بهروز شعیبی کارگردان فیلم سینمایی «روز بلوا» تاکید کرد که این فیلم بیش از هرچیزی یک فیلم اخلاق گراست و به دنبال طرح مباحث سیاسی نبوده است.

پایگاه خبری تئاتر: نشست فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی از آثار حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، عصر روز چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهروز شعیبی گفت: جای بابک حمیدیان خالی است چراکه او زحمت زیادی کشید، افتخار می‌کنم در این جلسه کسانی هستند که سال‌ها به آنها ارادت داشتم مثل داریوش ارجمند و کارن همایونفر که همیشه شیفته کارهای آنها بودم.

نمی‌خواستیم فیلمی درباره یک روحانی بسازیم

وی افزود: ایده اولیه این فیلم بر اساس التهابات اقتصادی که در این چند سال کشور درگیر آن شده‌ایم آمده است. کسی که قرار است در مسئولیت فردی و اجتماعی دارای یک مراقبت از خود و پیرامونش باشد در این مسیر دچار اتفاقاتی می‌شود؛ این ایده اولیه ما بود. سپس به یک شخصیت روحانی رسیدیم و این طور نبود که از اول بخواهیم فیلمی درباره یک روحانی بسازیم.

وی عنوان کرد: طرح ما تقریبا کامل بود. بچه‌های اوج هم طرح ما را خواندند و با بلندنظری پذیرفتند چون طرح ملتهب بود و ممکن بود برداشت‌های متفاوتی از آن شود. دوستان اوج تنها نکات کمی به ما گفتند. این فیلم پیشنهاد ما بود و اوج حمایت مالی کرد. من امروز بعد از سال‌ها همچنان بر این باورم که روحانیت بخش تاثیرگذاری از جامعه ماست ضمن اینکه قرار نبود ما نسخه بپیچم بلکه می‌خواستیم قصه کسی را که دچار التهابات شده، نشان بدهیم.

مهران کاشانی نویسنده فیلمنامه هم گفت: من آدم سیاسی نیستم ولی از وجهی باید سیاسی باشیم. من در این فیلم درباره آدمی نوشتم که کاراکتر روحانی بود و همین موضوع حساسیت را بالا می‌برد چون تصور عمومی این است که این قشر در ساختار قدرت نقش تعیین کننده دارند این افراد باید انتظار نقادی داشته باشند من به درام فکر کردم به اینکه اگر کسی که قدرت دارد متحمل شرایطی شود که لغزشی پیش بیاید دچار چه سرنوشتی می‌شود؟ اگر او یک کشیک بود ما همینقدر حساسیت داشتیم؟ من قصه کسی را نوشتم که روحانی است و دچار لغزش شده است و سعی در رفع آن دارد.

شعیبی بیان کرد: اگر قرار بود جواب همه سوال‌ها را بدهیم فیلم «روز بلوا» را نساخته بودیم و در قالب یک نوشته آن را در می‌آوردیم. روحانیت در مسأله اقتصادی دارای شناخت هستند ما این را می‌دانستیم ولی وقتی در یک دایره خانواده قرار می‌گیرد و آن خانواده دچار کج روی می‌شود چه می‌توانست بکند؟ چراکه این خانواده از اعتماد او استفاده کرده اند از این پرونده‌ها کم نیستند. روحانی این فیلم اتفاقا آدم دقیقی بوده ولی زد و بند اطرافیان باعث شده او خود را مجرم تلقی کند.

یکی از کلیدواژه‌های فیلم عدالت است

شعیبی اظهار کرد: «روز بلوا» بیشتر از اینکه ما را به اتفاقات بیرونی دعوت کند به اتفاقات درونی دعوت می‌کنم. یکی از کلیدواژه‌های این فیلم عدالت است که حتی عماد به عادل بودن خود شک می‌کند. خیلی از ماها این روزها دچار این غفلت هستیم و باید یک بلوای درونی در ما اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به این پرسش که شخصیت‌های این فیلم نشانه چه کسانی هستند، گفت: وقتی یک شخصیت را طراحی می‌کنیم که حاصل تعامل ما بوده است، ممکن است هر کدی ما را یاد کسی در جهان پیرامون بیندازد. نمی‌توانم بگویم این شخصیت نشانه کیست.

کارن همایونفر آهنگساز این فیلم درباره موسیقی «روز بلوا» توضیح داد: موسیقی که خیلی هم زمان زیادی دارد اتفاقا زیاد شنیده نمی‌شود و در فیلم حل می‌شود تعمدا به این سمت رفته که شما را به دلهره بیندازد و کاری کند که حال شما خوب نباشد.

شعیبی درباره اینکه چرا ورود بیشتری به پرونده نداشته عنوان کرد: ما در این فیلم با درام طرف هستیم نه با مقاله. از یک میزانی بیشتر وارد پرونده شدن جز اینکه مخاطب را گیج و از اصل قصه دور کند چیزی نخواهد داشت. همان گفتگوهای اولیه در ابتدای فیلم حتی ممکن است برای مخاطب عام باعث کندی فیلم به لحاظ روانی شود در صورتی که فیلم همان تمپوی نیمه دوم را دارد. بیش از این جلو رفتن تبدیل به صورت جلسه می‌شد ما قرار بود درباره آدم‌ها و اتفاقات بین آنها حرف بزنیم قرار نبود پرونده سیاسی را باز کنیم این کار، کار بخش خبر تلویزیون است.

ارجمند: شجاعت شعیبی را ندیدید!؟

داریوش ارجمند بازیگر این فیلم هم گفت: امروز یکی از معدود دفعاتی است که به اینجا می‌آیم دوست دارم شهادت سردار سلیمانی را به همه تسلیت و تبریک بگویم و یک مرگ بر آمریکا بگویم که یک رییس جمهور حمالش دستور ترور یک سردار را می‌دهد همچنین سقوط هواپیما را تسلیت می‌گویم. این را هم باید بگویم که از سوال‌های شما تعجب می‌کنم. اگر سرتیپی این فیلم را می‌ساخت باز هم این سوال‌ها را می‌پرسیدید؟

وی افزود: من فکر می‌کنم ساخته شعیبی آنقدر بَیّن است که هر ایرانی دلش برای آن می‌تپد. شعیبی این گستاخی را داشت که یک بلوای درونی را مطرح کند. در قسمتی از فیلم می‌بینید که شخصی به خاطر مسایل مالی خودسوزی می‌کند ما از این موردها بسیار دیدیم پس چطور یادمان می‌رود؟ آیا شعیبی جز به حقوق مردم که ضایع شده، فکر کرده است؟ ما می‌توانستیم فیلم‌های دیگری بسازیم که بخندیم ولی این کار را نکردیم. شما شجاعت او را ندیدید؟

ارجمند ادامه داد: او مثل شمع سوخت‌. چه کسی مطالبات مردم را تا حالا نشان داده است؟ زیباترین کارهای سینمای ما نشان دادن روابط دختر و پسر شده است اما در همین شرایط شعیبی وقتی صحبت اجتماعی می‌کند تا ته آن می‌رود. او فیلم درخشانی ساخته است. بابک حمیدیان یکی از بهترین بازی‌های خود را ارایه داده است. چرا این حساسیت روی اوج وجود دارد اوج یک تهیه کننده است؟ این چه اشکالی دارد؟

در ادامه کاشانی درباره شعارزدگی دیالوگ‌ها گفت: من این حس را نداشتم ولی اگر اینطور بود نشانه ضعف من است ولی فکر می‌کنم یکی از دلایل اینکه این طور فکر می‌کنید این است که موضوع سیاسی است.

لیلا زارع بازیگر این فیلم هم بیان کرد: برای هر نقشی که می‌خواهم بازی کنم نیاز به تحقیق دارم از اولین کارم این روش را در پیش گرفته ام و «روز بلوا» هم مستثنی نبوده است. مشاهده کردن بهترین ابزار برای بازیگر است.  

زمان خوبی برای حرف زدن است

کارگردان روز بلوا مطرح کرد: اگر ما درباره گفتگو حرف می‌زنیم قرار نیست حرف‌هایمان را پنهان کنیم و اگر حرف می‌زنیم به این معنی نیست که زیرساخت‌ها را زیر سوال ببریم و به نظرم الان زمان خوبی است که درباره خیلی مسایل حرف بزنیم چون کشور ما به این پختگی رسیده و نسل جدید ما پرسشگر است این موضوع ربطی به اوج ندارد اگر در هر کجای دیگر و حتی با یک سرمایه‌گذار خارجی می‌ساختم به همین شکل می‌ساختم. 

بازیگر نقش هکر درباره همراهی هکر با عماد گفت: پرونده به نظرم جالب بود و این اتفاق در فیلمنامه رخ داده بود و سعی می‌کردم نشان دهم او از این پرونده هیجان زده است.

شعیبی عنوان کرد: یک جایی است که باورهای دینی ما کنار می‌رود و می‌توانیم به عنوان یک انسان کنار هم باشیم «روز بلوا» درباره اخلاق است. به نظرم یک شخص مذهبی و غیرمذهبی باید در کنار هم با اعتقاد به اخلاقیات زیستی داشته باشند این در حالی است که روی خیلی کارها برچسب «مصلحت اندیشی» می‌گذاریم که این خوب نیست. خیلی از غیرمذهبی‌ها آدم‌های اخلاق گرا هستند و خیلی‌ها برای این مذهبی شده اند که اخلاق گراتر شوند.

ارجمند در واکنش خبرنگاری به صحبت‌های اولیه اش گفت: شما از اول درباره اوج حرف زدید و به این پیله کردید که اوج یک سازمان حاکمیتی است این یک توهین است. من حرف بدی نزدم و حق دارم در اینجا دفاع کنم.

شعیبی بیان کرد: روحانی ما در قم زندگی نمی‌کند و در یک فضای یک ذره لاکچری است. این ماجرا را به همه روحانی‌ها تعمیم ندهید. من دوستان روحانی زیادی داریم در یک درام قرار نیست بگوییم همه روحانی‌ها این چنین هستند.