اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» در حالی فردا انجام می‌شود که در یک هفته گذشته بحث بر سر خوب بودن و نبودن این کار و اینکه کدام یک از فیلم‌های مطرح دیگر ادامه‌ دهنده این مسیر می‌شوند، داغ بوده است.

پایگاه خبری تئاتر: «خروج» بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا است که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و قرار است یکشنبه، ۲۴ فروردین برای یک روز اکران اینترنتی شود تا بعد در سینماها به نمایش درآید.

قهرمان این فیلم مزرعه‌داری است که فرامرز قریبیان نقش آن را ایفا کرده است.

حاتمی‌کیا در این فیلم همانند بسیاری دیگر از فیلم‌هایش نقدی به اتفاقات جامعه و نیز مسئولان دارد که این‌ بار از منظر خیلی منتقدان و کسانی که فیلم را دیده‌اند، واضح‌تر به نقد دولت فعلی پرداخته است تا جایی که پیش از تمام شدن ساخت فیلم خبرهایی رسیده بود مبنی براینکه محمدرضا شریفی‌نیا در «خروج» نقش حسام‌الدین آشنا مشاور رییس جمهور را بازی می‌کند. البته خود آشنا هنگام نمایش فیلم در جشنواره به پردیس ملت آمد و حتی در نشست خبری آن هم شرکت کرد؛ اما در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کند منظور حاتمی‌کیا در فیلم «خروج» خود او بوده است؟ گفت: منظور آقای حاتمی‌کیا من نبودم بلکه همه مشاوران منظورشان بوده است.

او همچنین تاکید کرد که حاتمی‌کیا بزرگتر از آن است که به کسی کنایه بزند.

به گفته خود حاتمی‌کیا تحقیقات این فیلم سال ۸۹ انجام شده و در واقع «خروج» از همان زمان شکل گرفته اما آنچه می‌خواست بسازد جور نمی‌شد تا این‌که به این دولت و این دوره رسیده در هر دولت دیگری هم بود همین اتفاق می‌افتاد.

نشست خبری فیلم «خروج» در جشنواره یکی از پرحاشیه‌ترین نشست‌های این رویداد بود که در بیش از یک ساعت زمان برگزاری بارها حاتمی‌کیا با فریاد و ناراحتی پاسخ سوالات را می‌داد.

او که از خارج شدن فیلمش از فهرست آرای مردمی جشنواره در همان روزهای اول عصبانی بود، می‌گفت: این را یک شوخی بزرگ می‌دانم. اصلا امکان ندارد. ای ‌کاش بعدا گروهی تشکیل شود و درباره کسانی که در این چند سال این کار را در اختیار داشتند تحقیق کنند. به نظر می‌رسد این دوره یک مهندسی به نظر ساده ولی به نظر من به شدت پیچیده انجام شده و من تحمل دوستان را این قدر نمی‌دانستم. اما همه چیز را به زمان ارجاع می‌دهم و زمان نشان می‌دهد کدام فیلم در ذهن مردم می‌ماند و کدام فیلم پاک می‌شود.

حاتمی‌کیا همچنین جنس اعتراض در فیلمش را مدل اعتراض در چهارچوب نظام دانست و گفت: با این حال لازم است مسیر برای اعتراض و مطالبه‌گری باز شود.

اما دیگر اتفاق حاشیه‌ای این فیلم به خداحافظی فرامرز قریبیان بازیگر اصلی «خروج» برمی‌گشت که در همان نشست و پس از گله‌هایی که بر سر حذف فیلم از بخش آرای مردمی مطرح شد، تصمیم به خداحافظی از سینما گرفت. البته او اعلام کرد که این تصمیمش در ماجرای جند سال قبل هم ریشه دارد که وقتی در جشنواره فجر داور بود، رای‌هایی که به نفع فیلم عصبانی نیستم داده شده بود تغییر کردند. هرچند قریبیان پس از جشنواره این ماجرا را فاش کرد.

حال با تمام این اتفاق‌ها حاتمی‌کیا یک بار دیگر فیلمش را خبرساز کرده، آن هم با اکران آنلاین و در روزهایی که سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل هستند. تصمیم به اکران آنلاین «خروج» در سامانه‌های وی‌اودی اگرچه فقط برای ۲۴ ساعت است و قرار شده بعدا در سینماها اکران عمومی شود، واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت و عده‌ای می‌گفتند اگر سازمان اوج پول ساخت این فیلم را نداده بود کسی جرأت انجام چنین کاری را نداشت. حتی علی سرتیپی، پخش‌کننده «خروج» که خودش هم  سینمادار است و هم تهیه‌کننده، به ایسنا گفته بود، اگر فیلم برای خودش بود جرات چنین ریسکی را نداشت.

با این حال بسیاری از سینماگران با سلیقه‌های محتلف چنین اقدامی را برای فیلم خروج که مانند فیلم‌های دیگر کارگردانش می‌تواند در گیشه فروش خوبی داشته باشد، مثبت و خط‌شکن توصیف کردند و نظرهای زیادی مطرح شده که این کار می‌تواند فتح بابی باشد برای اکران فیلم‌هایی که در صف اکران سال ۹۹ بر تعدادشان افزوده شده یا دست‌کم‌ فیلم‌هایی که می‌شود پیش‌بینی کرد در گیشه موفقیت چندانی ندارند زودتر راهی سامانه‌های وی‌اودی شوند.

اما فعلا باید منتظر ماند و دید که اکران آنلاین «خروج» با چه استقبالی روبرو می‌شود و آیا می‌توان اتفاقی را که در شبکه‌هایی مثل نتفلیکس رخ می‌هد در اینجا تکرار کرد تا پس از نمایش آنلاین در سالن‌های سینما هم فروش خوبی داشته باشد؟ و آیا با تاکید رییس انجمن سینماداران که هر فیلم اکران شده در اینترنت را دیگر در سینماها اکران نمی‌کنند فیلم دیگری برای اکران آنلاین اعلام آمادگی می‌کند؟


منبع: خبرگزاری ایسنا