نشستی برای تشریح برنامه‌های یادمان "طلوع خرداد" بدون حضور مدیران ارشاد برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر:  در حالی که روز گذشته 11 خرداد ماه در نمابری ارسالی به رسانه‌ها اعلام شد، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی امروز (12 خردادماه) در نشست یادواره طلوع خرداد حضور خواهد داشت، این نشست بدون حضور این مدیر برگزار شد.

هر چند حضور مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در نشست خبری یادواره طلوع خرداد که توسط اداره کل ارشاد استان تهران برگزار می‌شود، غیرضروری به نظر می‌رسید اما اعلام شده بود که این مدیر در این نشست حضور خواهد داشت اما حسین طاهری غایب این نشست بود.

به گفته دبیر اجرایی یادواره طلوع خرداد دلیل غیبت مدیر کل هنرهای نمایشی در این نشست، حضور او در یک جلسه فوری در وزارت‌خانه بوده است.

حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی که دی ماه گذشته به این سمت منصوب شده است،بعد از گذشت چند ماه هنوز هیچ نشست خبری برگزار نکرده است.

او سال گذشته در نشست جشنواره "امید" که توسط بخش خصوصی برگزار شد، حضور داشت اما در جایگاه مخاطبان نشست و اعلام کرد در این برنامه میهمان است و به هیچ پرسشی پاسخ نمی‌دهد.

یادواره "طلوع خرداد "رویدادی فرهنگی و هنری است که در شاخه‌های تئاتر خیابانی، ادبی و هنرهای تجسمی از 15 تا 19 خردادماه در ورامین، پیشوا و قرچک برگزار می‌شود.

این یادمان توسط اداره کل ارشاد استان تهران و با همکاری ارشاد ورامین و دفتر انجمن هنرهای نمایشی تهران برگزار می‌شود و مدیر کل این ارشاد دبیر این یادمان است، اما جالب اینجاست که در نشست خبری آن، مدیر کل ارشاد تهران هم حضور نداشت و گفته شد او هم در به جلسه‌ای فوری دعوت شده است و این چنین بود که محمدحسین اسماعیلی قائم مقام دبیر یادواره و معاون اداره کل ارشاد استان تهران به همراه برخی دیگر از مسئولان این اداره به ارائه توضیحاتی درباره یادواره طلوع خرداد پرداختند.

اسماعیلی با اشاره به نامگذاری سال 93 به نام فرهنگ و اقتصاد از اجرای چند برنامه فرهنگی توسط اداره کل ارشاد استان تهران خبر داد که یکی از این برنامه‌ها یادواره طلوع خرداد است.

او با تشریح اهداف برگزاری این یادواره متذکر شد: ماه خرداد در کشور ما ماه سرنوشت‌سازی است و قیام 15 خرداد به عنوان مبدأ انقلاب در این ماه رخ داده است. از سوی دیگر گرامیداشت یاد امام (ره) نیز ما را به این فکر انداخت تا جریانی فرهنگی-هنری در حوزه انقلاب و براساس تأکیدات رهبری پایه‌ریزی کنیم.

اسماعیلی با اشاره به انتشار فراخوان یادواره طلوع خرداد در اسفند گذشته ادامه داد: مهمترین بخش این یادواره تئاتر خیابانی است چرا که قیام 15 خرداد هم قیامی مردمی و خیابانی است.

به گفته این مدیر، کلید یادواره خرداد در شهر ورامین خورد و پوستر این رویداد توسط وزیر کشور رونمایی شد، اما افتتاحیه رسمی روز 15 خرداد و همزمان با راهپیمایی عمومی خواهد بود ضمن اینکه در این برنامه در باقر آباد که محل شهادت شهیدان 15 خرداد است، نمایش خیابانی اجرا می‌شود.

به گفته او، هیأت داورانی مرکب از فرهاد آییش، شهرام کرمی و رحمت امینی داوری نمایش‌های خیابانی را انجام می‌دهند. در حوزه تجسمی نیز سیدفضل‌الله طباطبایی، کیانوش پارسا نژاد و علی تن قضاوت آثار را بر عهده دارند. ضمن اینکه جواد محقق، مجتبی دماوندی و سعید وزیری هیأت داوران بخش ادبی هستند.

اسماعیلی با اعلام آمار آثار شرکت‌کننده در این رویداد افزود: 11 نمایش خیابانی اجرا می‌شود، 120 اثر تجسمی در بخش نمایشگاهی عرضه می‌شوند و در بخش ادبی هم 30 هنرمند برای حضور در یادواره دعوت شده‌اند.

او اضافه کرد: آیین اختتامیه 19 خرداد در سالن هلال‌احمر شهر پیشوا و با حضور وزیر ارشاد برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست که در تئاتر شهر برگزار شد، حسین عاطفی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران توضیحاتی درباره کارگاه‌های آموزشی این یادواره ارائه کرد و گفت: این کارگاه‌ها با حضور هنرمندانی همچون فریندخت زاهدی، شیرین بزرگمهر، رحمت امینی، حمید پورآذری و یاسر خاسب برگزار می‌شود و برپایی نشست‌های آسیب‌شناسی در حوزه تئاتر خیابانی هم از دیگر بخش‌های این یادواره خواهد بود.

کاظمی رئیس اداره کل ارشاد ورامین نیز اظهار امیدواری کرد: این یادواره سال آینده بخشی هم برای فیلم کوتاه داشته باشند.

 امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی این یادواره نیز توضیحاتی درباره نگاه علمی این یادواره به تئاتر خیابانی ارائه کرد اما در عین حال گفت: بعد از تغییر مدیر دفتر تئاتر خیابانی این شاخه دچار مشکل شد و با مدیر جدید آن نمی‌توان کار کرد.