نادر برهانی مرند می‌گوید: به دلایل بسیاری در حوزه نمایشنامه‌نویسی خیلی توانمند نیستیم.

پایگاه خبری تئاتر: نادر برهانی مرند، در نشست رسانه‌ای اولین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اقتباسی گام دوم که در نگارخانه رضوان برگزار شد، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه ما در حوزه ادبیات داستان، ید طولایی داریم، در حوزه نمایشنامه‌نویسی خیلی توانمند نیستیم و یکی از دلایل وجود این جشنواره، رفع نواقصی از این دست است.

وی افزود: در تمام کشورهایی که هنرهای تجسمی بالنده‌ای دارند و اساسا هنر کنش‌گر است، اقتباس جاری است. ما سنت اقتباس را خیلی زنده و پویا نداریم و باید اعتراف کنیم که بلدش نیستیم. این تعداد کفایت نمی‌کند و در حال حاضر جریان پویایی در تئاتر نیاز داریم. گمان می‌کنم که جشنواره "گام دوم" تاثیرات شگرفی در حوزه اقتباس خواهد گذاشت.
این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه《در طرح‌های رسیده جای امیدواری است»، ادامه داد: اما باید بگوییم یک اقتباس‌گر در وهله اول باید نمایشنامه‌نویس خوبی باشد و نمایشنامه‌نویس مبتدی اقتباس‌گر قهاری نخواهد شد و باید از دانش کافی و وافی برخوردار باشد. باید معرفت رمان‌شناسی داشته‌باشیم و بتوانیم آنالیز کنیم، به همین دلیل به دوستان خودم در ستاد این جشنواره توصیه می‌کنم که حداقل در بقیه راهی که پیش‌رو داریم به این خلا هم فکر کنیم که چگونه می‌شود به دانش و تکنیک‌های اقتباس مجهز شد و شاید لازم باشد در ادامه راه به این ماجرا فکر کنند تا شرکت‌کنندگان را تا حدی که بتوانیم کمک کنیم. 
برهانی مرند ادامه داد: نشست‌های پژوهشی در این جشنواره را الزامی می‌دانم و حالا که این استان بانی ماجرا است بهتر است در این حوزه هم فعالیت کند تا شرکت‌کنندگان از برکاتش بهره‌مند شوند. مطمئنم که در گام‌های بعدی یکی از بهترین جشنواره‌ها خواهد بود، چون مسئله را خوب شناسایی کرده‌اند.
اتفاق بزرگی در تئاتر کشور در حال روی دادن است
در ادامه این نشست سعید تشکری، طی سخنانی اظهار کرد: اتفاق بزرگی در حوزه ادبیات نمایشی کشور در حال افتادن است. این اتفاق نه در حوزه شهر مشهد که با حضور نمایشنامه‌نویسان کل کشور رغم خورده‌است.
این نویسنده افزود: معمولا در جشنواره‌های اجرایی بیشتر با کارگردان‌هایی روبرو هستیم که متون را به صحنه می‌برند اما در اینجا با محور اقتباس در مورد نمایشنامه به گفت‌وگو می‌پردازیم.
تشکری با اشاره به اینکه《صحنه‌های ما در حال حاضر به شدت آسیب‌پذیر شده》، عنوان کرد: علاوه‌بر آن رابطه جزیره‌ای پیدا کرده‌است. حقیقتی در حوزه ادبیات نمایشی در کشور باید می‌افتاد که افتاده‌است و آن هم اتفاق نظر برای انتخاب آثار برای این جشنواره است.
عضو هیات داوران این جشنواره تصریح کرد: مایه مباهات برای تمام نویسندگانی است که از فیلتر این جشنواره عبور کرده‌اند. به شخصه دوست داشتم در روزگار جوانی چنین اتفاقی برای من می‌افتاد و می‌توانستم در چنین جشنواره‌ای شرکت کنم. این اتفاق و حرکت، نمایش‌‌نامه‌نویسی ما را تضمین خواهد کرد.
تشکری عنوان کرد: در جشنواره‌‌ها باید بتوانیم ماهیت علمی‌ را بالا ببریم. جشنواره‌هایی که سنت بومی و یا اداری دارند به جواب‌های منفی رسیده‌اند. خوشحالم که در این جشنواره، پای طرح‌هایی را امضا می‌کنم که اصلی‌ترین مقاله آن جنس دراماتیک دارد.