتر دانشکدهها، جلسهاي برگزار کرديم و دغدغههاي تئاتر حرفهاي و الزامات آن از يکسو، و اقتضائات تئاتر دانشگاهي و دانشجويي از سوي ديگر مورد بحث قرار گرفت.
وي، يادآور شد: نگاه کلي مديريت کشور، توجه به همه ظرفيتهاي هنري به ويژه هنر نمايش در عرصههاي داخلي و خارجي است، از اينرو با عنايت به نقش مهم تئاتر ايران در خاورميانه، تلاش ميکنيم در تعاملات فرهنگي با کشورها، از ظرفيت شگرف تئاتر در ديپلماسي فرهنگي بهره بگيريم.
طاهري با اشاره به اينکه برخي از هنرمندان آلماني، در گذشته، همکاريهاي با هنرمندان حوزه نمايش در ايران داشتهاند، اظهار اميدواري کرد اين همکاريها در آينده نيز ادامه يابد و زمينههاي همکاريهاي مشترک در تبادل گروههاي تئاتري دو کشور، گسترش بيشتري پيدا کند.
وي از تمايل مرکز هنرهاي نمايشي در تبادل آثار تئاتري ميان دو کشور ياد کرد و افزود: فراهم آوردن زمينههاي لازم براي انتخاب نمايشهاي روي صحنه در آلمان به منظور شرکتشان در جشنوارههاي پيشرو، مانند جشنواره کودک و نوجوان در همدان، جشنواره تئاتر عروسکي و جشنواره تئاتر فجر، از مقدمات همکاريهاي دو کشور است، و البته، متقابلا، ايجاد موقعيت و فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي شرکت گروههاي تئاتري ايران در آلمان، سويه ديگري از اين همکاريهاست. مديرکل هنرهاي نمايشي در ادامه با اشاره رويکرد مديريت تئاتر کشور در بسامانسازي رويههاي اجرايي و توجه به استقلال حرفهاي گروههاي نمايشي در کشور، اظهار داشت: پرهيز از تمرکزکرايي و کاهش وابستگي مالي گروههاي نمايشي و استقبال و حمايت از حضورشان در سرتاسر کشور در بازه هاي زماني تعريف شده و همچنين بهره مندي از ظرفيتهاي شناخته شده و قابل شناسايي ساير کشورها، از ديگر رويکردهاي اجرايي مديريت تئاتر کشور است. وي با اشاره به وجوه ماندگار هنر و سياستهاي کلي مرکز هنرهاي نمايشي در توجه به تئاتر ملي و فرهنگ ايراني، گفت: همانطور که فرهنگ، ادبيات و هنر ايراني جايگاه ويژهاي در تعاملات فرهنگي دارد، در عرصههاي بينالمللي نيز ميتواند ظهور و بروزي روشنگرانه و حقيقت جويانه داشته باشد. طاهري افزود: چنانچه در عرصه هاي بينالمللي از انسداد سياسي پرهيز شود، هنر تئاتر، عرصه اي براي جلوهنمايي مفاهيم ايراني است و مطمئنا، هنر نمايش، نقشآفرين اصلي ديپلماسي فرهنگي است.
مديرکل هنرهاي نمايشي در پايان با اشاره به پيشينه تئاترهاي صحنهاي در ايران، گفت: با احترام به پيشکسوتان، نسل قديم و جديد تئاتر بايد در کنار هم به فعاليت خود ادامه دهند، که خوشبختانه امروز شاهد اجراهايي از همه نسلهاي تئاتري هستيم. در حاشيه اين جلسه که علي اکبر طرخان مدير امور بين الملل مرکز هنرهاي نمايشي نيز حضور داشت، رايزنان فرهنگي آلمان به همراه حسين طاهري و اتابک نادري مدير تئاتر شهر، از تالار وحدت و مجموعه تئاترشهر ديدن کردند.