رئیس مرکز تئاتر مولوی عنوان کرد: اعتقاد من این است که در این دوره نمی‌توانیم تأثیر فضای مجازی را در همه عرصه‌های زندگی کتمان کنیم طبیعتا تئاتر هم از این قضیه مستثنی نیست هر چند ایراداتی در گام‌های اول داشته باشد.

پایگاه خبری تئاتر: «امیر حسین حریری»، رئیس مرکز تئاتر مولوی درباره بازگشایی سالن ها و پروتکل‌های تالار مولوی عنوان کرد: ابتدا این نکته را عرض کنم که برای شروع مجدد و بازگشایی سالن،‌  مترصد پروتکل‌های اعلامی و دستورالعمل‌های دانشگاه تهران و مرکز هنرهای نمایشی هستیم تا فعالیت‌هایمان را آغاز کنیم.

وی در ادامه افزود: البته این نکته منافاتی با این امر ندارد که مراکز فرهنگی و سالن‌های نمایشی اساسا نسبت به برنامه ریزی برای عرضه آن لاین تولیدات نمایشی استفاده بهینه داشته باشند. با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر شاهدش بودیم همه مراکز هنری در کنار برنامه‌های روتین و عادی‌شان حتما می‌بایست از ظرفیت فضای مجازی به طور جدی و با برنامه ریزی استفاده کنند.

حریری با اشاره به اینکه مرکز تئاتر مولوی هم در حقیقت برنامه‌های خود را با توجه به همه محدودیت‌ها تدوین کرده است، گفت: عمده برنامه‌های پژوهشی و علمی که می‌توانیم از ظرفیت مجازی استفاده کنیم به طور جدی پیگیری شده و میشود. در این راستا ما دو برنامه تخصصی تحت عنوان «پاراگراف» را در موضوعات مختلف  تهیه و تولید و از بستر فضای مجازی در اختیار عموم قرار داده شد.

وی در این باره افزود: از طرفی با تعدادی مراکز که می‌توانند در ارتباط با عرضه نمایش‌های منتخب دانشگاهی به صورت مجازی به ما کمک کنند و تسهیلاتی فراهم آورند به طور جدی در حال مذاکره هستیم تا از این ظرفیت استفاده و آثار برگزیده دانشگاهی بطور شایسته معرفی شوند. طبیعتا با بهرمندی از این روش  با تمام شدن اجرا در سالن، ‌ کار به اتمام نرسیده و همچنان عرضه آثار بالاخص برای علاقه مندان در شهرهای دیگر که دسترسی به دیدن اجرا در تهران ندارند، برقرار شده و آنها هم از آثار استفاده میکنند.

حریری همچنین اظهار داشت:‌علاوه بر این همایش تئاتر مسئولیت پذیر را نیز به عنوان یک همایش ملی در دستور کار مجموعه قرار دارد و فراخوان مرتبط منتشر شده است و پژوهشگران تئاتر و جامعه شناسی در حال انجام پژوهش های مرتبط در این راستا هستند که ان شاء الله این همایش نیز در نیمه دوم ماه مه  برگزار می‌شود.پیش بینی شده که اگر به هر دلیلی محدودیت‌ها و این شرایط ادامه پیدا کند، همایش را به صورت مجازی برگزار کنیم.

وی درباره فعالیت مجازی تئاتر و نظرات مخالف در این راستا  در عرصه تئاتر گفت:‌طبیعی است که با توجه به شرایط رخ داده کرونایی تمرکزها به سمت بهرمندی از تئاتر آن لاین و مجازی  برود؛ هر چند که  همیشه اینطور بوده که تئاتر با تماشاگر و هنرمند ارتباط مستقیمی داشته است و مطمئنا یکسری مخالفت ها در این راستا خواهد بود و انتقاداتی هم هست که نمی‌توان با استفاده از فضای مجازی اهداف عالیه در تئاتر را محقق کرد،‌اما اعتقاد من این است که ما در دوره‌ای هستیم که نمی‌توانیم تأثیر گسترش فضای مجازی را کتمان کنیم و فضای مجازی در همه عرصه‌های زندگی‌مان نفوذ کرده طبیعتا تئاتر هم از این قضیه مستنثی نیست.

حریری در این باره افزود:‌ تئاتر می‌بایست  در همه ابعاد خود از فضای  مجازی بهره ببرد. در شرایط مشابه فعلی می توان این کار را انجام داد و این ظرفیت را فعال کرد. بالاخره این حرکت‌هایی که صورت گرفته علی رغم همه ایراداتی که شاید داشته باشد و من هم خودم به برخی اقدامات نقد دارم اما تا همین حرکت‌ها صورت نگیرد و باگ ها اصلاح نشود، نمی توانیم رشد کنیم. همه مراکز و هنرمندان این عرصه با توجه به امکانات و داشته‌های خود می‌توانند در این حوزه ورود کنند مجموعه این فعالیت‌ها در دراز مدت بررسی و در اینده قطعا بهتر خواهد شد.

مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره بازگشایی سالن‌ها و برنامه هایشان گفت: من بحث شروع فعالیت‌ها را به دو بخش تقسیم می‌کنم نخست یک بخش آمادگی گروه‌های نمایشی است که طبیعتا گروه‌هایی در نوبت اجرا هستند و کم و بیش با آنها  ارتباط داریم تا برنامه ریزی و تصمیم گیری به ثبات برسد و انها هم مجدد آمادگی خود را اعلام و اجراها را ادامه دهند. از سوی دیگر خود مجموعه سالن باید شرایط لازم را داشته باشد که سالن مولوی خوشبختانه فعال بوده و روزانه فضای اداری و جانبی آن پیش می‌رود. همه تلاشمان این است که براساس پروتکل های بهداشتی فعالیت‌ها را جلو ببریم و از شروع مجدد هیچ نگرانی نداریم و اساسا سلامت مخاطبان، هنرمندان و دانشجویان در اولویت است و تلاش داریم تمهیدات لازم را در این زمینه انجام دهیم.

وی در پایان درباره افزایش قیمت بلیت سالن گفت:‌فعلا در این خصوص تصمیمی نگرفتیم با توجه به اتفاقات و مشکلات اقتصادی سعی‌مان این است که در این زمینه فشار مضاعف نیاوریم ولی در عین حال هم باید بررسی کنیم  و ببینیم با افزایشی که هزینه‌های نگهداری ،‌خدمات و تولید برای گروه‌ها دارد چطور می‌توانیم تعادلی کارشناسی شده در این عرصه برقرار کنیم و نتیجه خوب و درست بگیریم.


منبع: خبرگزاری فارس